بازار کار مدیر محتوا چطور است؟ مدیریت محتوا یکی از مشاغل جذاب در حوزه بازاریابی دیجیتال است. اگر هم‌زمان به محتوا و بازاریابی علاقه دارید، احتمالاً این شغل برایتان خیلی جذاب خواهد بود. مدیر محتوا باید علاوه بر مهارت‌های حوزه محتوا، به مهارت‌های مدیریتی هم مسلط باشد و بتواند یک تیم و چندین پروژه را مدیریت کند. در این مطلب بازار کار مدیریت محتوا را بررسی می‌کنیم؛ میزان حقوق مدیریت محتوا و فرصت‌های شغلی مدیریت محتوا در ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و مسئولیت‌های این شغل را به‌طور کامل تشریح می‌کنیم. اگر قصد ورود به حوزه مدیریت محتوا را دارید، حتماً این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

مدیر محتوا کیست؟

بازاریابی محتوا بخش مهمی از بازاریابی کسب‌وکارهاست. محتوا می‌تواند از مقاله‌های وبلاگ تا محتوای ایمیل و پیامک را شامل شود. مدیر محتوا کسی است که تمامی فرایند تولید و انتشار محتوا را مدیریت می‌کند. انتخاب یک استراتژی درست برای تولید محتوا، تولید به‌بهترین شکل ممکن و انتشار آن در کانال‌های انتشار محتوا وظیفه مدیر محتواست. هر قدر کانال‌های انتشار محتوای یک کسب‌وکار بیشتر شود، اهمیت وجود یک مدیر محتوا بیشتر هم حس می‌شود. محتوا باید با توجه به نیاز کاربر و در جهت اهداف کسب‌وکار تولید و منتشر شود. فرایند تحقیق، تولید و انتشار محتوا فرایند ساده‌ای نیست و مدیر محتوا برای سازمان‌های نسبتاً بزرگ جایگاه شغلی بسیار مهمی است.

محتوا و اهمیت آن برای کسب‌وکار

امروزه محتوا یکی از ابزارهای بازاریابی برای سازمان‌هاست و اکثر کسب‌وکارها تمرکز ویژه‌ای روی آن می‌کنند. محتوا ممکن است در وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های مختلف به مخاطب ارائه شود. محتوا بدون هدف‌گذاری، بدون داشتن استراتژی، اندازه‌گیری و کنترل، فقط هزینه اضافه خواهد بود. اگر محتوا با استراتژی درست و به‌شکل درست به مخاطب ارائه شود، حتی می‌تواند در نقش یک مزیت رقابتی برای سازمان ظاهر شود و موفقیت سازمان را رقم بزند. بازاریابی محتوایی می‌تواند آگاهی و سرنخ ایجاد کند و فروش را بالا ببرد. امروزه یکی از بهترین ابزارهای بازاریابی کسب‌وکارها محتوا و بازاریابی محتواست. تمامی چیزی که وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی درمورد کسب‌‌وکار خاصی می‌بینید، می‌شنوید یا می‌خوانید بخشی از برنامه محتوایی آن کسب‌وکار است.

تولیدکننده محتوا کیست؟

محتوا در هر قالب ممکن است ارائه شود، معمولاً وقتی از محتوا و تولیدکننده محتوا صحبت می‌کنیم، بیشتر بر تولیدکننده محتوای متنی یا نویسنده محتوا تأکید می‌کنیم، اما تولیدکننده محتوا لزوماً نویسنده نیست. محتوا ممکن است به‌صورت ویدیویی یا عکس باشد و مدیر محتوا باید تمامی این روند را زیر نظر بگیرد. در اکثر کسب‌وکارهای آنلاین تمرکز بر محتوای متنی است و به‌همین، دلیل شاید بخش زیادی از فعالیت مدیر محتوا در حوزه محتوای متنی باشد؛ بنابراین تولیدکننده محتوا کسی است که هر نوع محتوایی را تولید می‌کند؛ مقاله‌های وبلاگ، توضیحات محصولات، بنرها، محتوای شبکه‌های اجتماعی و حتی محتوای تبلیغاتی در دیگر پلتفرم‌ها از آن جمله است.

