چقدر با کنکور دکتری مدیریت بازرگانی و راهبردی آشنا هستید؟ رشته‌ی مدیریت بازرگانی یکی از رشته‌های جذاب و پرطرفدار مقطع دکتری است که داوطلبان در صورت داشتن مدرک کارشناسی‌ارشد هر رشته‌ای می‌توانند در آن شرکت کنند. شرایط کنکور دکتری خیلی با کنکور ارشد متفاوت است؛ زیرا معمولاً دانشجویان کمتری به‌سمت کنکور دکتری می‌روند و اکثر کسانی که در این کنکور شرکت می‌کنند آینده نسبتاً دقیق‌تری برای خود ترسیم کرده‌اند؛ بنابراین اگر قصد آشنایی کامل با کنکور دکتری مدیریت بازرگانی و راهبردی را دارید، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. در این مقاله علاوه بر معرفی کامل کنکور دکتری مدیریت بازرگانی و ضرایب دروس دکتری مدیریت بازرگانی ، بهترین منابع دکتری مدیریت بازرگانی در دروس مختلف را هم معرفی کرده‌ایم.

گرایش‌های رشته مدیریت بازرگانی و راهبردی در دکتری

کد امتحانی ۲۱۶۲ با عنوان مدیریت بازرگانی و راهبردی در دفترچه‌ی کنکور دکتری تعریف شده است. این کد دو رشته‌ی مدیریت بازرگانی و مدیریت راهبردی را دربرمی‌گیرد. رشته‌ی مدیریت بازرگانی از سه گرایش مدیریت بازاریابی، مدیریت سیاست‌گذاری بازرگانی و گرایش رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی تشکیل شده است. فارغ‌التحصیلان تمامی رشته‌ها می‌توانند در این کد رشته شرکت کنند و فرقی نمی‌کند با چه مدرکی فارغ‌التحصیل شده‌اند.

کنکور دکتری مدیریت بازرگانی و راهبردی

دروس امتحانی کنکور دکتری مدیریت بازرگانی و راهبردی

سؤالات کنکور دکتری در دو دفترچه‌ی عمومی و تخصصی ارائه می‌شود. دفترچه‌ی عمومی که شامل زبان و استعداد تحصیلی است ضریب ۱ و ‌دفترچه تخصصی شامل دروس تخصصی کارشناسی و دروس تخصصی کارشناسی ارشد ضریب ۴ دارد. به‌طور کلی این دروس بصورت زیر مطرح می‌شوند.

دفترچه‌ی عمومی دکتری مدیریت

(مجموعا ۶۰ سؤال، ضریب ۱ و ۹۰ دقیقه زمان)

  • زبان انگلیسی: ۳۰ سؤال
  • استعداد تحصیلی: ۳۰ سؤال

دفترچه‌ی تخصصی کنکور دکتری مدیریت بازرگانی و راهبردی

(مجموعا ۷۰ سؤال، ضریب ۴، ۱۰۵ دقیقه زمان)

  • آمار و کاربرد آن در مدیریت: ۱۰ سؤال
  • مبانی سازمان و مدیریت: ۲۰ سؤال
  • اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام: ۱۰ سؤال
  • بازاریابی و مدیریت بازار پیشرفته: ۱۵ سؤال
  • مدیریت استراتژیک پیشرفته: ۱۵ سؤال

ضرایب دروس دکتری مدیریت بازرگانی

دروس دفترچه عمومی یعنی زبان و استعداد تحصیلی ضریب ۱ و کل دفترچه تخصصی مجموعاً ضریب ۴ و دارد و فرقی نمی‌کند کدام درس را پاسخ دهید. سؤالات پشت‌سرهم و در یک دفترچه‌ي واحد مطرح می‌شوند و درنهایت هر درس به‌صورت جداگانه بررسی نمی‌شود. بنابراین دروس دفترچه تخصصی به دلیل ضریب بالایی که دارند اهمیت بیشتری دارند اما توصیه نمی‌کنیم درس‌های زبان و استعداد تحصیلی را حذف کنید. به دلیل ثابت بودن ضرایب دروس دکتری مدیریت بازرگانی اهمیت تمام دروس یک اندازه است اما با توجه به ماهیت هر درس، منابع موجود و زمانی که از داوطلب می‌گیرد باید دروس را انتخاب کرد؛ به همین دلیل داشتن یک مشاور خوب در این زمینه کمک زیادی خواهد کرد.

