کنکور کارشناسی ارشد مدیریت یکی از پرطرفدارترین انتخاب‌های داوطلبان برای تحصیلات تکمیلی است. در دفترچه آزمون کارشناسی ارشد مجموعه‌ی مدیریت با کد ۱۱۴۲ ارائه می‌شود. تنوع گرایش‌های مدیریت و هم‌چنین ماهیت پویا و جذاب این رشته به این انجامیده است که پنجاه تا شصت درصد متقاضیان این رشته از میان دانش‌آموختگان رشته‌های دیگر باشند. در این مطلب با کنکور کارشناسی ارشد مدیریت بیشتر آشنا می‌شویم، ضرایب دروس کنکور ارشد مدیریت را بررسی می‌کنیم و همچنین در مورد منابع کنکور ارشد مدیریت توضیحاتی خواهیم داد. اگر داوطلب کنکور ارشد مدیریت هستید این مقاله را دنبال کنید.

کنکور کارشناسی ارشد مدیریت

کنکور کارشناسی ارشد مدیریت یکی از گزینه‌های جذاب برای دانشجویان تمامی رشته‌هاست. مجموعه‌ی مدیریت پانزده رشته و بیش از پنجاه گرایش را دربرمی‌گیرد. این مجموعه از مدیریت بازرگانی تا مدیریت حمل‌ونقل دریایی بین‌قاره‌ای را شامل می‌شود. این تنوع را در کمتر رشته‌ای پیدا خواهید کرد.

برخلاف بسیاری از رشته‌ها، مجموعه‌ی مدیریت هنوز بازار کار نسبتاً خوبی دارد. دانشجویان این رشته، علاوه بر دروس حفظ‌کردنی، مباحث تحلیلی و مفهومی زیادی دارند که با کمک آن‌ها می‌توانند در فرصت‌های شغلی مختلف حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.

گرایش‌های ارشد مدیریت

گرایش‌های ارشد مدیریت بسیار گسترده هستند و انتخاب آن بعد از اعلام نتایج کنکور انجام می‌شود. داوطلبان ارشد مدیریت به‌صورت یک مجموعه در کنکور شرکت می‌کنند و با توجه به ضرایب دروسی که پاسخ می‌دهند در تمام رشته‌ها یک رتبه کسب می‌کنند. همه داوطلبان بعد از کنکور می‌توانند در تمام رشته‌ها و گرایش‌های ارشد مدیریت انتخاب رشته کنند و در صورت قبول شدن در آن رشته تحصیل کنند. در انتخاب رشته باید به مواردی مانند علاقه، بازار کار، شرایط ادامه تحصیل و… توجه داشته باشید تا از بین چندین گرایش مدیریت بهترین را انتخاب کنید.

گرایش‌های ارشد مدیریت تفاوت زیادی باهم ندارند و در هر رشته تمایز گرایش‌ها در حد ۸ واحد درسی است و به همین دلیل معمولاً در انتخاب گرایش‌های ارشد مدیریت تمرکز داوطلبان بیشتر بر دانشگاه موردنظرشان است. بعد از مطالعه دقیق در مورد گرایش‌های رشته مدیریت بهتر است در هنگام انتخاب رشته با یک مشاور متخصص و دلسوز هم مشورت کنید. در مقاله زیر می‌توانید بیشتر با گرایش‌های رشته مدیریت در کارشناسی آشنا شوید.

گرایش‌های رشته مدیریت در کارشناسی ارشد را بشناسید!

دروس کنکور ارشد مدیریت

همان‌طور که اشاره کردیم، مجموعه‌ی مدیریت از پانزده گرایش مختلف تشکیل شده است. این تنوع در گرایش طبیعتاً تنوع دروس را به دنبال خواهد داشت.

