تعویق کنکور کارشناسی ارشد برای سال دوم کار را برای داوطلبان دشوار کرده است. یکی‌دو سالی است که کنکور کارشناسی‌ارشد دست‌خوش فرازوفرودهایی شده است. با توجه به شرایط پاندمی کوویدـ۱۹ و شرایط بحرانی کشور تعویق کنکور مسئله‌ای است که داوطلبان با آن سروکله می‌زنند. برای بسیاری از آنان سؤال این است که با توجه به شرایط به‌وجودآمده چه کارهایی باید انجام دهند یا انجام ندهند. در این مطلب درباره‌ی شرایط مدیریت تعویق کنکور کارشناسی ارشد گفته‌ایم.

با تعویق کنکور کارشناسی ارشد چه کارهایی انجام ندهیم؟

در زمان تعویق کنکور کارشناسی ارشد و به‌دلیل استرس ناشی از تعویق یا حتی خوشحالی بیش‌ازحد از زمان بیشتر، برخی از داوطلبان به کارهایی دست می‌زنند که ممکن است درنهایت به ضرر آن‌ها تمام شود. در ادامه به نبایدهای آمادگی برای کنکور بعد از تعویق اشاره می‌کنیم.

شما جزو کدام‌یک از داوطلبان کنکور هستید؟

بعد از تعویق کنکور داوطلبان به دو دسته تقسیم می‌شوند. داوطلبانی که خوب درس خوانده‌اند و باتوجه به برنامه‌ی خود آمادگی خوبی برای کنکور دارند و داوطلبانی که دیر شروع کرده‌اند یا ضعف بیشتری دارند و در مسیر آمادگی برای آزمون هستند. نبایدهایی که در ادامه می‌آوریم برای هر دو دسته از داوطلبان است.

از درس دور نشوید!

بعد از تعویق و به‌دلیل وقت اضافه‌شده به زمان کنکور، دانشجویان، خصوصاً آنان که زودتر شروع کرده‌اند و در مراحل آخر درس‌خواندن هستند، درس را برای چند روز رها می‌کنند. البته اگر آمادگی مناسبی داشته‌اید برای ادامه‌ی مسیر تا کنکور باید با توجه به میزان آمادگی کمی از درس فاصله بگیرید، اما نه «کاملاً».

در روزهای استراحت خود سعی کنید حدوداً یک ساعت از زمان خود را به درس اختصاص دهید. این کار به شما کمک می‌کند که ذهن شما از فضای درسی فاصله نگیرد و بعد از روزهای استراحت راحت‌تر به دوره‌ی اوج خود بازگردید.

اما اگر در مسیر آمادگی هستید و تا آمادگی نسبتاً کامل تا آزمون فاصله دارید، نباید استراحت کنید و بهتر است برنامه‌ی قبلی خود را بهبود ببخشید و قوی‌تر برای کسب رتبه‌ی بهتر ادامه دهید. سعی کنید تست‌های بیشتری بزنید و از موقعیت به‌وجودآمده استفاده کنید تا خود را به داوطلبان قوی‌تر نزدیک‌ترکنید.

تست جامع نزنید!

یکی از مشکلاتی که داوطلبان در زمان تعویق کنکور کارشناسی ارشد با آن روبه‌رو می‌شوند این است که در حال زدن تست جامع، تعویق‌ اتفاق افتاده است و سردرگم شده‌اند. در زمانی که تعویق بیش از یک ماه است و با توجه به اینکه زودترین زمان شروع تست جامع یک ماه به کنکور است، داوطلبان باید روند تست‌زنی خود را تغییر دهند.

در این زمان بهتر است به سراغ تست‌های طبقه‌بندی‌شده بروید، دوباره تست‌هایی را مرور کنید که در آن‌ها ضعف دارید. این کار به شما کمک می‌کند تا هم از فضای درس دور نشوید و هم نقاط ضعف خود را بهتر و بیشتر پوشش دهید.

هدف خود را فراموش نکنید!

یکی از مهم‌ترین کارهایی که هر داوطلب برای خود باید انجام دهد مشخص‌کردن هدف است. در زمان تعویق بسیاری از افراد به‌دلیل خستگی از روند کنکور، هدف اصلی خود را از یاد می‌برند و از مسیری که برای رسیدن به آن می‌گذشتند دور می‌شوند.

