بهترین دانشگاه‌های جهان در رشته مدیریت کدام‌اند؟ مدیریت یکی از پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در ایران و جهان است و هر سال تعداد زیادی از افراد برای تحصیل در این رشته اقدام می‌کنند. در این مقاله با بررسی بهترین رشته مدیریت برای مهاجرت، بهترین کشورها برای رشته مدیریت و همچنین بهترین دانشگاه مدیریت ایران، بهترین دانشگاه‌های جهان در رشته مدیریت را هم معرفی کرده‌ایم.

بهترین دانشگاه‌های جهان در رشته مدیریت

اگر قصد مهاجرت تحصیلی در رشته‌ی مدیریت دارید، باید بدانید این رشته در دنیا طرفداران زیادی دارد و برای اخذ پذیرش در این رشته باید رقابت سنگینی را پشت‌سر بگذارید، به‌خصوص اگر می‌خواهید در دانشگاه‌های برتر دنیا تحصیل کنید. معمولاً دانشگاه‌ها را براساس سطح علمی رتبه‌بندی می‌کنند. مؤسسه‌ی QS هر سال فهرستی از بهترین دانشگاه‌های جهان در رشته‌های مختلف ارائه می‌کند. در ادامه فهرست ۱۰ دانشگاه برتر رشته‌ی مدیریت در سال ۲۰۲۱ از نظر مؤسسه‌ی QS را معرفی می‌کنیم.

بهترین کشورها برای رشته مدیریت

مهاجرت چه به‌صورت تحصیلی و چه به شکل کاری مهم‌ترین و بزرگ‌ترین تغییر برای هرکسی خواهد بود. پروسه مهاجرت و زندگی در کشور دیگر سختی‌هایی دارد که اگر از قبل به آن فکر نکرده باشید شرایط را سخت‌تر از چیزی می‌کند که انتظار دارید. به‌طورکلی برای انتخاب بهترین کشورها برای رشته مدیریت ابتدا باید معیارهای خود را لیست کنید. شرایط زندگی، نرخ بیکاری، هزینه تحصیل، کیفیت دانشگاه‌ها و زبان مهم‌ترین معیارهای علاقه‌مندان به مهاجرت است. به همین دلیل ممکن است بهترین کشور برای هرکسی متفاوت باشد و با توجه به معیارهای موجود برای هرکسی کشورهای مختلف جایگاهی متفاوتی در ذهن هرکسی داشته باشند.

معمولاً کشورهای توسعه‌یافته که امکان تحصیل به زبان انگلیسی را دارند در بین مهاجران محبوب‌تر هستند و به دلیل داشتن دانشگاه‌های سطح اول، درآمد سرانه بالا و شرایط اقتصادی مناسب می‌توان در جمع بهترین کشورها برای رشته مدیریت قرار بگیرند. کشورهای آمریکا، کانادا، استرالیا، انگلستان، آلمان، هلند و را می‌توان بهترین کشورها برای رشته مدیریت دانست.

اما باید دوباره تأکید کنیم که با توجه به معیارهای هر فرد این کشورها متفاوت خواهند بود؛ به‌طور مثال هزینه تحصیل در آمریکا خیلی بیشتر از هزینه تحصیل در کشورهای دیگر مانند هلند است اما شرایط زندگی در آمریکا یا کیفیت دانشگاه‌ها ممکن است برای برخی معیار مهم‌تری باشد. در کشوری مثل انگلستان معیار زبان کاملاً برطرف می‌شود اما ممکن است هزینه‌ها بیشتر از آلمان باشد. استرالیا نرخ بیکاری بیشتری به نسبت دانمارک یا انگلیس دارد اما کشور مهاجرپذیرتری است. بنابراین نمی‌تواند یک لیست از بهترین کشورهای برای رشته مدیریت در نظر گرفت و این لیست را به همه پیشنهاد کرد. هرکسی با توجه به شرایط خود می‌تواند انتخاب بهینه‌ای داشته باشد.

بهترین رشته مدیریت برای مهاجرت

بهترین رشته مدیریت برای مهاجرت کدام است؟ بخشی زیادی از انتخاب رشته برای ادامه تحصیل به علایق هر فرد بستگی دارد. شرایط تحصیلی و کاری در کشورهای مختلف طوری نیست که بدون علاقه بتوانید به‌سادگی آن را پشت سر بگذارید. با وجود نرخ بیکاری بسیار پایین در کشورهای توسعه‌یافته، شرایط کاری معمولاً خیلی سخت‌تر از ایران است و باوجود کار سنگین اگر علاقه‌ای هم نداشته باشید احتمالاً خیلی زود خسته خواهید شد. آینده شغلی رشته‌های مالی معمولاً خوب است و کسانی که به این رشته علاقه دارند شانس خوبی در کشور مقصد خواهند داشت.