برای مجموعه‌ی مدیریت شانزده درس تعریف شده است. شما با توجه به رشته‌ی مدنظرتان نیاز به خواندن ۶ تا ۸ درس دارید؛ برای مثال، درس بازاریابی در رشته‌ی مدیریت بازرگانی ضریب ۴ دارد و مهم‌ترین درس این رشته است، درحالی‌که ضریب این درس در رشته‌ی مدیریت دولتی صفر است؛ بنابراین اگر برای رشته‌ی مدیریت دولتی کنکور می‌دهید، به این درس نیازی نخواهید داشت. دروس مجموعه مدیریت، با توجه به دفترچه‌ی ثبت‌نام کارشناسی ارشد، عبارت‌اند از:

  • زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)
  • اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام
  • ریاضی و آمار
  • تئوری‌های مدیریت
  • اقتصاد خرد و کلان
  • مالیه‌ی عمومی و بودجه
  • مدیریت منابع انسانی
  • تحقیق در عملیات
  • مدیریت مالی
  • مدیریت تولید
  • بازاریابی
  • مدیریت سرمایه‌گذاری و ریسک
  • مبانی کارآفرینی،
  • حسابداری مالی و صنعتی
  • دانش حمل‌ونقل
  • دانش مدیریت بازرگانی و حمل‌ونقل

ضرایب دروس ارشد مدیریت

هر یک از دروس رشته‌ی مدیریت در گرایش‌های مختلف آن ضریب‌های متفاوتی دارد. در این جدول می‌توانید با ضرایب درس‌های مختلف مدیریت برای کنکور کارشناسی ارشد مدیریت آشنا شوید:

ضرایب دروس در گرایش‌های مجموعه‌ی مدیریت

زبان عمومی و تخصصی

زبان پای ثابت تمامی رشته‌ها در آزمون کنکور کارشناسی ارشد است؛ البته این درس برای بسیاری از دانشجویان به یک نقطه‌ضعف تبدیل شده ‌است. زبان برای همه‌ی رشته‌های مجموعه‌ی مدیریت ضریب نسبتاً بالایی دارد. اگر دانش زبان بالایی دارید، می‌توانید روی آن حساب ویژه باز کنید.

به‌جز رشته‌های مدیریت مالی و مالی (ضریب ۲) و هم‌چنین مدیریت حمل‌ونقل دریایی بین‌قاره‌ای و مدیریت بازرگانی دریایی (ضریب ۴)، زبان در باقی رشته‌های مجموعه‌ی مدیریت ضریب ۳ دارد. سی سؤال از این درس در کنکور ارشد مطرح می‌شود.

اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام

اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام از دروس جدید کنکور کارشناسی ارشد مدیریت است. این درس در سال ۹۴ به کنکور ارشد مدیریت اضافه شد و هر سال پانزده سؤال از آن مطرح می‌شود. در سال‌های ابتدایی مطرح‌شدن این درس، سؤالات بسیار ساده‌ای مطرح می‌شد، اما تجربه‌ی چندساله‌ی این درس در کنکور باعث شده است کیفیت سؤالات بالاتر رود و پاسخ‌دادن به سؤالات این درس دیگر به‌سادگی گذشته نباشد. ضریب درس اصول و مبانی مدیریت از دیگاه اسلام در تمامی رشته‌های مجموعه مدیریت ۲ است.

ریاضی و آمار

ریاضی و آمار در تمامی رشته‌ها و گرایش‌های کنکور کارشناسی ارشد مدیریت اهمیت دارد، به‌طوری که این درس در رشته‌های مدیریت بازرگانی، مدیریت دولتی، مدیریت فناوری اطلاعات، مدیریت تکنولوژی، مدیریت مدیریت منابع انسانی، مدیریت بحران، مدیریت اماکن متبرکه و سیاست‌گذاری علم و فناوری ضریب ۲، در رشته‌های مدیریت صنعتی، مدیریت مالی، کارآفرینی، مدیریت حمل‌ونقل دریایی، مالی و مربیگری کسب‌وکار ضریب ۳ و در رشته‌ی مدیریت بازرگانی دریایی ضریب ۴ دارد.

