برنامه‌ریزی شما برای کنکور در وقت‌اضافه و عقب‌افتادن آزمون کنکور کامپیوتر چیست؟ وبینار کنکور در وقت‌اضافه در تاریخ ۲۸ اسفند ۹۸ برگزار شد، درست در روزهایی که شیوع ویروس کرونا تاریخ آزمون کارشناسی‌ارشد را تقریباً سه ماه عقب انداخت. این تعویق از طرفی فرصت بسیار مناسبی فراهم کرد برای تمامی داوطلبان که خود را برای کنکور مهیاتر کنند و از طرفی دیگر فضا را برای رقابتی دشوارتر ایجاد کرد. داوطلبانی که قبل از آن برای آمادگی کنکور چندان فرصتی نداشتند حال زمان مناسبی پیدا کردند و کسانی هم که در نیمه‌ی راه یا پایان راه آمادگی برای کنکور کامپیوتر بودند در وقت‌اضافه این مجال را یافتند که تمامی کمبودها را جبران کنند. متن پیش رو گزارشی است وبینار کنکور در وقت‌اضافه و به‌صورت کامل درباره‌ی برنامه‌ریزی مجدد در این مقطع به شما کمک می‌کند.

تعویق آزمون کارشناسی‌ارشد و همه‌ی احتمالات کنکور در وقت‌اضافه

شیوع ویروس کرونا دو تأثیر عمده بر فرایند آمادگی برای کنکور گذاشت. اولین تأثیر به‌تعویق‌افتادن زمان برگزاری کنکور و دومین تأثیر قرنطینه‌ی اختیاری و در پی آن کم‌شدن مراسم عید نوروز و دیدوبازدیدها و سفرها و تفریح‌ها بود.

پیش از این در سال گذشته نیز داوطلبان کنکور ۱۳۹۸ تجربه‌ی تعویق آزمون کنکور را از سر گذراندند، اما باید در نظر گرفت که وضعیت در کنکور ۱۳۹۹ بسیار متفاوت است. خبر تعویق کنکور ۱۳۹۸ درست یک هفته قبل از آزمون اعلام شد. همین نزدیکی زمان اعلام خبر و آزمون بسیاری از داوطلبان را مأیوس کرد و برنامه‌ریزی‌ها و ضرباهنگ مطالعاتی آنان را به هم ریخت. این اتفاق درباره‌ی کنکور ۱۳۹۹ کمتر رخ داد و البته فرصت تقریباً سه‌ماهه‌ای فراهم کرد که همه‌ی داوطلبان، چه ضعیف و چه قوی، از آن استفاده کنند. تأثیر قرنطینه‌ی اختیاری نیز اجباری فراهم کرد که داوطلبان بدون هیچ بهانه‌ای روی آزمون تمرکز کنند. این موارد در کنار هم احتمال‌های مختلفی را برای نتیجه‌گیری داوطلبان فراهم می‌کند.

همه‌ی احتمالات کنکور در وقت‌اضافه

  • پیشرفت دواطلبان ضعیف: داوطلبانی که به‌هر علت تا پیش از عید نوروز نتوانسته بودند به‌صورت جدی برای کنکور کامپیوتر آماده شوند فرصتی طلایی پیدا کردند. این دسته از داوطلبان در فرصت ایجادشده می‌توانند با هدف‌گذاری و برنامه‌ٰریزی درست و البته مطالعه‌ی صحیح حتی رتبه‌های درخشانی کسب کنند.
  • پس‌رفت داوطلبان قوی: یکی از احتمال‌های ممکن برای شرایط فعلی پس‌رفت افراد قوی است. تعویق کنکور می‌تواند ضرباهنگ مطالعاتی افراد را به هم بریزد و انگیزه‌ی آنان را بگیرد. همان‌طور که گفتیم این احتمال در مقایسه با سال قبل کمتر است؛ بااین‌همه اگر داوطلبان قوی‌تر این فرصت را از دست بدهند، به‌صورتی نابخشودنی تنبیه می‌شوند.
  • قوی‌شدن داوطلبان ضعیف و قوی‌ترشدن داوطلبان قدرتمند: این احتمال به‌معنای بالاتررفتن میانگین درصد کشور و رتبه‌های برتر است. در این حالت احتمالی تمامی داوطلبان کار دشوارتری پیش روی خواهند داشت؛ بنابراین باید به‌صورت حرفه‌ای‌تر و هوشمندانه‌تر مطالعه کنند.

