مدیر بازاریابی چه وظایفی در سازمان دارد؟ برای اینکه به یک مدیر بازاریابی خوب تبدیل شویم نیاز به چه مهارت‌هایی داریم؟ مدیران بازاریابی یکی از حساس‌ترین جایگاه‌های شغلی سازمان را دارند که می‌توانند نقش بسزایی در موفقیت یا شکست یک کسب‌وکار داشته باشند. در این مطلب جایگاه شغلی مدیران بازاریابی و شرح وظایف و مسئولیت‌ها، توانمندی‌ها، بازار کار و میزان تقریبی حقوق این جایگاه شغلی را به‌طور کامل بررسی می‌کنیم. اگر به شغل مدیریت بازاریابی علاقه دارید و قصد دارید در آینده به‌عنوان یک مدیر در این زمینه فعالیت کنید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

جایگاه مدیران بازاریابی در سازمان

ممکن است شغل مدیر بازاریابی را با عنوان مدیر مارکتینگ هم شنیده باشید؛ هر دوی این عنوان‌ها ترجمه‌ای از marketing manager هستند. مدیران بازاریابی یک سازمان استراتژی‌های بازاریابی یک سازمان را ایجاد می‌کنند و مسئول رسیدن سازمان به اهداف بازاریابی خود هستند. مدیران بازاریابی، با توسعه، پیاده‌سازی و اجرای برنامه‌های بازاریابی استراتژیک سازمان، تلاش می‌کنند سازمان را به هدف‌های بازاریابی خود، مانند افزایش مشتریان، افزایش فروش، برندسازی و دیگر هدف‌های استراتژیک بازاریابی سازمان، برسانند. با توجه به ابعاد سازمان و همچنین نوع کسب‌وکار، مدیران بازاریابی وظایف متفاوت و مهمی دارند که اهمیت این جایگاه شغلی را برای سازمان بسیار زیاد می‌کند. همه سازمان‌ها، زمانی زیادی را برای انتخاب مدیر بازاریابی خود صرف می‌کنند.

شرح وظایف مدیر بازاریابی

همان‌طور گفتیم، با توجه به ابعاد سازمان و نوع کسب‌وکار، وظایف یک مدیر بازاریابی متفاوت است؛ مثلاً مدیران بازاریابی در سازمان B2B که بیشتر مشتریان بزرگ دولتی دارد احتمالاً کارهای متفاوتی در مقایسه با مدیر بازاریابی یک سازمان کوچک B2C انجام می‌دهند؛ اما بخش زیادی از کارها و وظایف جایگاه شغلی مدیریت بازاریابی را می‌توان به‌این صورت دسته‌بندی کرد:

  • تدوین استراتژی‌های بازاریابی سازمان
  • تدوین و اجرای برنامه‌های بازاریابی در کانال‌های مختلف (شبکه‌های اجتماعی، سایت، تماس تلفنی و…)
  • طراحی، مدیریت و ارزیابی کمپین‌های بازاریابی
  • تعریف kpiهای مختلف بازاریابی (حجم فروش، تعداد مشتری و…) و ارزیابی دوره‌ای
  • تنظیم قراردادهای تبلیغاتی
  • انجام‌دادن تحقیقات بازار برای یافتن فرصت‌های جدید
  • مدیریت کارکنان بخش بازاریابی
  • تجزیه‌وتحلیل روند بازار و انجام‌دادن تحقیقات رقبا
  • ارزیابی محصولات براساس قیمت، هزینه‌ها، میزان سود و زیان و…

مهارت‌های مدیر بازاریابی

مدیریت بازاریابی یک موقعیت شغلی حساس است و باید مجموعه‌ای مهارت‌های نرم و سخت را در کنار هم داشته باشید تا به یک مدیر بازاریابی خوب تبدیل شوید. مهم‌ترین مهارت‌هایی که یک مدیر بازاریابی به آن نیاز پیدا می‌کند شامل این موارد می‌شود:

  • مهارت‌های ارتباطی
  • مهارت‌های تحلیلی
  • مهارت‌های برنامه‌ریزی
  • مهارت‌های مالی
  • مهارت‌های رهبری
  • مهارت‌های فنی

مهارت‌های ارتباطی

به‌عنوان یک مدیر بازاریابی، ارتباط با مشتریان و افراد داخل سازمان بخش مهمی از کارتان را تشکیل می‌دهد. مدیران بازاریابی ممکن است با مشتریان ارتباط زیادی داشته باشند و باید مهارت ارتباطی قوی و خوبی داشته باشند. همچنین یک مدیر همیشه با افراد تیم و دیگر بخش‌های سازمان ارتباط دارد و بدون داشتن مهارت‌های ارتباطی خوب، فعالیت در این حوزه و این شغل عملاً امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین روی مهارت‌های ارتباطی خودکار کنید تا به یک مدیر حرفه‌ای تبدیل شوید.