شرح وظایف مدیر محتوا چیست؟

شرح وظایف مدیر محتوا کار بسیار سختی است. معمولاً مدیران محتوا با توجه به ابعاد، برنامه و میزان بودجه سازمان کارهای متفاوتی انجام می‌دهند؛ اما به‌طور کالی مدیر محتوا را می‌توان مسئول برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی برنامه محتوایی سازمان دانست. محتوا باید با توجه به برند سازمان، پرسونا و اهدافی که سازمان دارد تولید و منتشر شوند. مدیریت این فرایند از وظایف مدیر محتواست. مدیر محتوا باید با یک استراتژی درست، تقویم محتوایی سازمان را تعریف کند و مطابق با آن تقویم محتوایی، محتوا تولید، آماده و منتشر شود.

همچنین برنامه محتوایی سازمان باید در بازه‌های زمانی مختلف ارزیابی شود تا میزان اثربخشی محتوا به‌طور دقیق بررسی شود و اگر لازم است در برنامه محتوایی تغییراتی ایجاد شود. مدیر محتوا همچنین باید با خلاقیت بالا فرصت‌های موجود را شناسایی کند و برای آن‌ها برنامه محتوایی داشته باشد. مسئولیت‌های مدیر محتوا را می‌توان به‌این صورت خلاصه کرد:

  • بهینه‌سازی محتوای موجود روی سایت مطابق با جایگاه برند سازمان
  • بررسی و تحلیل رقبا در محتوا و پیداکردن فرصت‌ها
  • تعریف شاخص‌های کلیدی عملکرد برای بررسی میزان بازدهی محتوا
  • تدوین استراتژی محتوایی سازمان
  • تدوین تقویم محتوایی کوتاه‌مدت و بلندمدت
  • مدیریت فرایند تولید و انتشار محتوا
  • نظارت و بررسی محتوا با kpiهای تعریف‌شده
  • بررسی نیازهای سازمان برای تولید محتوا (تعداد افراد نویسنده، طراح و…)

مهارت‌های لازم برای مدیر محتوا؟

مهارت‌های لازم برای تبدیل‌شدن به یک مدیر محتوای خوب شامل مهارت‌های فنی و تخصصی و مهارت‌های مدیریتی می‌شود. درواقع اگر قرار است مدیر محتوا باشید، هم باید مدیر بودن را یاد بگیرید و هم مهارت‌های تخصصی حوزه محتوا را بشناسید. مهارت‌هایی مانند آنالیز داده، نویسندگی، اس‌ای‌او (سئو) و موارد این‌چنینی در حوزه مهارت‌های محتوایی هستند و مهارت‌هایی مانند رهبری، مدیریت پروژه، مدیریت زمان و سایر مهارت‌های نرم، درزمینه‌ی مهارت‌های مدیریتی هستند که در مقاله مهارت‌های مدیریتی بیشتر در مورد آن صحبت کردیم. با توجه به ماهیت شغل و آگهی‌های شغلی این حوزه، مهارت‌های لازم برای مدیر محتوا را می‌توان به‌این صورت دسته‌بندی کرد:

  • نویسندگی و ویراستاری
  • سئو و بهینه‌سازی محتوا
  • سیستم‌های مدیریت محتوا
  • تحقیق کلمات کلیدی
  • مهارت‌های بازاریابی و فروش
  • برنامه‌ریزی استراتژیک
  • تدوین تقویم محتوایی
  • مدیریت زمان
  • مدیریت پروژه
  • رهبری
  • مهارت‌های ارتباطی
  • سازمان‌دهی و کنترل
  • خلاقیت

