طرز مطالعه دروس حفظی چگونه است؟ کنکور ارشد مدیریت از دروس مختلفی تشکیل شده است که هر یک ویژگی و ماهیت خاص خودشان را دارند. بعضی از دروس اصطلاحاً حفظی هستند، برخی تحلیلی و برخی از دروس مانند ریاضی و تحقیق در عملیات هم به محاسبات ریاضی نیازمندند. از آنجا که این کنکور از داوطلبان متنوعی هم تشکیل شده است که گاه با دروس حفظی ارتباط خوبی برقرار نمی‌کنند، این مطلب کمک می‌کند تا یک سیستم مطالعاتی درست برای دروس حفظی خود داشته باشید. توجه کنید که این مطلب، نه صرفاً برای کسانی که کنکور مدیریت دارند، برای هرکسی که با دروس حفظی سروکار دارد می‌تواند مفید باشد. بنابراین اگر شما هم با سوالاتی مانند “بهترین زمان مطالعه دروس حفظی کی است” یا “بهترین روش مطالعه دروس حفظی چگونه است” روبرو هستید، این مقاله را تا انتها دنبال کنید. البته بهتر است با یک مشاور تحصیلی هم در این مورد مشورت کنید تا با توجه به شرایط خودتان نظر دقیق‌تری بدهد.

طرز مطالعه دروس حفظی کنکور ارشد مدیریت

کنکور کارشناسی ارشد مدیریت از درس‌های متنوعی تشکیل شده است که هر یک ماهیت خاص خودشان را دارند. برخی از این درس‌ها، مانند ریاضی، آمار یا تحقیق در عملیات، ماهیت حل‌کردنی دارند و برخی دیگر، مانند اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام یا مبانی کارآفرینی، اصطلاحاً خواندنی هستند.

نباید فراموش کنیم که در سال‌های اخیر شخصیت سؤالات کنکور ارشد مدیریت فرق کرده است و سؤالات مفهومی‌تر شده‌اند. در کنکور سال‌های اخیر درسی را پیدا نمی‌کنید که ‌همه‌ی سؤالات آن صرفاً حفظی باشد، اما به‌هرحال دروسی مانند تئوری مدیریت، مدیریت اسلام، منابع انسانی، کارآفرینی وغیره تا حدی به حفظ‌کردن مطالب نیاز دارند و از این جهت ما با کمی اغماض این دروس را حفظی در نظر می‌گیریم.

حافظه‌ی کوتاه‌مدت و حافظه‌ی بلندمدت

یکی از مشکلاتی که داوطلبان در هنگام مطالعه‌ی دروس حفظی با آن روبه‌رو می‌شوند این است که تصور می‌کنند یک متن یا مطلب را برای همیشه یاد گرفته‌اند، درحالی‌که آن مطلب در حافظه‌ی کوتاه‌مدت قرار دارد و احتمالاً بعد از دو تا سه روز فراموش خواهد شد.

مهم‌ترین هدف ما در یادگیری مطالب این است که مطالب را به حافظه‌ی بلندمدت انتقال دهیم تا دچار فراموشی نشویم.

معمولاً داوطلبان کنکور ارشد مدیریت بین ۶ تا ۸ ماه برای آمادگی در آزمون ارشد مطالعه می‌کنند. طبیعتاً بخش زیادی از مطالبی که در این مدت خوانده‌اید ممکن است فراموش شوند. مرور و تکرار مطالب باعث تثبیت در حافظه‌ی بلندمدت می‌شود.

برای دروس خواندن یا حفظی بهتر است یک روز پس مطالعه آن‌ها را مرور کنید.

نقش مرور و یادآوری در یادگیری

هر درس را چند روز یک بار مرور کنیم؟ این سؤال مهمی است که اکثر داوطلبان کنکور با آن روبه‌رو هستند. بعد از ‌مطالعه‌ی اولیه بهتر است روز بعد آن درس را مرور کنید. باز هم لازم است مرور کنیم؟ البته؛ ۲ روز بعد، ۴ روز بعد، ۸ روز بعد، ۱۶ روز و بعد به‌همین ترتیب مرور را در برنامه‌ی مطالعاتی خود جا دهید.

فراموش نکنید که تکرار مهم‌ترین اصل یادگیری مطالب حفظی است و هیچ راه میان‌بری وجود ندارد.

درصورتی که بر این دست از مطالب به‌طور کامل مسلط نباشید، عوض‌شدن یک کلمه در سؤال کنکور شما را با چالش جدی روبه‌رو خواهد کرد.

مطالعه به‌روش PQRST

در مقاله‌ی جداگانه‌ای درمورد یکی از روش‌های مطالعه با نام روش PQRST صحبت کرده‌ایم. این روش که به روش یادگیری بدون فراموشی هم معروف است در دروس حفظی بسیار محبوب دارد.

