شناخت کامل گرایش های کنکور کارشناسی ارشد MBA ازجمله موارد تعیین‌کننده است. در زمان تحقیق یا انتخاب رشته داوطلبان همواره می‌پرسند: «این گرایش‌ها چه تفاوتی با هم دارند؟»، «کدام گرایش برای من مناسب‌تر است؟» در این مطلب تلاش کرده‌ایم تفاوت‌های این گرایش‌ها و بازار کار آن‌ها را بررسی کنیم تا بتوانید تصمیم بگیرید که کدام گرایش برای شما مناسب‌تر است.

گرایش‌های کنکور کارشناسی ارشد MBA

رشته‌ی مدیریت کسب‌وکار از هفت گرایش مختلف تشکیل شده است. در زمان‌های گذشته گرایش‌های دیگری، مانند گرایش عمومی و گرایش کارآفرینی، هم در میان گرایش های کنکور کارشناسی ارشد MBA وجود داشته است که دیگر در دانشگاه‌های ایران ارائه نمی‌شود. در ادامه با توجه به گرایش‌های ارائه‌شده در دفترچه انتخاب‌رشته سال ۹۹، گرایش‌های کنکور کارشناسی ارشد MBA را معرفی کرده‌ایم.

گرایش مالی

این گرایش پرطرفدارترین گرایش کنکور کسب‌وکار است. بخش مهمی از کار مدیریت در یک سازمان به مدیریت حجم پول و میزان اعتبار آن سازمان بازمی‌گردد. در گرایش مالی رشته‌ی MBA به مدیریت این سرمایه و اعتبار پرداخته می‌شود. در این گرایش مسائل مالی و اقتصادی مربوط به کسب‌وکارها بررسی می‌شود.

این گرایش دروس ریاضیاتی و اقتصادی را در کنار هم دارد؛ درنتیجه دانشجو یاد می‌گیرد چگونه مشکلات مالی سازمان، مسائل مربوط به سرمایه‌گذاری و تمامی مسائل مربوط به بخش مالی شرکت را بررسی کند.

این گرایش چگونگی بودجه بندی سرمایه، تأمین مالی و اداره‌ی منابع و مصارف کوتاه‌مدت را در سازمان هدف قرار می‌دهد. دانش‌آموختگان گرایش مدیریت مالی، علاوه بر توانایی تحلیل بازارهای مالی، می‌توانند وضعیت مالی سازمان‌ها و صنایع را ارزیابی کنند و به‌صورت مؤثر در تصمیمات مالی بنگاه‌ها نقش‌آفرینی کنند.

در این گرایش به موضوع‌هایی مانند قوانین و مقررات مالی، مهندسی مالی و طراحی ابزارها، ارزش‌یابی اوراق‌بهادار و بنگاه‌ها، قیمت‌گذاری اختیارهای مالی، اقتصادسنجی مالی، نظریه‌ی بازار سرمایه، مدیریت مالی بین‌المللی، بانکداری و مالیه‌ی اسلامی پرداخته می‌شود.

بازار کار گرایش مالی

فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در بخش‌های مالی شرکت‌های دولتی و خصوصی مشغول‌به‌کار شوند. بسیاری از فارغ‌التحصیلان این رشته جذب بازارهای سرمایه می‌شوند و به‌دلیل اینکه از ریاضیات قوی برخوردارند به‌خوبی می‌توانند در این بازارها فعالیت کنند. بخش‌های ارزش‌گذاری، اوراق شرکت‌ها، سیاست‌گذاری و… بخش‌هایی از بازارهای سرمایه هستند که این فارغ‌التحصیلان در حال حاضر در آن‌ها فعالیت دارند.

فرصت پیشرفت در این رشته بسیار زیاد است و افراد می‌توانند به ادامه‌تحصیل در این رشته در مقطع دکتری در داخل و خارج از ایران نیز فکر کنند؛ همچنین در راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها نیز وجود یک مدیر مالی با دانش قوی می‌تواند به بهبود کسب‌وکار کمک کند. برای آشنایی بیشتر با گرایش مالی رشته مدیریت کسب‌وکار این مطلب را بخوانید:

گرایش مالی MBA را بهتر بشناسید

گرایش بازاریابی

یکی از جذاب‌ترین، به‌روزترین و بعد از گرایش مالی پرطرفدارترین گرایش‌های مدیریت کسب‌وکار گرایش بازاریابی است. امروزه بسیاری از داوطلبان، به‌دلیل اهمیت این بخش در کسب‌وکارها، این گرایش را برای خود انتخاب می‌کنند.

