تفاوت یادگیری ماشین با هوش مصنوعی چیست؟‌ در حوزه فناوری عبارت هایی مانند یادگیری ماشین یا ماشین لرنینگ (Machine Learning) و هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) اغلب به‌جای یکدیگر استفاده می‌شوند. این استفاده‌ نابجا به سردرگمی و تصورات نادرست می‌انجامد. درحالی‌که این دو به هم مرتبط هستند، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی مفاهیم و رویکردهای متمایزی دارند. در این پست وبلاگ، تفاوت‌های ظریف بین یادگیری ماشین و هوش مصنوعی را بررسی خواهیم کرد.

یادگیری ماشين یا ماشین لرنینگ چیست؟

یادگیری ماشین یا ماشين لرنینگ (ML) زیرمجموعه‌ای از هوش مصنوعی است که بر توسعه الگوریتم‌هایی تمرکز می‌کنند که قادر به یادگیری از داده‌ها و پیش‌بینی یا انجام‌دادن اقدامات بدون برنامه‌ریزی صریح هستند. این مفهوم شامل مدل‌های آموزشی در مجموعه داده‌های بزرگ برای شناسایی الگوها، پیش‌بینی‌های دقیق و بهبود عملکرد در طول زمان است. یادگیری ماشین تکنیک‌هایی مانند یادگیری تحت نظارت، یادگیری بدون نظارت، و یادگیری تقویتی را دربرمی‌گیرد که سیستم‌ها را قادر می‌کند تا به‌طور مستقل یاد بگیرند و سازگار شوند.

برای مطالعه‌ی بیشتر درباره یادگیری ماشین و انواع آن کلیک کنید:

ماشین لرنینگ یا یادگیری ماشین چیست و چگونه کار می‌کند؟

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی (AI) حوزه وسیع‌تری است که توسعه ماشین‌های هوشمندی را دربرمی‌گیرد که قادر به انجام‌دادن وظیفه‌هایی هستند که معمولاً به هوش انسانی نیاز دارند. این شامل تکنیک‌ها و رویکردهای مختلفی مانند یادگیری ماشین، پردازش زبان طبیعی، بینایی کامپیوتر و سیستم‌های خبره است. هدف هوش مصنوعی این است که هوش انسان‌مانند را در ماشین‌ها تکرار کند و آن‌ها را قادر به درک، استدلال، یادگیری و تصمیم‌گیری کند.

برای مطالعه‌ی بیشتر درمورد هوش‌مصنوعی و انواع آن کلیک کنید:‌

هوش مصنوعی چیست و چه کاربردی دارد؟

تفاوت‌ یادگیری ماشین با هوش مصنوعی چیست؟

درحالی‌که ماشین لرنینگ زیرمجموعه‌ای از هوش مصنوعی است، تفاوت‌های اساسی میان این دو حوزه وجود دارد. در این بخش قصد داریم به تفاوت یادگیری ماشین با هوش مصنوعی از جنبه‌های مختلف نگاهی بیندازیم:

۱. دامنه

هوش مصنوعی طیف وسیع‌تری را دربرمی‌گیرد و هر سیستم یا فناوری را شامل است که هوشی شبیه انسان را نشان می‌دهد؛ همچنین ماشین لرنینگ به‌طور خاص روی الگوریتم‌هایی تمرکز می‌کند که سیستم‌ها را قادر می‌کند از داده‌ها یاد بگیرند و عملکردشان را در طول زمان بهبود بخشند.

۲. مداخله انسانی

در یادگیری ماشین الگوریتم‌ها روی مجموعه داده‌های بزرگ آموزش داده می‌شوند تا بدون برنامه‌نویسی صریح، پیش‌بینی کنند یا اقداماتی انجام دهند. سیستم‌های یادگیری ماشین به‌طور مستقل از داده‌ها یاد می‌گیرند؛ درمقابل، هوش مصنوعی می‌تواند سیستم‌های مبتنی بر قوانین، دانش تخصصی و الگوریتم‌های طراحی‌شده ازسوی انسان را شامل باشد که ماشین‌ها را قادر می‌کند تا هوش انسانی را تقلید کنند.

۳. سازگاری

الگوریتم‌های یادگیری ماشین توانایی یادگیری از داده‌های جدید و تطبیق مدل‌های خود را براساس آن دارند. آن‌ها می‌توانند به‌طور مداوم عملکرد خود را ازطریق تکرار و بازخورد بهبود بخشند. سیستم‌های هوش مصنوعی ممکن است این سازگاری را داشته باشند یا نداشته باشند؛ زیرا می‌توانند با قوانین ثابت یا دانش تخصصی طراحی شوند.

۴. تمرکز کاربرد

ماشین لرنینگ اغلب برای کارهای خاصی مانند تشخیص تصویر، پردازش زبان طبیعی یا سیستم‌های توصیه اعمال می‌شود. هدف هوش مصنوعی ساختن سیستم‌های هوشمندی است که می‌توانند طیف وسیعی از وظیفه‌های پیچیده ازجمله استدلال، حل مسئله و تصمیم‌گیری را انجام دهند.

برای آشنایی با تفاوت‌های یادگیری ماشین و یادگیری عمیق کلیک کنید:‌

تفاوت یادگیری ماشین و یادگیری عمیق چیست؟

نکته پایانی

در این مطلب تفاوت یادگیری ماشین با هوش مصنوعی را بررسی کردیم. ماشین لرنینگ و هوش مصنوعی مفهوم‌هایی به‌هم‌پیوسته اما متمایز در حوزه فناوری هستند. یادگیری ماشین یک رویکرد تخصصی است که بر الگوریتم‌هایی متمرکز است که قادر به یادگیری و بهبود از داده‌ها هستند، درحالی‌که هوش مصنوعی دامنه وسیع‌تری از تکرار هوش انسان‌مانند در ماشین‌ها را در‌برمی‌گیرد. درک این تفاوت‌ها برای پیمایش چشم‌انداز به‌سرعت در حال تحول فناوری و استفاده از پتانسیل آن‌ها برای هدایت نوآوری و حل مشکلات پیچیده در حوزه‌های مختلف بسیار مهم است.