بهترین منابع المپیاد دانش آموزی ریاضی چیست؟ در این مطلب به‌صورت مفصل تمامی منابع لازم برای آمادگی المپیاد دانش‌آموزی ریاضی را معرفی کرده‌ایم. همچنین توضیح داده‌ایم که برای رسیدن به بهترین نتیجه و موفقیت در این المپیاد، برای هر مبحث بهتر است ابتدا مطالعه را از کدام منبع شروع کنید.

المپیاد دانش آموزی ریاضی

المپیاد دانش‌آموزی ریاضی یک از ۱۲ المپیاد علمی است که هر سال برگزار می‌شود و با عنوان المپیادهای علمی ایران شناخته می‌شود. دانش‌آموزان زیر ۱۸ سال در این رقابت شرکت می‌کنند. المپیاد ریاضی جزو پرطرفدارترین المپیادهاست و موفقیت در آن هم می‌تواند مزایای بسیار زیادی برای هر دانش‌آموز داشته باشد.

شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی ریاضی

دانش‌آموزانی که شرایط عمومی شرکت در المپیاد دانش‌آموزی را دارند می‌توانند به‌انتخاب در این المپیاد شرکت کنند. به‌عبارت بهتر، دانش‌آموزان پایه‌های دهم یا یازدهم هر رشته می‌توانند در این آزمون شرکت کنند و مدال کسب کنند، اما فقط دانش‌آموزان رشته‌ی ریاضی می‌توانند از مزایای آن در کنکور استفاده کنند.

از میان همه‌ی شرکت‌کننده‌ها میان پایه‌ی دهم و یازدهم ۶۰۰ نفر برتر انتخاب می‌شوند و به مرحله‌ی دوم راه می‌یابند؛ علاوه بر آن ۹۰۰ نفر برتر بعدی هم از میان پایه‌دهمی‌ها انتخاب می‌شوند و این امتیاز را دارند تا در مرحله‌ی دوم به‌صورت آزمایشی شرکت کنند.

در صورت کسب مدال طلای جهانی دانش‌آموزان مدال‌آور می‌توانند در رشته‌های پزشکی تحصیل کنند.

برای آشنایی کامل با شرایط شرکت در المپیاد دانش‌آموزی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ این مطلب را مطالعه کنید:

شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ چیست؟

بهترین منابع المپیاد دانش آموزی ریاضی

قبل از معرفی بهترین منابع المپیاد دانش آموزی ریاضی، باید با دروس امتحانی این المپیاد آشنا بشوید. المپیاد ریاضی چهار درس دارد:

  • ترکیبیات
  • نظریه اعداد
  • جبر
  • هندسه

هر یک از این درس‌ها و سرفصل‌ها منابع مختلفی دارد. هر سال باشگاه دانش‌پژوهان جوان، نهاد برگزارکننده آزمون‌های المپیادهای دانش‌آموزی، کتاب‌های درسی با عناوین مرتبط به ریاضیات را به‌عنوان منبع المپیاد ریاضی اعلام می‌کند؛ بااین‌حال تسلط بر این منابع، نه‌تنها برای نتیجه‌گیری در المپیاد کافی نیست، حتی در برخی موارد لازم هم نیست!

در ادامه، به‌صورت مفصل بهترین منابع المپیاد دانش آموزی ریاضی را به‌صورت مفصل معرفی کرده‌ایم.

بهترین منابع مبحث ترکیبیات

برای موفقیت در المپیاد دانش آموزی ریاضی شما به تسلط کافی بر مباحث ترکیبیات نیاز دارید. برای رسیدن به تسلط بر این مبحث، پیشنهاد ما مطالعه‌ی این سه منبع است:

«آنالیز ترکیبی»، تألیف علیرضا علیپور، انتشارات الگو

سطح این کتاب و سؤالات آن چندان دشوار نیستند. کتاب هم با بیان روان و ساده‌ای تألیف شده است و برای کسایی مناسب است که می‌خواهند تازه مطالعه برای المپیاد ریاضی را شروع کنند. از این نظر این منبع جزو بهترین منابع المپیاد دانش آموزی ریاضی محسوب می‌شود.

