افزایش مخاطبان وبینار یکی از دغدغه‌های برگزارکننده‌های همایش‌های آنلاین است. فرقی نمی‌کند استاد باشید یا صرفاً وبینار را به‌عنوان ابزار بازاریابی استفاده می‌کنید؛ شما باید بتوانید مخاطبان بالقوه‌ی خود را به مخاطبان واقعی تبدیل کنید. برای انجام این کار چندین قدم اساسی پیش روی شماست؛ موضوع وبینار را انتخاب کنید؛ مخاطب‌تان را بشناسید؛ راه‌های ارتباطی با مخاطب‌تان را شناسایی کنید؛ دستورکار وبینارتان را اطلاع‌رسانی کنید؛ مهم‌تر از همه، اطلاع‌رسانی دقیق و به‌موقع انجام دهید. در ادامه‌ی این مطلب راه‌های افزایش مخاطبان وبینار و تبلیغات وبینار را معرفی کرده‌ایم.

بایدهای افزایش مخاطبان وبینار

اگر انتظار برگزاری وبیناری پرمخاطب دارید، باید خودتان دست‌به‌کار شوید و کارهایی را انجام دهید. بدون انجام‌دادن این کارها نباید منتظر استقبال مخاطبان از وبینارتان باشید.

قدم اول: مخاطب‌تان را بشناسید!

مخاطب‌شناسی یکی از کارهای مهمی است که قبل از هر چیز باید انجام دهید. شما باید به‌صورت کامل با مخاطبان‌تان آشنا باشید؛ ویژگی‌های شخصیتی، تحصیلات، علاقه‌مندی‌ها و نیازمندی‌های آن‌ها را بشناسید. بدون شناخت مخاطب شما، نه‌تنها در اطلاع‌رسانی و تبلیغات وبینار ناتوان هستید، حتی موضوع مناسبی هم برای وبینارتان انتخاب نخواهید کرد.

مخاطب‌شناسی اهداف مشخصی را دنبال می‌کند. بعد از پایان این مرحله شما باید به این اطلاعات دست یافته باشید:

  • محدوده‌ی سنی مخاطبان
  • تحصیلات مخاطبان
  • علاقه‌های مخاطبان
  • نیازمندی‌های مخاطبان
  • راه‌های ارتباطی مخاطبان و دسته‌بندی و اولویت‌دهی آن‌ها

قدم دوم: موضوع وبینار را به‌دقت انتخاب کنید!

افزایش مخاطبان وبینار فقط برای وبیناری ممکن است که موضوع مناسبی دارد. شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید موضوع وبینارتان بسیار کلی یا بسیار جزیی باشد و افراد زیادی هم برای شرکت در آن ثبت‌نام کنند. برای افزایش مخاطبان وبینار، بعد از مخاطب‌شناسی، شما باید دو کار مهم انجام دهید: ۱. نیازسنجی؛ ۲. نظرسنجی.

در نیازسنجی شما نیازهای مخاطبان و نیازهای موجود در فضایی را که در آن فعالیت می‌کنید شناسایی می‌کنید و به آن‌ها اولویت می‌دهید. اولویت‌دهی‌ شما هم باید براساس معیارهای مختلفی باشد که در طی شناسایی نیازها آن‌ها را پیدا کرده‌اید. پس از انجام این کار شما به‌طور حدودی به موضوع‌ها و عنوان‌های وبینارتان دست می‌یابید.

بعد از نیازسنجی باید به‌سراغ مخاطب‌تان بروید و از آن‌ها بخواهید در انتخاب دقیق موضوع با شما مشارکت کنند. بهترین راه برای این کار نظرسنجی است. شما برای نظرسنجی می‌توانید از پرسش‌نامه‌های مستقیم یا غیرمستقیم استفاده کنید. پیشنهاد ما انجام‌دادن هر دوی این روش‌هاست.

فراموش نکنید که برای نظرسنجی از راه‌های ارتباطی با مخاطبان که آن‌ها را در مرحله‌ی قبل شناسایی و دسته‌بندی کرده‌اید استفاده کنید.

قدم سوم: دستورکار وبینارتان را مشخص و آن را برای اطلاع‌رسانی آماده کنید!