اهمیت وجود کارشناسان و مدیران بازاریاب در حال حاضر در کسب‌وکارها برای همه‌ی افراد واضح است. مشاغلی با عناوینی مانند مدیر برند، مدیر فروش، مدیر بازاریابی، مدیر تولید، تحلیلگر بازار، برنامه‌ریز رسانه و مدیر بازاریابی اینترنتی برای افرادی که MBA را می‌گذرانند در دسترس است.

گرایش بازاریابی، در کنار دانش، ذهن خلاق و هنر به‌کارگیری آن را نیز می‌طلبد. برخی از ویژگی‌های فردی، مانند برون‌گرایی، می‌تواند به عملکرد بهتر شما در این رشته کمک کند.

در این دوره دانشجویان با مفاهیمی مانند فروش، بازاریابی، وضعیت رقابت در بازار، بازاریابی دیجیتال و غیره آشنا می‌شوند. با گرفتن مدرک MBA در گرایش بازاریابی، می‌توان به شرکت‌ها کمک کرد تا پیشرفت کنند. وظیفه‌ی دانش‌آموختگان این گرایش توسعه‌ی شرکت‌هاست.

بازار کار گرایش بازاریابی

فارغ‌التحصیلان گرایش بازاریابی MBA در بسیاری از سمت‌ها در شرکت‌ها و اداره‌ها می‌توانند مشغول‌به‌کار شوند. امروزه بسیاری از شرکت‌ها برای جلوگیری از رکود اقتصادی و بیشتردیده‌شدن در بازار رقابتی از مدیران بازاریاب استفاده می‌کنند.

بازاریابان در بخش‌های مختلف مانند مدیریت فروش، مدیریت بازاریابی، تحلیل بازار، دیجیتال مارکتینگ و غیره فعالیت می‌کنند. فارغ‌التحصیلان این گرایش با بررسی بازار و استراتژی‌های مربوط به آن می‌توانند برنامه‌ی مناسبی برای شرکت خود برگزینند. فرصت‌های شغلی برای فارغ التحصیلان این گرایش بسیار زیاد است و افراد می‌توانند در شاخه‌ی مورد علاقه خود به فعالیت ادامه دهند.

فارغ‌التحصیلان گرایش بازاریابی در صورت علاقه می‌توانند در بخش‌های تخصصی این رشته، مانند بازاریابی تخصصی، مدیریت بازاریابی استراتژیک، بازاریابی جهانی، بازاریابی دیجیتالی و غیره، در داخل یا خارج از کشور اقدام کنند.

ادامه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور در این گرایش به حداقل دو سال فعالیت در این زمینه فعالیت نیاز دارد. برای آشنایی کامل‌تر با گرایش بازاریابی رشته مدیریت کسب‌وکار این مطلب را بخوانید:

گرایش بازاریابی MBA را بشناسید

گرایش استراتژی

ازجمله گرایش های کنکور کارشناسی ارشد MBA گرایش استراژی است. بسیاری از افرادی که به رشته‌ی MBA وارد می‌شوند به فکر راه‌اندازی کسب‌وکار خود هستند. بسیاری از این افراد گرایش استراتژی را برمی‌گزینند تا از صفر تا صد شرکت خود را اصولی راه بیندازند. دانش‌جویان گرایش استراتژی روش بهره‌گیری از آموزه‌های مدیریت استراتژیک را برای سازمان خود می‌آموزند. در این گرایش افراد تفکر استراتژیک را می‌آموزند تا مدیریت پروژه‌ها را به دست بگیرند.

یکی از مهم‌ترین عناصر در این گرایش خلاقیت است تا افراد بتوانند بهترین روش را به وجود آورند و راه‌های خلاق را برای پیش‌برد اهداف سازمانی به کار گیرند.

افراد در این رشته باید درک بسیار خوبی از اوضاع جامعه داشته باشند و بتوانند با استفاده از ارقام و آمار تحلیل‌های خوبی از شرایط به دست دهند.