«آنالیز ترکیبی» چاپ الگو مطالب موردنیاز برای مرحله‌ی اول و تا حدی مرحله‌ی دوم المپیاد ریاضی را در سرفصل ترکیبیات پوشش می‌دهد.

«آنالیز ترکیبی»، عباس ثروتی، انتشارت ثروت

این کتاب سؤالات خوبی دارد و سطح سؤالاتش از کتاب «آنالیز ترکیبی» چاپ نشر الگو کمی بالاتر است. این کتاب پر است از نمونه سؤال‌های از المپیادهای ریاضی و کامپیوتر سال‌های قبل. این کتاب هم برای کسایی که تازه قصد شروع مطالعه برای المپیاد ریاضی دارند بسیار مناسب است.

«آنالیز ترکیبی» چاپ نشر خوشخوان مطالب موردنیاز برای مرحله‌ی اول و بخش تستی مرحله‌ی دوم المپیاد کامپیوتر در سرفصل ترکیبیات را پوشش می‌دهد.

 «ترکیبیات» (جلد زرد)، علیرضا علیپور، انتشارات فاطمی

احتمالاً به‌راحتی بتوان گفت این کتاب کامل‌ترین مرجع در بخش ترکیبیات المپیاد به حساب می‌آید. از این نظر جزو بهترین منابع المپیاد دانش آموزی ریاضی محسوب می‌شود. «ترکیبیات» پر از سؤالات چالش‌برانگیز است. سرفصل‌های آن از پایه‌ای‌ترین مباحث آغاز می‌شود؛ با وجود این، مطالعه‌ی «ترکیبیات» را صرفاً به کسانی پیشنهاد می‌کنیم که منابع قبلی را مطالعه کرده باشند، نه کسانی که تازه می‌خواهند ترکیبیات را مطالعه کنند! «ترکیبیات» انتشارات فاطمی تمامی موارد موردنیاز برای مبحث ترکیبیات المپیادهای ریاضی و کامپیوتر را پوشش می‌دهد.

بهترین منابع مبحث نظریه‌ی اعداد

برای موفقیت در المپیاد دانش آموزی ریاضی شما به تسلط بر مبحث نظریه اعداد نیاز دارید. در ادامه سه منبع از بهترین منابع المپیاد دانش آموزی ریاضی برای این مبحث را معرفی کرده‌ایم:

«آشنایی با نظریه‌ی اعداد»، محسن جمالی، انتشارات فاطمی

این کتاب بسیار ساده و کم‌حجم است و برای شروع یادگیری مقدمات نظریه‌ی اعداد بسیار مناسب است. توصیه‌ی ما این است که مطالعه برای تسلط بر مبحث نظریه‌ی اعداد را از مطالعه‌ی این کتاب شروع کنید.

«مقدمه ای بر تئوری اعداد»، مهدی صفا، انتشارات خوشخوان

این کتابی یکی از منابع جامع برای مبحث نظریه‌ی اعداد است و مطالب مرحله‌ی اول و دوم المپیاد ریاضی را به‌شکل خوبی پوشش می‌دهد. مطالعه‌ی این کتاب را برای دانش‌آموزانی که می‌خواهند تازه مطالعه برای المپیاد ریاضی را شروع کنند مناسب است. پیداکردن این کتاب در بازار ممکن است کمی دشوار باشد.

«نظریه‌ی اعداد» (جلد زرد)، مریم میرزاخانی و رؤیا بهشتی‌زواره، انتشارات فاطمی

این کتاب منبعی بسیار کامل است و همه‌ی سرفصل‌های لازم برای موفقیت یک دانش‌آموز در تمامی مراحل المپیاد ریاضی را پوشش می‌دهد. از این نظر این منبع جزو بهترین منابع المپیاد دانش آموزی ریاضی محسوب می‌شود؛ بااین‌حال شیوه‌ی بیان و سؤالات این کتاب به‌هیچ عنوان برای دانش‌آموزانی که تازه مطالعه برای المپیاد ریاضی را شروع کرده‌اند مناسب نیست.

