تست اهمال کاری به شما کمک می‌کند با شناخت بهتر از خودتان، در مسیر آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد عملکرد بهتری داشته باشید. در این مطلب به‌صورت مفصل اهمال کاری و دلایل آن را توضیح خواهیم داد. در ادامه هم پرسشنامه اهمال کاری را به شما معرفی می‌کنیم.

اهمال کاری چیست؟

اهمال کاری یا Procrastination اصطلاحی متعلق به حوزه رفتارشناسی است. به‌معنای ساده می‌توان این اصطلاح را تعلل‌کردن در کارها و به‌تعویق‌انداختن آن‌ها، به‌خصوص به‌تعویق‌انداختن کارهای ضروری، بدون داشتن دلیل موجه تعریف کرد. نکته‌ی جالب اینجاست که پیش از رواج این اصطلاح نوپا، برای نام‌گذاری این رفتار از اصطلاح Irrational Delay استفاده می‌شده است که به‌صورت تحت‌اللفظی می‌توان آن را به‌تأخیرانداختن توجیه‌ناپذیر کارها دانست.

ترکیب این اصطلاح در زبان فارسی هم عمر چندانی ندارد. به‌این صورت که واژه‌ی اهمال، از ریشه همل، در ادبیات فارسی به‌معنای بی‌توجهی و بی‌دقتی به کار رفته، اما ترکیب آن با کار+ی، واژه‌ای جدید ساخته است. در اصطلاح عامه، این واژه‌ی جدید هنگامی به کار می‌رود که کاری ضروری را به‌خاطر انجام‌دادن کاری با لذت بیشتر به تأخیر بیندازیم یا به‌اصطلاح آن را پشت‌گوش بیندازیم.

همان‌طور که گفتیم اهمال‌کاری به حوزه‌ی رفتارشناسی مربوط است، اما همنشین‌شدن آن با «کار» نسبت عمیق آن با عملکرد روزانه ما را نشان می‌دهد. درواقع اهمال‌کاری نوعی اختلال رفتاری محسوب می‌شود، به‌این معنا که می‌تواند عملکرد بهینه ما را مختل کند. به‌همین دلیل، اهمیت دارد که آن را بشناسیم، دلایلش را بدانیم، از همه مهم‌تر، بررسی کنیم که اهمال‌کاریم یا نه و درنهایت اینکه برای رسیدن به بهره‌وری بهتر چه کار کنیم.

اهمال‌کاری
اهمال‌کاری

دلایل اهمال‌کاری چیست؟

اغلب اهمال‌کاری را یا با تنبلی یکی می‌دانند یا صرفاً دلیل اهمال‌کاری را تنبلی فرض می‌کنند. حال اینکه اهمال‌کاری دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد. فارغ از این تلقی مرسوم، اشتباه متداول دیگر این است که اهمال‌کاری را غریزی و وابسته به طبیعت افراد فرض کنیم. این نگاه افراد را به دو دسته‌ی اهمال‌کار یا غیراهمال‌کار تقسیم می‌کند، درصورتی‌که این تقسیم‌بندی نادرست است. درواقع از نگاهی فرویدی، همه‌ی انسان‌ها بالقوه اهمال‌کارند.

فروید با پیش‌کشیدن نظریه‌ای با عنوان اصل لذت یا Pleasure Principle عقیده داشت همه‌ی افراد به‌صورت غریزی ترجیح می‌دهند کارهای لذت‌آور انجام دهند و از کارهای رنج‌آور دوری کنند. بنا به این نظر، طبیعی است که همه‌ی افراد اهمال‌کار باشند.

توجه کنید که طبیعی در اینجا صفت خنثاست؛ به‌این معنا که توصیه نمی‌کند افراد باید چنین باشند. در نگاه فروید اصطلاح طبیعی در مقابل فرهنگ و تمدن قرار می‌گیرد. درواقع طبق نظر فروید و روان‌کاوان فرویدی، افرادی که دوره‌ی رشد روانی را به‌صورت کامل نگذرانده باشند و در یکی از مراحل رشد فرویدی مانده باشند، اهمال‌کارترند. به‌همین ترتیب فروید عقیده داشت که اهمال‌کاری در افرادی که در دوره‌ی رشد پدرشان را از دست می‌دهند بیشتر است.

دیگر دلایل اهمال‌کاری

سه دلیل دیگر می‌توان برای اهمال‌کاری برشمرد؛ کمال‌طلبی، نداشتن تخمین مناسب از آینده و استرس زیاد.

درمورد کمال‌طلبی کوتاه اینکه بسیاری از افراد به‌دلیل روحیه‌ی کمال‌طلبی خود، انجام‌دادن کار را به زمانی موکول می‌کنند که تمامی مقدمات آن فراهم باشد. نکته‌ی جالب اینجاست که افراد کمال‌طلب اهمال‌کار حتی بعد از فراهم‌شدن مقدمات هم دست‌به‌کار انجام‌دادن آن نمی‌شوند. درواقع چون کار بزرگی است آن را مدام به تعویق می‌اندازند تا زمان بهتری برسد.

همین نکته ما را به دلیل دوم می‌رساند. طبق پژوهش‌های دن گیلبرت، روان‌شناس رفتارگرا، ما مدام درمورد تخمین آینده و اتفاقات احتمالی آن اشتباه می‌کنیم. درواقع اگر می‌دانستیم فردا چه حس‌وحالی خواهیم داشت و چه اتفاق‌هایی برای‌مان می‌افتد کارهای امروز را به فردا موکول نمی‌کردیم.