رشته‌های مدیریت بازرگانی، مدیریت منابع انسانی، گرایش‌های مربوط به بیمه، فناوری اطلاعات و برخی گرایش‌های مدیریت صنعتی مثل تحقیق در عملیات گرایش‌های پرطرفداری برای ادامه تحصیل در خارج از ایران هستند. برای انتخاب بهترین رشته مدیریت برای مهاجرت باید میزان پذیرش دانشگاه‌ها، هزینه تحصیل، زبان، شرایط و فرصت‌های کاری رشته موردنظر را بررسی کنید.

بهترین دانشگاه مدیریت ایران

انتخاب بهترین دانشگاه مدیریت در ایران کار چندان سختی نیست. در ایران دانشگاه‌های زیادی در رشته مدیریت دانشجو می‌پذیرند و کمتر دانشگاهی را پیدا می‌کنید که پذیرش رشته مدیریت را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد نداشته باشد. در ایران می‌توان دانشگاه تهران را بهترین دانشگاه رشته مدیریت دانست که انتخاب اول تمام رتبه برترهای کارشناسی ارشد و دکتری مدیریت است. دانشگاه شهید بهشتی و تربیت مدرس در جایگاه‌های بعدی قرار دارند که معمولاً داوطلبان ترجیح می‌دهند این دو دانشگاه را پیش از سایر دانشگاه‌ها مثل علامه طباطبایی و خوارزمی انتخاب کنند. دانشگاه‌های علامه و خوارزمی در جایگاه بعد و سپس دانشگاه الزهرا (برای دختران) و مراکز استان‌ها مانند دانشگاه تبریز، اصفهان، فردوسی مشهد و شیراز قرار دارند. برای مطالعه بیشتر در مورد بهترین دانشگاه مدیریت ایران مقاله زیر را مطالعه کنید.

بهترین دانشگاه‌های ایران در رشته مدیریت را بشناسید!

بهترین دانشگاه برای رشته مدیریت

انتخاب بهترین دانشگاه برای رشته مدیریت در بین تمام دانشگاه‌های جهان کار نسبتاً دشواری است. معمولاً متقاضیان مهاجرت بهترین دانشگاه را از بین دانشگاه‌های کشور موردنظرشان انتخاب می‌کنند. درواقع اگر به فکر مهاجرت هستید ابتدا باید کشور موردنظر خود را انتخاب کنید و سپس از بین دانشگاه‌های کشور مقصد بهترین دانشگاه برای رشته مدیریت را انتخاب کنید. اما با توجه به اعتبار علمی می‌توان دانشگاه‌های دنیا را دسته‌بندی کرد و وب‌سایت و مؤسساتی هستند که این کار را به‌صورت سالانه انجام می‌دهند. توجه داشته باشید که این دانشگاه‌ها ممکن است در هرسال جایگاه متفاوتی داشته باشند. در ادامه چند مورد از بهترین دانشگاه‌ها برای رشته مدیریت را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه هاروارد

اگر به فهرست بهترین دانشگاه‌های رشته‌ی مدیریت در چند سال اخیر نگاهی بیندازید، دانشگاه هاروارد هر سال رتبه‌ی نخست را از آن خود کرده است. هاروارد در سال ۱۶۳۶ تأسیس شد و قدیمی‌ترین مؤسسه‌ی آموزشی ایالات متحده است. هاروارد، مانند بسیاری از دانشگاه‌های قدیمی ایالات متحده، برای تربیت روحانی تأسیس شد و امروزه به معتبرترین مؤسسه‌ی آموزشی دنیا تبدیل شده است.

پردیس ۲۰۹ هکتاری هاروارد دو سالن تئاتر و پنج موزه را درخود جای داده است و در حال حاضر ۲۱۰۰۰ دانشجو دارد. جالب است بدانید هشت رئیس‌جمهوری امریکا در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند و این دانشگاه ۶۲ میلیاردر زنده پرورش داده ‌است.

مدرسه‌ی کسب‌وکار INSEAD

مدرسه‌ی کسب‌وکار INSEAD

مدرسه‌ی کسب‌وکار INSEAD در سال ۱۹۵۷ با هدف تربیت مدیران کسب‌وکارهای جهان احداث شد. این مؤسسه در فرانسه تأسیس شد و در سنگاپور و ابوظبی هم پردیس دارد. این مؤسسه‌ی آموزشی از چهل کشور دنیا هیئت‌علمی دارد. مؤسسه‌ی INSEAD در سال ۲۰۲۱ دومین مؤسسه‌ی آموزشی حوزه‌ی مدیریت در جهان از لحاظ کیفیت آموزشی و سطح علمی است.