در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت بیست سؤال از ریاضی و آمار مطرح می‌شود. این درس از درس‌هایی است که برای دانشجویانی که قصد تغییر رشته از رشته‌های مهندسی به رشته‌ی مدیریت را دارند یک نقطه‌قوت محسوب می‌شود؛ زیرا دانشجویان علوم‌انسانی معمولاً با این درس میانه‌ی خوبی ندارند.

تئوری‌های مدیریت

مهم، فرّار و چالشی؛ این سه کلمه شاید بهترین تعریف برای این درس باشد. تئوری‌های مدیریت از مهم‌ترین درس‌های کنکور کارشناسی ارشد مدیریت است که در اکثر رشته‌های این مجموعه ضریب ۳ (در رشته‌های کارآفرینی، مدیریت مالی، حمل‌ونقل دریایی، مالی، بازرگانی دریایی، مربیگری کسب‌وکار ضریب ۲) دارد. حجم این درس نسبتاً زیاد است و متقاضیان رشته‌های مدیریت باید وقت نسبتاً زیادی را به این درس اختصاص دهند. از این درس سی سؤال در کنکور کارشناسی ارشد مطرح می‌شود.

اقتصاد خرد و کلان

اقتصاد پنجمین و آخرین درسی است که در تمامی رشته‌های این مجموعه ضریب دارد. سهم این درس در کنکور کارشناسی ارشد بیست سؤال است، ۱۰ سؤال اقتصاد خرد و ۱۰ سؤال اقتصاد کلان؛ البته معمولاً کمی متقاضیان را با چالش مواجه می‌کند. به‌دست‌آوردن درصد بالا در این درس در کنکور کارشناسی ارشد می‌تواند نقطه‌ی تمایز دانشجویان باشد. این درس در رشته‌ی مدیریت مالی و مالی ضریب ۳ و در باقی رشته‌ها ضریب ۲ دارد.

مالیه‌ی عمومی و بودجه

مالیه‌ی عمومی و بودجه برای بیشتر رشته‌های مدیریت در کنکور کارشناسی ارشد ضریب صفر دارد، ولی برای کسانی که به مدیریت دولتی، مربیگری کسب‌وکار یا نظارت و بازرسی علاقه دارند این درس اهمیت پیدا می‌کند.

در این رشته‌ها ضریب این درس ۳ است که نشان از اهمیت آن دارد. از این درس پانزده سؤال مطرح می‌شود و غالباً به محاسبات ریاضی پیچیده نیاز ندارند.

مدیریت منابع انسانی

از این درس می‌توان به‌عنوان باثبات‌ترین درس مجموعه‌ی مدیریت یاد کرد؛ زیرا مدیریت منابع انسانی در سال‌های مختلف تغییرات کمی دارد. درس مدیریت منابع انسانی برای رشته‌های مدیریت دولتی و مدیریت منابع انسانی اهمیت زیادی دارد (ضریب ۳) و برای باقی رشته‌ها، به‌جز چند رشته‌ی کم‌طرفدارتر، مانند مدیریت بازرسی و مدیریت بحران، ضریب ندارد (ضریب صفر). از این درس پانزده سؤال مطرح می‌شود.

تحقیق در عملیات

اگر با کارشناسی مهندسی صنایع یا مدیریت صنعتی در کنکور ارشد شرکت کرده‌اید، این درس می‌تواند سرنوشت شما را تغییر دهد. تحقیق در عملیات درسی است که بیشتر متقاضیان کنکور ارشد مدیریت به خواندن آن علاقه‌ای ندارند؛ زیرا این درس از پایه‌های مهندسی صنایع و مدیریت صنعتی است و باقی رشته‌ها درک خیلی زیادی از این درس ندارند. داشتن کمی پایه‌ی ریاضی و البته تجزیه‌وتحلیل برای این درس ضروری است.

