طرز اصولی مطالعه GMAT کنکور MBA ازجمله دغدغه‌های داوطلبان کنکور مدیریت کسب‌وکار است. از سویی GMAT از دروس کنکور اختصاصی کارشناسی ارشد MBA است که در مقطع ارشد فقط در کنکور همین رشته قرار دارد؛ رشته‌های دیگر کنکور کارشناسی ارشد این درس را در دفترچه کنکور ندارند. از سوی دیگر، همیشه داوطلبان درباره‌ی منابع این درس مشکل داشته‌اند.

دپارتمان مدیریت کسب‌وکار (MBA) کافه‌تدریس وبینار «نقشه‌راه مطالعه GMAT» را برای آشنایی با این درس در کنکور ارشد و روش بهینه‌ی مطالعه آن برگزار کرد. متنی که پیش روی شما قرار دارد طرز اصولی مطالعه GMAT کنکور MBA براساس همین وبینار است.

سرفصل‌های وبینار نقشه‌راه مطالعه GMAT

وبینار نقشه‌راه مطالعه GMAT نزدیک به دو ساعت طول کشید. مهم‌ترین سرفصل‌های وبینار نقشه‌راه مطالعه GMAT از این قرار بود:

  • معرفی کامل بخش‌های مختلف درس GMAT در کنکور کارشناسی ارشد MBA
  • بودجه‌بندی تعداد سؤالات مطرح‌شده از هر قسمت و زیرشاخه‌های هر قسمت
  • طرز مطالعه‌ی GMAT با رعایت پیش‌نیازها
  • نحوه‌ی زمان‌بندی و برنامه‌ریزی مطالعاتی
  • معرفی بهترین منابع برای مطالعه
  • پاسخ به سؤالات دانشجویان

درس استعداد و آمادگی تحصیلی GMAT را بشناسید!

GMAT و GRE دو آزمون مهم هستند که بسیاری از دانشگاه‌های خارجی برای ورودی‌های رشته‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند. تلفیقی از این دو آزمون در آزمون دکتری در ایران هم استفاده می‌شود.

آزمون جیمت در ایران با عنوان استعداد و آمادگی تحصیلی در رشته‌ی MBA استفاده می‌شود. این آزمون در چهل سؤال و در پنج بخش ارائه می‌شود: دو بخش کمی (محاسباتی) آن، هر یک، ۲۰ سؤال را به خود اختصاص می‌دهند و سه بخش شفاهی (غیرمحاسباتی) نیز ۲۰ سؤال باقی‌مانده را تشکیل می‌دهند.

برای آشنایی کامل با درس GMAT این مطلب را مطالعه کنید:

با درس استعداد و آمادگی تحصیلی (GMAT) کنکور MBA آشنا شوید!

بخش‌های مختلف آزمون GMAT

بخش‌های مختلف آزمون GMAT و ترتيب سؤالات در كنكور کارشناسی ارشد، به‌ترتیب، از این قرار است: «حـل مـسئله»، «اسـتدلال منطـقی»، «كفايـت داده»، «درك مطلـب» و «تصحيح جملات». طرز مطالعه GMAT برای کنکور MBA هر یک از این قرار است:

بخش حل مسئله

این بخش از سؤالات GMAT‌ ده سؤال چهارگزینه‌ای از مباحث مختلف بخش کمی را شامل است که میزان دقت، هوش، خلاقیت، سرعت، تمرکز و آمادگی داوطلب را برای حل یک مسئله می‌سنجد و ارزیابی می‌کند. مراجعی که برای این بخش استفاده می‌شود سؤالات آزمون دکتری، سؤالات آزمون مدیریت کسب‌وکار و المپیاد ریاضی دانش‌آموزی است.

یکی از مسائلی که جدیداً در این بخش اضافه‌شده سؤالات «مسائل خاص» است که در بسیاری از کتاب‌های عمدتاً معروف موجود نیست. از سؤالات این بخش ۵ سؤال از ۱۰ سؤال می‌توان به‌راحتی پاسخ داد. برخی از آن‌ها هم تله طراحان است و نباید روی آن‌ها زمان بگذارید.

مهم‌ترین سرفصل‌های این بخش از این قرار است: مفاهیم جبری، معادله و نامعادله، نسبت و درصد، هندسه، کار و میانگین، هوش، سؤالات تجسمی، سؤالات تشکیل معادله و غیره.

بخش کفایت داده

کفایت داده‌ صرفاً یک نام اختصاصی برای مجموعه‌ای از سؤالات است که فقط در آزمون GMAT به کار می‌رود. کفایت داده مجموعه‌ای از ۱۰ سؤال است که فقط در آزمون GMAT استفاده می‌شود و توانایی داوطلب برای تشخیص اطلاعاتی راکه برای حل مسئله کفایت می‌کند می‌سنجد. سؤالات کفایت داده دانش شما از حقایق و مهارت‌های ریاضیات پایه را به‌همراه توانایی‌های استدلالی، تحلیلی و حل مسئله آزمایش می‌کنند.

هر مورد از کفایت داده سؤالی را به شما ارائه می‌کند. در این سؤالات شما به یافتن پاسخ نیازیندارید، بلکه باید تصمیم بگیرید آیا اطلاعات داده‌شده برای حل سؤال کافی هستند یا خیر. این بخش در آزمون‌های خارج از کشور پنج‌گزینه‌ای و در آزمون‌ MBA چهارگزینه‌ای مطرح می‌شود.

