مقاله ISI چیست و برای شناسایی آن چه باید کرد؟ ISI ازجمله مفاهیمی است که همه‌ی دانشجویان تحصیلات تکمیلی، اعم از کارشناسی ارشد و دکتری و پسادکتری، فارغ از اینکه واحد پایان‌نامه داشته باشند یا خیر، باید با آن آشنا باشند. نوشتن و داشتن مقاله‌ی ISI بر موفقیت تحصیلی و شغلی شما تأثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت. در ادامه مقاله ISI را توضیح داده‌ایم.

مجله و مقاله ISI چیست و اعتبار آن از کجا می‌آید؟

ISI مخفف حروف اول مؤسسه‌ی Institute for Scientific Information یا «مؤسسه‌ی اطلاعات علمی» است. این مؤسسه در سال ۱۹۵۶ تأسیس شد. در سال ۱۹۹۲ این مؤسسه را مؤسسه‌ی علمی تامسون خرید و از آن به‌بعد با عنوان Thomson ISI شناخته شد. اکنون نیز با نام Thomson Scientific شناخته می‌شود. مؤسسه‌ی اطلاعات علمی بخشی از شرکت Thomson Reuters است.

ISI درواقع یک مرجع تعیین استاندارد و اعتبار نشریات علمی در سراسر جهان است؛ به‌این معنا که صلاحیت نشریات مختلف در زمینه‌های یادشده بررسی می‌شود و در صورت داشتن اعتبار علمی و رعایت اصول فنی چاپ نشریه، در فهرست نشریات این مؤسسه قرار می‌گیرد.

مجله‌هایی که در فهرست این مؤسسه قرار می‌گیرند به مجله‌های ISI مشهور هستند و اگر مقاله‌ای در چنین مجلاتی به چاپ رسد، به آن مقاله‌ی ISI می‌گویند. چنین مقاله‌هایی از نظر علمی موردتأیید هستند.

برای آشنایی با پروپوزال این مطلب را مطالعه کنید:

پروپوزال پایان نامه چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟

نحوه‌ی تشخیص مجله‌ی ISI

برای بررسی اینکه مجله‌ای ISI است یا خیر باید به وب‌سایت این مؤسسه مراجعه و نام مجله یا شاپای مجله ISSN) ) را جست‌وجو کرد. درصورتی‌که نام مجله در نتایج جست‌وجو نمایش داده شود، مجله‌ی مدنظر جزو مجله‌های  ISIاست.

با توجه به ارزیابی سالانه‌ای که این مؤسسه انجام می‌دهد، ممکن است مجله‌های جدیدی به فهرست این مؤسسه اضافه شوند یا مجلاتی از آن حذف شوند. برای تشخیص ISI بودن یک مجله به این وب‌سایت مراجعه و نام یا  ISSN مجله را جست‌وجو کنید:

وب‌سایت مؤسسه‌ی Thomson Scientific

رتبه‌بندی مجله‌های ISI

همه‌ی مجله‌های ISI از نظر اعتبار در سطح یکسانی قرار ندارد؛ برخی از مجله‌ها معتبرتر از مجله‌های دیگر هستند. یکی از موارد مهمی که برای ارزش‌دهی به مجلات ISI استفاده می‌شود، Impact Factor یا ضریب تأثیر نام دارد. ضریب تأثیر به تعداد دفعاتی که مقاله‌های یک مجله در دو سال گذشته مورداستناد و مرجع‌دهی پژوهشگران قرار گرفته است ارتباط دارد.

درواقع هر قدر مقالات یک مجله را افراد بیشتری به‌عنوان مرجع کار پژوهشی معرفی کنند، آن مجله ضریب تأثیر بالاتری خواهد داشت و در میان محققان اعتبار بیشتری خواهد داشت.

برای آشنایی با طرز انتخاب استاد راهنما این مطلب را مطالعه کنید:

طرز انتخاب استاد راهنما در مقطع کارشناسی ارشد چگونه است؟