به‌نظرتان تأثیر جایزه بر مطالعه چقدر است؟ جایزه برای همه افراد جذاب است. شاید شما هم از زبان برخی از رتبه‌های برتر شنیده باشید که در انتهای روز و در صورت انجام‌دادن برنامه‌ی خود به خودشان جایزه می‌دادند. جایزه‌دادن یکی از روش‌های تشویقی مطالعه است که می‌تواند به شما برای حفظ انگیزه در زمان کنکور کمک کند. جایزه‌دادن انواع مختلفی دارد که در ادامه درباره‌ی آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

تأثیر جایزه بر مطالعه

هرکسی هرچندوقت یکبار نیاز به پشتیبانی و قدردانی دارد. خصوصاً زمانی که برای بهبود و پیشرفت خود در تلاشید، نگران و مضطربید که آیا موفق خواهید شد یا خیر، بیشترین نیاز را به آن خواهید داست.

ممکن است شما هم از دسته افرادی باشید که مسیر کنکور برای‌تان بسیار سخت و طولانی و حتی تحمل‌ناشدنی باشد؛ به‌خصوص اگر جزو افراد کمال‌گرا باشید، در مسیر کنکور سختی بیشتری را تحمل می‌کنید و همواره در حال نگرانی از درست طی‌کردن مسیر هستید.

برخی از افراد روش تنبیه را برای خود در نظر می‌گیرند. کسانی که عادت به سرزنش و تنبیه خود دارند فکر می‌کنند که این روش برای تقویت ارادشان مناسب است؛ اما یک لحظه تصور کنید که اگر شما یک رئیس بودید و تلاش می‌کردید با چنین روشی اراده‌ی قوی در کارمندان خود ایجاد کنید، به‌راستی تا کی می‌توانستید آنان را پیش خود نگه دارید و آنان چقدر موفق می‌شدند؟

با خود رک و صریح و صادق بودن ممکن است در ابتدای کار به شما انگیزه بدهد، اما برای حفظ اراده و انگیزه‌ی خود نیاز به مثبت‌اندیشیدن دارید. وقتی خود را تشویق می‌کنید، در شما این احساس ایجاد می‌شود که با رضایت کامل خود آن کار را می‌کنید و مجبور به انجام‌دادن آن نیستید.

راه‌های افزایش انگیزه برای درس‌خواندن چیست؟

جایزه رسیدن به برنامه

شما برنامه‌ی هفتگی دارید و باتوجه به برنامه‌ی هفتگی در روز برای خودتان برنامه مشخص می‌کنید، این برنامه را باید تا انتهای روز به سرانجام برسانید و آن را به پایان ببرید. اگر توانستید در انتهای روز حس رضایت از اتمام برنامه‌تان را داشته باشید، این زمانی است که می‌توانید به جایزه فکر کنید، اما جایزه‌ی شما چه چیزی می‌تواند باشد؟ در ادامه برخی از مثال‌ها را آورده‌ایم.

 فیلم دیدن

فیلم‌دیدن یکی از جایزه‌های جذابی است که علاقه‌مندان به فیلم و سریال می‌توانند از آن استفاده کنند. فقط باید حواس‌تان به زمان باشد تا وقت زیادی را به آن اختصاص ندهید و به‌موقع به رخت‌خواب بروید. می‌توانید بگویید «اگر برنامه‌ام را زود تمام کردم، فیلم موردعلاقه‌ام را می‌بینم.»

غذا

غذا یکی از انگیزه‌های جذابی است که می‌توانید از آن برای جایزه‌دادن به خودتان استفاده کنید. این جایزه می‌تواند یک برش پیتزا، یک کباب خوشمزه یا دسر و کیک باشد؛ مثلاً می‌توانید بگویید «اگر از تعداد بیشتری امروز تست زده باشم، یک کیک شکلاتی خودم را میهمان می‌کنم.»

به‌طور کلی، به‌همان میزان که تأثیر جایزه بر مطالعه زیاد است، تغذیه‌تان در کنکور هم بسیار مهم است. برای آشنایی با تغذیه برای کنکور کلیک کنید:

بهترین تغذیه برای کنکوری‌ها چیست؟

لوازم‌التحریر

کمتر کسی پیش می‌آید که از لوازم‌التحریر جذاب این روزها به وجد نیاید. نوشت‌افزارها این روزها تنوع بالایی دارند و به‌همین دلیل، می‌توانند طیف متنوعی از جایزه را برای شما به وجود بیاورند. لوازم‌التحریر می‌تواند جایزه‌ی خوبی برای پیشرفت شما باشد و اگر به دنبال تأثیر جایزه بر مطالعه هستید، به‌دلیل ارتباط مستقیم آن با مطالعه، می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

اتفاقاً قرار نیست همیشه لوازم‌التحریر جدید بخرید؛ برعکس عمل کنید و از پوکه‌های خالی‌شده‌ی خودکارهای‌تان انرژی بگیرید.

اگر می‌خواهید فهرستی از جایزه‌‌های مناسب برا ببینید کلیک کنید:

لوازم رتبه برترها چیست؟ جعبه‌ابزارتان را جمع‌وجور کنید!

موسیقی

اگر به دنبال تأثیر جایزه بر مطالعه هستید، قرار نیست لزوماً به دنبال جایزه عجیب‌وغریبی باشید. موزیک یکی از لذت‌های زندگی برای بسیاری از افراد است. سلیقه‌ی موسیقیایی افراد رنج بالایی دارد و با توجه به اینکه گوش‌کردن به موسیقی در طی روز و در زمان مطالعه، به‌خصوص موزیک‌های باکلام‌، پیشنهاد نمی‌شود، شما می‌توانید موسیقی موردعلاقه‌تان را به‌عنوان جایزه در نظر بگیرید.