مهارت‌پیداکردن در تکنیک های تست زنی برای کنکور یکی از رکن‌های موفقیت در آزمون کارشناسی‌ارشد است. بسیاری از داوطلبان بر تمامی مباحث و نکات تسلط دارند، اما کنکور صرفاً به دانش مربوط نمی‌شود؛ بخش عمده‌ای از آن مهارت‌های تست‌زنی و پاسخ به سؤالات چهارگزینه‌ای است. اگر داوطلب کنکور کارشناسی‌ارشد هستید، برای رسیدن به رتبه‌ی دلخواه باید زمان مناسبی را به‌صورت روزانه به تسلط بر تکنیک های تست زنی برای کنکور اختصاص دهید. در ادامه مهم‌ترین تکنیک‌های تست‌زنی برای کنکور را آورده‌ایم.

فهرست مطالب پنهان‌کردن فهرست
  1. 1. تکنیک های تست زنی برای کنکور معجزه نمی‌کند!
    1. 1.1. تندخوانی و دقیق‌خوانی، نه خواندن روزنامه‌ای!
    2. 1.2. ساختار تست‌ها را بررسی کنید!
    3. 1.3. قرار نیست به همه‌ی تست‌ها پاسخ دهید
    4. 1.4. نحوه‌ی پیمایش دفترچه آزمون را تمرین کنید
    5. 1.5. ریز و تمیز بنویسید!
    6. 1.6. امتیاز هر یک از تست‌ها برابر است!
    7. 1.7. صورت سؤال و گزینه‌ها را دقیق بخوانید
    8. 1.8. عدد پاسخ را با عدد گزینه اشتباه نگیرید
    9. 1.9. زمان مناسب برای وارد‌کردن پاسخ‌ها به پاسخ‌نامه را در نظر بگیرید
    10. 1.10. از چینش سؤالات شوکه نشوید!
    11. 1.11. منطقی ریسک کنید!
    12. 1.12. حواس‌تان به سؤالات انحرافی یا سؤالات غلط باشد!
    13. 1.13. مجهولات را از مفروضات جدا کنید
  2. 2. تکنیک‌های تست‌زنی برای کنکور
    1. 2.1. تکنیک منها، بعلاوه، ضربدر
    2. 2.2. تکنیک جایگزینی
    3. 2.3. تکنیک استنتاج فازی
    4. 2.4. تکنیک جایگزینی و میزان شباهت
    5. 2.5. تکنیک گزینه‌ی غلط
    6. 2.6. تکنیک زمان نقصانی
  3. 3. با شبیه‌سازی کنکور بر تکنیک‌های تست‌زین مسلط شوید!
  4. 4. هفت‌خوان: مطالعه کن، نظر بده، جایزه بگیر!
    1. 4.1. جوایز هفت‌خوان
    2. 4.2. پرسش‌های مسابقه

تکنیک های تست زنی برای کنکور معجزه نمی‌کند!

هیچ فوت‌وفن خاصی وجود دارد! همین ابتدا باید با خودمان صادق باشیم و بگوییم شما فقط می‌توانید در تکنیک های تست زنی برای کنکور مهارت پیدا کنید،‌ اما هیچ فوت‌وفن خاصی وجود ندارد. به خاطر داشته باشید که کنکور برای تمامی داوطلبان یکسان است، چه برای کسانی که بسیار نخبه هستند و چه برای داوطلبان عادی. طراحان سؤال هم همین را در نظر گرفته‌اند؛ رسیدن به پاسخ تست‌ها هم با روش‌های عادی است؛ پس به دنبال روش‌های عجیب‌وغریبی نباشید. یادتان باشد معجزه‌ای هم در کار نیست و هیچ فوت‌وفن خاصی وجود ندارد. شما فقط باید یک کار ساده را انجام دهید: اصول تست‌زنی را رعایت کنید!

در ادامه ابتدا مهم‌ترین نکات تست‌زنی برای کنکور را بازگو می‌کنیم و سپس به‌سراغ تکنیک های تست زنی برای کنکور می‌رویم.