روش مطالعه PQRST از ۵ مرحله تشکیل شده است:

۱. Preview یا پیش‌مطالعه

در اولین مرحله فصلی را که قرار است مطالعه کنیم کاملاً روزنامه‌وار یک دور می‌خوانیم. توجه کنید در این مرحله هدف یادگیری نیست؛ صرفاً نگاهی به فصل می‌اندازیم تا به یک درک کلی از محتوای آن فصل برسیم.

۲. Question یا پرسش

در مرحله‌ی دوم سؤالاتی را مطرح می‌کنیم که در آن فصل به جواب آن سؤالات خواهیم رسید؛ درواقع مغز همیشه به دنبال یک راه‌حل است و درصورتی‌که از قبل سؤالی مطرح کرده باشید، با دقت و تمرکز بیشتری عمل خواهد کرد تا جواب و راه‌حل را پیدا کند.

۳. Read یا خواندن

در این مرحله با توجه به پرسش‌هایی که مطرح‌ کردید مطالب را با دقت بالا مطالعه کنید. در این مرحله بهتر است زیر مطالب مهم خط بکشید یا آن‌ها را هایلایت کنید. اگر لازم است، توضیحاتی بنویسید و نکته‌برداری کنید.

۴. Summerize یا خلاصه‌نویسی

در مرحله‌ی بعد می‌توانید از مطالب خوانده شده خلاصه‌نویسی کنید. توجه کنید که مطالعه‌ی دقیق و کامل خلاصه‌نویسی را انجام دهید و در هنگام مطالعه این کار را انجام ندهید. در خلاصه‌نویسی باید مطالب را به‌صورت چکیده و به‌زبان خودتان بنویسید.

۵. Test یا آزمون

در این مرحله باید بتوانید به سؤالاتی که در ابتدا برای خود مطرح کردید پاسخ دهید. این مرحله به تثبیت مطالب خوانده‌شده کمک زیادی می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با این روش حتماً این مطلب رو مطالعه کنید:

خلاصه نویسی حرفه ای چه شرایطی دارد؟

یادداشت‌برداری و حاشیه‌نویسی

کدگذاری، یادداشت برداری و حاشیه‌نویسی مطالب و به‌طور کلی، نوشتن در هنگام مطالعه کمک می‌کند مطالب با دقت بیشتری مطالعه و بهتر به یاد آورده شوند. در هنگام مطالعه سعی کنید توضیحاتی درمورد آن موضوع به زبان خودتان یادداشت کنید.

توضیح به‌زبان خودتان

اگر حتی هیچ‌یک از این موارد را رعایت نکردید، این مورد را به‌هیچ وجه از دست ندهید. حتماً بارها شنیده‌اید که از بهترین راه‌های یادگرفتن یاددادن آن موضوع به فرد دیگری است. این تکنیک بر طرز مطالعه دروس حفظی هم بسیار تأثیرگذار است.

سعی کنید بعد از خواندن هر پاراگراف یا هر صفحه آن را به یک فرد فرضی توضیح دهید. بهتر است با صدای بلند، نه در ذهن‌تان، مانند یک معلم، درمورد موضع صحبت کنید و درصورت امکان مثال و نمونه‌های هم برای آن ارائه کنید.

این شیوه‌ی مطالعه بازدهی بسیار بیشتری دارد و اگر چند هفته تمرین کنید، به یک عادت تبدیل می‌شود.

زمان شروع مطالعه‌ی دروس حفظی کنکور ارشد مدیریت

زمان شروع مطالعه به عادت‌های مطالعاتی شما بستگی دارد. اگر با مطالعه رابطه‌ی خوبی دارید و لازم نیست عادت کتاب‌خوانی را در خود ایجاد کنید، بهتر است از پاییز مطالعه‌ی دروس حفظی را شروع کنید، اما اگر مدتی از کتاب‌خواندن دور بوده‌اید و شرایط ذهنی مناسبی برای مطالعه‌ی نسبتاً طولانی ندارید، بهتر است از اواسط تابستان برنامه‌ی خود را بچینید؛ زیرا ممکن است چند هفته طول بکشد تا به مطالعه‌ی نسبتاً طولانی (۴ تا ۵ ساعت) عادت کنید.

گاه بسیاری از داوطلبان مطالعه‌ی درس‌هایی مانند مدیریت اسلام را حتی از مهر و آبان شروع می‌کنند و معتقدند ۳ تا ۴ ماه برای این درس‌ها کافی است. این مورد تا  حد زیادی به عادت‌های مطالعاتی و توانایی ذهن‌تان در یادگیری مطالب حفظی بستگی دارد و بهتر است خودتان در این مورد تصمیم بگیرید.