در این زمان یکی از کارهایی که هر فرد باید برای خود انجام دهد بازبینی هدف است. فردی که به هدف خود مطمئن است می‌تواند در این مسیر موفق شود.

همین امروز دوباره هدف‌تان را برای این مسیر مشخص کنید، خودتان را در انتهای مسیر تصور کنید و مطمئن شوید که برای چه چیزی تلاش می‌کنید. هدف درست و قوی به شما کمک می‌کند تا بتوانید تا انتهای مسیر کنکور پیش روید.

برنامه‌ریزی را دور نیندازید!

برنامه‌ریزی دوست بسیار عزیز شما، نه‌فقط در دوره‌ی کنکور، در تمامی زندگی است. در زمان تعویق کنکور بی‌برنامگی می‌تواند شما را آشفته و مضطرب کند و به‌شدت به شما آسیب برساند؛ درنهایت به این می‌انجامد که نتیجه‌ای بسیار متفاوت از چیزی که در ذهن داشتید به دست آورید.

از اکسل برنامه‌ریزی، دفترهای برنامه‌ریزی یا تکنیک‌های مدیریت زمان (مانند پومودورو) مختلف استفاده کنید تا برنامه‌ای دقیق برای رسیدن به هدف خود تدوین کنید. برنامه‌ی دقیق به شما امکان می‌دهد هر جای راه اشتباه رفتید، بتوانید آن را متوجه شوید و درصدد رفع آن برآیید؛ علاوه‌برآن داشتن برنامه‌ی مناسب استرس شما را کاهش خواهد داد.

از افراد منفی‌نگر دوری کنید!

در زمان تعویق کنکور کارشناسی ارشد بسیاری از داوطلبان به‌طور عمدی یا غیرعمدی به دیگران استرس می‌دهند. این افراد که نمونه‌های‌شان را در بسیاری از گروه‌ها دیده‌اید، برای ناامیدکردن افراد و به‌خصوص کسانی قدم برمی‌دارند که تلاش بسیاری کرده‌اند.

نکته‌ی جذاب اینجاست که این مکانیسم ساده‌ی روانی آنان برای کاهش اضطراب خودشان است و لزوماً نیت بدی در کارشان وجود ندارد.

این افراد با جمله‌هایی مانند «رقبا زیاد می‌شن و ما نمی‌تونیم نتیجه بگیریم!»، «زندگی‌مون باز به ‌هم ریخت!»، «من که حس می‌کنم کنکور رو با تعویق خراب می‌کنم، چون خسته شدم…» و سعی در ناامیدی شما درمورد آزمون دارند. تلاش کنید تا جای ممکن از این افراد دوری کنید یا در زمانی که این‌گونه مباحث در گروه‌ها جریان دارد گروه را بی‌صدا کنید و به آن توجه نکنید. با تمرکز روی درس‌تان حتی با چندین تعویق نیز می‌توانید به نتیجه‌ی مطلوب دست پیدا کنید.

حرف آخر تعویق کنکور کارشناسی ارشد

در زمان تعویق کسانی موفق می‌شوند که از مسیر خود دور نشوند. تلاش کنید تا از فرصت به‌دست‌آمده بیشترین استفاده را ببرید. برنامه‌های خود را مرور کنید و برای ادامه‌ی مسیر، قوی‌تر از قبل برنامه‌ریزی کنید. تلاش کنید در موقعیت‌های منفی بخش مثبت آن را پیدا کنید و بیشترین بهره را از آن ببرید.

در زمان تعویق کسانی می‌توانند به درس‌خواندن ادامه دهند که ناامید نشوند؛ پس با اراده‌ای قوی برای رسیدن به هدف خود تلاش کنید.

شناختن روتین‌های روزمره و حفظ آن‌ها در زمان تعویق کنکور کارشناسی ارشد به شما کمک می‌کند با توان و انگیزه‌ی خود برای ادامه مسیر را حفظ کنید. برای آشنایی با نقش روتین‌ها در آمادگی برای کنکور این مطلب را مطالعه کنید:

روتین برای کنکور چیست و چطور آن را عملی کنیم؟