تندخوانی و دقیق‌خوانی، نه خواندن روزنامه‌ای!

زمان در کنکور از عوامل تأثیرگذار است. تست‌زنی سریع و خواندن سریع و البته دقیق بسیار مهم است. این مهارت را باید در دوره‌ی آمادگی برای کنکور به دست آورید. یادتان باشد منظور از سریع‌خواندن، خواندن چشمی یا اصطلاحاً روزنامه‌ای نیست؛ تندخوانی و دقیق‌خوانی اهمیت فراوانی دارد. برای رسیدن تسلط به این مهارت مطالعه این مطلب را از دست ندهید:

با تندخوانی برای کنکور یادگیری را ۲۰ برابر کنید

ساختار تست‌ها را بررسی کنید!

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید برای آمادگی کنکور انجام دهید شناسایی ساختار و الگوی تست‌هاست. این کار به ذهن شما نظم می‌دهد و شما را با نقطه‌قوت‌ها و ضعف‌های‌تان آشنا می‌کند.

قرار نیست به همه‌ی تست‌ها پاسخ دهید

برای هر درس مشخص کنید که چه تعداد تست را باید پاسخ دهید تا نمره‌ی لازم را به دست آورید. فقط گزینه‌ای را در پاسخ‌نامه درج کنید که به درستی آن اطمینان دارید. همان‌طور که گفتیم قرار نیست همه‌ی تست‌ها را بزنید.

برای هر درس باید سناریویی مشخص داشته باشید. از خودتان بپرسید قرار است به چند تست از ۱۰ تست هر درس پاسخ دهید.

نحوه‌ی پیمایش دفترچه آزمون را تمرین کنید

قرار نیست با همان درسی آزمون را شروع کنید که دفترچه با آن آغاز شده است. استراتژی مناسب برای پیمایش دفترچه آزمون را انتخاب کنید. اینکه از کدام درس شروع کنید، به شرایط شما و تسلط شما بر درس‌ها بستگی دارد. هیچ نسخه‌ی یکسانی برای همه‌ی داوطلبان وجود ندارد، اما اصول پیمایش دفترچه آزمون یکسان است. برای آشنایی با نحوه پیمایش دفترچه آزمون این مطلب را بخوانید:

نحوه پیمایش دفترچه آزمون و استراتژی آن را یاد بگیرید

ریز و تمیز بنویسید!

این نکته ساده را دست‌کم نگیرید. اگر قرار باشد که شما چند ساعت توی زندگی‌تان دقیق و منظم باشید، همان چند ساعت کنکور است. ریز و تمیز نوشتن، نه‌تنها به شما کمک می‌کند جا کم نیاورید، ذهن شما را منظم و از حواس‌پرتی و اضطراب شما جلوگیری می‌کند. حل تست‌ها ازجمله کارهایی است که باید قبل از شرکت در آزمون در آن مهارت پیدا کنید.

امتیاز هر یک از تست‌ها برابر است!

این جمله ساده را فراموش نکنید و به یاد داشته باشید که نمره منفی و مثبت هر تست دشوار با تست‌های آسان برابر است؛ زمانی هم که برای هر یک در نظر گرفته شده برابر است. شما باید مدیریت کنید که از کدام تست‌ها بگذرید و برای کدام تست‌ها وقت بیشتری بگذارید.

صورت سؤال و گزینه‌ها را دقیق بخوانید

بسیاری اوقات برای سریع‌تست‌زدن داوطلبان تست‌ها را چشمی می‌خوانند و به صورت سؤال و گزینه‌ها دقت نمی‌کنند. به یاد داشته باشید که اولاً زمان پاسخ‌گویی به آزمون متناسب با دشواری تست‌هاست و قرار نیست وقت کم بیاورید؛ ثانیاً اگر بعضی از سؤال‌ها هم استاندارد نباشد، این مشکل برای همه‌ی داوطلبان وجود دارد.

