درس اقتصاد خرد و کلان کنکور ارشد مدیریت درسی است که کمتر داوطلب کنکور کارشناسی ارشد مجموعه‌ی مدیریت آن را از دست بدهد. این درس در تمامی گرایش‌ها نقش یک درس مهم را ایفا می‌کند که درصد داوطلبان را تا حد زیادی بالا نگه دارد. اقتصاد خرد و کلان، در عین حال که درصد خوبی به داوطلبان می‌دهد، درس سختی هم محسوب نمی‌شود و از این جهت بهتر است روی این درس سرمایه‌گذاری ویژه‌ای کنید. با توجه به اینکه میانگین درصد رتبه‌برترهای کنکور ارشد مدیریت به‌سختی از ۵۰ درصد بیشتر می‌شود، وجود درسی که می‌توانیم آن را بیش از ۷۰ درصد بزنیم غنیمتی است که نباید از دست بدهیم. اگر داوطلب کنکور کارشناسی ارشد مدیریت هستید و دوست دارید در درس اقتصاد خرد و کلان درصد بالایی کسب کنید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید. در این مقاله هرچیزی که در مورد اقتصاد خرد و کلان نیاز دارید مثل بودجه بندی اقتصاد خرد و کلان کنکور مدیریت را پیدا خواهید کرد.

ضریب درس اقتصاد خرد و کلان کنکور مدیریت در کارشناسی ارشد

برای اینکه برنامه‌ی دقیقی برای درس اقتصاد داشته باشیم، دانستن چند نکته لازم است. ابتدا باید بدانیم این درس در کنکور مدیریت چه نقشی دارد. با نگاهی به دفترچه‌ی سازمان سنجش متوجه می‌شویم درس اقتصاد خرد و کلان در تمامی گرایش‌های این مجموعه مهم است. ضریب این درس در رشته‌‌ی مدیریت مالی ۳ و در باقی رشته‌ها ۲ است؛ بنابراین اقتصاد، به‌دلیل مشترک‌بودن در تمامی گرایش‌ها، می‌تواند شرایط رقابت در همه‌ی گرایش‌ها را بهتر کند. همان‌طور که می‌دانید وجود دروس مشترک باعث می‌شود داوطلبان در چند رشته مختلف رتبه کسب کنند؛ برای مثال کسانی که در رشته‌ی مدیریت بازرگانی رتبه خوبی کسب می‌کنند ممکن است در مدیریت صنعتی هم از رتبه‌های خوب باشند؛ بنابراین درسی مانند اقتصاد باعث رقابت در چند جبهه‌ی مختلف می‌شود. درصورتی که کنکور ارشد مدیریت را به‌خوبی نمی‌شناسید، حتماً این مطلب را مطالعه کنید:

کنکور ارشد مجموعه مدیریت را بصورت جامع بشناسید!

ضریب اقتصاد در گرایش‌های ارشد مدیریت

مدیریت بازرگانی: ۲

مدیریت دولتی: ۲

مدیریت صنعتی: ۲

مدیریت فناوری اطلاعات: ۲

مدیریت تکنولوژی: ۲

مدیریت مالی: ۳

مدیریت کارآفرینی: ۲

مدیریت منابع انسانی: ۲

سرفصل‌های اقتصاد خرد و کلان کنکور ارشد مدیریت

اقتصاد خرد و اقتصاد کلان مباحث نسبتاً متفاوتی دارند. در اقتصاد خرد به مسئله‌ها در حد بنگاه‌های اقتصادی نگاه می‌شود. مباحثی مانند رفتار مصرف‌کننده، عرضه‌وتقاضا در سطح بنگاه، قیمت‌گذاری، رقابت در بازار و از این دست مسئله‌ها در حوزه‌ی اقتصاد خرد قرار می‌گیرد، اما اقتصاد کلان مطالعه و نگاه به کل جامعه و اقتصاد است؛ اگر به سیاست‌های پولی، نرخ سود، تورم، بیکاری و… بپردازیم، درواقع وارد حیطه اقتصاد کلان شده‌ایم؛ بنابراین سرفصل‌های این دو درس هم جدا از هم هستند که در ادامه به آن پرداخته‌ایم.