نویسندگی و ویراستاری

اصلی‌ترین چیزی که مدیران محتوا بر آن نظارت دارند محتوای متنی دیگر نویسندگان است. مدیر محتوا باید توانایی بالایی در نویسندگی داشته باشد تا بتواند یک متن اثربخش تولید کند. همچنین مدیر محتوا باید تسلط کاملی بر قواعد درست‌نویسی داشته باشد تا محتوای درست و بدون ایرادات نگارشی در وب‌سایت منتشر شود. مدیری که توانایی پایینی در نویسندگی داشته باشد توانایی بررسی میزان خوب یا بد بودن محتوای دیگر نویسندگان را هم ندارد.

سئو و بهینه‌سازی محتوا

محتوا با توجه به نیاز کاربر و الگوریتم‌های موتورهای جست‌وجو منتشر می‌شوند. مدیر محتوا باید به مهارت‌های بهینه‌سازی محتوا تسلط کامل داشته باشد تا بتواند طوری محتوا را بهینه‌سازی کند که در نتایج پیشنهاد موتورهای جستجو، جایگاه خوبی کسب کند و نیازهای مخاطب را پوشش دهد.

سیستم‌های مدیریت محتوا

همه وب‌سایت‌ها یک سیستم مدیریت محتوا دارند؛ این سیستم مدیریت محتوا ممکن است سیستم اختصاصی خود سازمان یا سیستم‌های مدیر محتوای متن‌باز و یا اشتراکی باشند. مدیر محتوا باید بخش‌هایی از سیستم مدیریت محتوا آشنایی کامل داشته باشد و بهتر است بر بخش‌هایی که کاربرد بیشتری دارد تسلط کامل داشته باشد.

تحقیق کلمات کلیدی

مدیر محتوا با بررسی محتواهای موجود در وب‌سایت‌های مختلف باید خلأهای محتوایی را پیدا کند و برای آن برنامه‌ریزی کند. بخش زیادی از تحلیل محتوای رقبا با تحقیق کلمات کلیدی انجام می‌شود که ابزارهای مختلفی هم برای آن وجود دارد. البته این مهارت را می‌توان بخشی از مهارت سئو هم دانست، اما به‌دلیل اهمیت زیاد تحقیق کلمات کلیدی آن را به‌شکل یک مهارت مجزا معرفی کرده‌ایم.

مهارت‌های بازاریابی و فروش

محتوا درنهایت قرار است هدفی داشته باشد و به آن برسد. هیچ محتوایی بدون هدف در وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی منتشر نمی‌شود. مدیر محتوا باید درک بالایی از فروش، بازاریابی و برندینگ داشته باشد که استراتژی محتوا را طوری بچیند که به افزایش هدف‌های سازمانی (فروش، افزایش رضایت مشتری و…) بینجامد؛ مثلاً ممکن است محتوایی که برای محصولات نوشته می‌شود با هدف فروش باشد؛ مدیر محتوا و نویسندگان محتوا اگر نیازهای مشتری و فرایند تصمیم به خرید مشتری را نشناسند، نمی‌توانند محتوایی تولید کنند که به فروش محصول بینجامد.

برنامه‌ریزی استراتژیک

مدیران محتوا باید برنامه استراتژیک محتوایی سازمان را تدوین کنند. ابتدا باید نیازهای محتوایی مخاطبان کسب‌وکار مشخص شوند، پرسونای مخاطب مشخص شود، بهترین کانال‌های محتوایی پیدا شود و محتوا با توجه به اهداف استراتژیک سازمان تولید و منتشر شوند؛ بنابراین اگر مدیر محتوا، نگاه استراتژیک به محتوا، مخاطب و کسب‌وکار نداشته باشد، ممکن حتی آسیب‌های جدی به برند کسب‌وکار وارد شود.

