تکنیک اسکیم و اسکن چیست؟ تکنیک‌های مختلفی برای تست‌های درک مطلب وجود دارد. یکی از تکنیک‌های پرطرفدار و معروف تکنیک اسکیم و اسکن است که بسیاری از آن استفاده می‌کنند. در این مطلب این مهارت را توضیح داده‌ایم.

درک مطلب

خواندن یک مهارت است و تکنیک اسکیم و اسکن کمک بزرگی به آن می‌کند. درک مطلب یا Reading Comprehension توانایی فهمیدن مفهوم اصلی مدنظر نویسنده یک متن است. برای آنکه مفهوم یک متن را به‌خوبی متوجه شویم باید هم با لغات آن آشنا باشیم و هم ساختار جملات آن را بشناسیم. بااین‌حال درک مطلب چیزی فراتر از لغات و گرامر است.

برای درک مطالب به پیش‌زمینه و روش مطالعه صحیح و همین‌طور تمرکز و انگیزه نیاز داریم. برای تسلط‌پیدا‌کردن بر یک مطلب و درک صحیح از آن باید آن را خوب بخوانیم و خوب بفهمیم تا در ذهن خود آن را محفوظ نگهداری کنیم اینجاست که پای تکنیک اسکیم و اسکن به میان می‌آید.

خواندن متن‌های زیاد و کمی بالاتر از سطح زبان شما باعث می‌شود سرعت خواندن و درک مفهوم نویسنده برای شما بهتر و سریع‌تر شود. علاوه بر این‌ها برای تقویت مهارت خواندن متن‌های انگلیسی شما به تکنیک نیاز دارید که در اینجا قصد داریم کمی درباره آن‌ها صحبت کنیم.

اسکیم‌کردن (Skimming)

اسکیمینگ یکی از ابزارهایی است که کمک می‌کند تا در زمانی کمتر مقدار بیشتری بخوانیم. اسکیمینگ یعنی اینکه فقط به دنبال ایده اصلی و محوری متن باشیم. این روش بهترین عملکرد را در مورد متون غیرداستانی دارد.

با به‌کارگیری روش اسکیمینگ، روی‌هم‌رفته، درک مطلب کاهش می‌یابد؛ چون همه متن را نمی‌خوانیم و فقط قسمتی را می‌خوانیم که در راستای هدف‌مان باشد. روش اسکیمینگ حین خواندن به کار گرفته می‌شود و به شما این امکان را می‌دهد که در کنار توجه به موضوع و ایده اصلی متن، به دنبال جزئیات هم بگردید.

اسکن‌کردن (Scanning)

برای توضیح تکنیک اسکیم و اسکن ابتدا به سراغ اسکن‌کردن می‌رویم. اسکنینگ یک ابزار مفید دیگر برای تندخوانی است. برخلاف اسکیمینگ، هنگام انجام‌دادن اسکنینگ فقط دنبال اطلاعات خاصی می‌گردیم و همه قسمت‌ها را نمی‌خوانیم. اسکنینگ همان کاری است که وقتی دنبال جدول روزنامه می‌گردیم یا وقتی دنبال شماره کسی در دفترچه تلفن می‌گردیم انجام می‌دهیم. برای اینکه اسکنینگ موفقی داشته باشیم علاوه بر فهم متن باید ساختار آن را هم بدانیم تا بتوانیم اطلاعات موردنظرمان را بیابیم؛ همچنین اسکنینگ برای یافتن اطلاعات و جزئیات در زمانی اندک هم مفید است.

با تندخوانی برای کنکور یادگیری را ۲۰ برابر کنید

اسکیم و اسكن

چگونگی استفاده از مهارت skimming

از آنجا که مهم‌ترین قسمت‌های یک متن تیتر و عنوان هستند، این بخش‌ها را به‌خوبی نگاه کنید؛ بهتر است این قسمت‌ها را در حین انجام‌دادن skimming به‌خوبی بخوانید و به آن‌ها توجه کنید. ایده‌ی اصلی کل متن خواندن و پاراگراف‌ها باید در حین انجام‌دادن این تکنیک روشن شود.

یکی دیگر از تکنیک‌های فوق‌العاده skimming این است که پاراگراف اول و آخر متن را بخوانید. اولین و آخرین جمله در یک متن می‌تواند به ما بگوید که متن در چه موردی است. درواقع این بخش‌ها همان بخش نتیجه‌گیری و مقدمه هستند که می‌توانند در فهم متن به ما کمک کنند.

استراتژی‌های اسکیم‌کردن

داشتن استراتژی از ویژگی‌های مشترک در ۲ تکنیک اسکیم و اسکن است. وقتی از این تکنیک استفاده می‌کنید، باید چشم‌تان را سریع میان خطوط نوشته حرکت دهید. در اینجا اصلاً نباید تک‌تک کلمات را بخوانید، بلکه به فرم کلی توجه کنید. تصویرها، عنوان‌ها، فهرست‌ها، بخش‌هایی که پررنگ‌تر نوشته‌شده‌اند و نوشته‌های ایتالیک یا مورب و غیره ساختار یک نوشته را مشخص می‌کنند.

به گام‌های مهم اسکیم‌کردن توجه کنید:

  • عنوان را بخوانید.
  • مقدمه یا پاراگراف اول را بخوانید.
  • جمله‌های اول هر پاراگراف را بخوانید.
  • به زیرعنوان‌ها توجه کنید.
  • کلمه‌های کلیدی را بخوانید (اسم‌ها، اعداد و تاریخ‌ها، اتفاق‌ها، مکان‌ها و …).
  • به جمله‌های آخر هر پاراگراف توجه کنید.

استراتژی‌های اسکن‌کردن

این روش یعنی مرور سریع یک متن و یافتن کلمه‌هایی خاص بدون خواندن تک‌تک کلمه‌های متن.

بهتر است این گام‌ها را به‌دقت انجام دهید:

  • سؤالات را بادقت بخوانید و ببینید از شما چه می‌خواهند.
  • کلمه‌های کلیدی را مشخص کنید.
  • به سراغ متن بروید و دنبال کلمه‌های کلیدی یا کلمه‌های هم‌معنی آن‌ها بگردید.
  • بخشی را که دارای کلمه کلیدی یا هم‌معنی آن بود به‌دقت بخوانید.
  • به سؤال بازگردید و ببینید این همان اطلاعاتی بود که سؤال از شما خواسته است؟

تمرین، کلید موفقیت تکنیک اسکیم و اسکن

تا اینجا تفاوت و دو تکنیک‌ اسکیم و اسکن را یاد گرفتیم؛ بااین‌حال یادگرفتن تندخوانی و از‌بین‌بردن عادت خواندن کلمه‌به‌کلمه‌ی متن کار دشواری است. یک‌شبه که نمی‌توانیم تکنیک skimming و scanning را یاد بگیریم. اینجاست که تمرین به کمک ما می‌آید.

کلاس‌های زبان استاد فرید بهترین منبع برای یادگیری این تکنیک‌ها و تمرین روش‌های درک مطلب است که می‌توانید از آن بهره ببرید:

کلاسآنلاین درک مطلب و واژگان زبان MBA