کنکور دکتری مدیریت مالی از پرطرفدارترین رشته‌های کنکور دکتری است. ظرفیت نسبتا کم این رشته باعث شده که رقابت برای آن بیشتر از سایر رشته‌های مدیریت است و از طرفی بازار کار جذابی هم داشته باشد. در این مقاله تلاش کردیم با بررسی کامل کنکور دکتری مدیریت مالی، ضرایب دروس دفترچه دکتری مدیریت مالی و همچنین معرفی بهترین منابع کنکور دکتری مدیریت مالی، دید نسبتاً کاملی از این کنکور ارائه دهیم تا کنکور دکتری مدیریت مالی را به‌طور کامل بشناسید. اگر قصد رقابت در این رشته را دارید، این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

گرایش‌های رشته مدیریت مالی در دکتری

رشته مالی با کد امتحانی ۲۱۷۱ در دفترچه کنکور دکتری تعریف می‌شود. این کد امتحان در دو رشته مالی و بیمه ارائه می‌شود که رشته مالی خود شامل ۵ گرایش مهندسی مالی، بانکداری، مالی بین‌المللی، بیمه و حقوق مالی می‌شود. داوطلبان از هر رشته‌ای می‌توانند در این کنکور شرکت کنند؛ یعنی فرقی ندارد از چه رشته‌ای در مقطع ارشد فارغ‌التحصیل شده باشید.

ضرایب دروس امتحانی آزمون دکتری مدیریت مالی

سؤالات کنکور دکتری در دو دفترچه عمومی و تخصصی ارائه می‌شود. دفترچه عمومی که شامل زبان و استعداد تحصیلی است ضریب ۱ و دفترچه تخصصی شامل دروس تخصصی کارشناسی و دروس تخصصی کارشناسی ارشد ضریب ۴ دارد. به‌طورکلی این دروس به‌صورت زیر مطرح می‌شوند.

دفترچه عمومی دکتری مدیریت

(مجموعاً ۶۰ سؤال، ضریب ۱ و ۹۰ دقیقه زمان)

  • زبان انگلیسی: ۳۰ سؤال
  • استعداد تحصیلی: ۳۰ سؤال

دفترچه تخصصی دکتری مدیریت مالی

(مجموعاً ۸۰ سؤال، ضریب ۴، ۱۰۵ دقیقه زمان)

  • آمار و کاربرد آن در مدیریت: ۱۰ سؤال
  • مبانی سازمان و مدیریت: ۲۰ سؤال
  • اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام: ۱۰ سؤال
  • ریسک و مدیریت سرمایه‌گذاری: ۱۵ سؤال
  • بازارها و نهادهای مالی: ۱۵ سؤال

کل دفترچه تخصصی مجموعاً ضریب ۴ دارد و فرق نمی‌کند کدام درس را پاسخ دهید. سؤالات پشت سر هم و در یک دفترچه واحد مطرح می‌شوند و درنهایت هر درس به‌صورت جداگانه بررسی نمی‌شود.

کنکور دکتری مالی
کنکور دکتری مالی

رشته‌های مجاز برای دکتری مدیریت مالی

فارغ‌التحصیلان تمام رشته‌ها می‌توانند در کنکور دکتری مدیریت مالی شرکت کنند و محدودیتی از نظر رشته تحصیلی برای شرکت در کنکور دکتری مدیریت مالی وجود ندارد. معمولا داوطلبانی که از سایر رشته‌ها در کنکور دکتری شرکت می‌کنند، بیشتر در مصاحبه علمی بعد از آزمون سنجیده می‌شوند و شاید در مصاحبه کمی عقب‌تر از بقیه باشند. بنابراین اگر از سایر رشته‌ها در کنکور مدیریت مالی شرکت می‌کنید نگران آزمون نباشید؛ اما برای مصاحبه خود را آماده کنید. کارهای پژوهشی حوزه مدیریت می‌تواند این نقطه ضعف را تا حد قابل قبولی پوشش دهد.

استعداد تحصیلی کنکور دکتری مدیریت مالی

استعداد تنها درسی است که داوطلبان دکتری مدیریت مالی برای اولین بار با آن روبرو می‌شوند و به‌نوعی برایشان تازگی دارد. سؤالات این درس درواقع برای سنجش میزان توانایی و استعداد داوطلب در ادامه تحصیل طراحی می‌شود. درس استعداد تحصیلی نیاز به هوش، منطق، قدرت تجسم، سرعت عمل، تسلط بر ریاضیات و توانایی درک متن‌های پیچیده دارد. سؤالات این درس برای رشته‌های علوم انسانی به‌صورت زیر طراحی می‌شوند.