تدوین تقویم محتوایی

تقویم محتوایی از مهم‌ترین ابزارهای یک مدیر محتواست که به او توانایی مدیریت فرایندهای محتوایی را می‌دهد. ممکن است با توجه به ابعاد سازمان و کانال‌های انتشار محتوا، حجم محتوای برنامه‌ریزی‌شده بسیار زیاد باشد و مدیر با تدوین تقویم محتوایی می‌تواند این فرایند را بهتر مدیریت کند. در تقویم محتوایی مشخص می‌شود که هر محتوا با چه عنوانی، در چه کانالی و با چه شرایطی منتشر می‌شود. معمولاً تقویم محتوایی با توجه به معیارهای کلیدی هر سازمان متفاوت است؛ مثلاً ممکن است مخاطب‌های یک کسب‌وکار طیف گسترده‌ای را دربربگیرد و پرسونا هم به‌عنوان یک معیار در تقویم محتوایی ذکر شود، اما در یک سازمان کوچک‌تر نیاز به مشخص‌کردن پرسونای محتوا نباشد.

مدیریت زمان

مدیریت زمان از مهارت‌های کلیدی مدیریت است که قبلاً درمورد آن مطلبی در وبلاگ کافه تدریس منتشر کرده‌ایم. مدیر محتوا هم مانند تمامی مدیران دیگر، باید زمان را به‌عنوان یکی از منابع کلیدی سازمان مدیریت کند. او باید برنامه زمانی دقیقی برای تولید و انتشار محتوا داشته باشد و جلوی اتلاف زمان را بگیرد. بسیاری از محتواهای تولیدشده اگر در زمان مناسبی منتشر نشوند مزیت خود را از دست می‌دهند.

اگر می‌خواهید درمورد مهارت مدیریت زمان بیشتر بدانید این مطلب را مطالعه کنید: مدیریت زمان چیست؟

مدیریت پروژه

مدیر محتوا باید تجربه بالایی در زمینه مدیریت پروژه داشته باشد. او باید زمان‌بندی درستی برای انجام کارها داشته باشد، منابع را به‌خوبی مدیریت کند و ضرب‌الاجل‌ها را تعیین و دنبال کند. در فرایند تولید و انتشار محتوا ممکن از بخش‌های زیادی درگیر باشند و مدیر باید توانایی بالایی در مدیریت چندین پروژه به‌طور هم‌زمان داشته باشد. واضح است که در این زمینه داشتن مهارت‌های مدیریت تعارض می‌تواند کمک‌کننده باشد.

رهبری

در سازمان‌های خیلی کوچک شاید مدیر محتوا خودش به‌تنهایی همه کارهای محتوایی را انجام دهد، اما معمولاً در سازمان‌های متوسط و بزرگ مدیر محتوا باید تیمی از افراد مختلف را مدیریت کند. داشتن توانایی رهبری در این موارد ضروری است. البته تصور نکنید که حتماً لازم است هرروز مشغول سخنرانی باشید؛ شاید بخش زیادی از کارها در نرم‌افزارهای مدیریت پروژه پیش برود، اما توانایی رهبری تیم حتماً در جایی لازم‌تان می‌شود.

مهارت‌های ارتباطی

بدون داشتن ارتباط مؤثر و درست با اعضای تیم مدیریت‌کردن سخت‌تر از چیزی که تصور می‌کنید خواهد بود. فرقی نمی‌کند مدیر چه بخشی هستید، حتماً روی مهارت‌های ارتباطی خود کارکنید تا تعارض‌های کمتری در سازمان ایجاد شود و درک بهتری از اعضای تیم داشته باشید. مهارت‌هایی مانند فن بیان، مذاکره، مدیریت تعارض، گوش‌دادن فعال و موارد دیگر می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشند.