مهارت‌های تحلیلی

بخش زیادی از فعالیت‌های بازاریابی با تجزیه‌وتحلیل داده‌ها انجام می‌شود. به‌عنوان یک مدیر در بخش بازاریابی باید توانایی تحلیل داده‌هایی را که از کانال‌های مختلف جمع‌آوری می‌شوند داشته باشید تا بتوانید سازمان را به‌سمت هدف‌های درستی هدایت کنید، مانند داده‌های مشتریان، داده‌های شبکه‌های اجتماعی، داده‌های مربوط به رقبا، داده‌های مربوط به روند بازار و چندین و چند مجموعه داده دیگر که ممکن است بخش مهمی از فرایند تصمیم‌گیری به‌عنوان مدیران بازاریابی باشند.

مهارت برنامه‌ریزی

معمولاً همه سازمان‌ها چندین کانال بازاریابی دارند که به‌طور هم‌زمان فعالیت می‌کنند. از طرفی در بازه‌های زمان مختلف کمپین‌های بازاریابی و فروش اجرا می‌شود که نیازمند مدیریت دقیق است. همچنین بخش زیادی از کارهای روتین و روزانه در سازمان انجام می‌شود که باید در بهترین حالت و درست‌ترین زمان ممکن اجرا شود. مدیریت و برنامه‌ریزی همه این کارها بر عهده مدیر بازاریابی است که تمامی اجزای تیم بازاریابی را در بهترین حالت خود قرار دهد تا مثل یک ماشین بدون نقص عمل کند. اگر در جایگاه مدیر بازاریابی توانایی برنامه‌ریزی، اولویت‌بندی و زمان‌بندی را ندارید، در این جایگاه شغلی موفق نخواهید بود.

برای آشنایی با مدیریت زمان این مطلب را مطالعه کنید:

مدیریت زمان و راهکارهای آن

مهارت‌های مالی

بودجه بازاریابی سازمان در کانال‌های مختلف پخش می‌شود و یک مدیر باید بتواند این منابع مالی را تحلیل و ارزیابی کند. یک مدیر بازاریابی خوب می‌داند که هر کانال تبلیغاتی چه بودجه‌ای نیاز دارد و چه میزان بازدهی به سازمان خواهد بخشید؛ مثلاً تبلیغات کلیکی برای محصول ما هزینه بیشتری دارد یا چاپ تراکت؟ هر یک چه میزان بازدهی خواهد داشت؟ به‌طورکلی مدیر بازاریابی باید بتواند هزینه‌هایی را که برای طراحی، تولید و فروش یک محصول می‌شود ارزیابی کند تا اهداف استراتژیک سازمان را به‌درستی تدوین کند.

رهبری

مهارت رهبری به مدیران کمک می‌کند که حس همدلی ایجاد کند، انگیزه کارکنان را افزایش دهند و تمامی سازمان را به‌سمت اهداف هدایت کنند. مهارت رهبری یک به‌نوعی با جایگاه شغلی تمامی مدیران گره خورده‌ است و اگر مدیران این توانایی را نداشته باشند، نمی‌توانند منابع انسانی سازمان را به‌درستی هدایت کنند.

مهارت‌های فنی حوزه کاری

مهارت‌های فنی موردنیاز برای یک مدیر بازاریابی در دو بخش قرار می‌گیرند؛ بخش اول شناخت و توانایی کارکردن با ابزارهای حوزه بازاریابی مانند رسانه‌های اجتماعی یا ابزارهای بازاریابی دیجیتال و بخش دوم شامل مهارت‌های فنی درمورد محصولات و ماهیت کسب‌وکار است. مدیران بازاریابی باید اطلاعات دقیقی از نحوه کار محصول، مزیت رقابتی محصول خود در مقایسه با رقبا و کارکردهای آن داشته باشند. تصور کنید یک مدیر بازاریابی محصولات صنعتی درک خوبی از نحوه کار اجزا مختلف محصول خود نداشته باشد. احتمال موفق‌شدن این سازمان چقدر خواهد بود؟

فرصت‌های شغلی مدیریت بازاریابی در ایران

در بازار ایران زیاد می‌بینید که کلمات به‌اشتباه به‌جای هم استفاده می‌شوند؛ مثلاً تفاوتی میان فروش و بازاریابی دیده نمی‌شود و گاه یک آگهی با عنوان مدیر فروش می‌بینید که عملاً نیاز به یک مدیر بازاریابی دارند؛ بنابراین اگر به دنبال یک فرصت شغلی مدیر بازاریابی در ایران می‌گردید، حتماً آگهی‌های با عنوان مدیر فروش را هم بررسی کنید. همچنین به‌دلیل جایگاه شغلی حساس مدیر بازاریابی و مهارت‌های متفاوت هر شخص، معمولاً رقم دقیقی برای این شغل وجود ندارد و آگهی‌های زیادی با شرایط توافقی دیده می‌شود که نشان از قابل‌مذاکره‌بودن رقم دریافتی دارد.

