عوامل موفقیت در کنکور ارشد چه مواردی است؟

آيا کیفیت دانشگاه مقطع کارشناسی باعث می‌شود افراد نسبت به هم برتری داشته باشند؟

تفاوت اساسی دانشجویان دانشگاه‌های برند و دانشگاه‌های غیربرند در چیست؟

اگر بخواهیم به صورت مستقیم پاسخ دهیم، میگوییم خیر! گاهی به اشتباه افراد را بر اساس کیفیت دانشگاه لیسانس‌شان به دو دسته سطح۱ و سطح۲ تقسیم می‌کنند. در حالی‌که در واقعیت بین کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها با همدیگر تفاوت فاحشی وجود ندارد. اینطور نیست که کسی که از دانشگاه امیرکبیر و رشته مهندسی مکانیک فارغ‌التحصیل شده آنچنانی علم و دانش تخصصی در حوزه مکانیک دارد که فارغ‌التحصیل این رشته از دانشگاه‌های دیگر نداشته باشد.

تفاوت بین دانشگاه‌ها و دانشجوهای آن‌ها را دو چیز مشخص می‌کند، اول سطح اعتماد به نفس و باورهای فردی دانشجویانی که وارد دانشگاه‌های با برند قوی‌تر می‌شوند، دوم سطح توقع این افراد از خودشان و اساتیدی که با آن‌ها کار می‌کنند که باعث می‌شود برای یادگیری از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

اگر افرادی که وارد مقاطع تحصیلی بالاتر مثلا در مقطع کارشناسی می‌شوند، باور کنند که این توانمندی در آن‌ها وجود دارد تا بتوانند با رعایت یک سری اصول ابتدایی به موفقیت بزرگی در مقطع بعدی (کارشناسی ارشد) دست پیدا کنند، به راحتی میتوانند نتیجه بگیرند.

لوازم مورد نیاز برای موفقیت در کنکور ارشد

لازمه موفقیت و رسیدن به این هدف ۳ پارامتر بسیار حیاتی است. اول اینکه برای موفقیت در کنکور باید “پشتکار” داشت و زمان مطالعه قابل توجهی را به آن اختصاص داد، دوم اینکه موفقیت در یک فضای رقابتی تابعی مستقیم از متغیر “اعتماد به نفس” است. چه بسیار لیسانسه‌های دانشگاه شریف که در همان مقطع کارشناسی از دنیای تحصیل خداحافظی کردند و چه بسیار دانشجویان دانشگاه‌های به اصطلاح ضعیف‌تر که در مقطع ارشد وارد دانشگاه شریف شده‌اند. سومین فاکتور بسیار مهم، رعایت اصول ابتدایی از جمله انتخاب “منابع” مطالعاتی درست و استفاده از “روش‌های مناسب مطالعه” و داشتن “برنامه‌ریزی مکتوب” است.

1- پشتکار و ساعت مطالعه بالا

با مطالعه روی کارآفرینان بزرگ دنیا که به بزرگترین دستاوردهای فردی دست پیدا کردند و توانستند در رقابت با سایر رقبا به موفقیت برسند، به ویژگی مشترک بین آن‌ها یعنی داشتن پشتکار و تلاش بی‌وقفه رسید. از بارزترین تفاوت این افراد همان داشتن اشتیاق و میل شدید به کسب موفقیت هست که باعث می‌شه این افراد از بقیه جلوتر باشند. از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد داشتن پشتکار، مداومت در مطالعه و زمان مطالعه منطقی هست که شرط لازم برای جا گذاشتن سایر رقبا محسوب می‌شود(البته به تنهایی کافی نیست).

2- اعتماد به نفس

بدون شک باور داشتن به توانایی‌های فردی از مهم‌ترین فاکتورهای کسب رتبه خوب هست، هر سال شاهد رقابت افرادی هستیم که عده زیادی از آن‌ها علیرغم صرف زمان مطلوب، با دانش قابل قبول نمی‌توانند از پس کنکور بر بیایند و در مقابل افرادی که شاید دانش 100درصدی ندارند ولی می‌توانند با غلبه بر اضطراب و استرس‌های خود کاملا آگاهانه به سمت موفقیت جلو بروند.

3- منابع، شیوه مطالعه و برنامه‌ریزی مکتوب

پازل کسب رتبه برتر در آزمون ارشد را مواردی مانند انتخاب صحیح منابع، انتخاب شیوه‌های اصولی مطالعه و داشتن برنامه‌ریزی مکتوب تکمیل می‌کند. اگر شما پشتکار خوبی داشته باشید و از اعتماد به نفس بالایی نیز برخوردار باشید ولی از منابع درست و مناسب استفاده نکنید و یا در راستای هدف خود برنامه ریزی مشخص نداشته باشید موفقیت بسیار برای شما سخت خواهد شد.

برای مشاهده وبينار برنامه‌ریزی مكتوب لینک زیر را مشاهده کنید:

وبينار برنامه‌ریزی مکتوب؛ دورخیز برای یک شروع اصولی

مطالب بیشتری در وبلاگ کافه تدریس بخوانید:

معرفی دانشگاه‌های کشور در رشته MBA

برنامه‌ریزی برای موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد رشته MBA