مدرسه‌ی کسب‌وکار لندن

مدرسه‌ی کسب‌وکار لندن

شاید برای‌تان جالب باشد که ۹۴ درصد دانش‌آموختگان مدرسه‌ی کسب‌وکار لندن حداکثر سه ماه بعد از فارغ‌التحصیلی، در موقعیتی کاری مشغول‌به‌کار شده‌اند. این مؤسسه‌ در سال ۱۹۶۴ تأسیس شد و بیش از صد میلیت مختلف را در خود جای داده‌ است. مدرسه‌ی بازگانی لندن هر سال در میان برترین مؤسسات آموزشی قرار می‌گیرد.

دانشگاه MIT یا Massachusetts Institute of Technology

دانشگاه MIT یا Massachusetts Institute of Technology

«Mind and Hand»؛ این شعار تأمل‌برانگیز مؤسسه‌ی فناوری ماساچوست یا دانشگاه MIT است. شاید سال ۱۸۶۱ که این دانشگاه تأسیس شد باورش سخت بود که روزی این جامعه‌ی کوچک به ۱۱۰۰۰ دانشجو و ۱۰۰۰ عضو هیئت‌علمی تبدیل شود. دانش‌آموختگان دانشگاه MIT بیش از ۳۰۰۰۰ شرکت فعال را راه‌اندازی کرده‌اند که این معادل ۴.۶میلیون شغل بوده است و درآمد سالانه حدود ۱.۹تریلیون دلار.

دانشگاه MIT ۱۶۸ هکتار مساحت دارد. این دانشگاه دوازده موزه و گالری را در خود جای داده ‌است. مؤسسه‌ی فناوری ماساچوست پنج دانشکده دارد: معماری، مهندسی، علوم‌انسانی و هنر، مدیریت، علوم پایه.

دانشگاه استنفورد

دانشگاه استنفورد

این دانشگاه در قلب سیلیکون‌ولی یا دره‌ی سیلیکون قرار دارد، جایی که به‌نوعی خانه یاهو، گوگل و بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری دنیاست. بخش زیادی از شرکت‌های سیلیکون را فارغ‌التحصیلان دانشگاه استنفورد مدیریت می‌کنند. گفته می‌شود اگر فارغ‌التحصیلان دانشگاه استنفورد کشور خود را تشکیل دهند، این کشور جزو اقتصاد برتر دنیا قرار خواهد گرفت.

این دانشگاه را لیلاند استنفورد و همسرش در سال ۱۸۸۵ تأسیس کردند و اولین دانشجوی استنفورد در سال ۱۸۹۱ بود. تنها فرزند استنفورد بر اثر حصبه درگذشت و آن دو تصمیم گرفتند برای یادبود فرزندشان استنفورد را در زمین مزرعه‌ی خود تأسیس کنند. پردیس استنفورد، با نام مستعار «مزرعه»، دیگر مزرعه‌ای ساده نیست که در آن اسب پرسه می‌زند. امروزه استنفورد یک جامعه تحصیلکرده پانزده‌هزارنفری دارد که حتی زبان استنفورد را در میان دانشجویان ایجاد کرده است، زبانی که فقط در میان دانشجویان دانشگاه رایج است.

دانشگاه پنسیلوانیا

این دانشگاه در سال ۱۷۴۰ قبل از اعلام استقلال ایالات‌متحده تأسیس شده‌ است. مؤسس و اولین رئیس دانشگاه پنسیلوانیا، بنجامین فرانکلین، از بنیان‌گذاران ایالات‌متحده است. فرانکلین فقط به دنبال تربیت روحانیون نبود، بلکه از آموزشی حمایت می‌کرد که علاوه بر هنر و علوم‌انسانی، علوم مختلف را در راستای امرارمعاش آموزش دهد. این دانشگاه بیش از ۲۶۵۰۰ دانشجو دارد. پردیس اصلی این دانشگاه حدود ۲۸۰ هکتار است و تمامی دانشکده‌های پن، به‌علاوه بیشتر مؤسسات تحقیقاتی دانشگاه، در این محوطه قرار دارند.