استعداد تحصیلی کنکو دکتری مدیریت بازرگانی

استعداد تحصیلی یک درس یا رشته خاص نیست؛ استعداد تحصیلی بیشتر ابزاری است که توانایی ذهنی و استعداد شما برای ادامه‌تحصیل را می‌سنجد. سؤالات استعداد تحصیلی در بخش‌های مختلفی طراحی می‌شوند که هر یک ویژگی و ابعاد خاصی از شخصیت داوطلب را می‌سنجد. این آزمون به هوش، منطق، قدرت تجسم، سرعت‌عمل، تسلط بر ریاضیات و توانایی درک متن‌های پیچیده نیازدارد. سؤالات استعداد تحصیلی برای رشته‌های غیرفنی به‌این صورت است:

  • درک مطلب: ۸ سؤال
  • استدلال منطقی: ۷ سؤال
  • تحلیلی: ۸ سؤال
  • کمیتی: ۷ سؤال

زبان عمومی کنکور دکتری مدیریت بازرگانی

زبان دومین درس کنکور دکتری است که ۳۰ سؤال از آن مطرح می‌شود. با توجه به اینکه دفترچه‌ی عمومی ضریب ۱ دارد، خیلی از داوطلبان تصور می‌کنند ارزش زیادی در رتبه‌ی نهایی ندارد، اما این تصور کاملاً اشتباه است. با نگاه به کارنامه‌ی رتبه‌برترها متوجه می‌شویم که اگر دفترچه عمومی را با درصد بالایی پاسخ دهید، مزیت رقابتی ایجاد می‌کنید و به‌راحتی رتبه دو یا حتی سه‌رقمی به رتبه‌ی تک‌رقمی تبدیلمی‌شود. همانند کنکور ارشد، در کنکور دکتری هم زبان در سه بخش لغت، گرامر و درک مطلب طراحی می‌شود که بخش لغت شامل ۱۲ سؤال، گرامر ۸ سؤال و درک مطلب دو متن و ۱۰ سؤال را شامل می‌شود.

آمار کنکور دکتری مدیریت بازرگانی

در مقطع دکتری بخش زیادی از تحصیل شما به کارهای پژوهشی اختصاص می‌یابد. طبیعتاً در این کارهای علمی به تحلیل‌های آمار مختلف نیازدارید و اگر این درس را به‌خوبی مطالعه نکنید، حتی اگر کنکور را بگذرانید، بعد از آن با مشکلات جدی روبه‌رو خواهید شد.

یک بار برای همیشه در فرایند آمادگی کنکور دکتری آمار را یاد بگیرید. آمار دکتری فرق خیلی زیادی با آمار ارشد ندارد، فقط در آن کمی مباحث پیشرفته‌تر موردبحث قرار می‌گیرد. هر منبعی هم که برای کنکور ارشد استفاده کرده‌اید برای دکتری می‌تواند مناسب باشد. از درس آمار ۱۰ سؤال در کنکور دکتری مدیریت ارائه می‌شود.

مبانی سازمان و مدیریت کنکور دکتری مدیریت بازرگانی

مبانی سازمان مدیریت درواقع همان تئوری‌های مدیریت در کنکور ارشد است. این درس هم از نظر کیفیت مطالب تفاوت زیادی با مقطع ارشد ندارد. اگر فارغ‌التحصیل رشته‌ی مدیریت باشید، با این درس آشنایی کامل دارید. منابع متفاوتی برای این درس وجود دارد که می‌توان به مدیریت عمومی الوانی، مبانی سازمان و مدیریت رضاییان، تئوری سازمان رابینز و مبانی سازمان و مدیریت مقیمی اشاره می‌کند. ۲۰ سؤال از این درس در کنکور دکتری مدیریت مطرح می‌شود.

اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام کنکور دکتری مدیریت بازرگانی

حتماً با این درس در کنکور ارشد روبه‌رو شده‌اید، درسی که اکثر داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد روی آن حساب می‌کنند و معمولاً درصد خوبی هم از آن کسب می‌کنند. این درس، چه از نظر منابع و چه از نظر جنس و کیفیت سؤالات، تفاوت خیلی زیادی با ارشد ندارد. درسی که ۱۰ سؤال در کنکور دکتری دارد و کتاب‌های زیادی هم در بازار برای این درس پیدا می‌شود. «اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام» سیدمحمد مقیمی، «مدیریت ما» علی‌اصغر پورعزت، «مدیریت اسلامی» علی‌اکبر افجه‌ای و «کتاب مدیریت اسلامی، رویکردها»، علی‌نقی امیری و حسن عابدی‌جعفری از مهم‌ترین منابع موجود هستند.

بازاریابی و مدیریت بازار پیشرفته‌ی کنکور دکتری مدیریت بازرگانی

بازاریابی مهم‌ترین و تخصصی‌تین درس رشته‌ی مدیریت بازرگانی در مقطع دکتری است. کیفیت سؤالات بازاریابی در مقطع دکتری با سؤالات ارشد متفاوت است. ۱۵ سؤال از درس بازاریابی مطرح می‌شود و درصورتی‌که در این درس به تسلط بالا برسید، بخش چشمگیری از مسیر موفقیت در کنکور دکتری مدیریت بازرگانی را طی کرده‌اید. به‌علاوه معمولاً در مصاحبه بعد از کنکور بیشتر از این درس سؤال می‌شود تا تسلط شما بر این درس تخصصی و مفاهیم آن سنجیده شود. برای تسلط بر این درس چندین کتاب باید مطالعه کنید؛ بهتر است مبنای مطالعه‌ی شما کتاب‌های رفرنس بازاریابی مانند «مدیریت بازاریابی» کاتلر، «اصول بازاریابی» کاتلر، «بازاریابی و مدیریت بازار» احمد روستا و از این دست کتاب‌ها باشد.

