پرسش‌‌های متداول المپیاد دانش‌آموزی را در این مطلب برای شما آورده‌ایم. المپیاد دانش‌آموزی در پنج مرحله برگزار می‌شود. مرحله‌ی اول آزمون المپیاد دانش‌آموزی در اسفندماه برگزار می‌شود. در این مطلب همه‌ی چیزهایی را توضیح داده‌ایم که باید درباره‌ی المپیاد دانش‌آموزی بدانید. پرسش‌های متداول المپیاد دانش‌آموزی را در ادامه بخوانید.

پرسش‌های متداول المپیاد دانش‌آموزی

منابع آزمون المپیاد دانش‌آموزی را چه چیزهایی است؟

اطلاع از منابع هر المپیاد از پرسش‌‌های متداول المپیاد دانش‌آموزی است. منابع هر یک از المپیادهای دانش‌آموزی از پیش مشخص است. دانش‌آموزان برای اطلاع از منابع هر آزمون المپیاد و دیگر موارد موردنیاز می‌توانند به این لینک مراجعه کنند و از منابع آزمون آگاه شوند:

سامانه ثبت نام المپیادهای علمی دانش آموزی

آیا می‌توانم به‌صورت فردی در المپیاد دانش‌آموزی ثبت‌نام کنم؟

امکان ثبت‌نام در المپیاد دانش‌آموزی به‌دو صورت فردی و گروهی میسر است. دانش‌آموزان و پدرومادرهای‌شان می‌توانند از طریق سامانه‌ی همگام و ورود به پنل ثبت‌نام فردی در المپیاد علمی دانش‌آموزی ثبت‌نام کنند؛ همچنین مدیران مدارس می‌توانند از پنل ثبت‌نام گروهی برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در آزمون المپیاد دانش‌آموزی اقدام کنند.

چرا هنگام ثبت‌نام در آزمون المپیاد پیغام خطا می‌آید؟

هنگام ثبت‌نام در آزمون المپیاد دانش‌آموزی دانش‌آموز یا اولیای او یا مدیران مدارس باید شناسه‌ی کاربری و رمز ورود را وارد کنند. شناسه‌ی کاربری همان کد ملی دانش‌آموز است. رمز عبور هم هنگام ثبت‌نام مدیر مدرسه در سامانه‌ی همگام در اختیار او قرار می‌گیرد و دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها باید آن را قبل از ثبت‌نام به‌صورت فردی از مدیر مدرسه درخواست کنند. در سه حالت در هنگام ثبت‌نام پیغام خطا می‌آید:

  • ۱. مدیر مدرسه رمز همگام را در سامانه‌ی همگام ایجاد نکرده است؛ در این حالت مدیر مدرسه با مراجعه به سامانه‌ی همگام باید رمز را ایجاد کند؛
  • ۲. رمز ورود در سامانه‌ی همگام درست وارد نمی‌شود؛ در این حالتدانش‌آموز باید رمز صحیح را از مدیر مدرسه بخواهد و دقیقاً همان را وارد کند؛
  • ۳. آخرین اطلاعات دانش‌آموز یا اطلاعات مدرسه در سامانه‌ی همگام وارد نشده است؛ در این حالت مدیر مدرسه باید اطلاعات را در سامانه‌ی همگام به‌روزرسانی کند.

در صورت واردکردن رمز کاربری اشتباه چه باید کرد؟

یکی از پرسش‌‌های متداول المپیاد دانش‌آموزی ورود رمز اشتباه هنگام ثبت‌نام یا ورود به سامانه است. دانش‌آموز یا والدین او یا مدیر مدرسه تا پنج بار مجاز هستند برای ورود مرز کاربری تلاش کنند. بعد از پنج بار تلاش ناموفق، به‌دلایل امنیتی، حساب کاربری تا دو ساعت مسدود می‌شود. در این حالت این پیغام نشان داده می‌شود: «تعداد دفعات ورود داده‌ی اشتباه بیش از ورود مجاز است، کد کاربری شما تا ۲ ساعت مسدود گردیده است.» کاربر می‌تواند بعد از دو ساعت مجدداً برای ورود به سامانه اقدام کند.

ممکن است در هنگام تلاش برای ورود به حساب کاربری این پیغام نشان داده شود: «مشخصات واردشده اشتباه می‌باشد.» در این حالت دانش‌آموز یا والدین او باید از ورود مجدد رمز خودداری کنند و برای دریافت رمز صحیح به مدیر مدرسه مراجعه کنند.

برای بارگذاری عکس باید چه‌کار کنم؟

عکس دانش‌آموز باید برای ثبت‌نام در سامانه ثبت شود. رنگی یا سیاه‌وسفیدبودن عکس مهم نیست، اما اندازه و حجم عکس بارگذاری‌شده اهمیت دارد. اندازه‌های مجاز برای عکس می‌توان ۳۰۰ در ۴۰۰ پیکسل یا ۲۰۰ در ۳۰۰ پیکسل باشد. حجم استاندارد برای عکس بارگذاری‌شده باید تا ۷۰ کیلوبایت باشد.