سازمان‌دهی و کنترل

گاهی در روز چندین محتوای مختلف تولید و منتشر می‌شوند، چندین نویسنده در حال کار هستند و چند طراح هم مشغول طراحی کارهای گرافیکی. هر شبکه اجتماعی برنامه مجزایی دارد و درعین‌حال باید زمان‌بندی درستی داشته باشید. بدون داشتن نظم و سازمان‌دهی نمی‌توانید این سیستم را به‌درستی پیش ببرید. مهارت سازمان‌دهی به‌معنی مرتب‌کردن همه‌چیز در سر جای خودش است، از محتوا گرفته تا افراد تیم.

خلاقیت

شاید باید خلاقیت را نه به‌عنوان یک مهارت لازم بلکه به‌عنوان پیش‌نیاز تبدیل‌شدن به مدیر محتوا دانست. تولید محتوا بدون داشتن خلاقیت کمی دور از ذهن است؛ همچنین فقط یک مدیر خلاق می‌تواند خلأهای محتوایی موجود را پیدا و برای آن ایده‌هایی پیشنهاد کند؛ همچنین یک مدیر باید بتواند با خلاقیت بالا، مسائل مختلف را حل کند و توانایی حل مسئله بالایی داشته باشد.

ابزارهای لازم  برای مدیریت محتوا؟

یک مدیر محتوا باید با ابزارهای مختلف کارکنید و توانایی بالا در ابزارها می‌تواند مزیت بزرگی برای شما باشد. معمولاً ابزارها در چند بخش مختلف قابل دسته‌بندی هستند. بخشی از این ابزارها برای مدیریت محتوای سایت، بخشی برای مدیریت محتوا در شبکه‌های اجتماعی و بخش دیگری هم برای تولید محتوا و مدیریت فرایند تولید محتواست.

  • ترلو
  • گوگل درایو
  • وردپرس
  • Ahrefs
  • Yoast S
  • گوگل آنالیتیکس
  • هاب‌اسپات
  • MailChimp
  • Basecamp
  • HootSuite
  • ابزار AI

این موارد بخشی از نرم‌افزارها و ابزارهای موجود است که ممکن است در مسیر تبدیل‌شدن به مدیر محتوا با آن روبه‌رو شوید. معمولاً مدیران محتوا یک بستر و ابزار برای مدیریت پروژه دارند، مانند ترلو؛ یک یا چند ابزار برای مدیریت و انتشار محتوا، مثل وردپرس؛ چند ابزار تحلیل محتوا، مثل یواست و گوگل آنالیتیکس؛ یک ابزار برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی مثل HootSuite و ابزارهای برای تحقیق کلمات کلیدی مثل Ahrefs. با توجه به ابعاد کاری که می‌کنید ممکن است ابزارهای متفاوتی نیاز باشد.

فرصت‌های شغلی مدیریت محتوا در ایران

فرصت‌های شغلی مدیر محتوا در ایران با توجه به نیازمندی‌های سازمان ممکن است شرایط متفاوتی داشته باشند. معمولاً این شغل به‌صورت تمام‌وقت و حضوری و همچنین گاهی ریموت و غیرحضوری انجام می‌شود؛ بنابراین شاید آگهی‌های شغلی به‌صورت ریموت هم پیدا کنید، اما با توجه به میزان اهمیت این جایگاه شغلی برای سازمان، معمولاً سازمان‌ها ترجیح می‌دهند مدیر محتوا را به‌صورت حضوری در سازمان داشته باشند. فرصت‌های شغلی مدیریت محتوا معمولاً در سایت‌های کاریابی مانند جابینجا، جاب‌ویژن، ایران‌تلنت، کاربوم و دیگر وب‌سایت‌های کاریابی قابل‌بررسی هستند که در ادامه چند نمونه از آگهی‌های شغلی مدیریت محتوا در سال ۱۴۰۲ را قرار می‌دهیم.

