درس تحقیق در عملیات کنکور ارشد مدیریت یا OR یکی از مهم‌ترین درس‌های آزمون ارشد است که می‌تواند مزیت رقابتی خوبی برای‌تان ایجاد کند. بخش زیادی از داوطلبان این درس را اصلاً نمی‌شناسند و ترجیح می‌دهند به‌جای تمرکز روی این درس، درس‌های ساده‌تر را بیشتر مطالعه کنند. این امر باعث شده که تحقیق در عملیات به درسی تبدیل شود که برای داوطلبان مزیت رقابتی ایجاد می‌کند. به‌طور کلی، درس‌های کنکور ارشد مدیریت به دو بخش تقسیم می‌شوند؛ درس‌هایی که همه در آن قوی هستند و درس‌هایی که کمتر به آن توجه می‌شود و اکثراً درصد کمی در آن درس کسب می‌کنند. درس‌هایی مانند اقتصاد خرد و کلان یا اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام جزو دسته اول هستند و اکثراً داوطلبان در آن درصد خوبی کسب می‌کنند؛ اما درس تحقیق در عملیات جزو درس‌هایی است که اگر خوب پاسخ داده شود، شما را از دیگران جدا و رتبه‌برترشدن‌تان را تضمین می‌کند؛ بنابراین به این درس به‌دید یک سرمایه‌گذاری مطمئن نگاه کنید و برای آن وقت بگذارید. برای آشنایی با طرز مطالعه‌ی تحقیق در عملیات کنکور، بودجه بندی تحقیق در عملیات کنکور ارشد مدیریت و منابع آن این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

ضریب درس تحقیق در عملیات در کنکور مدیریت

طبیعتاً مانند تمامی دروس دفترچه‌ی مدیریت، تحقیق در عملیات هم در هر گرایش ضریب متفاوتی دارد. ضریب این درس در رشته‌ی مدیریت صنعتی و مدیریت حمل‌ونقل دریایی ۳ و برای رشته‌های مدیریت بازرگانی، مدیریت فناوری اطلاعات و مدیریت تکنولوژی ۲ است (باقی رشته‌ها ضریب صفر). این نشان می‌دهد که تحقیق در عملیات درسی نیست که فقط داوطلبان مدیریت صنعتی به آن نیاز داشته باشند. این درس در رشته‌ی مدیریت بازرگانی و مدیریت فناوری اطلاعات هم که داوطلبان و متقاضیان زیادی دارد تأثیر زیادی می‌گذارد؛ بنابراین اگر تصور می‌کنید فقط داوطلبان مدیریت صنعتی با این درس رتبه برتر می‌شوند کاملاً در اشتباه‌اید. از این درس ۱۵ سؤال مطرح می‌شود.

سرفصل‌های تحقیق در عملیات کنکور ارشد مدیریت

در برخورد با این درس توجه کنید که مفاهیم OR می‌توانند با هم ترکیب‌ و در تست مطرح شوند؛ بنابراین بهتر است مطالعه‌ی این درس را با توجه به شکل و شخصیت تست‌های سال‌های گذشته پیش ببرید. سرفصل‌های تحقیق در عملیات کنکور مدیریت از این قرار است:

  • پژوهش عملیاتی
  • مدل برنامه‌ریزی خطی
  • روش ترسیمی
  • روش سیمپلکس
  • ثانویه – روش سیمپلکس ثانویه
  • شکل ماتریسی مدل برنامه‌ریزی خطی و سیمپلکس تجدیدنظرشده
  • تحلیل حساسیت و برنامه‌ریزی پارامتری
  • مدل حمل‌ونقل
  • مدل تخصیص
  • شبکه‌ها
  • برنامه‌ریزی خطی با عدد صحیح (ilp)
  • برنامه‌ریزی صفر یا یک
  • برنامه‌ریزی پویا (dp)
  • برنامه‌ریزی غیرخطی (nlp)
  • تئوری بازی‌ها

بودجه بندی تحقیق در عملیات در کنکور ارشد مدیریت

برخی از سرفصل‌های مطرح‌شده پیشرفته هستند و اصولاً خواندن آن‌ها برای کنکور ارشد مدیریت ممکن است کاربرد زیادی نداشته باشد. اگر به این درس علاقه دارید، همه‌ی مباحث را مطالعه کنید، اما اگر هدف‌تان فقط کنکور ارشد مدیریت است، معمولاً به‌این شکل سؤالات مطرح می‌شود:

سرفصل مباحث۹۸۹۹۱۴۰۰
مدل‌سازی۱۱۳
روش ترسیمی۱۱۱
روش سیمپلکس۲۱۰
روش ماتریسی۲۲۲
تحلیل حساسیت۴۵۴
مدل حمل‌ونقل۲۱۲
مدل تخصیص۰۱۱
برنامه‌ریزی عدد صحیح۰۰۰
مدل صفر و یک۲۳۱
بودجه بندی تحقیق در عملیات کنکور ارشد مدیریت