دانشگاه بوکونی

«هاروراد ایتالیا» لقبی است که به دانشگاه بوکونی داده‌اند. این دانشگاه را فردیناندو بوکونی، تاجر ثروتمند، در سال ۱۹۰۲ در شهر میلان ایتالیا تأسیس کرد. دانشگاه بوکونی اولین مؤسسه‌ی آموزش عالی ایتالیا بود که مدرک اقتصاد اعطا کرد. این دانشگاه به‌طور مداوم با مؤسسات، دانشگاه‌ها و سازمان‌های بزرگ اروپایی و امریکایی همکاری می‌کند. دانشگاه بوکونی هر سال در رشته‌های کسب‌وکار، اقتصاد، علوم سیاسی و علوم سایبری جزو بهترین دانشگاه‌های جهان قرار می‌گیرد و شاید لقب هاروارد ایتالیا واقعاً برازنده‌ی این دانشگاه باشد.

دانشگاه کیمبریج

دانشگاه کیمبریج

دومین دانشگاه قدیمی انگلستان شاید یکی از جذاب‌ترین دانشگاه‌های دنیاست. این دانشگاه در سال ۱۲۰۹ تأسیس شد و به‌عنوان چهارمین دانشگاه قدیمی جهان هر سال در میان برترین دانشگاه‌های دنیا قرار می‌گیرد. دانشگاه کیمبریج در شهر باستانی کیمبریج واقع شده است. بیشتر کالج‌های این دانشگاه هم در کنار رود CAM هستند. دانشگاه کیمبریج ۳۱ کالج مستقل دارد. جالب است بدانید دانشگاه کیمبریج بیش از صد کتابخانه دارد که درمجموع بیش از پانزده‌میلیون کتاب را در خود جای داده است؛ هم‌چنین ۹ موزه‌ی هنری، علمی و فرهنگی مشهور در این دانشگاه قرار دارد. ۹۸ برنده‌ی جایزه‌ی نوبل و پانزده نخست‌وزیر بریتانیا دانشجو، استاد یا دانش‌آموخته‌ی کیمبریج بوده‌اند.

مدرسه‌ی کسب‌وکار HEC پاریس

مدرسه‌ی کسب‌وکار HEC پاریس

مدرسه‌ی کسب‌وکار HEC پاریس مدرسه‌ تخصصی حوزه‌ی مدیریت و کسب‌وکار است که مدیران آینده‌ی کسب‌وکارها را پرورش می‌دهد. HEC با برگزاری دوره‌های تخصصی کسب‌وکار یکی از بهترین مؤسسات این حوزه در دنیاست. این مؤسسه‌ی آموزشی در سال ۱۸۸۱ در پاریس تأسیس شد و اکنون ۱۳۱ استاد، ۴۴۰۰ دانشجو و ۸۵۰۰ مدیر دارد. در این مدرسه یاد می‌گیرید خارج از چارچوب فکر کنید.

دانشگاه آکسفورد

دانشگاه آکسفورد

دانشگاه آکسفورد قدیمی‌ترین دانشگاه در جهان انگلیسی‌زبان است و درواقع به‌قدری قدیمی است که تاریخ تأسیس آن ناشناخته است؛ البته تصور می‌شود تدریس در آنجا در اوایل قرن یازدهم شروع شده است. آکسفورد در داخل شهر قرون‌وسطایی آکسفورد قرار دارد و ۴۴ کالج و سالن و هم‌چنین بزرگ‌ترین سیستم کتابخانه‌ی بریتانیا را دربرمی‌گیرد. یک‌چهارم ساکنان شهر آکسفورد دانشجو هستند. آکسفورد ۲۲۰۰۰هزار دانشجو دارد.

این دانشگاه یک موزه‌ی واقعی است و چندین ساختمانی تاریخی دارد. دانشگاه آکسفورد بیش از ۱۲۰ مدال‌آور المپیک پرورش داده‌ است، ۲۶ برنده‌ی جایزه‌ی نوبل، هفت شاعر برنده‌ی جایزه و بیش از سی رهبر جهان (ازجمله بیل کلینتون، آنگ سان سوچی، ایندیرا گاندی و ۲۶ نخست‌وزیر بریتانیا).

جامع‌ترین کلاس‌های آنلاین کنکور کارشناسی ارشد و دکتری مدیریت

اگر داوطلب کنکور کارشناسی ارشد مدیریت هستید، کلاس‌های آنلاین کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کافه‌تدریس مجموعه‌ی جامعی از کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی درس و تست، نکته و تست و همین‌طور جمع‌بندی و مرور را در اختیار شما قرار می‌دهد.

برای آشنایی با فهرست خدمات کنکور کارشناسی ارشد کافه‌تدریس برای رشته‌ی مدیریت روی این لینک کلیک کنید:

کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی کنکور ارشد و دکتری مدیریت