برای افزایش تمرکز به سراغ کدام خوراکی ها برویم؟ پاسخ به این سؤال می‌تواند برای شما و رسیدن به بهترین نتیجه تعیین‌کننده باشد. اگر شما هم برای کنکور کارشناسی ارشد یا دکتری حاضر می‌شوید و می‌خواهید بیشترین بهره‌وری را داشته باشید، ما ۱۲ خوراکی برای افزایش تمرکز را معرفی کرده‌ایم.

تمرکز مهارتی اکتسابی است

بسیاری از افراد به‌صورت تمرکز بالایی دارند، اما تمرکز یک مهارت است، نه استعداد. شما می‌توانید این تمرکز را در خودتان پرورش دهید.
برای رسیدن به تمرکز شما به روش صحیح، ابزار و اسباب مناسب و البته تمرین نیاز دارید.

افزایش تمرکز، لازمه‌ی رتبه‌برترشدن

ازدست‌دادن تمرکز و حواس‌پرتی یکی از مشکلاتی است که این روزها بسیاری از ما با آن سروکار داریم. سبک زندگی ما و البته توجه و وابستگی ما به تکنولوژی، مخصوصاً تلفن‌های همراه هوشمند، تمرکز ما را کمتر و کمتر می کند.
جالب است بدانید که طبق تحقیقات اخیر افرادی که از تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کنند به‌صورت میانگین روزانه تا ۱۱۰ بار تلفن‌همراه خود را نگاه می‌کنند. این مقدار توجه به تلفن‌همراه به‌معنای ازدست‌دادن تمرکز است.
همه‌ی این‌ها در حالی است که به‌دست‌آوردن بهترین نتیجه در کنکور ارشد و دکتری به تمرکز فراوان نیاز دارد.

خوراکی برای افزایش تمرکز

اگر فکر می‌کنید بدن شما بدون تغذیه مناسب می‌تواند بیشترین عملکرد را برای تمرکز داشته باشد، باید کمی تجدیدنظر کنید.
تمامی فعل‌وانفعالاتی که در بدن ما رخ می‌دهد همگی پایه‌های فیزیولوژیک و البته شیمیایی دارند. شیمی بدن شما برای بالابردن تمرکز باید مواد لازم را در اختیار داشته باشد.

بدن برای بالابردن تمرکز به چه چیزهایی نیاز دارد؟

بدن شما برای رسیدن به تمرکز بالا به مجموعه‌ای از ویتامین‌ها و مواد آلی نیاز دارد. این مواد ممکن است به‌صورت عادی در بدن غذاهای روزمره شما وجود نداشته باشد؛ پس یا باید به‌سراغ مکمل‌ها بروید یا به‌صورت رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

مواد لازم برای بالابردن تمرکز از این قرار است:

  • ویتامین‌های گروه B
  • ویتامین E
  • ویتامین C
  • ویتامین A
  • ویتامین D
  • کولین
  • لسیتین
  • کلسیم
  • منیزیم
  • بور
  • آهن
  • پتاسیم
  • روی
  • اسیدهای آمینه
  • اسیدهای چرب امگا
  • فسفاتیدیل‌سرین
  • استیل‌ال‌کارنیتین
  • کافئین

برای آشنایی با رژیم غذایی مناسب مطالعه این مطلب را مطالعه کنید:

بهترین تغذیه برای کنکوری‌ها چیست؟

چه خوراکی برای افزایش تمرکز بخوریم؟

همان‌طور که گفتیم، مواد لازم برای بالابردن تمرکز را می‌توان به دو صورت تأمین کرد؛ به‌صورت مصرف مکمل‌های غذایی یا به‌صورت طبیعی و گنجاندن خوراکی‌های مختلف در رژیم غذایی. با ۱۲ ماده خوراکی برای افزایش تمرکز آشنا شوید.

ماهی، غذای مغز

ماهی منبعی سرشار از اسیدآمینه‌های مفید، چربی‌های امگا ۳ و ۶، ویتامین‌های E و A و B است. شما با گنجاندن ماهی در برنامه‌ی غذایی هفتگی‌تان مواد لازم برای بالابردن افزایش تمرکز را به بدن‌تان می‌رسانید.

آجیل

آجیل منبع بی‌نظیری برای آنتی‌اکسیدان است. همین‌طور می‌توانند به‌راحتی چربی لازم برای بدن را تأمین کنند. ویتامین‌های E، A و B و چربی‌های امگا را می‌توانید در انواع آجیل پیدا کنید.

