معیارهای انتخاب رشته کارشناسی ارشد چیست؟ در زمان انتخاب رشته بعد از اعلام نتایج کنکور ارشد ازجمله‌ی سؤالاتی که داوطلبان می‌پرسند این است که ملاک‌های انتخاب رشته و گرایش برای کارشناسی ارشد چیست؟ در زمان انتخاب رشته چه چیزهایی را باید مدنظر قرار دهند؟ کدام دانشگاه را بالاتر قرار دهند؟ این سؤالات آینده شما را تشکیل می‌دهند و ازجمله انتخاب‌های مهم زندگی شماست. در این مطلب معیارهای انتخاب رشته کارشناسی ارشد را بررسی کرده‌ایم.

ارشد چی بخوانم؟

مرحله انتخاب رشته یکی از مراحل سرنوشت‌ساز است. پس از دریافت کارنامه‌ی اولیه‌ی کارشناسی ارشد داوطلبان حدوداً پنج روز تا یک هفته فرصت دارند تا دانشگاه و گرایش خود را انتخاب کنند.

شما ابتدا باید دفترچه‌ی انتخاب‌رشته را از وب‌سایت سنجش و آموزش کشور دریافت کنید و شرایط و ضوابط انتخاب رشته را مطالعه کنید. در زمان انتخاب رشته شما باید کد رشته‌های مدنظرتان را در وب‌سایت سنجش به‌ترتیب اولویت خود انتخاب کنید و در صد انتخاب خود این کد رشته‌ها را لحاظ کنید. نحوه‌ی اولویت‌بندی بر قبولی نهایی شما تأثیرگذار است.

از کارنامه‌ی اولیه کنکور کارشناسی ارشد چه چیزهایی می‌فهمیم؟

در این کارنامه اطلاعات فردی داوطلب، درصد دروس، معدل مؤثر، رتبه‌ی داوطلب در کل و در سهمیه و تراز او درج شده است. بررسی این کارنامه از قدم‌های اولیه برای انتخاب رشته است. داوطلب باید به‌دقت این دفترچه را بررسی کند؛ چون بر معیارهای انتخاب رشته کارشناسی ارشد مؤثر است.

رشته‌ی مدنظر شما ممکن است زیرگروه‌های مختلفی را شامل باشد. شما باید برای انتخاب رشته در هر گروه با توجه به اطلاعات مربوط به آن گروه اقدام به انتخاب رشته کنید؛ مثلاً در رشته‌ی MBA که با کد ۱۱۴۸ در دفترچه انتخاب رشته ارائه می‌شود شما باید اطلاعات مربوط به گروه ۱ را مدنظر قرار دهید و با توجه به رتبه‌ی خود در این گروه انتخاب رشته کنید.

برای آشنایی با کارنامه‌های کنکور ارشد سال‌های قبل این مطلب را بخوانید:

جامع ترین تحلیل کنکور رشته ام بی ای به‌همراه بررسی کارنامه‌های ۹۸

معیارهای انتخاب رشته کارشناسی ارشد

در زمان انتخاب رشته ملاک‌های بسیاری بر انتخاب کد رشته‌های مختلف تأثیرگذارند. می‌توانیم بگوییم بسیاری از آن‌ها به هدف آینده‌ی شما بستگی دارد. در ادامه برخی از معیارهایی را که در زمان انتخاب رشته باید مدنظر قرار دهید مرور کرده‌ایم:

علاقه

مهم‌ترین معیارهای انتخاب رشته کارشناسی ارشد علاقه‌ی شماست. شما در طی تحصیل خود باید کمابیش درس‌های مرتبط با گرایش خود را بخوانید و تحقیقات و پژوهش‌های درسی شما در راستای گرایش شما خواهد بود.

هرچند امکان انتخاب موضوع پایان‌نامه از گرایش‌های دیگر نیز وجود دارد، در شرایطی که فردی از همان گرایش نیز درخواست موضوع مشابه را داشته باشد و تنها یک موقعیت در دسترس باشد، افرادی که در همان گرایش هستند در اولویت قرار می‌گیرند؛ پس در زمان انتخاب رشته به این موضوع کاملاً توجه کنید.

آگاهی از هر گرایش

آگاهی داشتن از شرایط هر گرایش از مهم‌ترین معیارهای انتخاب رشته کارشناسی ارشد است. قبل از آنکه برای انتخاب رشته اقدام کنید، به‌طور کامل، درباره‌ی هر یک از گرایش‌ها اطلاعات به دست آورید. در دو تا سه سال آینده قرار است در این گرایش تحصیل کنید و آینده شما به گرایش شما مرتبط خواهد بود؛ پس به این نکته توجه کنید.

در زمان کسب اطلاعات درباره‌ی گرایش به دروس اختصاصی رشته، بازار کار آن و آینده تحصیلی گرایش‌ها توجه کنید و در صورت امکان از افرادی که در این گرایش‌ها در حال تحصیل و کار هستند اطلاعات کسب کنید. این کار به دید بهتر شما درباره‌ی گرایش‌ها کمک شایانی خواهد کرد.