عدد پاسخ را با عدد گزینه اشتباه نگیرید

در هنگام پاسخ به تست‌های ریاضی ممکن است پاسخ درست را گزینه اشتباه بگیرید. مثلاً در پاسخ تستی عدد ۴ وجود دارد، اما پاسخ درست گزینه‌ی ۳ است، به‌جای گزینه‌ی ۳، گزینه‌ی ۴ را انتخاب کنید.

زمان مناسب برای وارد‌کردن پاسخ‌ها به پاسخ‌نامه را در نظر بگیرید

واردکردن همه‌ی پاسخ‌ها به پاسخ‌نامه به‌صورت یکجا استراتژی اشتباهی است؛ هم ممکن است وقت کم بیاورید و هم ممکن است اشتباه کنید؛ اشتباه در واردکردن یک تست مساوی است با اشتباه‌واردکردن همه‌ی گزینه‌ها.

از چینش سؤالات شوکه نشوید!

تصور غالب این است که سؤالات دفترچه برای هر درس از آسان به سخت چیده شده باشد، اما اگر کنکورهای سال‌های قبل را بررسی کرده باشید، لزوماً چنین اتفاقی نمی‌افتد. اگر روی درسی حساب باز کرده‌اید، اما در مواجهه‌ی ابتدایی با تست‌های سخت مواجه می‌شوید، شوکه نشوید. باز هم تأکید می‌کنیم که قرار نیست همه سؤالات را پاسخ دهید.

منطقی ریسک کنید!

در بسیاری از تست‌ها شما میان دو گزینه شک می‌کنید. اینجاست که باید تصمیم بگیرید ریسک کنید یا نه. یادتان باشد که ریسک شما فقط زمانی منطقی است که میان دو گزینه شک داشته باشید.

حواس‌تان به سؤالات انحرافی یا سؤالات غلط باشد!

در کنکور بسیاری از داوطلبان به‌محض خواندن صورت تست، جواب یا راه‌حل را به ذهن‌شان احضار می‌کنند. این روش درستی است و سرعت‌عمل شما را زیاد می‌کند، اما باید تمامی گزینه‌ها را بررسی کنید؛ اغلب افرادی که نمره‌ی منفی بالایی می‌گیرند، با دیدن ساده‌ترین گزینه فوراً همان را انتخاب می‌کنند.
همین‌طور یادتان باشد که هر آزمون ممکن است تست‌های غلط داشته باشد. اگر به موردی شک کردید، از پاسخ‌دادن به آن بگذرید.
برای آشنایی با نمونه تست‌های غلط کنکور کارشناسی‌ارشد این مطلب را مطالعه کنید:

سوالات غلط در کنکور کارشناسی ارشد

مجهولات را از مفروضات جدا کنید

در پاسخ به تست‌های ریاضی این اصل به‌خوبی جواب می‌دهد. علاوه بر درنظرگرفتن فرمول‌ها و دقت به اعداد، باید مفروضات داده‌شده در تست را از مجهولات جدا کنید. بسیاری از پاسخ‌های غلط ناشی از انجام‌ندادن این کار و مفروض‌گرفتن یکی از مجهولات است.

تکنیک‌های تست‌زنی برای کنکور

مهم‌ترین تکنیک های تستز نی برای کنکور که باید بر آن‌ها مسلط شوید از این قرار است:

تکنیک منها، بعلاوه، ضربدر

تست‌هایی را در کمترین زمان ممکن، نهایتاً در ۲۰ ثانیه، بخوانید. اگر راه‌حل رسیدن به جواب را اصلاً نمی‌دانستید، کنار تست علامت منها بگذارید؛ اگر جواب تستی برای شما دشوار یا رسیدن به پاسخ وقت‌گیر بود کنار آن بعلاوه قرار دهید؛ اگر بین دو گزینه شک داشتید، کنار تست علامت ضربدر قرار دهید. در پایان اگر همچنان زمان داشتید، به سراغ تست‌های بعلاوه یا ضربدر بروید.
تست‌های دشوار یا شک‌کردن میان دو گزینه می‌توان شما را مضطرب کند. تکنیک علامت‌گذاری تست‌ها به شما کمک می‌کند اضطراب‌تان را کنترل کنید؛ چون همیشه به خاطر دارید که به تست‌های ضربدر و بعلاوه بازخواهید گشت. برای آشنایی بیشتر با این تکنیک و تسلط بر آن این مطلب را بخوانید:

