۶ مهارت غیرفنی دانشمندان داده دورکار چیست؟ اگر به‌دنبال ورود به بازار کار علم داده به‌صورت دورکار هستید، نیاز به چه مهارت‌های غیرفنی دارید؟ در این مطلب به‌صورت کامل به سراغ ۶ مهارت غیرفنی رفته‌ایم که داشتن آن برای رسیدن به موفقیت به‌عنوان دانشمند داده ضروری است.

دورکاری برای دانشمندان داده

این روزها با تبدیل‌شدن کار از راه دور به یک امر جدانشدنی از مشاغل، مهارت‌های ارتباطی در علم داده بسیار اهمیت‌شان بیشتر شده است.

شما، به‌عنوان یک دانشمند داده، ممکن است مجموعه‌ای از مهارت‌های فنی عالی داشته باشید، اما اگر نتوانید به‌طور مؤثر ارتباط برقرار کنید، نمی‌توانید ایده‌های خود را به‌وضوح در طول جلسات مجازی منتقل کنید و یک دانشمند داده دورکار موفق باشید؛ بنابراین بسیار مهم است که مهارت‌های فنی قوی با هوش ارتباطی ترکیب شوند، به‌خصوص در دنیای مجازی امروز.

بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ تغییرات بی‌سابقه‌ای را در نحوه‌ی انجام‌دادن تجربه‌های شرکت‌ها ایجاد کرده است. اکنون بیشتر شرکت‌ها به کارمندان اجازه کار از راه دور را می‌دهند. چه یک دانشمند باتجربه داده باشید یا یک مشتاق علم داده که هنوز در تلاش برای ورود به این حوزه هستید، باید مهارت‌های نرم یا همان soft skills ضروری برای کار از راه دور را علاوه بر مهارت‌های فنی‌تان توسعه دهید. تقویت مهارت‌های ارتباطی، ازجمله نوشتن، صحبت‌کردن و گوش‌کردن فعال، بسیار مهم است.

مهارت غیرفنی دانشمندان داده دورکار

۶ مهارت‌ غیرفنی دانشمندان داده دورکار

در ادامه ۶ مهارت غیرفنی دانشمندان داده دورکار برای دنیای مجازی امروز را معرفی می‌کنیم.

۱. مهارت های گفتاری

توانایی بیان ایده‌های‌تان در یک جلسه‌ی مجازی یک مهارت عالی است که شما را از دیگر افراد متمایز می‌کند. به‌طور کلی، پروژه های علم داده‌ی صنعتی از نظر دامنه و پیچیدگی بسیار گسترده و همچنین ماهیت بسیار چندرشته ای دارند و افراد متخصص در زمینه‌های مختلف را شامل می شوند. مهارت‌های گفتاری قوی شما را قادر می‌کند تا ایده‌های خود را به‌وضوح به اعضای تیم‌تان منتقل کنید. اگر علاقه‌مند یادگیری علم داده هستید، مهارت‌های گفتاری خوب به شما کمک می‌کند تا ایده‌های خود را به‌وضوح در طول فرایند مصاحبه‌ی آنلاین بیان کنید. توانایی شما برای نشان‌دادن هوش فنی و مهارت ارتباطی به شما برتری بر نامزدهایی می‌دهد که نمی‌توانند ایده‌های خود را به‌وضوح بیان کنند.

برای آشنایی با نحوه تبدیل شدن به یک دانشمند داده این مطلب را مطالعه کنید:

دانشمند داده کیست و چطور می‌توان به یک دانشمند داده تبدیل شد؟

۲. مهارت‌های نوشتاری

مهارت‌های نوشتاری نقش مهمی در علم داده ایفا می‌کنند. فرض کنید تیم شما یک پروژه را با موفقیت به پایان رسانده است. اکنون زمان تهیه‌ی گزارش پروژه است. مهارت‌های نوشتاری خوب به شما کمک می‌کند یافته‌های پروژه‌ی خود را به‌شیوه‌ای واضح و مختصر ارائه کنید. شما می‌خواهید از این فرصت برای اثبات این موضوع استفاده کنید که یافته‌های پروژه‌ی شما مهم هستند و در صورت اجرا می‌توانند نحوه‌ی انجام‌دادن کسب‌وکار را بهبود بخشند. شما می‌خواهید مدیران را به‌روشی که خیلی فنی نباشد، متقاعد کنید که چگونه به راه‌حل خود رسیده‌اید؛ بنابراین این مهم است که بتوانید گزارش کار خود را به‌نوعی بنویسید که عملکرد تیم خود را به‌بهترین شکل منتقل کنید.  با کار از راه دور، استفاده از ایمیل به‌شدت افزایش یافته است. مهارت‌های نوشتاری خوب زمانی که ایمیل‌هایی را به مدیران تجاری یا دیگر اعضای تیم خود ازسال می‌کنید مفید است.