بهترین منابع مبحث نظریه‌ی جبر

مباحث جبر نیز یکی از مباحث اصلی المپیاد دانش‌آموزی ریاضی است. ما در جبر با سه مبحث اصلی روبه‌رو هستیم که برای مطالعه‌ی پیشرفته‌تر برای هر یک به منبع جداگانه‌ای نیازمندیم. در ادامه برای مطالعه این مبحث چهار منبع را به شما پیشنهاد می‌کنیم. منهای منبع اول معرفی‌شده، کاربرد اصلی باقی کتاب‌ها همگی در مرحله دوم است و برای مطالعه‌ی دانش‌آموزان مبتدی پیشنهاد نمی‌شوند.

  • «الفبای جبر»، محمدمهدی آذری، انتشارات باشگاه دانش‌پژوهان جوان

این کتاب جزو معدود کتاب‌های المپیاد در درس جبر به شمار می‌آید که به هر سه مبحث اصلی این درس در سطح مرحله‌ی اول می پردازد. دانش‌آموزانی که تازه مطالعه برای المپیاد ریاضی را شروع کرده‌اند می‌توانند به‌سراغ این منبع بروند.

  • «5+1 فصل در نابرابری»، سینا رضایی زارعی، انتشارات خوشخوان
  • «چند جمله از چندجمله‌ای‌ها»، امیرحسین گرزی و سینا رضایی زارعی، انتشارات خوشخوان
  • «معادلات تابعی»، محمد جعفری، انتشارات خوشخوان

بهترین منابع مبحث هندسه

برای مطالعه‌ی مبحث هندسه یک منبع را برای معرفی به شما در نظر گرفته‌ایم و مطالعه‌ی آن را پیشنهاد می‌کنیم:

  • «هندسه‌ی مسطحه»، سیامک احمدپور و مصطفی مسگری‌مشهدی، انتشارت خوشخوان

«هندسه‌ی مسطحه»ی انتشارات خوشخوان تمامی سرفصل‌های موردنیاز در درس هندسه‌ی المپیاد ریاضی را پوشش می‌دهد. این منبع جامع برای هندسه المپیاد ریاضی پر از سؤالات ساده و متوسط و سخت است. این کتاب بیان سختی ندارد، ولی نمی‌توان گفت همه‌چیز را هم خیلی ساده توضیح داده است. درمجموع این کتاب جزو بهترین منابع المپیاد دانش آموزی ریاضی است و مطالعه‌ی آن را به همه دانش‌آموزان المپیادی، چه مبتدی و چه پیشرفته، پیشنهاد می‌کنیم.

کلاس‌های آنلاین المپیاد دانش آموزی المپیادی شو، بهترین منبع آنلاین

تا به اینجا بهترین منابع المپیاد دانش آموزی ریاضی را به‌صورت مفصل به شما معرفی کردیم. نکته‌ی مهم این است که برای قبولی در مراحل مختلف المپیاد دانش‌آموزی تکیه‌ی صرف بر منابع مکتوب کافی نیست. تدریس استاد و حضور در کلاس یکی از مهم‌ترین ابزار موفقیت در المپیادهای مختلف است.

کلاس‌های آنلاین المپیاد دانش آموزی المپیادی شو یکی از بهترین منابع موفقیت در المپیاد‌های دانش‌آموزی است. این کلاس‌های آنلاین به شما امکان می‌دهد در هر جای ایران که هستید به بهترین استادان المپیاد کشور و همین‌طور بهترین و جامع‌ترین منابع آنلاین دسترسی داشته باشید.

المپیادی شو این امکان را فراهم کرده است که شما به‌صورت رایگان برای شرکت در المپیاد دانش‌آموزی با استادان مشورت کنید. برای مشاوره‌ی رایگان با استادان المپیادی شو روی این لینک کلیک کنید:

مشاوره رایگان المپیاد دانش‌آموزی