یکی از مواردی که در قبولی شما در دانشگاه تاثیرگذار است، ظرفیت قبولی دانشگاه‌ها است. این ظرفیت‌ها در طی سال‌های مختلف تغییراتی داشته است که مشاهده این روند می تواند به شما برای هدف‌سازی کمک کند. در ادامه ظرفیت دانشگاه‌ها در رشته MBA از سال ۹۱ تا ۱۴۰۱ را بررسی خواهیم کرد.

دانشگاه‌ها

پیش از بررسی ظرفیت قبولی دانشگاه‌ها در رشته MBA به طور خلاصه بررسی میکنیم چه دانشگاه‌هایی این رشته را ارائه می‌دهند.

برترین دانشگاهی که رشته مدیریت کسب و کار را در ایران ارائه می‌دهد، دانشگاه صنعتی شریف است که هرساله رتبه‌های تک رقمی این دانشگاه را برای ادامه تحصیل خود انتخاب می‌کنند. بعد از این دانشگاه، به ترتیب دانشگاه تهران، صنعتی امیرکبیر، علامه طباطبایی، خوارزمی، خواجه نصیر، الزهرا، علم و صنعت و مالک اشتر دانشگاه هایی هستند که این رشته را ارائه می‌دهند.

ظرفیت قبولی دانشگاه‌ها متفاوت است و هریک گرایش‌‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند. در کنار این دانشگاه‌‌ها در شهرستان‌ها نیز برخی از دانشگاه‌ها مانند فردوسی مشهد، دانشگاه سمنان، بین‌المللی قزوین، دانشگاه مازندران، باهنر کرمان و چندی دیگر از دانشگاه‌ها این رشته را در گرایش‌های مختلف ارائه می‌دهند.

برترین دانشگاه‌ها در رشته MBA را بشناسید!

گرایش ها

گرایش‌های مختلفی در رشته MBA وجود دارد. این رشته در ۷ گرایش در دانشگاه‌ها ارائه می‌شود. گرایش‌های رشته MBAشامل:

  • مالی
  • بازاریابی
  • استراتژی
  • فناوری اطلاعات
  • عملیات و زنجیره تامین
  • فناوری
  • رفتار سازمانی و منابع انسانی

است. 

رتبه قبولی در MBA در هر یک دانشگاه‌های برتر کشور چند است؟

ظرفیت قبولی دانشگاه‌ها

دانشگاه‌ها ظرفیت‌های خود را در دوره‌های مختلفی از جمله روزانه، شبانه، پردیس، مجازی، غیرانتقاعی و پیام نور عرضه می‌کنند. در جدول زیر ظرفیت قبولی دانشگاه‌ها در رشته MBA را مشاهده می‌کنید:

ظرفیت قبولی دانشگاه‌ها

ظرفیت دانشگاه‌ها در سال‌های گذشته به صورت کلی و در همه دوره‌ها روند کاهشی داشته است. این به دلیل سیاست‌های کلی و تعداد فارغ التحصیلان در سال‌های اخیر بوده است. 

اگر به جدول نگاه کنیم و ظرفیت‌های دانشگاه‌های برتر را در نظر بگیریم، ظرفیت‌ها تغییرات زیادی نداشته‌اند. این باعث می‌شود که دلیل سومی برای کاهش کلی ظرفیت‌ها در نظر داشته باشیم که در بازار کار دانشجویان دانشگاه‌های برتر شانس بیشتری در بازار داشته‌اند و برای همین ظرفیت دانشگاه‌های دیگر کمتر شده است. در جدول زیر این روند بهتر مشخص خواهد شد:

در این جدول هم کاملا مشخص است که ظرفیت قبولی دانشگاه‌ها در تهران در این سال‌ها تغییر زیادی نکرده‌است.

اگر شما هم به قبولی در دانشگاه‌های برتر فکر می‌کنید نباید نگران ظرفیت‌ها باشید زیرا با رتبه‌های مشابه سال‌های گذشته قبولی‌های مشابهی خواهید داشت.

سوالات متداول

چه دانشگاه‌هایی در تهران MBA را ارائه می‌دهند؟

دانشگاه‌های زیادی از جمله صنعتی شریف، تهران، صنعتی امیرکبیر، علامه طباطبایی، شهیدبهشتی، خوارزمی، خواجه نصیر و … در تهران این رشته را ارائه می‌دهند.

برای قبولی در دانشگاه شریف چه رتبه‌ای لازم است؟

به طور معمول هر سال ۷۲ ظرفیت در گرایش‌های مختلف این دانشگاه ارائه می‌شود که ۵۵ تا از آن به سهمیه آزاد و بقیه به سهمیه ۲۵ و ۵ درصد اختصاص می‌یابد.

مدرک دوره آزاد هم برای ورود به بازار کار مناسب است؟

مدارک دوره آزاد برای مدیران شرکت‌ها و افرادی که در این رشته فارغ التحصیل شده‌اند مناسب‌تر است. برای کسانی که می خواهند وارد این رشته شوند یا کسب و کار خود را راه بیندازند دوره دانشگاهی مناسب‌تر است.

دانشگاه آزاد رشته مدیریت کسب و کار را ارائه می‌دهند؟

بله دانشگاه‌های آزاد در تهران و شهرستان این رشته را ارائه می‌دهند. در تهران نیز دانشگاه علوم تحقیقات از دانشگاه‌های خوب در بین دانشگاه‌های آزاد است.