بلک فرایدی یا همان جمعه‌ی سیاه، رفته‌رفته، به یکی از روزهای مهم سال تبدیل شده است. در جای‌جای جهان بعد از شنیدن این نام فقط یک چیز به خاطر می‌رسد: «فرصت طلایی برای خرید». بلک فرایدی در کافه‌تدریس هم فرصتی طلایی برای استفاده از تخفیف‌های ویژه‌ی کلاس‌های آنلاین و ویدئوهاست. برای استفاده از کدتخفیف بلک فرایدی کافه‌تدریس با ما هم همراه باشید.

چرا جمعه‌ی آخر سال میلادی سیاه شد؟

احتمالاً صفت سیاه شما را هم مانند بسیاری دیگر از مردم دنیا به یاد چیزهای نه‌چندان خوب یا بدیمن می‌اندازد. جمعه‌ی سیاه هم از این قضیه مستثنا نیست. شاید جالب باشد که اغلب مردم دیگر کشورها هم با شنیدن بلک فرایدی یاد «فرصت طلایی برای خرید» می‌افتند، اما درعین‌حال از نام‌گذاری آن تعجب می‌کنند. کاربرد صفت سیاه برای این روز زیاد با کارکرد آن همخوانی ندارد؛ درواقع با آن در تضاد است. برای اینکه بدانیم چرا جمعه‌ی آخر سال میلادی سیاه شد، باید ببینیم سروکله‌ی سنت بلک فرایدی از کجا پیدا شده است.

بنا به سنت، حسابدارها برای نشان‌دادن بیلان منفی از جوهر قرمز استفاده می‌کردند و البته بیلان کار همیشه بعد از روز جمعه‌ی سیاه مثبت بود؛ به‌همین نسبت عنوان جمعه‌ی سیاه شکل گرفت.

تاریخچه‌ی بلک فرایدی ۲۰۱۹

بلک فرایدی جمعه‌ی بعد از روز Thanksgiving یا همان روز شکرگزاری است. این روز از سال‌های دور بنا به علت‌های مختلف ماجراساز بوده است.

احتکار طلایی که جمعه‌ای سیاه را رقم زد

اولین ماجرای بلک فرایدی به سال ۱۸۹۶ بازمی‌گردد. در ابتدای نیمه‌ی دوم این سال دو نفر از سرمایه‌داران امریکایی طلاهای موجود در بازار امریکا را خریدند. آن‌ها پس از وقفه‌ای عرضه‌ی طلای خریداری‌شده‌شان را شروع کردند، اما با قیمتی بسیار بالاتر. در همین زمان بود که دولت امریکا مجبور به دخالت در بازار شد، اما نکته‌ی مهم اینجا بود که بسیاری از مردم امریکا سرمایه‌شان را در همین میان از دست دادند. این ازدست‌دادن سرمایه مصادف شد با جمعه‌ی بعد از روز شکرگزاری و همین جا بود که برای اولین بار عبارت جمعه‌ی سیاه جایی برای خود باز کرد.

۱۹۳۹، جمعه‌ی سیاه در زمانه‌ی رکود بزرگ

بسیاری از امریکایی‌های پابه‌سن‌گذاشته هنوز خاطرات خود از رکود بزرگ را برای دیگران تعریف می‌کنند؛ البته در این تعریف خاطره نوعی فخرفروشی هم هست که «ما از رکود بزرگ جان سالم به در بردیم!». نکته‌ی جالب اینجاست که جمعه‌ی سیاه هم برای آن‌ها بسیار معنادار است.

در سال ۱۹۳۹ و در بحبوحه‌ی جنگ جهانی دوم و البته در اوج رکود اقتصادی بزرگ کسب‌وکارهای خرده‌پا و خرده‌فروشی چشم امید به بازار قبل از سال نو میلادی دوخته بودند. این امید و انتظار آن‌ها را واداشت به رئیس‌جمهوری روزولت نامه‌ای بنویسند و از او تقاضا کنند که در روز جشن شکرگزاری هم بتوانند کسب‌وکار خود را برپا کنند.

به‌کام کارگران، به‌ضرر کارفرمایان

جمعه‌ی بعد از روز شکرگزاری بهترین فرصت برای کارگران بود که چهار روز تعطیلی برای خود دست‌وپا کنند. قاعدتاً هیچ کارفرما و کارخانه‌ای نمی‌توانست به همه‌ی کارگرانش مرخصی بدهد. همین جا بود که پای اتحاد کارگران به میان می‌آمد و کارگران در پیروی از قانونی نانوشته در این روز سر کار حاضر نمی‌شدند. به‌این ترتیب آن‌ها می‌توانستند از تعطیلاتی چهار روزه بهره ببرند که از چهارشنبه‌شب شروع می‌شد و تا دوشنبه صبح ادامه داشت.

۱۹۵۰، وقتی پای پلیس به بلک فرایدی باز شد

بلک فرایدی برای مردم عادی روز جذابی بوده است، اما نکته‌ی جالب اینجاست که هیچ‌وقت کارکنان پلیس جزو مردم حساب نمی‌شوند. چرایی این اتفاق هم چندان عجیب نیست؛ در روزی که اغلب مردم مرخصی می‌گیرند، به‌علت شلوغی خیابان‌ها و هجوم مردم به فروشگاه‌ها، همیشه نیروی پلیس باید سر کار باشد؛ کارکنان پلیس حتی در این روز حق مرخصی هم ندارند. سال ۱۹۵۰ نقطه‌عطفی است که در پی همین رویّه به وجود آمد و بلک فراید به ادبیات رسمی راه یافت. پلیس فیلادلفیا جمعه‌ی بعد از روز شکرگزاری این سال را به‌علت شورش مردم به‌سمت فروشگاه‌ها جمعه‌ی سیاه نامید. بااین‌همه هنوز راه زیادی تا جاافتادن این اصطلاح برای این روز باقی مانده بود.