بهترین زمان مطالعه دروس حفظی

بهترین زمان مطالعه دروس حفظی چه زمانی است؟ یکی از سؤالاتی که معمولاً اکثر داوطلبان دارند این است که دروس حفظی را صبح بخوانیم یا عصر و شب. کنکور یک پروژه طولانی با چندین درس است؛ قرار نیست فقط دروس حفظی داشته باشید و ترکیب درس‌ها متفاوت است. بهتر است این مورد را هر داوطلب با توجه به شرایط خاص خود پیدا کند. مثلاً داوطلبی که قرار است دو درس تحقیق در عملیات و ریاضی و آمار را با چهار درس نسبتاً حفظی را مطالعه کند شاید روزی سه درس در برنامه خود قرار دهد. احتمالاً یکی از این سه درس، دروس محاسباتی باشد. این داوطلب با توجه به شخصیت خود باید به این نتیجه برسد که بهتر است دروس محاسباتی را ابتدا مطالعه کند یا این درس را بین دو درس خواندنی قرار دهد. بیشتر داوطلبان دروس حفظی را بین دروس محاسباتی قرار می‌دهند که کمی تنوع ایجاد کند. معمولاً صبح‌ها به دلیل انرژی بیشتر و فعالیت کمتر مغر، زمان بهترین برای اکثر داوطلبان است.
ازآنجایی‌که شخصیت و توانایی هر فرد و همچنین سبد مطالعاتی داوطلبان متفاوت است، بهتر است با توجه به شرایط خودتان و با صحبت با یک مشاور باتجربه به پاسخ این سؤال برسید و با نسخه‌های قبلی مسیر خود را دنبال نکنید.

مشاور تحصیلی

کنکور یک مسیر طولانی و پرپیچ‌وخم است که نیاز به یک راهنما دارد. ما در مقالات و محتوای کانال‌های مختلف سعی می‌کنیم راهنمای شما باشیم اما برای طی کردن بهتر این مسیر، حتماً نیاز به یک مشاور تحصیلی خوب دارید که مطابق با شرایط خاص خودتان کمک کند. اگر قصد دارید در این کنکور نتایج خوبی کسب کنید و آینده خود را تغییر دهید توصیه می‌کنیم از طریق راه‌های ارتباطی مختلف با مشاورین ما صحبت کنید تا یک برنامه خوب برای شما طراحی کنند.

بهترین روش مطالعه دروس حفظی

بارها از داوطلبان شنیده‌ایم که اگر موقع درس خواندن موسیقی گوش نکنند، نمی‌توانند مطالب را یاد بگیرند. شاید برای خیلی از داوطلبان این قضیه عجیب باشد و اصلاً نتوانند تصور کنند چطور کسی می‌تواند هم به موسیقی گوش کند و هم درس بخواند. اما تعداد همین نوع افراد اصلاً کم نیست. بهترین روش مطالعه دروس حفظی برای هرکسی متفاوت است و نمی‌توان آن را به همه بطی داد اما به‌طورکلی، بهترین روش یادگیری یاد دان است. سعی کنید مطالبی که یاد می‌گیرید را در چند دقیقه برای یک فرد خیالی بازگو کنید. مثلاً اگر فصل اول اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام را مطالعه کردید، کتاب را ببندید و سعی کنید از روی خلاصه‌نویسی‌های خودتان کل آن فصل را به این فرد آموزش دهید. این کار را می‌توانید در مرورهای بعدی هم انجام دهید و شاهد یک معجزه باشید. حتماً در دروس حفظی از روس‌های مختلف خلاصه‌نویسی استفاده کنید تا حجم مطالب برای مرورهای بعدی کم شود.

طرز مطالعه دروس حفظی با شرکت در کلاس‌های آنلاین کافه‌تدریس

برای تسلط بیشتر بر دروس حفظی پیشنهاد می‌کنیم در کلاس آنلاین شرکت کنید. این ابزار به شما کمک می‌کند مهم‌ترین نکات دروس مختلف کنکور کارشناسی ارشد مدیریت را به‌صورت اصولی و ساختاربندی‌شده فرا بگیرید. از آنجایی که بخش قابل توجهی از دروس کنکور ارشد مدیریت ماهیت حفظی دارند، پیدا کردن طرز مطالعه دروس حفظی این کنکور می‌تواند تفاوت را بریتان رقم بزند.

کافه‌تدریس با بهره‌گرفتن از بهترین استادان ایران در کنکور کارشناسی ارشد مجموعه‌ی مدیریت جامع‌ترین کلاس‌های آنلاین درست و تست، نکته و تست و همین‌طور جمع‌بندی و مرور را برگزار می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با کلاس‌های آنلاین کافه‌تدریس برای کنکور کارشناسی ارشد و دکتری مجموعه‌ی مدیریت روی این لینک کلیک کنید:

کلاس‌های آنلاین مجموعه مدیریت