شکلات تلخ

شکلات سرشار از منیزیم است. این ماده به‌صورت عادی در غذاهای روزانه‌ی ما کمتر پیدا می‌شود، اما ماده‌ی لازمی است برای بالابردن تمرکز. اگر به دنبال خوراکی برای افزایش تمرکز هستید، باید بروید سراغ شکلات، البته شکلات تلخ. بسیاری از ما به طعم شکلات آمیخته به شیر و شکر عادت داریم، اما باید مواظب باشیم؛ قند خون غذای مغز است، اما شکر عملکرد شما را به‌سرعت بالا می‌برد و به‌همان سرعت از عملکرد ذهنی شما می‌کاهد. سعی کنید به‌سراغ شکلات تخته‌ای تلخ بروید، آن را به قطعات کوچک تقسیم کنید و در طول روز مصرف کنید.

نعناع

نعناع برای بالابردن تمرکز معجزه می‌کند. اگر به دنبال خوراکی برای افزایش تمرکز هستید، انواع مختلف این ماده خوراکی را سراغ بگیرید. چای نعناع، نوشیدنی‌های سرد حاوی عصاره نعناع، قرص‌های نعناع و حتی شکلات با نعناع ازجمله‌ی آن‌هاست.

آووکادو و غلات

بدن شما برای رسیدن به بهترین عملکرد نیاز به خون‌رسانی قوی دارد. آووکادو و غلات ازجمله مواد مغذی‌ای است که چربی‌های سالم را به بدن شما می‌رساند، کلسترول خون را کاهش می‌دهد و به خون‌رسانی کمک می‌کند. همچنین آووکادو و غلات دیگر سرشار از ویتامین E است که برای رسیدن به تمرکز بالا ضرورت دارد.

زغال‌اخته

زغال اخته علاوه برا داشتن ویتامین C یکی از بهترین خوراکی‌ها برای بالابردن تمرکز است. مواد مختلف غذایی که زغال‌اخته دارد این ماده را به خوراکی عالی‌ای برای بالابردن یادگیری تبدیل می‌کند.

سبزیجات برگ‌سبز

هیچ رژیم غذایی بدون سبزیجات برگ‌سبز کامل نمی‌شود؛ رژیم غذایی برای افزایش تمرکز نیز از این امر مستثنا نیست. سبزیجات برگ‌سبز سرشار از ویتامین‌های مختلف مخصوصاً ویتامین‌های B و C و همین‌طور اسید فولیک است.

لبو

مغز شما برای تمرکز بالا به خون‌رسانی بیشتر و اکسیژن نیاز دارد. آنزیم‌های موجود در لبو خون‌رسانی و اکسیژن‌رسانی به مغز را افزایش می‌دهد و خوراکی عالی برای افزایش تمرکز است.

موز

موز خوراکی محبوب کنکوری‌هاست، هم سر جلسه آزمون و هم قبل از آن. این میوه سرشار از انرژی و ویتامین و مواد آلی است. مواد مغذی موز به شما کمک می‌کند در سریع‌ترین زمان ممکن تمرکز بیشتری به دست آورید.

آب

آب ساده‌ترین خوراکی است که برای افزایش تمرکز نیاز دارید. اهمیت این ماده ساده به‌قدری است که بدون تأمین میزان کافی آن، حتی با کامل‌ترین رژیم غذایی، نمی‌توانید تمرکز کامل را به دست آورید. مهم‌ترین خوراکی برای افزایش تمرکز احتمالاً آب است!‍

تخم کتان

تخم کتان برای افزایش تمرکز معجزه می‌کند. این خوراکی سرشار از ویتامین‌های گروه B، منیزیم و امگا ۳ و البته فیبر است. نکته مهم درباره تخم کتان این است که احتمالاً نمی‌توانید آن را به‌تنهایی نوش جان کنید. می‌توانید تخم کتان را داخل سالاد یا ماست بریزید و مصرف کنید.

کافئین

کافئین فقط شما را بیدار نگه نمی‌دارد. کافئین منبعی عالی برای افزایش تمرکز است. احتمال دارد شما هم جز بی‌شمار کنکوری‌هایی باشید که زیاد از این ماده استفاده می‌کنید. در مصرف این خوراکی برای افزایش تمرکز باید هوشیار عمل کنید. کافئین به‌شدت اعتیادآور است و البته مصرف زیاد آن می‌تواند ضربان قلب شما را بالا ببرد و تمرکز شما را از بین ببرد.

با تکنیک‌های افزایش تمرکز برای کنکور آشنا شوید

همان‌طور که گفتیم تمرکز یک مهارت است و به‌دست‌آوردن آن نیاز به تمرین دارد و کاملاً به سبک زندگی شما وابسته است. برای بالابردن تمرکز تکنیک‌های بسیار مؤثری نیز وجود دارد که باید حتماً بر آن‌ها مسلط شوید.
در کنار گنجاندن انواع خوراکی برای افزایش تمرکز در رژیم غذایی‌تان، با تکنیک‌های افزایش تمرکز برای کنکور هم آشنا شوید. مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید:

تکنیک های تمرکز در مطالعه را بشناسید