حقوق مدیران بازاریابی

میزان حقوق دریافتی مدیران بازاریابی با توجه به ‌اندازه سازمان، ماهیت صنعت، شهری که در آن کار می‌کنند، رزومه، مهارت و تجربه شخصی آن مدیر می‌تواند بازه بسیار گسترده‌ای را شامل شود. در شهر تهران معمولاً رقم دریافتی مدیران بازاریابی بیش از دیگر شهرهای بزرگ کشور است و تفاوت نسبتاً زیادی با شهرهای کوچک‌تر دارد. مدیران بازاریابی در تهران معمولاً رقمی میان ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان در ماه دریافت می‌کنند که البته ارقام بالاتر و پایین‌تر هم دیده می‌شود، اما میانگین رقم دریافتی این جایگاه شغلی را می‌توان در همین حوالی دانست. این رقم برای یک مدیر بازاریابی باتجربه در یک سازمان نسبتاً بزرگ در شهر تهران است؛ مثلاً یک سازمان بزرگ با چندین کانال تبلیغاتی و فروش را نمی‌توان با یک مجموعه کوچک که یک یا دو فروشنده و چند شبکه اجتماعی و سایت فعال دارد مقایسه کرد؛ بنابراین از دیدن آگهی‌های متفاوت در این شغل تعجب نکنید.

بازار کار مدیران بازاریابی در خارج از ایران

بازار کار مدیر بازاریابی در همه جای دنیا جذاب است و مدیران بازاریابی در تمام کشورهای توسعه‌یافته رقم دریافتی نسبتاً خوبی دارند. در کشور امریکا با توجه به شرایط هر ایالت ممکن است رقم متفاوتی را دریافت کنید. به‌طور میانگین مدیران بازاریابی در امریکا حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار دلار در سال حقوق دریافت می‌کنند. در برخی ایالت‌ها و با توجه به ‌اندازه سازمان این رقم ممکن است تا سالی ۱۸۰ هزار دلار هم افزایش پیدا کند. رقم دریافتی مدیران بازاریابی در کشور کانادا مطابق انتظار کمی پایین‌تر است و مدیران بازاریابی در این کشور چیزی حدود ۷۰ الی ۸۰ دلار آمریکا (حدود ۱۱۰ هزار دلار کانادا)، درآمد سالیانه دارند. در اروپا هم با توجه به کشور، شهر و اندازه سازمان این رقم بسیار متغیر است و در کشورهای توسعه‌یافته‌ای مانند آلمان رقم دریافتی مدیران بازاریابی حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار یورو در سال است.

فرصت‌های شغلی برای مدیر بازاریابی

برای بررسی فرصت‌های شغلی برای جایگاه مدیر بازاریابی به سایت‌های کاریابی فعال مثل جاب‌ویژن، جابینجا، ایران‌تلنت و کاربوم سری زدیم. با توجه به آگهی‌های منتشرشده با این عنوان در بازه دو ماه اخیر، چند نمونه از این آگهی‌ها را در ادامه مشاهده کنید. البته باید برای چندمین بار تأکید کنیم که ماهیت کسب‌وکار و کانال‌های فروش و بازاریابی سازمان‌ها تأثیر بسیار زیادی در رقم دریافتی مدیران بازاریابی دارند.

مدیر بازاریابی
فرصت شغلی مدیر بازاریابی
بازار کار مدیر بازاریابی
بازارکار مدیریت بازاریابی

جمع‌بندی بازار کار مدیر بازاریابی

مدیران بازاریابی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین جایگاه‌های شغلی را در سازمان دارند و به‌همین دلیل سازمان‌ها حساسیت زیادی در انتخاب مدیر خود بازاریابی دارند. این جایگاه شغلی نیاز به مهارت‌های نرم و سخت مختلفی است که هرچقدر در این مهارت‌ها قوی‌تر باشید و رزومه و تجربه بهتری داشته باشید، رقم‌های دریافتی بالاتری را تجربه خواهید کرد. مدیر بازاریابی با تعیین اهداف استراتژیک مارکتینگ سازمان و هدایت سازمان به‌سمت آن، نقش پررنگی در موفقیت کوتاه‌مدت و بلندمدت سازمان خواهد داشت. در این مطلب، با بررسی وب‌سایت‌های کاریابی داخلی مثل جاب‌ویژن و جابینجا و همچنین سایت‌های کاریابی خارجی مثل indeed سعی کردیم شرح شغلی و رقم دریافتی مدیران بازاریابی را به‌درستی تخمین بزنیم که دیدگاه نسبتاً خوبی نسبت به این شغل پیدا کنید.