نقش والدین در دوره آمادگی کنکور کارشناسی ارشد چیست؟ هرچند بسیاری از کنکوری‌ها در دوره ارشد زندگی مستقلی دارند، برخی نیز هستند که در کنار والدین خود زندگی می‌کنند. این مسئله نقش والدین را در دوره‌ی آمادگی برای کنکور و به‌عنوان عوامل بیرونی بالا می‌برد؛ در این مطلب به این پرسش پرداخته‌ایم که والدین چه کارهایی باید یا نباید انجام دهند.

نقش والدین در دوره آمادگی کنکور

والدین علاوه بر تأمین شرایط ظاهری و امکانات لازم برای افراد، ازقبیل استاد و کلاس خوب، مشاور کارآمد، تهیه‌ی کتاب‌ها و وسایل موردنیاز تحصیل و فراهم‌کردن شرایط مناسب درس‌خواندن در خانه برای فرزند خود، می‌توانند نقش‌هایی بسیار تعیین‌کننده‌تر در موفقیت او داشته باشند.

در ادامه به این می‌پردازیم که نقش پدر و مادر بسیار پررنگ‌تر از این حرف‌هاست. والدین حتی شاید در شرایطی باشند که نتوانند بهترین کتاب کلاس و مشاور را در اختیار فرزند کنکوری خود بگذارند یا حتی نتوانند در خانه یک اتاق شخصی به او اختصاص دهند؛ اما با هر شرایط مالی و هر سطح امکاناتی، والدین می‌توانند یک فرزند بسیار موفق در کنکور داشته باشند.

برای آشنایی با شرایط محل مطالعه برای کنکور کارشناسی ارشد این مطلب را مطالعه کنید:

بهترین محل مطالعه برای کنکور کجاست؟ راهنمای جامع انتخاب محل مطالعه!

نکاتی که والدین باید رعایت کنند

در ادامه به نکات مهم درباره‌ی نقش والدین در سال کنکور کارشناسی ارشد اشاره خواهیم کرد که با رعایت آن، والدین می‌توانند نقش بهتری در کمک و همراهی ایفا کنند.

تفریح را دریغ نکنند

کنکور فقط به درس و مطالعه و کار محدود نمی‌شود. برای اینکه فرزندان بتوانند بهتر درس بخوانند و توانایی مطالعه داشته باشند به استراحت نیاز دارند. در این مورد والدین نباید به فرزندان‌شان سخت بگیرند و باید زمان‌هایی را برای تفریح و استراحت به آن‌ها بدهند.

درباره‌ی درس صحبت نکنند

والدین باید در هر جمعی که حضور دارند درباره‌ی وضعیت حساس فرزندشان در سال کنکور، این‌که درگیر کنکور او هستند و حتی موفقیت‌های فرزندشان و اهدافش زیادی سخن نگویند. این کار روی ذهن او بار روانی می‌گذارد و حس می‌کند اگر موفق نشود، قطعاً والدینش را سرشکسته خواهد کرد. در زمان کنکور فرزند به‌اندازه‌ی کافی به فکر کنکور است و والدین نیاز ندارند که به او دائماً این مسئله را یادآوری کنند.

مقایسه نکنند

مقایسه‌کردن وضعیت تحصیلی و موفقیت فرزند با هم‌سالان یا خواهر و برادر کوچک‌تر و بزرگ‌ترش که از او موفق‌ترند می‌تواند مثل دادن قرص خواب به او سر جلسه کنکور باشد. همان‌قدر که این قرص او را در کنکور به شکست می‌رساند، مقایسه‌کردن والدین و شکستن اعتمادبه‌نفس او و القای اینکه به‌قدر کافی موفق نبوده است او را در مسیرش تحقیر کرده و ناامید می‌کند.

روحیه دهید

هدیه‌ای که والدین با دادن اعتمادبه‌نفس، باور و تشویق می‌توانند به فرزند خود بدهند هیچ‌وقت کتاب و کلاس و شرایط ویژه که در اختیارش می‌گذارند به او نمی‌دهد. دادن اعتمادبه‌نقس و روحیه در این دوره می‌تواند بزرگ‌ترین کمک والدین در زمان کنکور باشد.

برای آشنایی با عادت‌های رتبه‌برترها این مطلب را مطالعه کنید:

۷ عادت رتبه برترها را بشناسید!