روتین خواب رتبه برترها چگونه است؟ رتبه برتر شدن، علاوه بر نحوه درست مطالعه، به انجام‌دادن کارهای دیگری نیز نیاز دارد تا شما را به رتبه مدنظرتان برساند. یک رتبه برتر روتین مناسبی برای روز و شب خود دارد و به آن‌ها پایبند است. اگر شما نیز می‌خواهید روتین خواب رتبه برترها را بدانید، در ادامه همراه ما باشید.

روتین چیست؟

روتین یا به انگلیسی routine رویه یا روند است. البته برخی روتین را با عادت اشتباه می‌گیرند که انگلیسی آن habit است. اگرچه در کاربردهای عادی و گفت‌وگوهای روزمره ممکن است این دو کلمه را به‌جای یکدیگر به کار ببریم، اما وقتی بحث مدیریت زمان و نظم شخصی مطرح می‌شود، بهتر است این دو مفهوم را تا حد امکان جدا کنیم و به تفاوت ظریفی که میان آن‌ها وجود دارد توجه کنیم. پیش‌ از این نیز درباره اهمیت روتین‌ها و روتین یک کنکوری صحبت کرده‌ایم. روتین درست می‌تواند موفقیت شما را در کنار مطالعه درست و داشتن برنامه درسی تضمین کند.

برای آشنایی با روتین کنکوری‌ها این مطلب را مطالعه کنید:

روتین برای کنکور چیست و چطور آن را عملی کنیم؟

روتین خواب

روتین خواب یک کنکوری هم با افراد عادی تفاوت دارد. خواب یکی از بخش‌های مهم زندگی است و علاوه بر اهمیت خواب درست و داشتن زمان استراحت مناسب شما باید قبل از خواب نیز نکاتی را رعایت کنید تا سبک زندگی یک رتبه برتر را داشته باشید. درنهایت نیز با اتخاذ این سبک از زندگی خودتان نیز جزو رتبه‌های برتر باشید.

روتین خواب رتبه برترها چیست؟

روتین خواب یک رتبه برتر ۵ نکته را دربرمی‌گیرد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

تغذیه

خواب و تغذیه به یکدیگر وابسته‌اند. شما، به‌عنوان یک کنکوری، برای داشتن یک روتین قبل از خواب مناسب و درنهایت داشتن خواب باکیفیت باید به تغذیه خود توجه کنید. قبل از خواب شام سنگین میل نکنید و سعی کنید شام خود را در ساعت‌های اولیه شب میل کنید تا معده‌تان سنگین و خواب‌تان دچار اختلال نشود؛ همچنین از نوشیدن چای و قهوه قبل از خواب بپرهیزید. سعی کنید چای و قهوه را بعد از ساعت ۷ شب ننوشید تا خواب خوبی داشته باشید.

فضای مجازی

در حال حاضر شب‌زنده‌داری و گشت‌زنی در فضای مجازی به سبک زندگی بسیاری از افراد تبدیل شده است. البته یک رتبه برتر از این مورد دوری می‌کند. یک کنکوری که به دنبال رتبه برتر است شب‌ها قبل از خواب در فضای مجازی و اکسپلور اینستا نمی‌چرخد و ساعت‌ها با دوستانش صحبت نمی‌کند. شما هم به اگر به رتبه برتر شدن فکر می‌کنید، قبل از خواب از فضای مجازی دوری‌کنید.

مرور

قبل از خواب زمان مناسبی برای مرور تمامی مواردی است که در طی روز مطالعه کرده‌اید. به‌جای آنکه کتاب را الکی باز کنید یا سعی کنید مطلبی سنگین یا جدید را مطالعه کنید، سعی کنید قبل از خواب نکاتی را مرور کنید که یادداشت کرده‌اید. این کار را به روتین قبل از خوابتان تبدیل کنید تا مطالب از ذهن شما فرار نکند. برای رسیدن به بهترین نتیجه پیشنهاد می‌کنیم از ترسیم نقشه ذهنی استفاده کنید:

نقشه ذهنی یا Mind Map چیست و چه کاربردی در مطالعه برای کنکور دارد؟

فکر و خیال

فکر و خیال نکردن کار دشواری است، به‌خصوص در دوره‌ی کنکور که آینده‌ی شما به آن وابسته است و ممکن است مسیر کار و زندگی شما را متحول کند. اگر هم در حال تغییر رشته باشید، این افکار بیشتر خواهند شد. درعین‌حال باید به یک نکته توجه کنید؛ شما می‌توانید به‌جای افکار منفی و فکر و خیال منفی درباره آینده به داشتن برنامه بهتر فکر کنید. این کار باعث می‌شود نه‌تنها انرژی‌تان کاهش نیابد، با تصور کسب رتبه برتر انرژی بیشتری برای رسیدن به اهداف‌تان داشته باشید.

برنامه

می‌دانید که داشتن برنامه مهم‌ترین جزء زندگی شما در سال کنکور است. پس روتین خواب هم باید برنامه داشته باشد. درست مانند روتین خواب رتبه برترها بهترین کاری که قبل خواب‌تان می‌توانید انجام دهید ۴۵ دقیقه مطالعه در برنامه شب‌تان است. یکی از کارهای مناسب در برنامه شب‌تان می‌تواند مطالعه لغات زبان باشد، به‌خصوص اگر از نرم‌افزارهای لغت، مانند Anki، استفاده می‌کنید، می‌توانید از این ۴۵ دقیقه برای مطالعه لغت در این نرم‌افزار بهره ببرید.

برای آشنایی با نرم‌افزار Anki این مطلب را مطالعه کنید:

با اپلیکیشن Anki چقدر آشنا هستید؟