  • درک مطلب: ۸ سؤال
  • استدلال منطقی: ۷ سؤال
  • تحلیلی: ۸ سؤال
  • کمیتی: ۷ سؤال

زبان عمومی کنکور دکتری مدیریت مالی

زبان درسی است که حتی اگر در دوران کنکور آن را مطالعه نکنید بعد از کنکور حتماً مجبور خواهید شد این درس را مطالعه کنید. چراکه عملاً دانشجو دکتری در تمام مراحل تحصیلی خود به این درس نیاز خواهد داشت. پس چه‌بهتر که در دوران کنکور در این درس سرمایه‌گذاری کنید. مثل کنکور ارشد در کنکور دکتری هم زبان در سه بخش لغت، گرامر و درک مطلب طراحی‌شده که بخش لغت شامل ۱۲ سؤال، گرامر ۸ سؤال و درک مطلب دو متن و ۱۰ سؤال را شامل می‌شود. زبان در کنکور دکتری ضریب ۱ دارد اما تأثیر آن در رتبه داوطلبان بسیار زیاد است.

آمار کنکور دکتری مدیریت مالی

اکثر داوطلبان در مقطع ارشد به اهمیت درس آمار پی می‌برند و نیاز به توضیح مجدد آن نیست. چراکه بخش مهمی از کارهای پژوهشی در مقطع دکتری وابسته به شناخت مباحث آماری و تحلیل داده‌ها است. هرگز سعی نکنید از این درس فرار کنید چون به‌زودی با آن روبرو خواهید شد. درصورتی‌که این درس را قبلاً به‌خوبی یاد گرفته‌اید باید بگوییم که این یک فرصت بی‌نظیر است تا با زدن ۱۰ تستی که از این درس در کنکور دکتری مدیریت مالی مطرح می‌شود خود را از رقبا جدا کنید.

مبانی سازمان و مدیریت کنکور دکتری مدیریت مالی

همه داوطلبانی که فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد یکی از گرایش‌های مدیریت هستند این درس را می‌شناسند اما اگر فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت مالی هستید ممکن است این درس را در کنکور ارشد مطالعه نکرده باشید. درس مبانی سازمان و مدیریت درواقع همان تئوری‌های مدیریت مقطع ارشد است که در دکتری ۲۰ سؤال از آن مطرح می‌شود. برای مطالعه این درس کتاب‌‌های زیادی در بازار موجود است که مهم‌ترین آن‌ها مدیریت عمومی الوانی، مبانی سازمان و مدیریت رضاییان، تئوری سازمان رابینز و مبانی سازمان و مدیریت مقیمی هستند.

اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام کنکور دکتری مدیریت مالی

اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام که تقریباً همه داوطلبان با آن آشنا هستند، در مقطع دکتری ۱۰ سؤال دارد. سؤالات این درس ازنظر میزان سختی تفاوت چندانی با کنکور کارشناسی ارشد ندارد و اگر قبلاً در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت شرکت کرده باشید می‌توانید به‌خوبی از این درس درصد بالا بگیرید. منابع موجود برای این درس عبارت‌اند از اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام سید محمد مقیمی، مدیریت ما علی‌اصغر پور عزت، مدیریت اسلامی علی‌اکبر افجه‌ای و کتاب مدیریت اسلامی، رویکردها و علی‌نقی امیری و حسن عابدی جعفری. معمولاً رفرنس اصلی داوطلبان برای این درس مدیریت از دیدگاه اسلام دکتر مقیمی است.

ریسک و مدیریت سرمایه‌گذاری کنکور دکتری مدیریت مالی

دو درس از مقطع کارشناسی ارشد در کنکور دکتری مدیریت مالی مطرح می‌شود. اولین درس مقطع کارشناسی ارشد در این کنکور، درس ریسک و مدیریت سرمایه‌گذاری است که به دلیل جذابیت آن برای داوطلبان معمولاً خود یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری برای کنکور دکتری است. گرفتن درصد بالا از این درس کمک می‌کند که شانس بیشتری در رتبه برتر شدن داشته باشید. برای مطالعه این درس چندین کتاب پیش رو دارید که مهم‌ترین آن‌ها کتاب مبانی مهندسی مالی و مدیریت ریسک، تألیف رضا راعی و علی سعیدی، کتاب مدیریت سرمایه‌گذاری، تألیف جونز چارلز، ترجمه رضا تهرانی و عسگر نوربخش کتاب مدیریت سرمایه‌گذاری پیشرفته، تألیف رضا راعی و احمد پویان فر، کتاب مدیریت سرمایه‌گذاری، تألیف شارپ، ترجمه مجید شریعت پناهی و ابوالفضل جعفری و کتاب تئوری نوین سرمایه‌گذاری (جلد ۱ و ۲)، تألیف رابرت هاوگن، ترجمه علی پارساییان و بهروز خدا رحمی هستند.