همان‌طور که از اسم گرایش هم متوجه خواهید شد داشتن درک استراتژیک و توانایی تفکر استراتژیک از مهم‌ترین ویژگی‌های فارغ‌التحصیلان این گرایش است که با استفاده از آن سازمان را به پیش می‌رانند. درس‌های استراتژیک، برنامه‌ریزی استراتژیک، کارآفرینی سازمانی، مدیریت تحول سازمانی، تفکر استراتژیک، رهبری سازمانی و غیره، را شامل است.

بازار کار استراتژی

اکثر دانش‌آموختگان گرایش استراتژی رشته MBA به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار خود هستند. آنان با دانش استراتژیک خود می‌توانند بهترین برنامه را برای سازمان خود تدوین کنند.

همچنین این افراد می‌توانند به‌عنوان مشاوران بیرونی سازمان، برای سازمان‌های دیگر و با توجه به موقعیت آن سازمان برنامه‌ی استراتژیک تدوین یا برنامه‌های سازمان‌ها را بررسی کنند. همچنین به‌عنوان مشاوران درونی سازمان می‌توانند در ایجاد برنامه‌ی طرح و توسعه‌ی سازمان فعال باشند.

فارغ‌التحصیلان گرایش استراتژی می‌توانند در صورت علاقه، رشته‌های کارآفرینی، مدیریت پروژه و این‌گونه رشته‌ها را برای ادامه‌ی تحصیل خود انتخاب کنند.

برای آشنایی کامل با گرایش استراتژی مدیریت کسب‌وکار این مطلب را بخوانید:

گرایش استراتژی MBA را بشناسید

گرایش‌های MBA

گرایش رفتار سازمانی و منابع انسانی

یکی از گرایش های کنکور کارشناسی ارشد MBA گرایش منابع انسانی است. این گرایش ازجمله گرایش‌هایی است که در دانشگاه صنعتی‌شریف نیز تدریس می‌شود.

در دنیای امروزی سازمان‌ها اهمیت منابع انسانی را درک کرده و اهمیت آنان برای رشد و بهبود کارمندان و سازمان را بیش‌ازپیش درک کرده‌اند. به‌دلیل اهمیت و فراگرایشی‌بودن این رشته، تمامی افراد، فارغ از گرایشی که انتخاب می‌کنند، باید واحدهای پایه‌ی منابع انسانی را بگذرانند تا با نحوه‌ی تعامل و درک افراد در سازمان آگاه شوند.

تمامی مدیران در سازمان با افراد مختلف در ارتباط‌اند و فارغ از بخشی که در آن فعالیت می‌کنند باید بتوانند موقعیت‌های مختلف دربرابر افراد را درک کنند؛ درنتیجه شناخت رفتارهای انسانی بسیار ضروری است.

این گرایش بر بالابردن قابلیت‌های سازمانی و تطبیق‌دادن آن‌ها با ابعاد مختلف فردی، گروهی و سازمانی تأکید می‌کند. فارغ‌التحصیلان گرایش منابع انسانی مدیریت کسب‌وکار می‌توانند به بهبود کارایی و روابط سازمانی و دست‌یابی به اهداف سازمان کمک کنند. این افراد در سازمان با بهبود روابط میان‌فردی به ایجاد ارزش برای تمامی ذی‌نفعان سازمان کمک می‌کنند. در این گرایش به موضوع‌هایی مانند علوم رفتاری، حقوق و دستمزد، روابط سازمانی، تقویت کار تیمی، استراتژی منابع انسانی، مدل‌های مختلف رفتار سازمانی، بهبود سازمانی، توسعه‌ی شغلی و فرهنگ در سازمان پرداخته می‌شود.

بازار کار گرایش رفتار سازمانی و منابع انسانی

بسیاری از افراد فارغ‌التحصیل این گرایش به‌عنوان کارشناسان منابع انسانی شرکت‌ها و مؤسسات مختلف مشغول‌به‌کار می‌شوند. همچنین افراد می‌توانند به‌عنوان کارشناسان حقوق و دستمزد، کارشناسان توسعه استعداد و غیره نیز در شرکت‌ها مشغول‌به‌کار شوند. افراد فارغ‌التحصیل این رشته نیز که کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کرده‌اند به‌دلیل درک درست روابط سازمانی، شرکت‌های موفقی داشته‌اند.

افراد در این گرایش می‌توانند به‌طور تخصصی‌تر در هر یک از بخش‌های منابع انسانی، رفتار انسانی، رفتار انسانی، رهبری سازمان و غیره به تحصیل را در مقاطع بعدی ادامه دهند.