برای کنکور چطور برنامه‌ریزی کنیم؟

برای پاسخ به این سؤال و پیش از هر چیز باید به این دو پرسش اولیه پاسخ بدهید:

  • در چه مرحله‌ای از آمادگی برای کنکور هستید؟
  • دوست دارید در چه دانشگاهی و چه گرایشی قبول شوید؟

پاسخی که شما به این دو پرسش می‌دهید بنیان برنامه‌ریزی شما را تعیین می‌کند. در موفقیت شما عوامل بسیار دیگری هم دخیل است؛ پایه‌ی علمی شما چقدر قوی باشد، در کدام دانشگاه درس بخوانید، از حالا به‌بعد چقدر زمان بگذارید و چگونه مطالعه کنید ازجمله عوامل تأثیرگذار است. نکته‌ی مهم اینجاست که فارغ از این عوامل، باید هدف‌گذاری دقیقی انجام دهید.

هدف‌گذاری برای قبولی در کنکور

پیشنهاد جدی ما به شما این است که برای موفقیت در کنکور انتخاب گرایش را اولویت دوم خود قرار دهید. دانشگاهی که در آن کارشناسی‌ارشد را خواهید گذراند بسیار مهم‌تر از گرایش‌تان است. در ادامه وضعیت دسته‌های مختلف داوطلبان در این باره را بیشتر توضیح می‌دهیم، اما تأکید بر اهمیت‌داشتن انتخاب دانشگاه مهم‌تر از گرایش است.

قبولی در دانشگاه‌های برتر را هدف بگیرید نه گرایش‌ها را!

دست شما در دانشگاه خوب باز است که کارهایی را که دوست دارید انجام دهید و درس‌هایی را بخوانید که به آن‌ها علاقه‌مندید. همچنین اگر بعد از کارشناسی‌ارشد تصمیم به ادامه‌تحصیل یا کار در خارج از کشور بگیرید، دانشگاه‌های بهتر فرصت‌های مناسب‌تری برای اپلای برای شما ایجاد می‌کند. این نکته بسیار مهم است که گرایش در این باره نقشی ندارد؛ زیرا در اغلب دانشگاه‌های دنیا فقط دو گرایش علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر وجود دارد. درواقع برای اپلای سه چیز بسیار مهم است: نمره‌ی زبان و تعداد مقاله‌ها و البته دانشگاهی که در آن درس خوانده‌اید و موضوع صحبت ماست.

کدام گرایش برای کدام دسته از داوطلبان

بسته به زمانی که داوطلبان تاکنون برای آمادگی کنکور کامپیوتر گذاشته‌اند و بسته به پیشرفت‌ مطالعاتی، داوطلبان به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • کسانی‌که در ابتدای راه هستند: این افراد از حالا به‌صورت جدی برای کنکور آماده می‌شوند.
  • کسانی که در نیمه‌ی راه هستند: این دسته از داوطلبان در زمان کنکور در وقت اضافه به سه دسته‌ی جداگانه تقسیم می‌شوند: ۱. دو تا سه درس را خوانده‌اند؛ ۲. چهار تا پنج درس را خوانده‌اند؛ ۳. شش تا هفت درس را خوانده‌اند.
  • کسانی‌که مطالعه را تمام کرده‌اند.

پیشنهاد ما در وبینار کنکور در وقت اضافه این است که همه‌ی این افراد به‌سراغ گرایش‌هایی بروند که پذیرش بیشتری دارند و آینده‌ی علمی و شغلی بهتری دارند.

گرایش‌های با بیشترین پذیرش

به‌صورت کلی و براساس پذیرش‌های گرایش‌های مختلف در سال قبل سه رشته‌ی نرم‌افزار، هوش‌مصنوعی و معماری، به‌ترتیب، بیشترین ظرفیت را دارند. در این میان قبولی در گرایش معماری راحت‌تر از قبولی در دو گرایش دیگر است؛ بنابراین دسته‌ی اول داوطلبان، یعنی کسانی‌که در ابتدای راه‌اند، بهتر است قبولی در گرایش معماری را هدف بگیرند.

هوش‌مصنوعی، آينده‌دارترین گرایش

اگر شما جزو دسته‌های دوم و سوم هستید، یعنی یا تمامی درس‌ها را خوانده‌اید یا دست‌کم سه درس را خوانده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که بعد از اولویت‌دادن به دانشگاه‌های برتر، قبولی در گرایش‌های هوش‌مصنوعی و نرم‌افزار را هدف بگیرید. هوش‌مصنوعی آینده‌دارترین گرایش کامپیوتر در دنیاست، هم از نظر علمی و هم از نظر شغلی.

