حالات مبهم حدی در ریاضیات عمومی چیست؟ موفقیت در درس ریاضی عمومی به تمرین و تکرار زیاد نیاز دارد. ضریب این درس در کنکور رشته مدیریت کسب و کار ۲ است و اهمیت آن بر داوطلبان پوشیده نیست. برای پیش‌بردن طرز اصولی درست مطالعه این درس شما حتماً نیاز دارید تا دست‌به‌قلم شوید و سؤالات زیادی حل کنید. حالات مبهم حدی در ریاضیات عمومی از مباحث اصلی حد و پیوستگی است.

حد 

در ریاضیات، حد (به انگلیسی: Limit)، مقداری است که یک تابع با نزدیک شدن ورودی به مقداری، به آن نزدیک می‌شود ولی هیچگاه به مقدار دقيق آن نمی‌رسد. حد، یک مفهوم اساسی در حسابان است که در بسیاری از بخش‌ها کاربرد دارد. تعریف پیوستگی، مشتق و انتگرال از کاربردهای حد است. حد، رفتار یک تابع را بیان می‌کند. درواقع، رفتار آن را در نقاط روی صفحه یا در بی‌نهایت ارزیابی می‌کند.

حد در ریاضیات عمومی ۱ و ۲ چیست؟

حالات مبهم حدی در ریاضیات عمومی

برای محاسبه حد باید عددی که به آن نزدیک می‌شود را در تابع حد جای‌گذاری کنیم. گاهی در زمان محاسبه حد تابع، با مقادیری مواجه می‌شویم که مقدار مشخصی ندارد. برخی از این حالات مانند ، ، ، ،  یا  ،  و… با نام صورت‌های مبهم شناخته می‌شوند که باید از این حالات رفع ابهام نمود.

حالت مبهم 

هرگاه x به‌سمت عددی میل کند که همزمان صورت و مخرج را صفر کند، عاملی در صورت و مخرج وجود دارد که به آن عامل صفرکننده گویند. برای رفع ابهام باید عامل صفرکننده را در صورت و مخرج پیدا و حذف کرد. برای حدف عامل صفرکننده از فاکتورگیری، اتحادهای ریاضی، هم‌ارزی‌ها، هوپیتال و … استفاده می‌کنیم.

حد مبهم

حالت مبهم 

اگر صورت و مخرج به صورت همزمان به‌سمت بی‌نهایت میل کنند این حالت مبهم به وجود می‌آید. روش‌های رفع ابهام برای این حالت، هم ارزی و قاعده هوپیتال هستند؛ البته می‌توان از تقسیم صورت بر مخرج نیز در برخی از مواقع استفاده کرد.

حالت مبهم 

برای رفع ابهام حالت  باید از تبدیل  یا  استفاده کنیم تا به یکی از صورت‌های قبلی در بیاید. در این حالت عامل صفرکننده یا بی‌نهایت‌کننده به‌صورت معکوس به مخرج منتقل خواهد شد.

حالت مبهم نمایی

در محاسبه حد، حالات  یا  یا  حالات مبهم نهایی هستند. برای شکستن توان همیشه می‌توانیم از لگاریتم‌گیری استفاده کنیم و با کمک خواص لگاریتم توان را به پشت لگاریتم بیاوریم و آن را رفع ابهام کنیم.

کلاس آنلاین ریاضی عمومی ۱ و ۲

برای موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) و همین‌طور رشته‌های مهندسی پیشنهاد ما شرکت در کلاس‌های آنلاین ریاضی عمومی ۱ و ۲ است.

برای آشنایی با کلاس آنلاین ریاضی عمومی ۱ و ۲ و مشاوره رایگان در این باره روی این لینک کلیک کنید:

کلاس آنلاین ریاضی عمومی ۱ و ۲ رضا شکرزاد

کلاس آنلاین ریاضی عمومی 1 و 2 مسعود آقاسی