هر قدر هم که معروف و مشهور باشید، بدون داشتن دستورکار مشخص نمی‌توانید مخاطبان وبینارتان را افزایش دهید. شما باید به‌صورت مشخص سرفصل‌های وبینارتان را برای اطلاع‌رسانی آماده کنید.

فراموش نکنید که برای این کار باید به داده‌هایی که در مرحله‌ی اول درباره‌ی مخاطبان‌تان جمع‌آوری کرده‌اید دقت کنید؛ برای مثال، اینکه مخاطبان شما چه تحصیلاتی و پیش‌زمینه‌هایی دارند در تعیین دستورکار وبینار نقشی اساسی دارد.

آماده‌سازی دستورکار برای اطلاع‌رسانی یکی از نکات مهم برای افزایش مخاطبان وبینار است. بسیاری از برگزارکنندگان همه‌ی کارهای لازم را انجام می‌دهند، ولی از این نکته‌ی مهم غفلت می‌کنند. دستورکار شما باید شفاف و روشن باشد و مهم‌تر از همه اینکه باید بتوان به‌راحتی آن را با دیگران به اشتراک گذاشت.

قدم چهارم: مجراهای ارتباطی مناسب را انتخاب کنید!

اگر مرحله‌ی اول، یعنی مخاطب‌شناسی، را درست انجام داده باشید، دست‌تان در این مرحله بسیار باز است؛ البته دشواری کار هم همین‌جاست. وقتی پای اطلاع‌رسانی و تبلیغات وبینار به میان می‌آید باید مؤلفه‌های بسیاری را در نظر بگیرید. سه مؤلفه‌ی اصلی برای این کار از این قرار است:

  • انتخاب کانال ارتباطی
  • نحوه‌ی اطلاع‌رسانی و تبلیغات وبینار
  • زمان اطلاع‌رسانی

انتخاب کانال ارتباطی بسیار مهم است. مخاطب‌شناسی راه را به‌خوبی به شما نشان می‌دهد. نحوه‌ی اطلاع‌رسانی و تبلیغات در وبینار هم باید کاملاً حرفه‌ای و شفاف باشد و همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، باید از امکان به‌اشتراک‌گذاری و وایرال‌شدن برخوردار باشد. به‌قولی، چگونه‌گفتن از چه‌چیزی را گفتن مهم‌تر است. بسیاری از موضوع‌های مهم و وبینارهای مهم فقط به‌این دلیل نادیده گرفته شده‌اند که نتوانسته‌اند چگونه‌گفتن را برای خود تعیین کنند. زمان اطلاع‌رسانی نیز بسیار مهم است. شما باید به مخاطب‌تان فرصت دهید که درباره‌ی وبینار شما خوب بیندیشد و برنامه‌ریزی کند؛ البته در این راه اینکه از کدام راه ارتباطی هم استفاده می‌کنید بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

راه‌های اطلاع‌رسانی برای افزایش مخاطبان وبینار و تبلیغات وبینار

احتمالاً راه‌های ارتباطی عمده را می‌شناسید، اما برای تأکید آن‌ها را در اینجا آورده‌ایم و نکات مهم درباره‌ی هر یک را برای‌تان شرح داده‌ایم.

ایمیل

ایمیل‌مارکتینگ یکی از راه‌های بسیار خوب برای اطلاع‌رسانی و افزایش مخاطبان وبینار است. شاید در نگاه اول این‌طور به نظر برسد که ایمیل راه ارتباطی زنده و پویایی نیست و صندوق‌های پیام مخاطبان از هرزنامه‌ها پر است. بااین‌همه، بسته به مخاطب وبینار، ایمیل می‌تواند گزینه‌ای بسیار خوب باشد؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد که از طرفی درصد بالایی از مخاطبان وبینار کاربران ایمیل هم هستند و از طرف دیگر نرخ تبدیل مخاطب ایمیل به مخاطب وبینار بسیار بالاست.

تلگرام و واتس‌اپ

کاربران این دو پیام‌رسان و شبکه‌ی اجتماعی عادت دارند به‌محض در این دو بستر از رویدادهای آنلاین خبردار شوند؛ درنتیجه، به‌محض ورود به این دو نرم‌افزار آماده‌ی دریافت پیام شما هستند. شما نباید از این دو بستر مهم غافل باشید. به‌ویژه، سعی کنید که اطلاع‌رسانی مناسبی برای این دو بستر آماده کنید.