ضریب این درس در رشته‌ی مدیریت صنعتی و مدیریت حمل‌ونقل دریایی ۳ و برای رشته‌های مدیریت بازرگانی، مدیریت فناوری اطلاعات و مدیریت تکنولوژی ۲ است (باقی رشته‌ها ضریب صفر). از این درس پانزده سؤال مطرح می‌شود.

مدیریت مالی

همان‌طور که از اسم این درس پیداست، برای رشته‌ی مدیریت مالی و مالی این درس اهمیت بسیار زیادی دارد. ضریب درس مدیریت مالی برای این دو رشته ۴ است (برای باقی رشته‌ها ضریب صفر). از این درس پانزده سؤال مطرح می‌شود و آشنایی با اقتصاد و حسابداری مالی برای موفق‌شدن در آن ضروری است.

مدیریت تولید

مدیریت تولید در رشته‌ی مدیریت صنعتی ضریب ۳، مدیریت فناوری اطلاعات و مدیریت تکنولوژی ضریب ۲ دارد. از این درس هم پانزده سؤال در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت مطرح می‌شود که اگر با مباحث مهندسی صنایع و مدیریت صنعتی آشنا باشید (کنترل موجودی، کنترل کیفیت، تئوری صف و غیره)، احتمالاً در این درس چندان به دردسر نخواهید افتاد.

بازاریابی

بازاریابی مهم‌ترین درس رشته‌ی مدیریت بازرگانی با ضریب ۴ است؛ هم‌چنین این درس در رشته‌های مدیریت فناوری اطلاعات، کارآفرینی، منابع انسانی و مربیگری کسب‌وکار ضریب ۲ دارد.

در سال‌ها‌ی اخیر سؤالات درس بازاریابی مفهومی‌تر شده‌اند و صرفاً حفظ‌کردن مفاهیم نمی‌تواند برای زدن پانزده تست مطرح‌شده کافی باشد.

درس بازاریابی برای بسیاری از داوطلبان ارزش وقت‌گذاشتن دارد؛ زیرا رسیدن به درصد بالا در این درس راحت‌تر از تحقیق در عملیات، ریاضی و آمار و زبان است.

مدیریت سرمایه‌گذاری و ریسک

ضریب درس مدیریت سرمایه‌گذاری برای رشته‌ی مدیریت مالی و مالی ۴ است که این از اهمیت این درس نشان دارد. از این درس هر سال پانزده سؤال مطرح می‌شود. اگر به سؤالات سال‌های قبل این درس مراجعه کنید، سؤالاتی را پیدا خواهید کرد که جواب درست ندارند؛ پس اگر در آزمون کنکور کارشناسی ارشد مدیریت این مورد برای شما تکرار شد، تمرکزتان را از دست ندهید.

مبانی کارآفرینی

از اسم این درس پیداست که مبانی کارآفرینی برای رشته کارآفرینی ضریب نسبتاً بالایی دارد (ضریب ۳)؛ هم‌چنین مبانی کارآفرینی برای رشته‌ی مربیگری کسب‌وکار هم ضریب مشابه دارد. از این درس پانزده سؤال مطرح می‌شود که غالب مفاهیم آن تئوریک و حفظ‌کردنی هستند.

حسابداری مالی و صنعتی

حسابداری مالی برای رشته‌ی مدیریت مالی و مالی ضریب ۴ دارد. این درس نسبتاً دشوار است و باید زمان مناسبی به آن اختصاص داده شود؛ البته شاید به سختی دیگر درس‌های با ضریب ۴ رشته‌ی مدیریت مالی نباشد. پانزده سؤال از این درس مطرح می‌شود.

درس دانش حمل‌ونقل و دانش مدیریت بازرگانی و حمل‌ونقل

این دو عنوان درس‌های آخر مجموعه‌ی مدیریت هستند. دانش حمل‌ونقل برای رشته‌ی مدیریت حمل‌ونقل دریایی بین‌قاره‌ای ضریب ۳ (باقی رشته‌ها با ضریب صفر) و درس دانش مدیریت بازرگانی و حمل‌ونقل برای رشته‌ی مدیریت بازرگانی دریایی ضریب ۲ (باقی رشته‌ها ضریب صفر) دارد.

