اعتیاد به گوشی تلفن همراه یکی از موانع تمرکز است. این مانع می‌تواند از رسیدن به موفقیت شما در کنکور جلوگیری کند. در دوره‌ی آمادگی برای کنکور و برای مطالعه‌ی بیشتر، کنترل میزان استفاده از گوشی یکی از دغدغه‌های افراد است. هر چیزی که انسان را وابسته می‌کند، در درازمدت باید ترک شود، نه به‌صورت یک‌شبه. تصور کنید به فردی که همیشه گوشی‌به‌دست بوده و در وب‌سایت‌های مختلف فیلم و سرگرمی و بازی و غیره مشغول وقت‌گذرانی است بگویید خب! گوشی تو از امشب در قرنطینه است و از فردا برنامه‌ریزی درسی برای کنکور آغاز خواهد شد. قطعاً این روش کنار‌گذاشتن گوشی یا درواقع اجبار به ترک ناگهانی، نه‌تنها کارساز نیست، به‌شدت مخرب است و هیچ تمرکزی برای او برای مطالعه‌ی درس باقی نمی‌گذارد. در ادامه درباره ترک اعتیاد به گوشی تلفن همراه صحبت کرده‌ایم.

ترک اعتیاد به گوشی تلفن همراه در دوره‌ی کنکور

برای اینکه بتوانید مسیر کنکور با موفقیت قدم بگذارید و با موفقیت نیز آن را تمام کنید باید نکته‌هایی را رعایت کنید. یکی از این نکته‌های محدودکردن گوشی تلفن همراه در دوره‌ی کنکور است. فضای مجازی شبکه‌ی وسیعی از ارتباطات را دربرمی‌گیرد. هنگامی که به فضای مجازی وارد می‌شوید، ممکن است زمان خود را از دست دهید.

استفاده از موبایل یا همان تلفن همراه در سال کنکور ممکن است مانع آرامش ذهن شما باشد و چالش‌های زیادی برای شما ایجاد کند؛ درواقع درگیری ذهنی شما را افزایش می‌دهد. این درگیری ممکن است تا حدی پیش برود که باعث از‌دست‌رفتن چند زمان مطالعاتی در روز شود. حتی ممکن است در وسط زمان مطالعه ناگهان به فکر گوشی و فضای مجازی بیفتید؛ درنتيجه، بخشی از زمان مطالعه‌ی آن درس را از دست بدهید. به‌این ترتیب، استفاده از تلفن همراه در مسیر آزمون بر روند درس‌خواندن تأثیر منفی می‌گذارد و باید محدود شود.

چک‌کردن گوشی تلفن همراه می‌تواند یکی از جایزه‌های شما برای رسیدن به هدف‌های درسی باشد. اینجاست که باید بدانید جایزه چه تأثیری روی نتیجه‌گیری شما می‌گذارد:

تأثیر جایزه بر مطالعه چیست و آیا ما هنوز با جایزه گرفتن شرطی می‌شویم؟

محدودیت گوشی

شاید حذف کامل گوشی از برنامه‌ی روزانه برای هیچ‌کس ممکن نباشد، اما راهکارهایی وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توانید تا حد امکان استفاده از آن را محدود کنید.

نوتیفیکیشن

برای ترک اعتیاد به گوشی تلفن همراه نوتیفیکیشن یا اعلان گوشی موبایل خود را قطع کنید. با این کار با هر پیامی که به گوشی شما می‌آید وسوسه نخواهید شد تا آن را چک کنید. می‌توانید در زمان‌های استراحت گوشی تلفن ههمراه‌تان را چک کنید و تمامی پیام‌ها را با هم ببینید.

مطمئن باشید که اگر کسی کار واجبی با شما داشته باشد، با شما تماس خواهد گرفت و شما را پیدا خواهد کرد.

وای‌فای

شما می‌توانید وای‌فای‌تان را هر یک ساعت یک بار یا در زمان‌های استراحت متصل کنید. در این حالت خیال‌تان راحت خواهد بود که پیام اضافی روی گوشی شما نیست؛ البته با توجه به اینکه برخی از مطالب موردنیازتان روی اینترنت است این کار ممکن است کمی سخت باشد. می‌توانید در همان زمان‌های استراحت مطالب موردنیازتان را تماماً دانلود کنید تا چک‌کردن فضای مجازی در طول زمان وسوسه‌تان نکند.

برخی از برنامه‌ها به بهتردرس‌خواندن‌تان کمک می‌کنند. برای آشنایی با آن‌ها کلیک کنید:

با بهترین اپلیکیشن های مطالعه کنکور آشنا شوید!

شبکه اجتماعی

یکی از راه‌هایی که به‌کمک آن مطمئن خواهید شد که ساعت گردش در فضای مجازی شما کاهش می‌یابد، حذف فضاهای مجازی است. حذف شبکه‌هایی مانند توییتر و اینستاگرام لطمه‌ای به مطالعه‌ی شما نخواهد زد، بلکه زمان کمتری برای چرخیدن در فضای مجازی به شما خواهد داد که از آن می‌توانید برای مطالعه استفاده کنید. بعد از کنکور زمان برای اینستاگرام‌گردی زیاد خواهید داشت.

دورکردن

در آخر برای کمتر‌کردن استفاده از گوشی و ترک اعتیاد به گوشی تلفن همراه، آن را دور از خودتان قرار دهید. حتی اگر مطمئن نیستید که می‌توانید جلوی خودتان را بگیرید، می‌توانید گوشی‌تان را به یکی از افراد خانواده بدهید. فقط در زمان‌هایی که برای استراحت در نظر گرفته‌اید آنان گوشی را به شما تحویل بدهند و بعد از زمان مدنظر نیز دوباره از شما گوشی‌تان را باز پس گیرند.

مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید:

عوامل اتلاف وقت در زمان کنکور یا دزدان زمان در زمان کنکور را بشناسید!