تا کی برای بارگذاری عکس در سامانه وقت دارم؟

عکس برای تکمیل مدارک الزامی است. درصورتی‌که در هنگام ثبت‌نام عکس مناسب در اختیار نباشد، دانش‌آموز یا والدین یا مدیر مدرسه می‌تواند قبل از نهایی‌شدن وضعیت ثبت‌نامی برای بارگذاری عکس مناسب اقدام کند. بعد از ثبت‌نام امکان ویرایش عکس وجود دارد.

هزینه‌ی ثبت‌نام در آزمون المپیاد چگونه پرداخت می‌شود؟

هزینه‌ی ثبت‌نام در آزمون المپیاد ازطریق سامانه پرداخت می‌شود. کاربران می‌توانند هزینه‌ی ثبت‌نام را ازطریق کارت‌های بانکی عضو شتاب پرداخت کنند. درصورتی‌که رمز یک‌بارمصرف (رمز پویا) را برای پرداخت اینترنتی فعال نکرده‌اید، این راهنما را بخوانید:

رمز پویا را چطور فعال کنیم؟

آیا دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای هم می‌توانند در المپیادهای علمی دانش‌آموزی شرکت کنند؟

همه‌ی دانش‌آموزان به‌شرط داشتن شرایط شرکت در آزمون المپیاد دانش‌آموزی می‌توانند در آزمون دلخواه خود شرکت کنند. برای اطلاع از شرایط شرکت در هر آزمون المپیاد این مطلب را بخوانید:

شرایط شرکت در المپیاد علمی دانش آموزی ۱۳۹۹ 

دانش‌آموزان خارج‌ازکشور چگونه باید برای ثبت‌نام اقدام کنند؟

دانش‌آموزان خارج‌ازکشور می‌توانند ازطریق پنل مدیر مدرسه یا همان ثبت‌نام گروهی برای ثبت‌نام در آزمون المپیاد اقدام کنند. پرداخت هزینه‌ی ثبت‌نام نیز مانند همه‌ی کاربران داخل ایران است؛ آن‌ها می‌توانند ازطریق کارت‌های معتبر بانکی و داشتن رمز اینترنتی بانکی هزینه‌ی ثبت‌نام را پرداخت کنند.

آیا امکان تغییر در آزمون انتخابی وجود دارد؟

دانش‌آموز می‌تواند تا قبل از تکمیل ثبت‌نام آزمون المپیاد خود را تغییر دهد، اما باید شرایط شرکت در آزمون دلخواه را داشته باشد. بعد از تکمیل ثبت‌نام امکان تغییر رشته‌ی آزمون المپیاد وجود ندارد. برای اطلاع از شرایط شرکت در هر آزمون به لینک داده‌شده در بالا مراجعه کنید.

شرایط انصراف از المپیاد دانش‌آموزی چیست؟

مدیر واحد آموزشی و دانش‌آموزان می‌توانند تا قبل از پرداخت اینترنتی و تکمیل ثبت‌نام، انصراف خود را از شرکت در المپیاد اعلام کنند. درصورتی‌که بعد از تکمیل ثبت‌نام و پرداخت هزینه برای انصراف اقدام کنند، وجه پرداختی به حساب آن‌ها بازگشت داده نمی‌شود.

چطور از وضعیت ثبت‌نامم در المپیاد اطلاع پیدا کنم؟

دانش‌آموز یا والدین او می‌توانند پس از ثبت‌نام و با ورود به سامانه، ازطریق ستون «وضعیت ثبت‌نام» به صفحه‌ی پنل کاربری خود بروند و از وضعیت ثبت‌نام و مراحل طی‌شده یا باقی‌مانده مطلع شوند.

کارت ورود به جلسه‌ی آزمون المپیاد را از کجا دریافت کنم؟

برای دریافت کارت ورود به جلسه‌ی آزمون باید چند روز مانده به آزمون به آدرس سامانه‌ی ثبت‌نام المپیادهای دانش‌آموزی سال ۹۹-۹۸ مراجعه و کارت را دریافت کنید.

المپیادی‌شو، جامع‌ترین کلاس‌های آنلاین المپیاد دانش‌آموزی

المپیادی‌شو جامع‌ترین کلاس‌های آنلاین المپیاد دانش‌آموزی است. این کلاس‌های آنلاین به شما کمک می‌کند، در هر جای ایران که هستید، بدون محدودیت، به بهترین استادان المپیاد ایران دسترسی داشته باشید و به‌صورت آنلاین سر کلاس درس آنان بنشینید؛ به‌این ترتیب، شما می‌توانید بدون نگرانی از عادلانه‌نبودن شرایط آموزش المپیاد، به بالاترین مراحل این رقابت دانش‌آموزی راه پیدا کنید.

برای آشنایی با کلاس‌های آنلاین المپیادی‌شو و مشاوره با کارشناسان المپیاد روی این لینک کلیک کنید:

کلاس‌های آنلاین المپیادی‌شو