برای آشنایی با گرایش رفتار سازمانی و منابع انسانی این مطلب را بخوانید:

رفتار سازمانی و منابع انسانی MBA را بشناسید

گرایش عملیات و زنجیره‌ی تأمین

ازجمله گرایش‌های کنکور کارشناسی ارشد MBA گرایش مدیریت عملیات و زنجیره‌ی تأمین است. در این گرایش دانشجویان با مفاهیم مربوط به مدیریت عملیات و زنجیره‌ی تأمین آشنا می‌شوند.

از آنجا که امروزه تمامی شرکت‌ها به‌دنبال خروجی مناسب هستند و می‌خواهند محصولی را عرضه و خدمات پس‌ازفروش مناسب آن را ارائه کنند، از دانش‌آموختگان این گرایش در شرکت خود استفاده می‌کنند.

دانشجویان در این گرایش محور عملیات و چرخه‌ی تولید محصول را از ابتدای تولید تا آخرین مرحله بررسی می‌کنند و به‌دنبال توسعه و بهبود تولیدات شرکت هستند. دانشجویان این رشته تحلیلگران قوی هستند و باید بتوانند بر تمامی سازمان نظارت داشته باشند. آنان در این رشته دروسی شامل استراتژی عملیات، مدیریت زنجیره‌ی تأمین، لجستیک و ریسک زنجیره‌ی تأمین را می‌گذرانند. این دورس به آنان کمک می‌کند تا مجموعه‌ای از مفاهیم و روش‌های راهبردی را بیاموزند و آن‌ها را به کار گیرند.

بازار کار عملیات و زنجیره‌ی تأمین

در بازار رقابتی امروزی نیاز به فارغ‌التحصیلان گرایش عملیات و زنجیره‌ی تأمین حس می‌شود. فارغ‌التحصیلان این گرایش می‌توانند به‌عنوان مدیر تولید، مدیر محصول، مدیر عملیات و کارشناس توسعه‌ی محصول در شرکت‌های مختلف فعالیت کنند. همچنین در شرکت‌های استارت‌آپی در حال رشد نیز می‌توانند برای بهبود محصول و خدمات به کار گرفته شوند.

دانش‌آموختگان این گرایش، درصورت علاقه به ادامه تحصیل، می‌توانند در همین گرایش یا ترکیب آن با منابع انسانی یا رفتار به تحصیل بپردازند. همچنین می‌توانند در گرایش‌های مرتبط با لجستیک رشته‌ی مهندسی صنایع هم برای ادامه‌تحصیل اقدام کنند. برای آشنایی کامل با گرایش عملیات و زنجیره‌ی تأمین رشته مدیریت کسب‌وکار این مطلب را بخوانید:

گرایش عملیات و زنجیره تأمین MBA

گرایش فناوری

گرایش فناوری یکی از گرایش های کنکور کارشناسی ارشد MBA است که در چندین دانشگاه تدریس می‌شود. این گرایش به توانمندی‌های فناورانه‌ی یک بنگاه اقتصادی و استفاده از فناوری در کسب‌وکار می‌پردازد. گرایش فناوری به‌عنوان گرایشی فرابنگاهی شناخته می‌شود. این گرایش به شما کمک می‌کند تا محصولی را به تولید انبوه برسانید و حق مالکیت دریافت کنید.

در گرایش فناوری می‌توانید شرکتی را براساس فناوری‌های موجود طراحی کنید و همواره به‌روز باشید. شما می‌توانید سیستم مدیریتی را با استفاده از فناوری ایجاد کنید. دانشجویان در این گرایش دروسی مانند مدیریت استراتژیک فناوری، ارزیابی و پیش‌بینی فناوری و مدیریت تحقیق و توسعه را می‌گذرانند.

بازار کار گرایش فناوری

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در بخش‌های مختلفی مشغول‌به‌کار شوند. می‌توانند در بخش تحقیق‌وتوسعه‌ی شرکت فعالیت و روی چگونگی نوآوری در محصول کار کنند. همچنین می‌توانند به‌عنوان برنامه‌ریز روی چگونگی سرمایه‌گذاری یا در بخش‌های سیاست‌گذاری شرکت‌ها فعالیت کنند.

