احتمالاً این سؤال برای شما هم مطرح است: طرز مطالعه درس ناخوشایند چگونه است یا به‌عبارت دقیق‌تر، با درسی را که از آن خوش‌مان نمی‌آید چه کنیم؟ واقعیت این است که ما هر کاری که می‌کنیم نمی‌توانیم برخی از درس‌ها را دوست داشته باشیم، اما این درس‌ها در کنکور مهم است و باید آن‌ها را مطالعه کنیم؛ پس باید راه‌حلی برای مطالعه آن‌ها بیابیم تا بتوانیم از پس این سؤالات نیز بربیاییم. در این مطلب به این پرسش پاسخ داده‌ایم که با درسی که از آن بدمان می‌آید چگونه رفتار کنیم؟

۵ راهکار ساده برای طرز مطالعه درس ناخوشایند

اگر درسی وجود دارد که از آن خوش‌تان نمی‌آید و هر کاری می‌کنید نمی‌توانید با مطالعه‌ی آن کنار بیایید، پیشنهاد می‌کنیم این پنج راهکار را امتحان کنید:

اول صبح آن را بخوانید

اول صبح سطح انرژی شما بسیار بالاست و بهترین زمان برای مطالعه درسی است که آن را دوست ندارید. انرژی بالاتر به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانید آن درس را جلو ببرید؛ هم‌چنین به شما کمک می‌کند با تفکر به اینکه بعد از این درس می‌توانید به درس‌های دیگری بپردازید که آن را دوست دارید راحت‌تر درس ناخوشایند را جلو ببرید؛ در ادامه روز هم خیال‌تان از آن راحت باشد. به‌این ترتیب، شما قورباغه‌تان را همان ابتدای کار قورت داده‌اید.

بیشتر تست بزنید

بهترین و سریع‌ترین راه یادگیری از طریق تست و تمرین است؛ پس برای مطالعه‌ی درسی که دوست ندارید از این روش استفاده کنید تا آن را زودتر و بهتر یاد بگیرید. یادگیری فعال به شما کمک می‌کند تا شما در قالب تست بتوانید درس را یاد بگیرید و اشکالات خود را نیز زودتر متوجه شوید.

برای آشنایی با روش‌های مطالعه فعال این مطلب را مطالعه کنید:

مطالعه فعال و پویا چیست و چگونه فعال مطالعه کنیم؟

از تمرین‌های ساده‌تر شروع کنید

یکی از اصول طرز مطالعه درس ناخوشایند کمک‌گرفتن از تمرین است، اما از همان ابتدا سعی نکنید تمرین‌های سخت را برای خود در نظر بگیرید؛ از تمرین‌های ساده شروع و به‌تدریج تمرین‌ها را سخت‌تر کنید. این کار کمک می‌کند که در کنار یادگیری فعال بتوانید روند پیشرفت خود را ببینید و انگیزه‌ی بیشتری برای ادامه‌ی راه داشته باشید.

مقطع‌های زمانی کوتاه‌تری برای مطالعه در نظر بگیرید

برای آنکه بتوانید درسی را که دوست ندارید بخوانید بهتر است مقطع‌های زمانی کوتاه‌تری برای مطالعه در نظر بگیرید و با زمان‌های استراحت بیشتری آن‌ها را مطالعه کنید. زمانی که درسی را دوست ندارید انرژی بیشتری برای مطالعه‌ی آن می‌گذارید؛ داشتن زمان استراحت بیشتر و زمان مطالعه‌ی کوتاه‌تر کمک می‌کند در هر بار انرژی بیشتری داشته باشید.

صبور باشید

دوست‌نداشتن یک درس به این می‌انجامد که انرژی کمتری برای آن بگذارید و درنتیجه، احتمال دارد زمان بیشتری را برای یادگیری آن نیاز داشته باشید؛ پس برای اتمام آن صبور باشید و توقعات بالایی را برای آن در نظر نگیرید. این کار کمک می‌گیرد تا بتوانید بهتر ولی در زمان طولانی‌تری از پس این درس بربیایید.

برای آشنایی با اصول مطالعه صحیح این مطلب را مطالعه کنید:

روش صحیح مطالعه برای کنکور چگونه است و چگونه انجام می‌شود؟