داوطلبانی در ابتدای راه هستند چه درس‌هایی را بخوانند؟

بسته به زمانی که هر یک داوطلبان این دسته در اختیار دارند، توانایی و هوش و تمرکز و البته پایه‌ی علمی‌شان باید به‌صورتی جداگانه برنامه‌ریزی کنند، اما به‌صورت کلی پیشنهادهای ما در کنکور در وقت اضافه برای این دسته از داوطلبان از این قرار است:

  • درس زبان را کنار بگذارید: با توجه به فرصت شما و ضریب درس زبان پیشنهاد جدی ما این است که زبان را کنار بگذارید.
  • ریاضیات را کنار بگذارید: ریاضیات را کنار بگذارید و اگر فرصتی به دست آوردید سه فصل از گسسته را بخوانید: ۱. بازگشتی‌ها؛ ۲. منطق؛ ۳. گراف. این سه فصل در درس‌های دیگر به شما کمک می‌کند.
  • مدار منطقی را کامل بخوانید: مدار منطقی، برخلاف دیگر درس‌ها، نه‌تنها حجم کمی دارد، احتمال اینکه شما بتوانید آن را صد درصد بزنید بسیار بالاست. مطالعه‌ی این درس به‌سرعت تمام می‌شود و در آزمون هم از شما وقت کمی می‌گیرد؛ بنابراین سرمایه‌گذاری خوبی برای آزمون است، مخصوصاً که در پیمایش دفترچه‌ی آزمون می‌توانید با شروع کنید و اعتمادبه‌نفس‌تان را بالا ببرید. پس با هر گرایش روی مدار منطقی سرمایه‌گذاری کنید.
  • برای باقی منابع به وبینار منابع کنکور کامپیوتر در وب‌سایت کنکور کامپیوتر مراجعه کنید. می‌توانید روی این لینک کلیک کنید:

همایش کنکور ارشد مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات

کسانی‌که در میانه‌ی راه هستند چه درس‌هایی را بخوانند؟

پیش از این درباره‌ی دسته‌بندی کسانی‌که در میانه‌ی راه هستند صحبت کردیم. به‌صورت کلی، بسته به میزان تلاش‌تان تا روز کنکور، پایه‌ی علمی، دانشگاه دوره‌ی کارشناسی، هوش و ویژگی‌های شخصیتی (مانند میزان تمرکز و غیره)، به درس‌هایی که تاکنون تمام کرده‌اید، نحوه‌ی مطالعه و دانشگاهی که هدف‌گذاری کرده‌اید، می‌توانید ۳ تا ۵ درس را به آنچه تاکنون خوانده‌اید اضافه کنید.

برای مثال، اگر کسی پایه‌ی علمی متوسطی دارد و تاکنون فقط سه درس را تمام کرده است، اما می‌خواهد در دانشگاه صنعتی‌شریف قبول شود، باید ۵ درس دیگر را هم به‌خوبی مطالعه کند.

برای ادامه‌ی کار در کنکور در وقت‌اضافه با این روش جلو بروید:

  • سه فصل اصلی ریاضیات گسسته را بخوانید.
  • علاوه بر مدار منطقی، همه‌ی درس‌های ضریب سه و چهار را کاملاً بخوانید.
  • درس‌هایی را که بیش از ۷۰ درصد خوانده‌اید، به‌صورتی ضربتی، تمام کنید؛ به‌این شکل که در طول دو هفته ۷۰ درصد از زمان‌تان را به این درس‌ها اختصاص دهید و باقی زمان‌تان را تست بزنید.
  • برای مرور و تست‌زدن از نکته و تست استفاده کنید. هر هفته یک تا دو جلسه نکته و تست نگاه کنید.
  • پس از تمام‌کردن این موارد درس‌های جدید را شروع کنید. در خواندن درس‌های جدید پیش‌نیازها را حتماً رعایت کنید.
  • تا حد امکان، از فیلم‌های آموزشی کمک بگیرید. می‌توانید سرعت پخش فیلم را تا حدی که گیرایی‌تان را از میان نبرد افزایش دهید.