درصد تحقیق در عملیات در رتبه‌برترهای کنکور ارشد مدیریت

رتبه‌های کنکور ارشد مدیریت چند درصد تحقیق در عملیات می‌زنند؟ پاسخ این سؤال می‌تواند درک بهتری از این درس در کنکور ایجاد کند. شاید برای‌تان جالب باشد که رتبه‌های زیر ۵۰ کنکور مدیریت بازرگانی این درس را کمتر از ۱۰ درصد پاسخ داده‌اند و بخش زیادی از این رتبه‌ها این درس را سفید تحویل داده‌اند، اما همین رتبه‌برترها مجبور شده‌اند برای پوشش ضعف خود در این درس، یک یا دو درس را خیلی بالا بزنند (در حد ۸۰ درصد) و البته با درس زبان سعی کردند مزیت رقابتی ایجاد کنند؛ بنابراین درصورتی‌که روی این درس تمرکز کنید، می‌توانید شرایط را برای خودتان ساده‌تر کنید؛ البته این درس در رشته‌ی مدیریت صنعتی طرفدار بیشتری دارد و داوطلبان این رشته با این درس ارتباط بهتری برقرار می‌کنند. میانگین OR در رتبه‌های زیر ۵۰ مدیریت صنعتی حدود ۲۵ تا ۳۰ است.

برای آشنایی با درس مدیریت اسلام و طرز مطالعه‌ی آن این مطلب را مطالعه کنید:

برنامه‌ریزی جامع مطالعه درس مدیریت اسلامی ارشد مدیریت!

منابع مطالعاتی درس تحقیق در عملیات کنکور ارشد مدیریت

معمولاً تحقیق در عملیات درسی نیست که با کتاب‌خواندن بتوان درصد بالایی از آن گرفت و اکثر داوطلبانی که درصد خوبی در این درس کسب می‌کنند یا فارغ‌التحصیلان رشته‌ی مهندسی صنایع و مدیریت صنعتی هستند یا ازطریق منابعی دیگر مانند کلاس به تسلط خوبی در این درس رسیده‌اند؛ اما منابع مختلفی برای این درس در بازار موجود است که کیفیت خوبی دارند. پرطرفدارترین کتاب موجود در بازار پژوهش عملیاتی دکتر عارفه فدوی است.

آموزش تحقیق در عملیات کنکور ویژه ارشد مدیریت

تحقیق در عملیات درسی است که بهتر است یک همراه در مسیر مطالعه آن داشته باشید. زحمتی که قرار است با خواندن کتاب بکشید، چندبرابر یادگرفتن این درس در کلاس است. درصورتی‌که شرایط شرکت در کلاس تحقیق در عملیات کنکور ارشد مدیریت را دارید، حتماً از آن استفاده کنید و در غیر این صورت سعی کنید ازطرق مختلف ویدئوهای آموزشی پیدا کنید و در مسیر مطالعه از آن کمک بگیرید.

در فرایند مطالعه بهتر است در مرحله‌ی اول صرفاً به‌صورت سطحی این درس را به آخر برسانید تا با آن آشنا شوید و مفاهیم برای‌تان تا حدی شناخته‌شده باشند.

در مرحله‌ی دوم تمرکز بیشتری داشته باشید و تمامی مفاهیم را در ذهن خود تثبیت کنید. ممکن است در این مرحله یاد بگیرید اما کند باشید.

در فاز سوم مطالعه تسلط و سرعت را افزایش دهید. معمولاً درک مفاهیم در این درس کمی بیشتر از دروسی مانند بازاریابی یا تئوری مدیریت زمان می‌گیرد؛ پس بهتر است مدیریت زمان داشته باشید.

سؤالات متداول درباره درس تحیقیق در عملیات

۱. از کی مطالعه تحقیق در عملیات را شروع کنم؟

اگر اصلاً این درس را نمی‌شناسید، بهتر است از شهریور برای این درس وقت بگذارید تا بتوانید به تسلط کافی برسید.

۲. می‌توانم تحقیق را کلاً حذف کنم؟

بله هر درسی را می‌توانید حذف کنید، اما مزیت رقابتی را از دست می‌دهید و باید در درس‌هایی که همه در آن قوی هستند این ضعف را جبران کنیدو این کار ممکن است کمی سخت باشد. ایجاد تمایز در درسی که همه ۶۰ درصد می‌زنند این است که شما ۹۰ بزنید، درحالی‌که درسی که همه رهایش کرده‌اند و فقط ۲۵ تا ۳۰ درصد سؤال ساده و تکراری دارد راحت‌تر شما را متمایز می‌کند.

۳. با شرکت در کلاس آنلاین تحقیق در عملیات کنکور ارشد مدیریت نیاز به منابع دیگری ندارم؟

خیر به‌جز مطالب این کلاس نیاز به هیچ منبع دیگری ندارید مگر اینکه بخواهید تست بیشتری بزنید که این به اختیار شماست اما لازم نیست.

برای کسب بالاترین درصد در این درس و کسب بهترین نتیجه در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت پیشنهاد می‌کنیم کلاس آنلاین این درس را از دست ندهید:

کلاس آنلاین تحقیق در عملیات کنکور ارشد مدیریت