بخش استدلال منطقی

استدلال منطق مجموعه‌ای از مهارت‌های تحلیلی است که به‌کمک آن‌ها می‌توانید برای دیگران استدلال تأثیرگذار بیاورید یا استدلال آنان را ارزیابی کنید.

گاهی منطق نقادانه از عقل سلیم ناشی می شود؛ مثلاً اگر هوا طوفانی باشد و من بگویم روز خوبی برای پیاده‌روی و هواخوری است، متوجه می‌شوید که استدلال من ایراد دارد. استدلال‌های گفتاری و نوشتاری پیچیده‌تر هستند و توانایی شما برای تفکر منتقدانه و ارزیابی میزان تأثیرگذاری یک استدلال، نه‌تنها در آزمون GMAT اهمیت دارد، در موفقیت شما در دنیای تجارت هم مهم است.
بخش‌های غیرمحاسباتی امتیازآورتر از بخش‌های محاسباتی هستند. استدلال منطقی نیز از ۱۰ سؤال تشکیل‌ شده است که یک متن نسبتاً کوتاه، سؤال و چهارگزینه را دربرمی‌گیرد که باید به سؤال با توجه به متن داده‌شده پاسخ دهید.

این بخش شامل سرفصل‌های تضعیف، تقویت، نتیجه‌گیری و غیره است. بهترین منبع برای این بخش به‌جز سؤالات کنکور MBA، سؤالات منطقی آزمون دکتری است.

بخش درک مطلب

درک مطلب در اکثر آزمون‌های استاندارد وجود دارد و مهارت‌های مهم برای دانشجویان و افراد حرفه‌ای را می‌سنجد. آزمون درک مطلب با پنج سؤال مهارت‌های شمارا در خلاصه‌کردن ایده‌ی متن، تمایز میان ایده‌های ذکرشده و ضمنی داخل متن، تحلیل ساختار و یافتن لحن و نگرش شما را ارزیابی می‌کند.

عموماً سؤالات این بخش سؤالات ساده‌ای هستند که با مراجعه به متن می‌توان به آن‌ها پاسخ داد. منابع این بخش از سؤالات بین‌المللی و آزمون‌های دکتری تشکیل می‌شود.

بخش تصحیح جملات

بخش تصحیح جملات در آزمون GMAT پنج سؤال دارد. هر سؤال هم همراه با گزینه‌های آن در قالب یک یا چند جمله بیان می‌شود. هدف از این سؤالات سنجش میزان تسلط بر قواعد نگارشی، کاربردی و دستوری زبان است.

این قسمت از پنج جمله تشکیل‌ شده است که زیر سه قسمت از آن‌ها خط کشیده شده است و شما باید تشخیص دهید کدام‌یک از این کلمات نادرست به‌ کار برده شده است. درصورتی‌که تمامی کلمات صحیح باشند، گزینه‌ی چهار را انتخاب کنید. گرته‌برداری، نکات املایی، حشو، تکرار و حذف فعل از سرفصل‌های مختلف این بخش است.

مراجع اصلی این بخش کتاب «غلط ننویسیم» ابوالحسن نجفی و «فرهنگ درست‌نویسی سخن» از حسن انوری است.

آشنایی کامل با بودجه‌بندی درس GMAT در کنکورهای سال‌های اخیر به شما کمک می‌کند به بهترین شکل برای مطالعه‌ی این درس برنامه‌ریزی کنید. برای آشنایی با بودجه‌بندی کامل درس GMAT این مطلب را مطالعه کنید:

با بودجه‌بندی GMAT کنکور MBA در چند سال اخیر آشنا شوید!

طرز اصولی مطالعه GMAT کنکور MBA چگونه است؟

برای طرز اصولی مطالعه GMAT کنکور MBA اولویت‌بندی‌هایی را باید در نظر بگیرید و تا زمان کنکور این مراحل را ادامه دهید.

  • اولویت اول: مطالعه «منطق»، «درک مطلب» و «تصحیح جملات» با ریسک پایین در آزمون. در کنکور نیز بهتر است از این بخش‌ها شروع به حل سؤالات کنید.
  • اولویت دوم: تمرین‌های مستمر روی مباحث پرتکرار در «حل مسئله» و «کفایت داده»، شامل نسبت و درصد، معادله، هوش، هندسه و سؤالات خاص. برای این بخش‌ها نیز چهار سؤال اول بخش چهارم سؤالات دکتری را مدنظر قرار دهید.
  • اولویت سوم: مطالعه‌ی مباحث دیگر از «حل مسئله» و «کفایت داده»، در صورت داشتن زمان اضافه.

برای مطالعه GMAT به‌صورت خودخوان اولین کار تهیه کتابی است که شما یادگیری را با آن به‌عنوان مرجع مطالعه طی کنید و ترتیب اولویت‌های گفته‌شده را در نظر بگیرید.

در طی هفته سعی کنید حداقل حدود ۱۰ ساعت را به مطالعه GMAT اختصاص دهید و به‌خوبی مباحث را یاد بگیرید. پس از کامل‌شدن این بخش تست‌های زیاد بزنید تا مباحث به‌خوبی تثبیت شوند و سپس در روز‌های آخر به‌سراغ جمع‌بندی مباحث بروید تا مطالب در ذهن‌تان تثبیت شود.

برای آشنایی با طرز جمع‌بندی درس GMAT برای کنکور مدیریت کسب و کار (MBA) این مطلب را مطالعه کنید:

روش اصولی جمع‌بندی GMAT کنکور MBA چگونه است؟

برای مشاهده وبينار نقشه راه جیمت وارد لینک زیر شوید:

وبينار نقشه راه مطالعه درس جیمت