۱۹۶۱، سیاهی جمعه فراگیر می‌شود

سنت خرید در بلک فرایدی کم‌کم فراگیر شد و در سال ۱۹۶۱ بود که پلیس فیلادلفیا، پنسیلوانیا و واچستر نیویورک مجبور به اقدام علیه هجوم مردم به فروشگاه‌ها شدند و این اصطلاح بازهم زنده ماند. نکته‌ی جالب اینجاست که در پی این اتفاقات سعی شد که نام جمعه‌ی سیاه را با عنوان‌هایی مانند جمعه‌ی بزرگ یا جمعه‌ی باشکوه عوض کنند.

وقتی نیویورک‌تایمز دست‌به‌کار می‌شود

کم نیستند واژه‌ها و اصطلاحاتی که وقتی پی‌شان را می‌گیری به روزنامه‌ی «نیویورک‌تایمز» می‌رسی؛ بلک فرایدی هم از این داستان مستثنا نیست. در اوایل دهه‌ی هشتاد میلادی نیویورک‌تایمز با استفاده از عنوان بلک فرایدی سهمی عمده در جاافتادن این عنوان پیدا کرد.

فرار از ترافیک با پنجشنبه‌ی قهوه‌ای و طوسی

هجوم مردم در جمعه‌ی بعد از روز شکرگزاری به فروشگاه‌ها همیشه دردسرساز بوده است. ترافیک و البته در پی آن کم‌شدن خرید و همچنین نارضایتی مردم از دست‌نیافتن به کالای دلخواه یکی از دردسرهای بلک فرایدی بوده است. کم‌کم در این ایده‌ به ذهن رسید که برای رفع این مشکل پنجشنبه‌، یعنی عید شکرگزاری، هم کاربردی مانند بلک فرایدی پیدا کند. ابتدا اسم آن را پنجشنبه‌ی قهوه‌ای گذاشتند؛ بعد هم کسانی پیدا شدند که از قهوه‌ای خوش‌شان نیامد و نام آن را پنجشنبه‌ی طوسی گذاشتند. با همین رویکرد، می‌توانید دوشنبه‌ی آنلاین را هم پیدا کنید که آمازون آن را به راه انداخت و توانست بیش‌ترین فروش بلک‌فرایدی تا روز اول هفته‌ی بعد از آن را در میان فروشگاه‌های آنلاین به دست آورد.

همچنان چرا سیاه؟

احتمالاً اگر از اغلب امریکایی‌ها سؤال کنید چرا بلک فرایدی و جمعه‌ی سیاه، آن‌ها حکایت جوهر سیاه و قرمز را برای‌تان تعریف می‌کنند. بنا به سنت، حسابدارها برای نشان‌دادن بیلان منفی از جوهر قرمز استفاده می‌کردند و البته بیلان کار همیشه بعد از روز جمعه‌ی سیاه مثبت بود؛ به‌همین نسبت جمعه‌ی سیاه را روی آن گذاشتند.

تاریخ بلک فرایدی 2019

تاریخ بلک فراید 2019 هم مانند هر سال است. درست در روز بعد از عید شکرگزاری، مصادف با ۲۹ نوامبر ۲۰۱۹. به‌صورت رسمی و سنتی بلک فرایدی درست از ساعت ۸:۳۰ دقیقه به‌وقت واشنگتن آغاز می‌شده است. در سال‌های اخیر این سنت فراموش شده و بعضی از فروشگاه‌ها از چند روز قبل‌تر از جمعه‌ی سیاه هم به استقبال آن می‌روند و تا چند روز بعد از آن هم آن را ادامه می‌دهند.

بلک فرایدی در کافه‌تدریس

کافه‌تدریس هم برای شما خبرهای خوبی در بلک فرایدی دارد. شما می‌توانید از ویژه‌ترین تخفیف بلک فرایدی برای کلاس‌های آنلاین و وید‌ئوهای کافه‌تدریس در این روز استفاده کنید. نکته‌ی مهم اینجاست که تخفیف‌های بلک فرایدی در کافه‌تدریس محدود است؛ پس بهتر است هر چه زودتر در کانال تلگرام و صفحه‌ی اینستاگرام کافه‌تدریس عضو شوید.

اگر تا اینجای کار با ما همراه بوده‌اید، خبر خوبی برای شما داریم؛ جدای از کانال تلگرام و پیج اینستاگرام، برای استفاده از تخفیف‌های امروز یک کد تخفیف ویژه برای مخاطبان بلاگ کافه‌تدریس داریم. برای استفاده از تخفیف‌های جمعه‌ی سیاه کافه‌تدریس کافی است روی این لینک کلیک کنید و برای ثبت‌نام در کلاس‌های آنلاین و استفاده از ویدئوهای کافه‌تدریس از کد تخفیف Blackfriday2019 استفاده کنید:

 

کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای کافه‌تدریس