چقدر با کاربرد Story Telling در برگزاری وبینار آشنایی دارید؟ Story Telling یا داستان‌گویی، نه‌تنها می‌تواند وبینارهای خسته‌کننده را نجات دهد، روش بسیار خوبی برای جذب مخاطب است. برای اینکه اهمیت این تکنیک را دریابید، کافی است به کنفرانس‌های TED نگاهی بیندازید. اغلب سخنران‌های موفق دنیا با استفاده از این تکنیک بر مخاطب‌شان تأثیری شگرف می‌گذارند؛ به‌همین دلیل، داستان‌گویی یکی از مهارت‌های برگزاری وبینار است. در ادامه‌ی این مطلب توضیح داده‌ایم که برای کاربرد Story Telling در برگزاری وبینار چه کارهایی باید انجام دهید.

کاربرد Story Telling در برگزاری وبینار

پشت هر چیزی داستانی وجود دارد. همین داستان‌هاست که می‌تواند هر چیزی را معنادار کند. توانایی افراد در بیان داستان و معنایی که می‌توانند منتقل کنند می‌تواند آن چیز را هدفدار و درخشان کند یا بی‌اهمیت.

از نمونه‌های بسیار جذاب کاربرد Story Telling در برگزاری وبینار که در کنفرانس‌های TED وجود دارد که بگذریم، نمونه‌ای کلاسیک برای استفاده از تکنیک داستان‌گویی در سخنرانی‌ها وجود دارد. این نمونه به سال ۱۹۲۶ بازمی‌گردد که جان کاپلزِ موسیقی‌دان برای معرفی دانشکده‌ی موسیقی ایالات متحده حرف‌هایش را این‌طور شروع کرد: «زمانی‌که من پشت پیانو نشستم، آن‌ها خندیدند، اما زمانی‌که شروع به نواختن کردم…»

این چند کلمه حرف‌های بسیار زیادی را در خود جای داده است؛ نه‌تنها به‌راحتی مخاطب را جلب می‌کند، کاملاً به گوینده را به هدفش می‌رساند:

  • اطلاعات زیادی را در کلماتی اندک منتقل می‌کند.
  • مخاطب را با خود همراه و همدل می‌کند.
  • مخاطب هدف متن را دریافته است و درعین‌حال منتظر ادامه‌ی آن است.

این خلاصه‌ی کاری است که شما با داستان‌گویی، به‌عنوان یکی از مهارت‌های برگزاری وبینار، قرار است انجام دهید و البته یکی از هدف‌های اصلی شما از برگزاری وبینار هم همین‌هاست.

جالب است بدانید استفاده از این تکنیک به‌قدری زیاد و عادی است که ما اغلب متوجه آن نمی‌شویم؛ درواقع مزیت آن هم همین است: کار خودش را به‌صورت ناخودآگاه انجام می‌دهد. این تکنیک کاربرد زیادی دارد چون:

  • مفاهیم پیچیده را به‌راحتی منتقل می‌کند.
  • توان این را دارد که مردم را دور خود جمع کند.
  • کاملاً ملموس و عینی است.
  • همدلی بالایی ایجاد می‌کند و در عین شخصی‌بودن، این امکان را به مخاطب می‌دهد که خودش را در دل آن جای دهد.
  • الهام‌بخش و انگیزه‌بخش است.

همه‌ی این مزایا بازاریاب‌های حرفه‌ای را هم مجاب می‌کند که مدام از این تکنیک استفاده کنند؛ درواقع استوری‌تلینگ و داستان‌گویی یکی از تکنیک‌های اصلی در Inbound Marketing است.

Story Telling

چگونه از تکنیک داستان‌گویی در وبینار استفاده کنیم؟

قاعدتاً باید تا حد زیادی با تکنیک‌های داستان‌گویی آشنا باشید، اما مهم‌ترین کار برای رسیدن به نتیجه مطلوب تمرین است. درواقع برای برگزاری وبینار با استفاده از تکنیک Story Telling باید به‌طور متوسط یک‌ونیم برابر وقت بگذارید؛ زیرا هر قدر که این تکنیک قوی است، اما مانند شمشیری دولبه است. استفاده‌ی نادرست از این تکنیک می‌تواند به فاجعه ختم شود. در ادامه‌ی این مطلب توصیه‌هایی برای شما داریم که بتوانید با استفاده از آن‌ها وبیناری بسیار موفق برگزار کنید:

نحوه‌ی کاربرد Story Telling در برگزاری وبینار

رسانه و مدیا را فراموش نکنید

نکته‌ی مهمی که در استفاده از این تکنیک وجود دارد توجه به رسانه‌ای است که قرار است از آن استفاده شود. ما در اینجا با کاربرد Story Telling در برگزاری وبینار سروکار داریم؛ پس باید هم مقتضیات وبینار را در نظر بگیریم و هم به ابزار آن کاملاً تسلط داشته باشیم. ابزار وبینار دست شما را باز می‌گذارد که هر کاری دوست دارید در داستان‌گویی‌تان انجام دهید.

مخاطب‌تان را بشناسید

مهم نیست شما به چه زبانی سخن می‌گویید؛ داستان ماهیتی جهان‌شمول دارد؛ به‌این معنا که همه می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند و همدل شوند؛ بااین‌همه یادتان باشد هیچ داستانی قرار نیست همه‌ی جهانیان را مخاطب خود قرار دهد. هر داستان مخاطب خودش را دارد. در اینجا شما برای مخاطب وبینارتان داستان‌گویی می‌کنید؛ پس مخاطب وبینارتان را کاملاً بشناسید و آن را در نظر بگیرید.