اینستاگرام

کمتر کسی است که حساب‌کاربری اینستاگرام نداشته باشد و به آن سر نزند. اینستاگرام بستر بسیار مناسبی برای تبلیغات وبینار در اختیار شما قرار می‌دهد.

لینکدین

در نگاه اول لینکدین شبکه‌ی اجتماعی کاریابی و محیط کسب‌وکار به نظر می‌رسد، اما یکی از کارکردهای اصلی این شبکه‌ی اجتماعی آموزشی است. مخاطبان این شبکه‌ی اجتماعی نیز مشتاق یادگیری مفاهیم جدید هستند و روزانه فضای لینکدین را برای مطالب آموزشی رصد می‌کنند. برای افزایش مخاطبان وبینار کافی است موضوع و دستورکار وبینارتان را در شکلی درست در این فضای مجازی اطلاع‌رسانی کنید.

توئیتر

کاربران توئيتر جنس متفاوتی دارند؛ به‌این معنا که رفتار فرد در حساب‌کاربری اینستاگرام با رفتارش در حساب توئيتر متفاوت است. شما در استفاده از این شبکه‌ی اجتماعی باید بسیار هوشمندانه عمل کنید. مقدار زیادی از این هوشمندی هم به همان مرحله‌ی اول، یعنی مخاطب‌شناسی، وابسته است؛ البته که ممکن است نتیجه‌ی مخاطب‌شناسی به این بینجامد که به‌هیچ وجه به سراغ توئیتر نروید!

وب‌سایت و وبلاگ

تبلیغات در وب‌سایت خودتان یا وب‌سایت‌های دیگران و همچنین استفاده از تکنیک‌های SEO در افزایش مخاطبان وبینار نقشی مهم دارد. از آن غافل نشوید.

مطبوعات و رسانه‌های رسمی و سنتی

مطبوعات، بسته به امکانات و مخاطبان شما، می‌تواند بستر بسیار مناسبی برای اطلاع‌رسانی باشد. بسیاری از مخاطبان بالقوه‌ی شما هنوز مخاطب مطبوعات و رسانه‌های رسمی و سنتی هستند. شما نباید از آن‌ها غافل شوید. رسمی‌بودن ویژگی مهم این رسانه‌هاست و بر برندینگ و آشناسازی (Awareness) شما تأثیر مستقیم می‌گذارد.

قدم پنجم: اطلاع‌رسانی به‌موقع انجام دهید!

باید زمان مناسب برای اطلاع‌رسانی را درست انتخاب کنید. اینکه مخاطبان شما در چه زمانی آماده‌ی دریافت اطلاع‌رسانی و تبلیغات وبینار شما هستند و اینکه چقدر فرصت دارند که برای شرکت در آن تصمیم بگیرند بسیار مهم است. فارغ از این دو نکته، بسیاری اوقات دلیل کاهش مخاطبان وبینار می‌تواند فاصله‌ی زیاد زمان اطلاع‌رسانی و زمان برگزاری وبینار باشد. اطلاع‌رسانی درست و به‌موقع و از کانال صحیح افزایش مخاطبان وبینار شما را بسیار آسان خواهد کرد.

قدم ششم: اطلاع‌رسانی در هنگام برگزاری وبینار را فراموش نکنید!

بسیاری به‌اشتباه فکر می‌کنند اطلاع‌رسانی و تبلیغات وبینار با شروع وبینار تمام می‌شود. خیر، شما تا بعد از برگزاری وبینار هم باید روندتان را ادامه دهید، اما با روش‌های متفاوت.

شبکه‌های اجتماعی، مخصوصاً شبکه‌های اجتماعی که کاربران زمان بیشتری را در آن می‌گذرانند، مانند تلگرام و واتس‌اپ و اینستاگرام و توئيتر، برای اطلاع‌رسانی در حین برگزاری وبینار و گزارش از وبینارتان بستر بسیار مناسبی است. فراموش نکنید که بسیاری از مخاطبان بالقوه‌ی شما نتوانسته‌اند در وبینار فعلی شرکت کنند، اما به‌راحتی می‌توانند در جریان آن قرار گیرند. این مخاطبان بالقوه‌ی اکنون مخاطبان بالفعل وبینار بعدی شما هستند؛ شک نکنید!

قدم هفتم: وبینار تمام شد، اما مرحله‌ی بعدی افزایش مخاطبان وبینار شروع شده است!