میزان حقوق مدیر محتوا

با توجه به آگهی‌های موجود در پلتفرم‌های کاریابی، معمولاً مدیران محتوا در شهر تهران حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند. البته که ممکن است این عدد دقیق نباشد و مدیران محتوایی هم باشند که حتی در حد ۴۰ میلیون تومان دریافت کنند، اما تعداد این افراد خیلی کم است و می‌توان میانگین حقوق مدیریت محتوا را همان حدود ۲۵ میلیون تومان دانست. بخش زیادی از مدیران محتوا هم ممکن است به‌صورت فریلنسی کار کنند و هم‌زمان مدیر محتوای چند سازمان و وب‌سایت مختلف باشند.

بازار کار مدیر محتوا در خارج از ایران

بازار کار مدیر محتوا در خارج از ایران هم نسبتاً جذاب است. برای بررسی بازار کار مدیریت محتوا در خارج از ایران باید پارامترهای مهم کشور و شهر را در نظر بگیرید؛ مثلاً در کشور آمریکا معمولاً رنج حقوق مدیر محتوا بیشتر از کشور کاناداست. همچنین ایالت‌ها و شهرها هم شرایط متفاوتی دارند. بنابراین اگر بخواهیم بازار کار مدیر محتوا در جهان را بررسی کنیم، بهتر است این شغل را در آمریکا، کانادا و اروپا جدا کنیم. وب‌سایت indeed یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های کاریابی که علاوه بر آگهی‌های شغلی، متوسط حقوق هر شغل را هم به تفکیک شهر ارائه می‌کنید. مطابق با اطلاعات این وب‌سایت، میانگین میزان درآمد مدیر محتوا در آمریکا حدود ۷۰ هزار دلار  در سال است.  این رقم در کانادا حدود ۵۰ هزار دلار و در اروپا هم حدوداً ۴ الی ۵ هزار یورو در ماه است.

فرصت‌های شغلی برای مدیر محتوا

در هنگام بررسی فرصت‌های شغلی برای مدیر محتوا باید یک نکته مهم را در نظر داشته باشید؛ آگهی‌های زیادی با عنوان مدیریت محتوا وجود دارد که ممکن است شرح شغلی متفاوتی داشته باشد. در بسیاری از آگهی‌های استخدامی مدیریت کردن محتوا وظیفه کسی است که محتوای یک وب‌سایت را نوشته، منتشر یا ویرایش کند که این جایگاه شغلی را شاید بتوان با عنوان کارشناس محتوای وب‌سایت معرفی کرد. بنابراین اگر ارقام متفاوتی در آگهی‌های شغلی مدیر محتوا مشاهده کردید، حتماً شرح شغلی آن را بررسی کنید. از طرفی بخش زیادی از فعالین حوزه محتوا، به‌دلیل قابلیت دورکار بودن، هم‌زمان رو چند پروژه مختلف کار می‌کنند و رقم دریافتی بالاتری هم دارند. آگهی‌های موجود، برای یک شغل تمام‌وقت است.

بازار کار مدیر محتوا
بازار کار مدیریت محتوا
فرصت‌های شغلی مدیر محتوا
فرصت‌های شغلی مدیریت محتوا

جمع‌بندی بازار کار مدیر محتوا و مهارت‌های آن

محتوا یکی از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی سازمان در عصر جدید است که بخش چشمگیری از بودجه بازاریابی دیجیتال را به خود اختصاص می‌دهد. بعد از شناخت پرسونای مخاطب، اهداف سازمان، کانال‌های انتشار محتوا، محتوا به‌دست افراد مختلف تولید و در زمان مناسب و به‌شکل مناسب منتشر شود. مدیریت‌کردن این فرایند به فرد متخصصی نیاز دارد که علاوه بر محتوا، مدیریت هم به خوبی بشناسد. مدیر محتوا باید در بازه‌های زمانی مختلف تقویم محتوایی سازمان را بررسی کند و اگر به اصلاح نیازدارد آن را تغییر دهید. اگر به محتوا علاقه دارید، خلاق هستید و خود را مدیر خوبی می‌بینید، این شغل برای شما مناسب خواهد بود.