دفترچه‌ی آزمون کنکور کارشناسی ارشد مدیریت ۲۹۵ سؤال دارد. داوطلبان باید فقط به سؤالات رشته‌ی مدنظر خودشان پاسخ دهند؛ هم‌چنین داوطلبان می‌توانند به سؤالات دیگر گرایش‌ها هم پاسخ دهند تا شانس خود را در دیگر رشته‌های مجموعه مدیریت هم بیازمایند.

مدت زمان پاسخگویی به سؤالات کنکور ارشد مدیریت ۱۵۰ دقیقه است.

منابع کنکور ارشد مدیریت

بزرگ‌ترین چالش داوطلبان در مسیر کنکور انتخاب منابع کنکور ارشد مدیریت است. دروس کنکور ارشد مدیریت ماهیت انسانی دارند و به همین دلیل از مفاهیم بسیار گسترده‌ای تشکیل‌شده‌اند. هر کتاب یا منبع بخشی از مباحث را پوشش می‌دهد و گاها برای یک درس ممکن است مجبور به تهیه دو یا سه کتاب شوید تا همه مطالب را به‌خوبی مطالعه کنید. ازاین‌جهت انتخاب منابع کنکور ارشد مدیریت حتماً باید با مشورت با یک مشاور باتجربه انجام شود.

در هنگام تهیه منابع از تهیه پکیج‌های یکجا کتاب پرهیز کنید و سعی کنید در هر درس به‌صورت جداگانه تحقیق کنید تا بهترین منبع برای هر درس را در اختیار داشته باشید. برای اینکه داوطلبان درک کاملی از منابع کنکور ارشد مدیریت داشته باشند در وبلاگ کافه تدریس یک مقاله جامع برای منابع ارشد مدیریت منتشر کرده‌ایم که از طریق لینک زیر می‌توانید مطالعه کنید. همچنین با توجه به اهمیت متفاوت دروس در گرایش‌های ارشد مدیریت ممکن است انتخاب منابع هم متفاوت شود؛ به‌طور مثال داوطلبان مدیریت صنعتی باید درصد خوبی از درس تحقیق در عملیات کسب کنند درحالی‌که مطالعه کتاب برای این درس خیلی مفید نیست. شاید بهتر است داوطلبان این رشته از کلاس‌های آموزشی به‌جای کتاب استفاده کنند. بنابراین پیش از تهیه هر منبعی با یک مشاور مجرب مشورت کنید تا انتخاب بهتری داشته باشید.

بهترین منابع کنکور کارشناسی ارشد مدیریت را بشناسید!

کلاس‌های آنلاین کنکور ارشد مدیریت

یکی از مهم‌ترین منابع کنکور کارشناسی ارشد مدیریت منابع آنلاین و به‌ویژه کلاس‌های آنلاین، ویدئوهای آموزشی و وبینارهای درس و تست، نکته و تست و مرور و جمع‌بندی است. برای موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت شما نیاز دارید به‌سراغ این دسته از منابع بروید.

کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی کنکور ارشد مدیریت به شما کمک می‌کند تا در هر جای ایران که هستید، به بهترین استادان و منابع دسترسی کامل داشته باشید، بتوانید صفر تا صد مفاهیم را در کوتاه‌ترین زمان یاد بگیرید، در زمان خود صرفه‌جویی کنید و زمان حاصل را به آمادگی برای کنکور اختصاص دهید و با برنامه‌ریزی جامع و منظم پیش بروید.

کافه‌تدریس برای آمادگی داوطلبان در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کلاس‌های آنلاین، ویدئوهای آموزشی و وبینارهای منظم ارائه می‌کند. برای آشنایی با خدمات کافه‌تدریس برای کنکور کارشناسی ارشد مدیریت روی این لینک کلیک کنید:

کلاس‌های آنلاین کنکور کارشناسی ارشد مدیریت