داوطلبانی که در انتهای راه هستند چه درس‌های را بخوانند؟

پیشنهاد ما در وبینار کنکور در وقت اضافه برای کسانی‌که دست‌کم ۸ درس را خوانده‌اند یا تمامی درس‌ها را تمامی کرده‌اند و حتی کسانی‌که ۷ درس را تمام کرده‌اند و در تقسیم‌بندی ما در نیمه‌ی راه هستند طی‌کردن این مراحل است:

  • همه‌ی درس‌های تخصصی را بخوانند.
  • اگر ۱ تا ۲ درس نخوانده دارند به‌صورت فشرده آن‌ها را تمام کنند؛: به‌مدت نهایتاً دو هفته ۶۰ درصد از زمان‌شان را برای تمام‌کردن درس‌ها بگذارند و باقی زمان را تست بزنند.
  • برای درس هوش مصنوعی تمرینات راسل را حل کنند.
  • برای درس نظریه تمرینات لینز را حل کنند.
  • در دروس عمیق شوند؛ در هیچ درسی مشکل حل‌نشده نداشته باشند.
  • کارهای سنگین انجام دهند؛ به‌صورت فشرده تست‌های یک درس را در یک یا دو روز بزنند و آن را مرور کنند.
  • خلاصه‌نویسی انجام دهند؛ برای آشنایی با نحوه‌ی صحیح خلاصه‌نویسی می‌توانید روی این لینک کلیک کنید:

خلاصه‌نویسی حرفه‌ای چه شرایطی دارد؟

  • برگه‌های جمع‌بندی بسازند.
  • از سال ۱۳۸۳ دفترچه به دفترچه تست بزنند و شرایط کنکور را کاملاً شبیه‌سازی کنند. بعد از تست‌زنی هم به‌سراغ رفع اشکال بروند؛ تست‌زنی بدون رفع اشکال بی‌فایده است.
  • کنکورهای ۱۳۹۰ به‌بعد را به‌صورت کامل شبیه‌سازی کنند؛ همان شرایطی را که قرار است در کنکور با آن روبه‌رو شوند ایجاد کنند.
  • تصویرسازی ذهنی انجام دهند. برای آشنایی با تصویرسازی ذهنی می‌توانید روی این لینک کلیک کنید:

نقشه ذهنی یا Mind Map چیست و چه کاربردی در مطالعه برای کنکور دارد؟

نکات تکمیلی کنکور در وقت اضافه

  • تا جای ممکن از نکته و تست‌ها و فیلم‌ها استفاده کنید.
  • مطالعه و خلاصه‌نویسی را باید به‌صورتی کاملاً اصولی و بهینه انجام دهید.
  • رفع اشکال بعد از تست‌زنی حتماً باید انجام شود.
  • مهارت انتقال سریع ذهن بین مباحث مختلف را تمرین کنید؛ این مهارت جزو مهارت‌های اصلی کنکور است.
  • به‌صورت پیوسته این سه اصل را برای خودتان یادآوری کنید: افزایش تمرکز، افزایش سرعت حرکت دست، افزایش سرعت حرکت چشم؛ این کار نه‌تنها به هوشمندانه‌مطالعه‌کردن کمک می‌کند، جزو مهارت‌های کنکور است.
  • به نمرات لازم توجه کنید؛ برای به‌دست‌آوردن رتبه‌ی زیر ۵۰ باید ۱۵۰۰ نمره کسب کنید.
  • برای بالابردن انگیزه مدام به هدف‌های‌تان توجه کنید. همچنین به صرفاً به آزمون کنکور نگاه نکنید؛ آمادگی برای کنکور فرصتی طلایی است که شما پایه‌ی علمی و توانایی‌های‌تان را برای مسیر علمی و شغلی آینده‌تان بالا ببرید.
  • برای کنکور آی‌تی حتماً باید گسسته را به‌صورت کامل بخوانید.
  • برای مهندسی کامپیوتر و علوم کامپیوتر فقط زمانی به‌سراغ مباحث دیگر گسسته بروید که وقت کافی دارید؛ گراف را بخوانید.

وبینار «سه ماه طلایی تا کنکور» را از دست ندهید!

برای تکمیل‌شدن مباحث وبینار کنکور در وقت‌اضافه حتماً به گزارش وبینار «سه ماه طلایی تا کنکور» نگاه کنید. بسیاری از مباحث لازم در این وبینار مطرح شده است؛ نحوه‌ی مطالعه و تست‌زنی سریع، انتخاب و اولویت درس‌ها، پیمایش دفترچه، خلاصه‌نویسی و جمع‌بندی و غیره از موارد مطرح‌شده در «سه ماه طلایی تا کنکور» است. حتی اگر جزو کسانی هستید که در آن وبینار شرکت کرده بودند، باز هم مطالب آن را مرور کنید. برای مطالعه‌ی گزارش وبینار «سه ماه طلایی تا کنکور» روی این لینک کلیک کنید:

سه ماه طلایی تا کنکور کامپیوتر