موضوع و پیام اصلی را در ذهن‌تان مشخص کنید

وبینار شما موضوعی خاص دارد؛ داستان شما هم باید درباره‌ی همان موضوع باشد و پیامی خاص را منتقل کند. درواقع داستان شما باید هدفمند نوشته و بیان شود.

روی لحن داستان بسیار کار کنید

لحن یکی از ارکان داستان است. در برگزاری وبینار با تکنیک داستان‌گویی این رکن اهمیت بیشتری دارد. چون مخاطب صدا و تصویر شما را دارد و البته شما ابزار چندرسانه‌ای مختلفی هم در اختیار دارید. لحن شخصیت شما را می‌سازد و همچنین مهم‌ترین میانجی ارتباطی شما و مخاطب‌تان است. شما با لحن‌تان روی مخاطب تأثیر می‌گذارید.

داستان شما می‌تواند ساختگی باشد

حتماً در ابتدای فیلم‌ها به این جمله‌ها برخورده‌اید که «این داستان براساس ماجرایی واقعی است» یا «این داستان کاملاً ساختگی است و هر گونه شباهت با افراد غیرواقعی است». اگر روراست باشیم، هر دوی این جملات دروغ است. داستان می‌تواند از واقعیت برآمده باشد، اما هیچ داستانی واقعی نیست؛ برای همین مرز میان داستان و Fiction بسیار باریک است. پس از اینکه داستان شما عیناً تجربه‌ای واقعی را بیان نمی‌کند نهراسید.

داستان باید منطق درونی داشته باشد

داستان برآمده از تجربه‌ای واقعی باشد یا کاملاً ساختگی، فرقی نمی‌کند، باید منطق درونی داشته باشد. درواقع قرار نیست داستان شما با واقعیت بیرونی منطبق باشد؛ باید چفت‌وبست درستی داشته باشد.

از قوانین داستان‌نویسی تبعیت کنید

شما قرار نیست رمان یا فیلم‌نامه بنویسید، اما باید اصول داستان‌نویسی را رعایت کنید:

  • هر داستان باید شروع، میانه و پایان داشته باشد.
  • هر داستان باید طرح و پیرنگ داشته باشد و گره‌افکنی و گره‌گشایی داشته باشد.
  • داستان نباید به چیزی صفت بدهد و چیزی را تضمین کند؛ باید توصیف کند.

متفاوت نگاه کنید

داستان‌ها به موضوع‌های ساده و دم‌دستی از دریچه‌ای متفاوت نگاه می‌کنند. این کاری است که شما باید در وبینارتان انجام دهید تا بتوانید مخاطب را جذب کنید.

داستان باید شخصیت داشته باشد

شما ممکن است داستانی دوخطی را مبنای کارتان قرار دهید، اما یادتان باشد که همان دو خط داستان باید شخصیت و کاراکتر داشته باشد. مخاطب شما ازطریق همین شخصیت است که می‌تواند با شما ارتباط برقرار کند.

تمرین کنید

شما باید در اجرا و ارائه‌ی وبیناری که براساس Story Telling است مهارت پیدا کنید. هر قدر هم تابه‌حال وبینارهای موفقی برگزار کرده‌اید و سخنران خوبی هستید، باید برای اجرای این تکنیک در وبینارتان تمرین کنید.

درباره‌ی کاربرد Story Telling در برگزاری وبینار مطالعه کنید و نمونه‌های خوب را ببینید

شما باید دست‌کم در حد داستان‌گوی آماتور اطلاعات داشته باشید و مطالعه کنید. دوروبر شما پر است از نمونه‌های خوب که می‌تواند به شما ایده بدهد و شما را کمک کند. برای نمونه می‌توانید از این کنفرانس آموزشی TED شروع کنید:

Seven Keys to Good Storytelling

داستان‌گویی زیرمجموعه‌ی مهارت‌های ارتباطی یا Communication skill قرار می‌گیرد. این مهارت، در کنار خوب‌صحبت‌کردن، حاضرجوابی، طنزگویی و غیره، از مهارت‌های اساسی برای ارتباط‌برقرارکردن است. برای آشنایی با دیگر مهارت‌های ارتباطی مطالعه‌ی این مطلب را هم پیشنهاد می‌کنیم:

فن بیان چیست و بر کیفیت برگزاری کلاس آنلاین و وبینار چه تأثیری می‌گذارد؟

مهارت‌های برگزاری وبینار را در خودتان تقویت کنید!

فاصله‌ی زیادی وجود دارد میان افرادی که در برگزاری جلسات حضوی موفق هستند و کسانی‌که وبینارها و کلاس‌های آنلاین موفق برگزار می‌کنند. برای برگزاری موفق وبینار و کلاس آنلاین شما باید مهارت‌های خود را تقویت کنید. برای شروع پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید:

چرا باید کلاس آنلاین تعاملی برگزار کنیم و چگونه این کار را انجام دهیم؟

برگزاری کلاس آنلاین تعاملی در کافه‌تدریس

شما می‌توانید با استفاده از امکاناتی که برگزاری کلاس آنلاین در کافه‌تدریس در اختیارتان قرار می‌دهد کلاس‌های آنلاین خود را به بهترین شکل برگزار کنید. برای آشنایی با نحوه‌ی راه‌اندازی و برگزاری کلاس آنلاین در کافه‌تدریس روی این لینک کلیک کنید:

برگزاری کلاس آنلاین و وبینار