سرفصل‌های اقتصاد خرد

عرضه-تقاضا تعادل
کشش
نظریه‌ی رفتار مصرف‌کننده
نظریه‌ی رفتار تولیدکننده
نظریه‌ی هزینه
بازار رقابت کامل
بازار انحصار کامل
بازار انحصاری و انحصار چند فروشنده

سرفصل‌های اقتصاد کلان

شیوه‌ی انجام‌دادن فعالیت اقتصادی
حسابداری ملی
مدل‌های تعیین درآمد ملی تعادلی
بازار پول و سیاست‌های پولی
تعادل همزمان بازار کالاها پول IS-LM
نظریه‌های مصرف
نظریه‌های سرمایه‌گذاری
تورم و بیکاری

بودجه بندی اقتصاد خرد و کلان کنکور ارشد مدیریت

معمولاً ترکیب سؤالات در اقتصاد خرد و کلان در سال‌های گذشته، ۱۰ تست خرد و ۱۰ تست کلان بوده که سال گذشته برای اولین بار از اقتصاد خرد ۱۱ تست و از اقتصاد کلان ۱۰ تست مطرح شد. تست‌های اقتصاد خرد و کلان در چند سال گذشته به این صورت بود:

فصل۱۳۹۹۱۴۰۰۱۴۰۱
عرضه-تقاضا تعادل۲۰۰
کشش۳۳۲
نظریه‌ی رفتار مصرف‌کننده۱۰۱
نظریه‌ی رفتار تولیدکننده۱۲۲
نظریه‌ی هزینه۱۱۱
بازار رقابت کامل۲۳۴
بازار انحصاری کامل و انحصار چند فروشنده۰۱۱
بودجه بندی اقتصاد خرد و کلان کنکور ارشد مدیریت

با نگاهی به وضعیت سؤالات و بودجه‌بندی اقتصاد کنکور ارشد مدیریت متوجه اهمیت فصل کشش خواهیم شد. این فصل هرساله بخش قابل‌توجهی از سؤالات اقتصاد خرد کنکور ارشد مدیریت را شامل می‌شود. از فصل بازار رقابت کامل و نظریه رفتار مصرف‌کننده هم در سال قبل تعداد زیادی سوال مطرح شده بود.

فصل۱۳۹۹۱۴۰۰۱۴۰۱
شیوه‌ی انجام‌دادن فعالیت اقتصادی۱۱۰
حسابداری ملی۵۲۱
مدل‌های تعیین درآمد ملی تعادلی۰۲۲
بازار پول و سیاست‌های پولی۳۱۴
تعادل همزمان بازار کالاها پول IS-LM۱۲۱
نظریه‌های مصرف۰۰۰
تورم و بیکاری۰۱۱
بودجه بندی اقتصاد خرد و کلان مدیریت

در اقتصاد کلان سخت‌تر می‌توان گفت که کدام فصل‌ها اهمیت بیشتری دارند اما معمولاً ۵ فصل اول یا نیمه اول کتاب اهمیت بیشتری دارد. این درس دو فصل اقتصاد بین‌الملل و نوسان‌های اقتصادی هم دارد که فصل بین‌الملل هیچ سؤالی در چندین سال گذشته نداشته و از فصل نوسان‌های اقتصادی و سیاست تثبیت در چندین سال گذشته فقط دو تست مطرح‌شده‌ است که معمولاً دانشجویان این فصل‌ها را مطالعه نمی‌کنند.

درصد اقتصاد خرد و کلان در کنکور ارشد مدیریت

یکی از سؤال‌هایی که حتماً قبل از برنامه‌ریزی باید به آن پاسخ دهید این است که رتبه‌برترها این درس را چند درصد می‌زنند؟ همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، اقتصاد درسی نیست که کسی از آن به‌سادگی بگذرد. این درس در اکثر گرایش‌ها درصد بالایی دارد؛ برای مثال، میانگین درصد این درس در میان رتبه‌های تک‌رقمی مدیریت بازرگانی حدود ۷۵ درصد و میانگین داوطلبان زیر ۱۰۰، حدود ۴۵ درصد است. داوطلبان مدیریت صنعتی هم این درس را بیش از ۵۰ درصد پاسخ می‌دهند و رتبه‌برترهای مدیریت مالی هم این درس را حدود ۷۰ درصد می‌زنند؛ به‌این ترتیب، اگر قصد دارید در جمع رتبه‌برترهای گرایش‌های مختلف رشته‌ی مدیریت باشید، این درس را از دست ندهید؛ زیرا تقریباً همه این درس را مطالعه می‌کنند. این درس شاید مزیت رقابتی ایجاد نکند، اما شرط لازم برای موفقیت است؛ یعنی با بالازدن این درس جلوتر از دیگران نیستید، اما با پایین‌زدن آن حتماً از رقابت جا می‌مانید.