سومین دلیل را هم بسیاری از افراد تجربه می‌کنند: استرس و اضطراب زیاد. شما باید همیشه میزان مناسبی از اضطراب داشته باشید که کارتان مختل نکند، اما اضطراب بیش‌از حد شما را فلج خواهد کرد. همین کاری می‌کند که کارها را به بعد موکول کنید.

در این مطلب درباره اضطراب و مدیریت آن در دوره آمادگی برای کنکور بیشتر گفته‌ایم:

چگونه با غلبه بر اضطراب کنکور رتبه‌ی بهتری به دست آورید؟

عوارض اهمال‌کاری چیست؟

شاید در نگاه اول به نظر برسد که اهمال‌کاری فقط به این می‌انجامد که فرد اهمال‌کار کارهایش را عقب بیندازد و به نتیجه نرسد. خب این دم‌دست‌ترین اتفاقی است که اهمال‌کاری به دنبال دارد. اهمال‌کاری می‌تواند تأثیرات مخربی بر روان شما بگذارد و به‌این ترتیب، به‌صورت مضاعف عملکرد شما را کاهش دهد. به‌طور کلی فرد اهمال‌کار با این عوارض هم روبه‌رو می‌شود:

  • استرس
  • اضطراب
  • احساس گناه
  • شرم
  • ایجاد بحران یا تصور به‌وجودآمدن بحران
  • کاهش سلامت

تست اهمال کاری یا چطور بفهمیم اهمال کاریم؟

آیا شما هم اهمال کارید؟ خب، طبعاً هیچ‌کس دوست ندارد خصیصه‌ای بد داشته باشد. حتی در این مورد خیلی‌ها از این صفت خوش‌شان نمی‌آید و حتی ترجیح می‌دهند تنبل خطاب شوند تا اهمال کار.
برای اینکه کسی به این اختلال رفتاری دچار باشد، باید سه ویژگی را با نرخ بالا در رفتارش داشته باشد:

  • رفتاری انجام دهد که کارایی‌اش را کاهش می‌دهد؛
  • اهمال کاری را در کارهای ضروری انجام دهد؛
  • به‌صورت کلی به به‌تأخیرانداختن کارها گرایش داشته باشد.

پرسشنامه اهمال کاری

برای تست اهمال کاری روش‌های علمی زیادی در قالب پرسشنامه معرفی شده است. معتبرترین و معروف‌ترین پرسشنامه اهمال کاری را پیرس استیل، استاد دانشگاه کلگری کانادا، معرفی کرده است. پرسشنامه اهمال کاری استیل از این قرار است:

  • حتی به انجام‌دادن کاری مصصم هستم، اجرای آن را به تأخیر می‌اندازم.
  • پیش از رسیدن به تصمیم‌های نهایی، وقت بسیاری را به‌بهانه‌ی‌ موضوع‌های بی‌اهمیت تلف می‌کنم.
  • حتی وقتی به مهلت مشخصی نزدیک می‌شوم، اغلب وقتم را برای کارهای دیگر صرف می‌کنم.
  • حتی فعالیت‌های کم‌زحمت من که فقط به کمی کارکردن نیاز دارد، روزها عقب می‌افتد.
  • معمولاً می‌بینم سرگرم انجام‌دادن کارهایی هستم که قرار بوده است چند روز قبل انجام دهم.
  • مدام با خودم می‌گویم: این کار را فردا انجام می‌دهم.
  • اغلب وقتی می‌خواهم کاری را شروع کنم، قبل از آن تأخیرهای بی‌دلیل ایجاد می‌کنم.
  • همیشه وقت کم می‌آورم.
  • کارها را در زمان خودشان انجام نمی‌دهم.
  • در رساندن کارها به مهلت تعیین‌شده خوب نیستم.
  • انداختن کارها به آخرین دقیقه در گذشته برای من هزینه مالی ایجاد کرده است.

تفسیر پرسشنامه اهمال کاری

شما باید به هر یک از عبارت‌های بالا از ۱‍ تا ۵ نمره بدهید. ۱ به‌این معناست که این حالت در شما کم است و ۵ یعنی آن جمله درمورد شما صحت دارد. جمع نمرات میزان اهمال‌کاری شما را نشان می‌دهد.

روی روتین‌های‌تان سرمایه‌گذاری کنید!

اگر پس از انجام‌دادن تست اهمال کاری به این نتیجه رسیدید که حتی به‌میزانی کم این ویژگی در شما وجود دارد، باید هر چه سریع‌تر آن را برطرف کنید. در اولین قدم پیشنهاد می‌کنیم که به سراغ روال‌های روزانه یا همان روتین‌های‌تان بروید. شما با روتین‌کردن کارهای‌تان یا اصلاح‌کردن روتین‌های‌تان زمینه‌ی اهمال‌کاری را کاهش می‌دهید. برای آشنایی با روتین این مطلب را مطالعه کنید:

روتین برای کنکور چیست و چطور آن را عملی کنیم؟

راه های مقابله با اهمال کاری را بشناسید!

اگر شما هم جزو کسانی هستید که به اهمال‌کاری عادت کرده‌اند یا گاهی این اختلال رفتاری را در خودتان مشاهده می‌کنید، توصیه می‌کنیم برای غلبه بر آن دست‌به‌کار شوید. قدم اول پیشنهادی ما این است که فقط ۶ دقیقه وقت بگذارید و این مطلب را مطالعه کنید:

راه های مقابله با اهمال کاری را بشناسید!