برای آشنایی با گرایش‌های رشته مدیریت کسب‌وکار این مطلب را مطالعه کنید:

گرایش های کنکور کارشناسی ارشد MBA را بشناسید

رتبه‌بندی دانشگاه

در اغلب رشته‌ها اهمیت دانشگاه از گرایش بیشتر است؛ به‌همین دلیل، سعی کنید دانشگاه‌هایی را که با توجه به رتبه‌ی خود انتخاب کرده‌اید به‌ترتیب رتبه‌بندی‌شان مرتب کنید. دانشگاه‌های شناخته‌شده‌تر و دانشگاه‌هایی را که از سطح بالاتری برخوردارند اول انتخاب کنید و بعد به‌سراغ بقیه دانشگاه‌ها بروید.

در زمان بررسی دانشگاه‌ها به اساتید هیئت‌علمی آن دانشگاه و کارنامه‌ی کاری و درسی آنان و همین‌طور ارتباط آنان با صنعت هم توجه کنید. همچنین دقت کنید که این دانشگاه‌های چه اساتید مدعوی دارند و در انتخاب اساتید مدعو چقدر دقت به خرج داده‌اند.

این اطلاعات عموماً در وب‌سایت اصلی دانشگاه‌ها موجود است؛ همچنین از دانشجویان در حال تحصیل این دانشگاه‌ها نیز می‌توانید اطلاعات مفیدی درباره‌ی نحوه‌ی تدریس اساتید هر رشته به دست آورید.

برای آشنایی با بهترین دانشگاه‌های ایران در رشته‌ مدیریت کسب و کار (MBA) روی این لینک‌ کلیک کنید:

معرفی دانشگاه‌های کشور در رشته MBA

هزینه

هزینه ازجمله تعیین‌کننده‌ترین معیارهای انتخاب رشته کارشناسی ارشد است. در زمانی که می‌خواهید میان دانشگاه‌های مختلف انتخاب کنید و در میان انتخاب‌های شما کد رشته‌های نوبت‌دوم و پردیس نیز وجود دارد به مسئله هزینه نیز توجه کنید.

برخی از دانشگاه‌ها هزینه‌ی کمتر و برخی هزینه‌ی بیشتری برای تحصیل دریافت می‌کنند؛ به‌همین دلیل، شما باید به هزینه‌های دانشگاهی توجه کنید. طبعاً اگر شهر دیگری را برای تحصیل انتخاب می‌کنید، هزینه‌های زندگی در آن شهر هم تعیین‌کننده است.

هزینه‌های ثابت و متغیر دروس در وب‌سایت دانشگاه‌ها موجود است. شما می‌توانید میان دانشگاه‌های مختلف مقایسه کنید و بهترین را با توجه به شرایط‌تان مدنظر قرار دهید.

ماندن یا رفتن

یکی از ملاک‌های مهم در معیارهای انتخاب رشته کارشناسی ارشد هدف آینده‌ی شما چیست؟ قصد ادامه‌ی تحصیل و کار در ایران دارید یا هدف شما رفتن به دانشگاه‌های خارج از کشور است.

مثلاً برخی از گرایش‌های MBA برای رفتن مناسب‌تر هستند و برخی برای ماندن. گرایش‌هایی مانند منابع انسانی و زنجیره‌ی تأمین، به‌دلیل اینکه به شرایط و فرهنگ هر کشور وابسته هستند و اصولاً در آن‌ها اساتید با توجه به شرایط داخلی کشور و درنظرگرفتن فرهنگ‌عامه مردم و تأثیرات فرهنگی آن، دروس مربوط به این رشته را تدریس می‌کنند. در تمامی دنیا همین‌گونه است و فرهنگ و سنت‌های آن کشور در گرایشی مانند منابع انسانی که به‌طور مستقیم با مردم سروکار دارد در نظر گرفته می‌شود. برخلاف آن رشته‌های مرتبط با مالی و فناوری که در تمامی دنیا چارچوبی تقریباً یکسان دارند برای گرفتن پذیرش در مقایسه با گرایش‌های دیگر راحت‌تر هستند؛ به‌این ترتیب، در زمان انتخاب گرایش باید به این مسئله که هدف‌تان برای آینده چیست دقت کنید.

برای انتخاب رشته در ۲ رشته چه کار کنیم؟

در زمان انتخاب رشته اگر در دو رشته شرکت کرده‌اید باید توجه کنید که صد انتخاب شما برای هر دو رشته است و با هم بررسی می‌شوند؛ بنابراین به این مسئله نیز که کدام رشته برای‌تان اهمیت بیشتری دارد توجه کنید.

رتبه قبولی در MBA در هر یک دانشگاه‌های برتر کشور چند است؟

رتبه قبولی داوطلبان سال‌های در رشته‌های مختلف، ازجمله MBA، در معیارهای انتخاب رشته کارشناسی ارشد بسیار تعیین‌کننده است. در هنگام آمادگی برای آزمون کارشناسی ارشد رتبه قبولی داوطلبان در سال‌های قبل به شما نشان می‌دهد با توجه به داشته و امکانات خود برای چه رتبه‌ای باید رقابت کنید. همچنین در زمان انتخاب رشته به شما نشان می‌دهد با کدام رتبه باید به کدام دانشگاه‌ها و گرایش‌ها فکر کنید.

برای آشنایی با رتبه قبولی در MBA در هر یک از دانشگاه‌های برتر کشور روی این لینک کلیک کنید:

رتبه قبولی در MBA در هر یک دانشگاه‌های برتر کشور چند است؟