این گرایش در بسیاری از دانشگاه‌های مطرح جهان وجود دارد و افراد علاقه‌مند می‌توانند برای تحصیل در این دانشگاه‌ها اقدام کنند.

برای آشنایی کامل با گرایش فناوری این مطلب را بخوانید:

مدیریت فناوری MBA را بشناسید

گرایش سیستم‌های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات

گرایش سیستم‌های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات از گرایش‌های کم‌ظرفیت مدیریت کسب‌وکار است. در سال 99 تنها 3 دانشگاه این رشته را ارائه کردند.

در این گرایش که با نام گرایش MIS هم شناخته می‌شود دانشجویان با سیستم‌های اطلاعاتی و چگونگی استفاده از آن‌ها در بنگاه‌ها آشنا می‌شوند. علاوه‌برآن چگونگی طراحی ارتباط با مشتریان و شرکت‌های دیگر برای افزایش رضایت مشتریان هم از کاربردهای دیگر این گرایش است.

یک سیستم اطلاعاتی تعامل میان کاربران، فرایندهای کسب‌وکار، داده و فناوری است؛ پس افراد فعال در این گرایش باید با تغییراتی که فناوری اطلاعات در سازمان‌ها ایجاد می‌کنند آشنا باشند.

از آنجا که سرعت پیشرفت فناوری بسیار بالاست و سازمان‌ها به فناوری وابسته شده‌اند وجود مدیری که با سازوکار این بخش‌ها آشنا باشد و بتواند تیم‌ها را با فناوری هماهنگ کند از احتیاجات سازمان است.

دانشجویان در این گرایش دروسی مانند استفاده از فناوری اطلاعات در کسب‌وکار، هوشمندی کسب‌وکار را فرا می‌گیرند.

بازار کار سیستم‌های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات

با توجه به پیشرفت روزافزون فناوری نیاز به متخصصان این رشته روزبه‌روز بیشتر می‌شود. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به‌عنوان مدیر فناوری اطلاعات، مدیر اجرایی و سمت‌های مرتبط دیگر در سازمان‌ها فعالیت کنند. برای آشنایی بیشتر با گرایش سیستم‌های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات این مطلب را مطالعه کنید:

معرفی گرایش سیستم‌های اطلاعاتی MBA

چطور در کنکور ارشد MBA در بهترین گرایش مدیریت کسب‌وکار قبول شویم؟

رشته مدیریت کسب‌وکار یکی از جذاب‌ترین رشته‌های کارشناسی‌ارشد در سال‌های اخیر بوده است. به‌نسبت افزایش علاقه داوطلبان به ادامه‌تحصیل در این رشته، طبعاً رقابت هم برای قبولی در هر یک از گرایش‌های آن افزایش پیدا کرده است.

دپارتمان کنکور کارشناسی‌ارشد مدیریت کسب‌وکار کافه‌تدریس بهترین استادان و منابع کنکور ارشد را گرد هم آورده است. شما برای موفقیت در کنکور کارشناسی‌ارشد MBA، علاوه بر استفاده از منابع مختلف، به بهترین منابع آنلاین دسترسی دارید و می‌توانید از کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی استفاده کنید.

برای آشنایی با کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای درس، نکته و تست و جمع‌بندی کافه‌تدریس و موفقیت در هر یک از گرایش های کنکور کارشناسی ارشد MBA روی این لینک کلیک کنید:

کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی مدیریت کسب‌وکار

سوالات متداول

بهترین گرایش برای اپلای کدام است؟

گرایش‌هایی که مرتبط با فرهنگ نباشد برای اپلای بهتر هستند. از جمله گرایش‌های مناسب، فناوری اطلاعات، فناوری و عملیات هستند.

بازار کار کدام گرایش مناسب‌تر است؟

بازار کار MBA به طور کلی در کشور ما مناسب است. برای هر گرایش تعداد زیادی موقعیت شغلی در بخش‌های دولتی، خصوصی و استارتاپ‌ها وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها مشغول به کار شوید.

باتوجه به تعداد شرکت کنندگان نگرانی بابت کم شدن بازار کار و اشباع آن وجود دارد؟

خیر به دلیل بازار کار متنوع و گسترده این رشته تا چند سال آینده چشم اندازی از اشباع وجود ندارد و با خیال راحت می‌توانید به این رشته وارد شوید.