کاربرد بیگ دیتا در پزشکی چیست و چطور آن را متحول می‌کند؟ فناوری در هر حوزه‌ای نقش اساسی را بازی می‌کند و حوزه پزشکی نیز از این قاعده مستثنا نیست. راه‌های زیادی وجود دارد که در آن حوزه پزشکی به‌دلیل استفاده از فناوری، در حال تغییر است. اینجا درمورد برخی از درخورتوجه‌ترین تحولات محتملی که در آینده تجربه خواهیم کرد صحبت خواهیم کرد.

کاهش هزینه‌ها

آیا تابه‌حال به ذهن‌تان خطور کرده است که فناوری می‌تواند هزینه‌های مراکز مراقبت‌های بهداشتی را کاهش دهد؟ سؤال بعدی این است که چگونه می‌تواند این کار را انجام دهد؟ با استفاده از تحلیل‌های پیش‌بینی‌کننده یا همان predictive analysis! این کار می‌تواند هزینه‌های مرتبط با نرخ پذیرش را پیش‌بینی کند و به تخصیص کارآمدتر کارکنان کمک کند؛ درنتیجه، این موضوع به بیمارستان‌ها اجازه می‌دهد تا سرمایه‌گذاری خود را به حداکثر برسانند.

کاربرد بیگ دیتا در پزشکی

درمان بهتر بیماران پرخطر

ناگفته نماند که بیماران پرخطر به مراقبت دقیق و مستمر نیاز دارند. خبر خوب این است که ازطریق اجرای سوابق دیجیتالی بیمارستانی یا digitalized hospital records، داده‌ها به‌راحتی برای پزشکان دردسترس خواهند بود؛ به‌این ترتیب آن‌ها می‌توانند الگوها و پیوندهایی را در بین بیماران ایجاد کنند. این موضوع ممکن است به درمان‌های بهتر و البته سریع‌تر بینجامد.

برای آشنایی بیشتر با بیگ دیتا این مطلب را مطالعه کنید:

بیگ دیتا (Big Data) چیست؟ مهم‌ترین کاربردها و چالش‌های آن کجاست؟

حذف خطاهای انسانی

انسان‌ها اشتباه می‌کنند و ما همیشه تمامی تلاش خود را می‌کنیم تا از آن جلوگیری کنیم، به‌خصوص وقتی صحبت از حوزه‌ی پزشکی باشد! با وجود این، اشتباه‌کردن اجتناب‌ناپذیر است؛ زیرا ما کامل نیستیم. ممکن است این اتفاق پیش بیاید که پزشکان متخصص داروی اشتباهی را تجویز کنند یا به‌اشتباه داروی خاصی را ارسال کنند که قطعاً این اشتباه‌ها پیامدهای کوتاه‌مدت یا بلندمدت دارند.

اینجاست که کلان‌داده‌ها به میدان می‌آیند! کلان‌داده یا همان بیگ دیتا می‌تواند به‌طور چشمگیری احتمال خطاهایی را که ممکن است برای هر متخصصی اتفاق بیفتد کاهش دهد؛ به‌این دلیل که می‌توان از فناوری بیگ دیتا برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های کاربر و درنتیجه، تجویز داروی صحیح برای هر بیمار خاص استفاده کرد. همچنین می‌توان ادعا کرد که این نوع فناوری می‌تواند برای پزشکانی که روزانه بیماران متعددی دارند واقعا کارآمد باشد.

کاربرد بیگ دیتا در پزشکی

هوش مصنوعی می‌تواند به درمان بیماری‌ها کمک کند

این حقیقتی عموماً پذیرفته‌شده است که برخی از شرایط تشخیص و ارائه‌ی یک درمان مؤثر را برای پزشکان واقعاً دشوار می‌کند. هوش مصنوعی و بیگ دیتا در این زمینه نیز می‌تواند مفید واقع شود؛ به‌این معنا که می‌توان از این فناوری برای جست‌وجو در عرض چند ثانیه در مقادیر چشمگیری داده استفاده و برای هر بیماری درمان مناسبی ارائه کرد؛ بنابراین فناوری می‌تواند راه‌حل‌های خاص و سفارشی‌سازی‌شده را برای بیماران مختلف ارائه کند.

ردیابی سلامت

یکی دیگر از جنبه‌های مهمی که رشته‌ی پزشکی احتمالاً در آن تغییراتی خواهد داشت ردیابی سلامت است؛ به‌عبارت دیگر، فناوری بیگ دیتا ردیابی وضعیت سلامت افراد و کمک به آن‌ها را با توجه به وضعیت گزارش‌شده بسیار آسان خواهد کرد. به‌لطف این فناوری، بیماری های احتمالی را می‌توان خیلی‌زودتر پیش‌بینی و پیشگیری کرد.

برای آشنایی بیشتر با کاربردهای یادگیری ماشین این مطلب را مطالعه کنید:

۹ کاربرد یادگیری ماشین در زندگی روزمره را بشناسید!

حرف آخر درباره‌ی کاربرد بیگ دیتا در پزشکی

به‌طور خلاصه، در این مطلب برخی از روش‌هایی را بررسی کردیم که رشته‌ی پزشکی در آینده با استفاده از تکنولوژی بیگ دیتا متحول خواهد شد. پیشرفت‌ها و دستاوردهای حوزه‌ی بیگ دیتا و به‌طور کلی علم‌داده و هوش مصنوعی مزایای بسیاری در تمامی حوزه‌ها و به‌خصوص حوزه‌ی سلامت خواهد داشت و این یکی از مهم‌ترین جنبه‌های مثبت این تکنولوژی‌هاست؛ زیرا هر قدر که در حوزه‌ی سلامت به پیشرفت‌های بیشتری دست یابیم، می‌توانیم جان انسان‌ها و به طور کلی موجودات بیشتری را نجات دهیم. از آن‌جایی که هوش‌مصنوعی و علم داده ثابت کرده‌اند که در این راه کمک بزرگی خواهند بود، در آینده شاهد توسعه‌ی بیشتر این حوزه‌ها و تقاضا برای افراد ماهر در این زمینه خواهیم بود.

کافه‌تدریس، با برگزاری کلاس‌های آنلاین علم داده در دو دوره‌ی مقدماتی و پیشرفته، صفر تا صد دیتا ساینس را به شما می‌آموزد تا بتوانید از گنجینه‌ی بیگ دیتا بیشترین بهره را ببرید.

برای یادگیری علم داده و به‌کاربردن آن به‌صورت تخصصی در حوزه پزشکی روی این لینک کلیک کنید:

کلاس‌های آنلاین علم داده کافه‌تدریس