مدیریت استراتژیک پیشرفته‌ی کنکور دکتری مدیریت بازرگانی

اگر در درس بازاریابی و مبانی سازمان و مدیریت قوی باشید، زدن این درس هم برای‌تان سخت نخواهد بود. از درس مدیریت استراتژیک ۱۵ سؤال مطرح می‌شود که اگر به‌خوبی به آن پاسخ دهید، شرایط برای‌تان متفاوت می‌شود. تعداد سؤال بالا و ماهیت جذاب این درس باعث شده است که داوطلبان به‌خوبی آن را مطالعه کنند و در کنار درس بازاریابی به دو درس بسیار کلیدی در کنکور دکتری مدیریت بازرگانی تبدیل شوند. منابع بسیار زیادی برای این درس وجود دارد که «مبانی مدیریت استراتژیک» هانگر-ویلن، «مدیریت استراتژیک» فرد دیوید و «برنامه‌ريزی و مديريت استراتژيك» پيرس و رابينسون مهم‌ترین کتاب‌های این حوزه هستند.

بهترین منابع دکتری مدیریت بازرگانی

برای تسلط در مباحث کنکور دکتری مدیریت بازرگانی در بعضی از دروس باید چند کتاب مطالعه شود. مثلاً درس مدیریت استراتژیک یا بازاریابی را نمی‌توان فقط از یک منبع مطالعه کرد و انتظار تسلط کامل بر تست‌ها را داشت. برخی از دروس هم مانند اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام کنکور دکتری، رفرنس نسبتاً مشخصی دارند که فقط مطالعه همان یک کتاب کافی است. در ادامه لیستی از بهترین منابع کنکور دکتری مدیریت بازرگانی را آورده‌ایم که البته بهتر است قبل از انتخاب آن‌‌ها با یک مشاور مشورت کنید.

نام درسمنبع مطالعاتی
زبانزبان عمومی دکتری زیر ذره بین؛ الناز یوسف زاده بری، هادی جهانشاهی
504 Essential Words
Barron’s 1100 Words You Need to Know
استعداد تحصیلیاستعداد تحصیلی ویژه آزمون دکتری؛ هادی مسیح خواه و محمد وکیلی
آمارآمار و احتمال، ویژه آزمون ورودی دکتری (گروه علوم انسانی، رشته های: مدیریت، مجموعه مالی، اقتصاد، حسابداری، سنجش از دور و …)؛ هادی رنجبران
مدیریت از دیدگاه اسلاماصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام؛ سیدمحمد مقیمی
مبانی سازمان و مدیریتمبانی سازمان و مدیریت؛ سیدمحمدمقیمی
تئوری سازمان: ساختار و طرح سازمانی؛ استیفن پی رابینز
مدیریت عمومی؛ سیدمهدی الوانی
بازاریابی پیشرفتهمدیریت بازاریابی؛ فیلیپ کاتلر و کوین کلر
اصول بازاریابی؛ فیلیپ کاتلر، گری آرمسترانگ
مدیریت بازاریابی؛ شهریار عزیزی، ابوالقاسم ابراهیمی، محمدرضا کریمی علویجه،
مدیریت استراتژیک پیشرفتهمرجع کامل مدیریت استراتژیک پیشرفته؛ حسین جلیلیان
تفکر و مدیریت استراتژیک؛ تئوری و عمل؛ اسدالله کردنائیج
برنامه ­ریزی و مدیریت استراتژیک؛ پیرس و رابینسون
بهترین منابع دکتری مدیریت بازرگانی

کلاس‌های آنلاین کنکور دکتری مدیریت بازرگانی

یکی از مهم‌ترین منابع کنکور دکتری مدیریت کلاس‌های آنلاین، ویدئوهای آموزشی و وبینارهای درس و تست، نکته و تست و مرور و جمع‌بندی است. داوطلبان کنکور دکتری، به‌دلیل زمان کمی که برای مطالعه دارند، ترجیح می‌دهند از کلاس‌های آنلاین استفاده کنند تا وقت خود را صرف آزمون و خطا و اشتباه‌های مطالعه‌ی خودخوان نکنند.

کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی کنکور دکتری مدیریت به شما کمک می‌کند در هر جای ایران که هستید، به بهترین استادان و منابع دسترسی کامل داشته باشید، بتوانید صفر تا صد مفاهیم را در کوتاه‌ترین زمان یاد بگیرید، در زمان خود صرفه‌جویی کنید و زمان حاصل را به آمادگی برای کنکور اختصاص دهید و با برنامه‌ریزی جامع و منظم پیش بروید.

کافه‌تدریس برای آمادگی داوطلبان در کنکور دکتری مدیریت کلاس‌های آنلاین، ویدئوهای آموزشی و وبینارهای منظم ارائه می‌کند. برای آشنایی با خدمات کافه‌تدریس برای کنکور دکتری مدیریت بازگانی روی این لینک کلیک کنید.

کلاس آنلاین کنکور دکتری مدیریت کافه تدریس