بازارها و نهادهای مالی کنکور دکتری مدیریت مالی

دومین درسی که از دروس مقطع کارشناسی ارشد برای کنکور دکتری مالی انتخاب‌شده‌ درس بازارها و نهادهای مالی است که از درس هم مانند درس ریسک و مدیریت سرمایه‌گذاری ۱۵ سؤال در دفترچه کنکور دکتری مالی مطرح می‌شود. درس بازارها و نهادهای مالی هم از درس‌هایی است که داوطلبان روی آن حساب می‌کنند تا با زدن تست‌های آن خود را از رقبا جدا کنند. مهم‌ترین منابع موجود برای این درس عبارت‌اند از: کتاب بازارها و نهادهای مالی؛ تألیف آنتونی ساندرز و مارسیا کورنت، ترجمه رضا تهرانی و عسگر نوربخش، کتاب مبانی بازارها و نهادهای مالی؛ تألیف فری، فبوزی و مودیلیانی، ترجمه حسین عبده تبریزی، کتاب بازارها و نهادهای مالی؛ تألیف محمد شبانی.

بهترین منابع کنکور دکتری مدیریت مالی

نام درسمنابع پیشنهادی
زبانزبان عمومی دکتری زیر ذره بین؛ الناز یوسف‌زاده بری، هادی جهانشاهی
Barron’s 1100 Words You Need to Know
504 Essential Words
استعداد تحصیلیاستعداد تحصیلی ویژه آزمون دکتری؛ هادی مسیح خواه – محمد وکیلی
استعداد تحصیلی ویژه آزمون دکتری؛ امیر عرفانیان
آمارآمار و احتمال، ویژه آزمون ورودی دکتری (گروه علوم انسانی، رشته های: مدیریت، مجموعه مالی، اقتصاد، حسابداری، سنجش از دور و …)؛
مبانی سازمان و مدیریتمبانی سازمان و مدیریت؛ سیدمحمدمقیمی
مدیریت عمومی؛ سیدمهدی الوانی
تئوری سازمان: ساختار و طرح سازمانی؛ استیفن پی رابینز (سیدمهدی الوانی، حسن دانایی فرد)
اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلاماصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام؛ سیدمحمد مقیمی
ریسک و مدیریت سرمایه‌گذاریمبانی مهندسی مالی و مدیریت ریسک؛ رضا راعی، علی سعیدی
مدیریت سرمایه گذاری پیشرفته؛ رضا راعی، احمد پویان فر
مدیریت سرمایه گذاری؛ جونز چارلز – ترجمه تهرانی و نوربخش
بازارها و نهادهای مالیبازارها و نهادهای مالی؛ انتونی ساندرز، مارسیا کورنت، ترجمه رضا تهرانی، عسگر نوربخش
مبانی بازارها و نهادهای مالی؛ فری، فبوزی، مودیلیانی، ترجمه حسین عبده تبریزی
نهادهای مالی؛ رضا راعی، رضا عیوض لو، رضا خسروی
بهترین منابع کنکور دکتری مدیریت مالی

منابع کنکور دکتری مدیریت مالی معمولا تنوع زیادی دارند و گاها داوطلبان مجبورند برای هر درس دو یا سه کتاب را مطالعه کنند. به همین دلیل در هر درس چند منبع معرفی شده است. هر داوطلب باید با توجه به استراتژی مطالعاتی خود انتخاب کند در هر درس چند کتاب را می‌خواند. اکثر داوطلبان برای کاهش ریسک انتخاب منابع کنکور دکتری مدیریت مالی، از کلاس‌های آنلاین کنکوری استفاده می‌کنند تا در یک کلاس عملا همه این منابع را مطالعه کنند.

کلاس‌های آنلاین کنکور دکتری مدیریت مالی

بخش زیادی از داوطلبان کنکور دکتری مدیریت مالی شاغل هستند و زمان کمی برای مطالعه دارند. از طرفی اگر با هدف رتبه برتر شدن در کنکور دکتری شرکت می‌کنید باید درصدهای نسبتاً خوبی در دفترچه عمومی و اختصاصی کسب کنید که این خود مستلزم مطالعه بالای دروس است. به همین جدید کلاس‌های آنلاین کنکور دکتری مدیریت به دلیل صرفه‌جویی در زمان و کیفیت بالایی که درند یکی از بهترین منابع آمادگی در کنکور هستند. در صورت شرکت در کلاس‌های آنلاین کنکور دکتری نیاز به منابع مطالعاتی دیگری ندارید و لازم نیست کتاب‌های معرفی‌شده را تهیه کنید.

کافه تدریس برای آمادگی داوطلبان در کنکور دکتری مدیریت کلاس‌های آنلاین، ویدئوهای آموزشی و وبینارهای منظم ارائه می‌کند. برای آشنایی با خدمات کافه تدریس برای کنکور دکتری مدیریت مالی روی این لینک کلیک کنید.

کلاس‌های آنلاین کنکور دکتری مدیریت