این نکته را نباید فراموش کنید: هرگز مخاطبان وبینارتان را رها نکنید! شما مخاطبان خود را به‌راحتی به‌دست نیاورده‌اید و البته کار افزایش مخاطبان وبینار هم نه کار ساده‌ای است و نه ارزان. مخاطبان شما ارزشمندترین دارایی شما هستند و می‌توانند مخاطبان بالقوه‌ی دیگری را نیز برای وبینارهای بعدی شما به‌همراه بیاورند؛ اینجاست که اهمیت ارتباط با مخاطب روشن می‌شود.

راه‌های ارتباطی مناسب را در اختیار مخاطب‌تان قرار دهید و این راه‌ها را قبل و هنگام برگزاری وبینار و بعد از آن مدام به او معرفی کنید؛ بدون اینکه زیاده‌روی کنید و مخاطبان‌تان را دلزده کنید، به تک‌تک آن‌ها نشان بدهید که دردسترس آن‌ها هستید. کانال یا گروه‌های تلگرامی و واتس‌اپی راه‌های ارتباطی خوبی هستند؛ همچنین می‌توانید به‌خوبی از فضای لینکدین و توئیتر برای این کار کمک بگیرید. به مخاطبان خود توجه کنید؛ این کار به شما کمک می‌کند نیازهای آن‌ها را بهتر بشناسید و برای رفع نیازها قدم بردارید؛ مطمئن باشید دوباره به سراغ شما خواهند آمد و افزایش مخاطبان وبینار بعدی شما قطعی خواهد بود.

مهارت‌های برگزاری وبینار را به‌خوبی یاد بگیرید!

همه‌ی آنچه گفتیم یک شرط لازم دیگر دارد: نه‌تنها وبینارتان را تعاملی برگزار کنید، از قبل از برگزاری وبینار تا بعد از برگزاری آن اصل تعاملی‌بودن را در مرکز توجه‌تان قرار دهید. وبینار ذاتاً ابزاری تعاملی است و هر قدر در برگزاری وبینارهای تعاملی‌تر موفق باشید، افزایش مخاطبان وبینار شما قطعی‌تر می‌شود. برای آشنایی با اصول برگزاری وبینار تعاملی مطالعه‌ی این مطلب را جدی بگیرید:

چرا باید کلاس آنلاین تعاملی برگزار کنیم و چگونه می‌توانیم این کار را انجام دهیم؟

افزایش مخاطبان کلاس آنلاین و وبینار با برگزاری وبینار رایگان

یکی از راهکارهای افزایش مخاطبان وبینار کمک‌گرفتن از ایده‌ی رایگان‌بخشی است. شما با برگزاری وبینار رایگان می‌توانید نه‌تنها خودتان را بیشتر معرفی کنید، می‌توانید دایره‌ی مخاطبان خود را هم افزایش دهید؛ همچنین با برگزاری وبینار به‌این شکل این فرصت را پیدا خواهید کرد که مخاطب ایدئال‌تان را پیدا کنید.

در این مطلب درباره‌ی افزایش مخاطبان کلاس وبینار ازطریق برگزاری وبینار تبلیغاتی بیشتر توضیح داده‌ایم:

برگزاری وبینار تبلیغاتی به شما چه کمکی می‌کند؟

برگزاری وبینار در کافه‌تدریس

یکی از راه‌های اصلی برای افزایش مخاطبان وبینار و کلاس آنلاین استفاده از بستر مناسب برای برگزاری آن است. هنگامی‌که شما برای برگزاری وبینارتان به‌سراغ پلتفرم اختصاصی و مناسب می‌روید، این امکان را برای خودتان ایجاد می‌کنید که مخاطبان گسترده‌تر و جدی‌تری در وبینار و کلاس آنلاین شما شرکت کنند.
کافه‌تدریس یکی از گزینه‌های بسیار مناسب برای شماست که می‌تواند تجربه‌ی برگزاری بیش از ۱۰۰هزار ساعت کلاس آنلاین و وبینار را در اختیار شما قرار دهد.
برای آشنایی بیشتر با برگزاری کلاس آنلاین و وبینار در کافه‌تدریس و مشاوره و راهنمایی بیشتر روی این لینک کلیک کنید:

برگزاری کلاس آنلاین و وبینار