روتین برای کنکور یکی از ملزومات موفقیت شما در آزمون کارشناسی ارشد و دکتری است. در این مطلب مفهوم روتین را به‌صورت مفصل بررسی می‌کنیم، تفاوت آن با عادت را می‌گوییم و برنامه ریزی برای کنکور براساس روتین را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

روتین چیست؟

روتین یا به‌انگلیسی routine به‌معنای روند یا جریان عادی است. این واژه به‌صورت دقیق‌تر دو مفهوم معمول‌بودن و ترتیب‌داشتن را در خود جای داده است. درواقع زمانی می‌گوییم فلان کار روتین است که طبق نظم و ترتیبی خاص و به‌صورت معمول جریان داشته باشد و انجام شود.

تفاوت روتین با عادت چیست؟

پیش از این از عادت زیاد گفته‌ایم؛ مثلاً عادت های کنکور و عادت‌هایی را برشمر‌ده‌ایم که سبک زندگی بازنده‌های کنکور را می‌سازد. نکته‌ی مهم این است که باید تفاوت میان روتین و عادت را در نظر بگیرید تا بتوانید به‌بهترین شکل برنامه ریزی برای کنکور را انجام دهید.

عادت به کاری گفته می‌شود که لزوماً تقریباً به‌صورت ناخودآگاه انجام می‌شود، اما زمان و ترتیب خاصی ندارد. عادت، برخلاف روتین، بیشتر به روش انجام‌دادن کار اشاره می‌کند، نه ترتیب انجام‌دادن کارها.

مثلاً ممکن است شما عادت کرده باشید که در هنگام مطالعه موسیقی گوش کنید (البته این کار را پیشنهاد نمی‌کنیم)؛ این عادت شماست، نه روتین؛ اما اگر این عادت را دارید، پخش‌کردن موسیقی و سپس مشغول مطالعه شدن می‌تواند روتین شما باشد.

در این مطلب درباره عادت های کنکور بیشتر گفته‌ایم و عادت های کنکور در میان رتبه برترها را مشخص کرده‌ایم:

۷ عادت رتبه برترها را بشناسید!

روتین‌ها و عادت‌ها سبک زندگی را می‌سازند!

مجموع عادت‌های شما و روتین‌های‌تان بخش عمده‌ای از سبک زندگی‌تان را تشکیل می‌دهند. درواقع وقتی از سبک زندگی کنکوری صحبت می‌کنیم، به عادت‌ و روتین برای کنکور ارجاع می‌دهیم. هر قدر عادت‌ها و روال‌ها یا همان روتین‌های شما دقیق‌تر و هوشمندانه‌تر و آگاهانه‌تر انتخاب شده باشند و به‌دقت هم انجام شوند، میزان موفقیت شما افزایش پیدا می‌کند.

در این مطلب درباره‌ی سبک زندگی کنکوری بیشتر توضیح داده‌ایم:

سبک زندگی کنکوری را از همین امروز در پیش بگیرید

روتین یک کنکوری

چگونگی رویتن یک کنکوری می‌تواند میزان موفقیت او را تضمین کند؛ درواقع علاوه بر تضمین، می‌توان با دردست‌داشتن روتین‌های هر داوطلب کنکور میزان موفقیت او را تخمین زد. روال‌های شما کاملاً شخصی است. شما می‌توانید از الگوهای مختلف بهره بگیرید و هر یک از آنان را شخصی‌سازی کنید، اما درهرصورت باید شخصی‌بودن روال‌ها را در نظر بگیرید.

برای مثال، پیش از این در مطلبی درباره‌ی اهمیت خواب در دوره‌ی آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد توضیح داده‌ایم که شما می‌توانید شب‌بیدار باشید یا سحرخیز؛ همین امر می‌تواند بر نوع روتین‌های شما تأثیر بگذارد.

هر روتینی که برای خودتان در نظر می‌گیرید، چند اصل را به یاد داشته باشید:

  • پایبندی به روتین: روتین به ترتیب کارها اشاره می‌کند، پس پایبندی به آن مهم است.
  • شخصی‌سازی روتین‌ها: روتین‌ها و روال‌های افراد دیگر لزوماً برای شما جواب نمی‌دهد.
  • شناخت روتین‌ها: هر قدر روال‌های‌تان را بررسی و آن‌ها را آگاهانه‌تر انتخاب کنید، موفقیت شما بیشتر است.
  • صبوری برای نتیجه‌دهی: روتین‌ها برای ثمردهی به زمان نیاز دارند؛ پس صبور باشید.