منابع اقتصاد خرد و کلان کنکور ارشد مدیریت

اقتصاد خرد و اقتصاد کلان به‌صورت یک درس در کنکور مطرح می‌شود. درک مفاهیم اقتصادی ممکن است در ابتدا کمی برای شما سخت باشد و وقت زیادی بگیرد، اما هر قدر با این درس ارتباط بیشتری برقرار کنید، شیرین‌تر و ساده‌تر خواهد شد. منابع معرفی‌شده منابع کنکوری هستند و ممکن است به‌صورت کامل و جامع درمورد خیلی از مفاهیم صحبت نکرده باشند. درصورتی‌که می‌خواهید تمامی مفاهیم را عمیق یاد بگیرید، بهتر است از منابع دانشگاهی کمک بگیرید که البته زمان نسبتاً زیادی را هم می‌طلبد. در کنار کلاس اقتصاد خرد و کلان کنکور مدیریت کافه‌تدریس این منابع برای مطالعه این درس پیشنهاد می‌شود:

  • «اقتصاد خرد»، محسن نظری، انتشارات نگاه دانش؛
  • «اقتصاد کلان»، محسن نظری، انتشارات نگاه دانش؛
  • «۲۰۰۰ سؤال چهارگزینه‌ای اقتصاد خرد»، محسن نظری، انتشارات نگاه دانش؛
  • «۲۰۰۰ سؤال چهارگزینه‌ای اقتصاد کلان»، محسن نظری، انتشارات نگاه دانش.

آموزش اقتصاد خرد و کلان کنکور ارشد مدیریت

از آنجا که درصد زیادی از داوطلبان کنکور ارشد مدیریت فارغ‌التحصیلان دیگر رشته‌ها هستند و با دروس این کنکور آشنایی چندانی ندارند، خیلی از داوطلبان کلاس‌های آموزشی را برای آمادگی کنکور انتخاب می‌کنند. از طرفی کلاس و یادگیری زیر نظر یک استاد باعث می‌شود که سرعت یادگیری چندین برابر شود و زمان در دوره‌ی حساس کنکور صرفه‌جویی شود.

اقتصاد از درس‌هایی محسوب می‌شود که اغلب داوطلبان ترجیح می‌دهند با کلاس پیش بروند؛ زیرا اکثر داوطلبان رشته مدیریت خیلی با این درس آشنا نیستند و مطالعه آن از کتاب و منابع دیگر باعث اتلاف وقت زیادی می‌شود؛ بنابراین بهترین راه آموزش اقتصاد خرد و کلان کنکور مدیریت شرکت در کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی است تا سرعت یادگیری افزایش پیدا کند و وقت بیشتری برای مطالعه‌ی دیگر دروس داشته باشید.

اقتصاد خرد و کلان را حذف کنیم؟

بخش زیادی از داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد مدیریت، فارغ‌التحصیلان سایر رشته‌ها هستند که با این درس آشنا نیستند و تصور می‌کنند که شاید بهتر است این درس را حذف کنیم. درس اقتصاد رشته مدیریت مباحث سختی ندارد و از طرفی در همه رشته‌ها و گرایش‌های مجموعه مدیریت ضریب خوبی دارد. مطالعه این درس کمک می‌کند در چند رشته جز رتبه برترهای مدیریت باشید و ازاین‌جهت مزیت بسیار بزرگی برایتان ایجاد کرد. بنابراین به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌کنیم که این درس را حذف کنید و برعکس پیشنهاد می‌کنیم حتماً این درس را جز دروس مطالعاتی خود قرار دهید.

سؤالات متداول درباره‌ی درس اقتصاد خرد و کلان

۱. لزومی دارد ابتدا خرد خوانده شود و بعد سراغ اقتصاد کلان برویم؟

خیر این دو درس مفاهیم متفاوتی دارند و هر یک را می‌توان جداگانه مطالعه کرد.

۲. از کی مطالعه اقتصاد را شروع کنم؟

اقتصاد از درس‌هایی است که هم حجم نسبتاً زیادی دارد و هم یادگیری مفاهیم آن به چند بار مطالعه نیازدارد. بهتر است زمان خوبی را برای مطالعه‌ی این درس اختصاص دهید؛ مثلاً از اواخر تابستان یا اوایل پاییز. با توجه به تغییر زمان کنکور به اسفند بهتر است از شهریور مطالعه‌ی این درس را شروع کنید.

۳. بهترین منابع درس اقتصاد خرد و کلان کدام‌اند؟

کتاب‌های محسن نظری و ۲۰۰۰ تست.

۴. کلاس آنلاین برای این درس لازم است؟

این به انتخاب شما بستگی دارد، اما کلاس باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود و از این جهت شرایط را برای مطالعه‌ی چند باره این درس یا دیگر دروس بهتر می‌کند.

۵. در صورت شرکت در کلاس نیاز به منابع بیشتری دارم؟

با شرکت در کلاس نیاز به منابع مطالعاتی دیگری ندارید. اما برای زدن تست‌های بیشتر می‌توانید کتاب‌های تستی تهیه کنید.

اگر برای کنکور کارشناسی ارشد مجموعه‌ی مدیریت آماده می‌شوید، پیشنهاد می‌کنیم برای گرفتن بالاترین درصد در درس اقتصاد خرد و کلان کلاس آنلاین این درس با تدریس ابراهیم میرزای صراف را از دست ندهید:

کلاس آنلاین اقتصاد خرد و کلان ویژه کنکور ارشد مدیریت