خواب‌آلودگی هنگام مطالعه ظاهراً یک سندروم همه‌گیر است. احتمالاً برای اغلب ما پش آمده است که بسیاری از اوقات که به‌محض بازکردن کتاب و جزوه احساس خستگی و کسلی می‌کنند و خواب به سراغ‌شان می‌آید. اصلاً هم تفاوتی ندارد که سرصبح، سرحال شروع به درس‌خواندن کرده‌ باشیم یا دیروقت؛ اما چرا این اتفاق پیش می‌آید و چه کار کنیم تا خواب‌آلودگی ما کمتر شود. در ادامه به این پرسش پاسخ داده‌ایم.

چرا خواب‌آلودگی هنگام مطالعه به سراغ ما می‌آید؟

خوابیدن یک فرایند طبیعی است که در فاصله‌های زمانی خاص رخ می‌دهد؛ درواقع خواب بهترین راه برای استراحت بدن است، اما مهم است که واقعیت‌هایی را در نظر بگیریم، ازجمله کجا بخوابیم، چه مدت بخوابیم و چه وقت بخوابیم.

بعد از یک روز طولانی و انجام‌دادن مسئولیت‌ها و کارهای مختلف اینکه بخواهید چشمان خود را هنگام درس‌خواندن باز نگه دارید کار راحتی نیست. ممکن است در هنگام درس‌خواندن احساس خواب‌آلودگی داشته باشید و به‌یادسپردن چیزهای مختلف برای‌تان سخت باشد، اما چرا؟ اینکه دقیقاً وقتی کتاب را باز می‌کنیم چشمان‌مان سنگین می‌شود و خمیازه‌های پی‌درپی به سراغ‌مان می‌آیند دلایلی دارد، ازجمله:

  • وضعیت و حالت نامناسب ما هنگام خواندن
  • درس‌خواندن در زمان نامناسب
  • نوع کتاب در حال مطالعه
  • قرارگیری در یک وضعیت تا اتمام مطالعه
  • به‌هم‌خوردن چرخه‌ی خواب‌ـ‌بیداری

برای رفع خواب‌آلودگی هنگام مطالعه چه کنیم؟

اگر به دنبال رسیدن به بهترین نتیجه در کنکور کارشناسی ارشد هستید، از همین حالا دست‌به‌کار شوید و این راهکارها را به کار برید:

خواب درست و باکیفیت

یکی از نکاتی که کمک می‌کند تا در هنگام مطالعه حس خواب‌آلودگی نداشته باشیم این است که قبل از آن و در طی زمان‌های لازم که بدن به استراحت نیاز دارد بخوابیم. خواب شما، نه‌تنها باید کمیّت مناسبی داشته باشد، باید از کیفیت خوبی هم برخوردار باشد تا حس خواب‌آلودگی در طی روز سراغ شما نیاید.

سعی کنید کمتر از ۶ ساعت در شب نخوابید تا بدن شما در طی روز انرژی لازم را داشته باشد؛ همچنین قبل از خواب سعی کنید از وسایل الکترونیکی استفاده نکنید تا خواب باکیفیت‌تری داشته باشید؛ همین‌طور صبح خود را نیز در زمان مشخص شروع کنید. این کارها به شما کمک خواهد کرد تا در طی روز حس خواب‌آلودگی را از خود دور کنید.

برای موفقیت باید خواب را جدی بگیرید. مطالعه‌ی این مطلب در این راه به شما کمک می‌کند:

تاثیر خواب بر یادگیری را جدی بگیرید!

مکان درست مطالعه

پیش‌تر نیز از اهمیت مکان مطالعه گفته بودیم. مکان مطالعه مناسب به شما کمک می‌کند تا دچار رخوت نشوید و بتوانید کیفیت مطالعه مناسبی را داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم مکان مناسب برای مطالعه را جدی بگیرید. با انجام‌دادن این کار، نه‌فقط کمتر احساس رخوت می‌کنید، بیشترین تمرکز را در هنگام مطالعه خواهید داشت.

بهترین مکان برای مطالعه برای کنکور کجاست؟

استفاده از هوای آزاد

در زمان مطالعه حتماً توجه کنید که هوای آزاد در اطراف شما در جریان باشد. فضای بسته و بدون گردش هوا به این می‌انجامد که اکسیژن محیط کم شود و شما احساس رخوت کنید.

سعی کنید هر نیم‌ساعت دروچنجره را باز کنید تا هوا جریان پیدا کنید؛ همچنین نفس‌های عمیق بکشید تا اکسیژن لازم به اندام‌های شما برسد تا دچار خواب‌آلودگی نشوید.

خوردن قهوه

اگر صبح زود بیدار می‌شوید، ممکن است تا ظهر حس خواب‌آلودگی به سراغ‌تان بیاید. در این حالت می‌توانید از یک فنجان کوچک قهوه استفاده کنید هورمون‌هایی، ازجمله هورمون اپینفرین، در بدن شما ترشح شود و شما سرحال شوید.

هم‌چنین استفاده از روش «چرت قهوه» نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد؛ قبل از چرت‌زدن یک فنجان قهوه بخورید و برای بیست دقیقه استراحت کنید. بعد از بیدارشدن احساس خستگی نخواهید کرد و به‌طور کلی، در مقایسه با چرت معمولی سرحال‌تر خواهید بود. البته باید توجه کنید که در خوردن قهوه افراط نکنید؛ زیرا بعد از مدتی نتیجه‌ی معکوس می‌دهد و روی کیفیت خواب‌تان نیز تأثیر می‌گذارد.

فعالیت‌های سبک ورزشی

داشتن فعالیت ورزشی، نه‌تنها به کم‌شدن خواب‌آلودگی هنگام مطالعه کمک می‌کند، با افزایش گردش خون به مطالعه‌ی باکیفیت‌تر هم می‌انجامد. اگر در طول روز به بدن خود فشار زیادی بیاورید، مثلاً در باشگاه تمرینات سنگین انجام دهید، بدن شما احساس می‌کند سریع‌تر به استراحت نیاز دارد و شب‌ها خواب‌آلودگی زودتر به سراغ شما می‌آید. ورزش نباید در حدی باشد که شما را بسیار خسته کند، بلکه باید سبک باشد تا به کیفیت مطالعه شما بیفزاید.

برای رسیدن به نتیجه ایده‌آل باید سبک زندگی کنکور را در پیش بگیرید. برای آشنایی با سبک زندگی کنکوری این مطلب را مطالعه کنید:

سبک زندگی کنکوری را از همین امروز در پیش بگیرید!