روش های تست زنی سریع در کنکور را تمرین کنید

تکنیک جایگزینی

برای بخشی از تست‌ها، مخصوصاً تست‌های ریاضی، می‌توانید از روش جایگزینی استفاده کنید. در این روش پاسخ را در صورت سؤال جای‌گذاری می‌کنید؛ اگر درست بود، گزینه‌ی صحیح است. نکته‌ی مهم اینجاست که برای جلوگیری از اشتباه، باید این کار را برای همه گزینه‌ها به کار برید.

تکنیک استنتاج فازی

این روش برای تست‌هایی است که شما بین چند گزینه شک دارید. پیشنهاد ما این است که تا جای ممکن از این روش استفاده نکنید. فقط زمانی سراغ این روش بروید که بین دو گزینه شک دارید. در این روش به هر گزینه یک امتیاز می‌دهید و گزینه‌ای را انتخاب می‌کنید که بیشترین امتیاز را دارد.

تکنیک جایگزینی و میزان شباهت

این روش برای سؤالاتی است که برای‌تان ناآشناست. در این روش گزینه‌هایی را که شباهت دارند، حذف می‌کنید.

تکنیک گزینه‌ی غلط

این روش برای بسیاری از تست‌ها جواب می‌دهد. برای این کار نیاز است که پیش از آزمون تست‌های سال‌های گذشته را به‌صورت کامل تجزیه‌وتحلیل کرده باشید.

تکنیک زمان نقصانی

زمان اختصاص‌داده‌شده برای هر تست به‌ظاهر یکسان است، اما پاسخ به هر تست به‌یک اندازه از شما وقت نمی‌گیرد. این نکته‌ی واضح را بسیاری از داوطلبان فراموش می‌کنند. به‌خاطرداشتن این نکته به شما کمک می‌کند هم بهتر زمان را مدیریت کنید و هم اضطراب‌تان را کاهش دهید.

با شبیه‌سازی کنکور بر تکنیک‌های تست‌زین مسلط شوید!

آزمون‌های آزمایشی در کنار تست‌زنی برای کنکور مهارت‌های تست‌زنی شما را تقویت می‌کند. رسیدن به تسلط در مهارت تست‌زنی نیاز به تمرین در شرایط استاندارد دارد. شما باید شرایط کنکور را شبیه‌سازی کنید و در شرایط شبیه‌سازی‌شده به تسلط برسید. بدون شرکت در آزمون‌های آزمایشی این مهارت به دست نخواهد آمد.

برای شبیه‌سازی کنکور آزمون‌های آزمایشی کافه‌تدریس را از دست ندهید:

شبیه‌سازی کنکور با آزمون‌های آزمایشی

هفت‌خوان

هفت‌خوان: مطالعه کن، نظر بده، جایزه بگیر!

هفت‌خوان مسابقه‌ی وبلاگی کافه‌تدریس است. شما با پاسخ به چند پرسش درباره‌ی مطلبی که همین حالا مطالعه کرده‌اید، فرصت شرکت در قرعه‌کشی جایزه نقدی و کلاس رایگان کافه‌تدریس را پیدا خواهید کرد.

جوایز هفت‌خوان

  • ۳۰۰,۰۰۰ تومان جایزه نقدی
  • ۵ کلاس رایگان ۳۰۰,۰۰۰ تومانی

پرسش‌های مسابقه

برای شرکت در هفت‌خوان کافه‌تدریس در کامنت همین مطلب به این پرسش‌ها پاسخ دهید:

  • اصول تست‌زنی برای کنکور چیست؟
  • مهم‌ترین تکنیک‌های تست‌زنی کنکور ارشد چیست؟
  • تکنیک زمان نقصانی را توضیح دهید؟