پروپوزال پایان نامه چیست و از چه بخش‌هایی تشکیل می‌شود؟ پروپوزال ازجمله مفاهیم مهمی است که دانشجویان تحصیلات تکمیلی باید به‌خوبی با آن آشنا باشند؛ چون این مفهوم زمینه‌ی شکل‌گیری ثمره سال‌ها تحصیل آن‌ها، یعنی پایان‌نامه، است. در ادامه درباره پروپوزال پایان نامه به‌صورت کامل توضیح داده‌ایم.

پروپوزال یعنی چه؟

کلمه پروپوزال یا Proposal از Propose (پیشنهادکردن) گرفته شده است و به‌معنای پیشنهاد یا طرح اولیه است. البته امروزه در اکثر دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی از معادل فارسی این کلمه یعنی «پیشنهاد پژوهشی» استفاده می‌شود.

پروپوزال پایان نامه چیست؟

پروپوزال یک نقشه راه توجیهی از طرح پژوهشی است که مسیر رسیدن به هدف این طرح را نشان می‌دهد. هر یک از دانشجویان قبل از تأیید موضوع پایان‌نامه موظف به ارائه یک پروپوزال هستند. پروپوزال با راهنمایی و مشورت استاد راهنما تهیه می‌شود و در صورت تأییدشدن ازسوی اعضای هیئت‌علمی دانشکده، موضوع پایان‌نامه به نام دانشجو ثبت می‌شود.

پروپوزال از چه بخش‌هایی تشکیل می‌شود؟

پروپوزال پایان نامه از ۸ بخش اصلی تشکیل می‌شود. بخش‌های اصلی پروپوزال عبارت‌اند از:

موضوع و عنوان

عنوان پروپوزال باید به‌نحوی باشد که کاملاً با موضوع کار پژوهشی هم‌خوانی داشته باشد. در عنوان پروپوزال باید از واژه‌هایی استفاده شود که هدف اصلی پژوهش را به‌صورت شفاف و روشن به مخاطب بیان کند.

مقدمه

در مقدمه ایده‌ی کلی پژوهش مطرح می‌شود. مقدمه باید مختصر باشد و مخاطب با خواندن آن با ایده‌ی کلی پژوهش و فرضیات محقق آشنا شود.

طرح مسئله

محقق باید سؤال مهم و جدید طرح کند. در این بخش باید مشخص شود که محقق به دنبال حل چه مسئله‌ی جدیدی است، قصدش از مطرح‌کردن موضوع چیست و پرداختن به آن چه ضرورت و سودی خواهد داشت. توضیحات موجود در این بخش باید به‌نحوی باشد که مخاطب قانع شود که این طرح تحقیقاتی جدید توجیه علمی و عملی دارد.

پیشینه‌ی تحقیق

در این قسمت مقالات و پژوهش‌هایی که قبلاً در این زمینه افراد مختلف انجام داده‌اند قرار داده می‌شود. دانشجویان اطلاعات اولیه و فرضیه‌های مربوط به کار پژوهشی خود را با کمک پژوهش‌هایی که قبلاً انجام شده و مورد تایید مراجع علمی قرار گرفته است به دست می‌آورند.

اهداف تحقیق

در این قسمت باید هدف دانشجو از انجام‌دادن تحقیق کاملاً شفاف بیان شود. خروجی این تحقیق باید به ارائه‌ی اطلاعات جدیدی بینجامد.

روش تحقیق

در این قسمت دانشجو باید توضیح دهد که از چه روشی و با استفاده از چه ابزارهایی قصد انجام‌دادن تحقیقش را دارد. در هر زمینه‌ای روش‌ها و نرم‌افزارهای محاسباتی متنوعی وجود دارد. در این بخش دانشجو باید به‌صورت شفاف بیان کند که روش و ابزار اصلی در تحقیق چیست.

نتیجه‌گیری

در این قسمت خلاصه و چکیده‌ای از پروپوزال در چند خط بیان می‌شود. نتیجه‌گیری باید کوتاه و مختصر و درعین‌حال دقیق و شفاف و جذاب باشد.

فهرست منابع

در این قسمت باید مقاله‌ها، کتاب‌ها و منبع‌هایی که قرار است در این تحقیق استفاده شود به‌طور کاملاً دقیق بیان شود.

هم‌چنین در برخی از مواقع ممکن است در پروپوزال یک زمان‌بندی از انجام‌دادن پایان‌نامه درخواست شود. در این حالت دانشجو با توجه به برنامه‌ریزی خود مشخص می‌کند که انجام‌دادن هر قسمت از پایان‌نامه، به‌طور تقریبی، چقدر زمان خواهد برد و چه زمانی به اتمام خواهد رسید.

برای آشنایی با طرز انتخاب استاد راهنما این مطلب را مطالعه کنید:

طرز انتخاب استاد راهنما در مقطع کارشناسی ارشد چگونه است؟