پیشنهادهای روتین برای کنکور

باز هم تأکید می‌کنیم که روتین‌های شما باید شخصی‌سازی شود؛ بااین‌حال چند روتین برای کنکور را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

  • اولویت‌دادن به روتین‌های ابتدای هر روز کاری (مهم نیست روز کاری‌تان چه ساعتی شروع می‌شود)
  • وارسی برنامه‌ی کارها پس از بیداری و قبل از خواب
  • داشتن برنامه‌ی هفتگی و ماهانه و بررسی‌کردن مرتب آن
  • نوشتن کارهای انجام‌شده و تشویق خودتان در پی انجام‌شدن هر کار
  • ترسیم نقشه‌ی ذهنی در پایان هر روز کاری
  • برنامه‌ی منظم غذایی
  • ورزش روزانه یا دست‌کم پیاده‌روی بیست‌دقیقه‌ای
  • جدی‌گرفتن مطالعه به‌محض نشستن پشت میز

برنامه ریزی برای کنکور را چطور انجام دهیم؟

برنامه ریزی برای کنکور اولین قدم شما برای شروع مسیر آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد و دکتری است. شما باید در همان ابتدای کار برای تک‌تک روزهای‌تان برنامه ریزی و هدف‌گذاری کنید. به‌صورت مرتب هم باید در طول مسیر برنامه‌ریزی خودتان را بررسی کنید، آن را بالاپایین کنید و میزان پایبندی به آن را زیر نظر بگیرید.

در این مطلب درباره برنامه‌ریزی برای موفقیت در کنکور MBA صحبت کرده‌ایم. شما می‌توانید از این نمونه الگوبرداری کنید:

برنامه ریزی کنکور MBA ـ نبایدها و بایدهای برنامه‌ریزی موفق

جدول برنامه ریزی برای کنکور

برنامه ریزی برای کنکور نقش مهمی در شناسایی روتین‌ها و روال‌های شما و جهت‌دهی آگاهانه‌تر به آن‌ها دارد. برای این کار ابزار و تکنیک‌های بسیاری در اختیار شما قرار دارد که پیش از این هم به آن‌ها اشاره کرده‌ایم، از استفاده از تکنیک پومودورو گرفته تا انواع تکنیک‌هایی که برای افزایش تمرکز در هنگام مطالعه به کار شما می‌آید. این تکنیک‌ها می‌تواند نقشی مؤثر در ساخته‌شدن مناسب‌ترین روتین برای کنکور داشته باشد.

یکی از ابزار بسیار مناسب برای برنامه ریزی کنکور و شکل‌دهی و تنظیم روتین‌ها استفاده از جدول برنامه ریزی برای کنکور یا همان اکسل هوشمند است. این اکسل برای داوطلبان کنکور ارشد مدیریت کسب‌وکار طراحی شده است، اما با اندکی وقت‌گذاشتن می‌توانید آن را برای خودتان شخصی‌سازی کنید:

برنامه‌ریزی کنکور MBA با اکسل هوشمند

چیدن روتین برای کنکور با کوک‌کردن ساعت زیستی بدن

بدن ما روتین‌ها و روال‌های خودش را دارد. این روال‌ها به‌صورت نیمه‌هشیار یا ناهشیار کار خود را پیش می‌برند. هر اتفاقی هم نظم آن‌ها را بهم بریزد، مستقیماً بر عملکرد ما تأثیر می‌گذارد. نکته‌ی جالب اینجاست که این دسته از روال‌های ما براساس یک ساعت تنظیم می‌شوند که به ساعت زیستی معروف است. پیش از اینکه روال‌های روزانه‌تان را بچینید و برای‌شان برنامه‌ریزی کنید، باید ساعت زیستی بدن‌تان را بشناسید و آن را کوک کنید و سرکوک نگه دارید.

در این مطلب درباره‌ی ساعت زیستی بدن و سرکوک‌نگه‌داشتن آن گفته‌ایم که مستقیماً با چیدن روتین برای کنکور در برنامه ریزی شما ارتباط دارد:

ساعت زیستی بدن خود را تا دیر نشده کوک کنید!

هفت‌خوان

هفت‌خوان: مطالعه کن، نظر بده، جایزه بگیر!

هفت‌خوان مسابقه‌ی وبلاگی کافه‌تدریس است. شما با پاسخ به چند پرسش درباره‌ی مطلبی که همین حالا مطالعه کرده‌اید، فرصت شرکت در قرعه‌کشی جایزه نقدی و کلاس رایگان کافه‌تدریس را پیدا خواهید کرد.

جوایز هفت‌خوان

  • ۳۰۰,۰۰۰ تومان جایزه نقدی
  • ۵ کلاس رایگان ۳۰۰,۰۰۰ تومانی

پرسش‌های مسابقه

برای شرکت در هفت‌خوان کافه‌تدریس در کامنت همین مطلب به این پرسش‌ها پاسخ دهید:

  • تفاوت روتین با عادت چیست؟
  • مهم‌ترین اصول روتین مناسب برای کنکور چیست؟
  • پیشنهادهای روتین برای کنکور چیست؟