۳. مهارت‌های گوش‌کردن

دیگر مهارت غیرفنی دانشمندان داده دورکار مهارت گوش‌کردن است. مهارت شنیداری به‌اندازه‌ی مهارت گفتاری و نوشتاری مهم است. گوش‌کردن با‌دقت در طول جلسات آنلاین با اعضای تیم بسیار ضروری است. در صورت امکان، نکات کلیدی موردبحث را در جلسه‌های کاری یادداشت‌برداری کنید. حتی اگر شما یک دانشمند داده حرفه‌ای و باتجربه باشید، باید به‌دقت به صحبت‌های اعضای تیم خود گوش کنید؛ زیرا آنان اغلب ایده‌های ارزشمندی را درمورد نحوه‌ی برخورد و حل مشکلات ارائه می‌کنند. به‌عنوان یک مشتاق علم داده که هنوز وارد بازارکار نشده است، باید در طول فرایند مصاحبه‌ی کاری به‌دقت گوش کنید تا مطمئن شوید که تمامی جزئیات شرکت و نقش خود  را درک می‌کنید. این موضوع به شما امکان می دهد تشخیص دهید آیا این شرکت مناسب شماست یا خیر.

مهارت غیرفنی دانشمندان داده دورکار

۴. مهارت خواندن

مهارت‌های خواندن به شما کمک می‌کند از اتفاق‌ها و تصمیم‌های تجاری که در سازمانی که در آن مشغول‌به‌کار هستید مطلع باشید. احتمالاً می‌دانید که یک دانشمند داده یک یادگیرنده‌ی مادام‌العمر است؛ بنابراین مهارت‌های خوب‌خواندن به شما کمک می‌کند تا با پیشرفت‌های جدید در این حوزه آشنا شوید و دانش خود را مطابق با آن به‌روز‌رسانی کنید. برخی از پلتفرم‌هایی که می‌توانند به شما کمک کنند در حوزه‌ی خود به‌روز بمانید عبارت‌اند از Medium، LinkedIn، GitHub، KDnuggets و Kaggle.

مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید:

بایدهای دیتاساینتیست شدن: ۶ مورد که پیش از دیتاساینتیست شدن باید بدانید!

۵. حرفه‌ای‌بودن در ظاهر

ارائه‌ی یک ظاهر حرفه‌ای، نه‌تنها در طول فرایند کاریابی و مصاحبه مهم است، چیزی است که باید به زندگی روزمره‌ی شما به‌عنوان یک فرد حرفه‌ای در حوزه‌ی خود منتقل شود. طرز لباس‌پوشیدن شما بازتابی از نحوه‌ی نگرش شما به کارتان و نگاه دیگران به شما و شرکت شماست. پس اینکه در جلسه‌های کاری مهم با لباس‌های غیررسمی، مانند لباس خواب، شرکت کنید، احتمالاً نمی‌تواند ایده‌ی جالبی باشد؛ همین‌طور اگر در یک جلسه‌ی آنلاین شرکت می کنید، مطمئن شوید که در محلی ساکت حضور دارید تا امکان پرت‌شدن حواس‌تان به حداقل برسد.

۶. مهارت‌های اخلاقی

آخرین مهارت غیرفنی دانشمندان داده دورکار در فهرست ما مهارت‌های اخلاقی است. کار از راه دور به‌عنوان یک دانشمند داده یا در هر نقش دیگری به نظم‌وانضباط زیادی نیاز دارد؛ بنابراین حتماً برای زمان خود برنامه‌ریزی کنید و زمانی را برای انجام‌دادن کار خود اختصاص دهید. درمورد وظایفی که بر عهده دارید، مسئولیت‌پذیر باشید و سعی کنید کارها را به‌موقع به پایان برسانید. مسئولیت‌پذیری یکی از مهم‌ترین خصیصه‌های یک کارمند ایده‌آل است، چه در حوزه‌ی علم‌داده مشغول‌به‌کار باشید، چه در هر حوزه‌ی دیگر!

حرف آخر

به‌طور خلاصه، در این مطلب درباره‌ی ۶ مهارت‌ غیرفنی دانشمندان داده دورکار بحث کردیم. شما، به‌عنوان یک دانشمند داده، ممکن است مجموعه‌ای از مهارت‌های فنی عالی داشته باشید، اما اگر نتوانید به‌طور مؤثر با باقی اعضای تیم ارتباط برقرار کنید، نمی‌توانید ایده‌های خود را به‌وضوح در طول جلسات مجازی منتقل کنید. این موضوع می‌تواند به‌ضرر شما تمام شود و حتی مهارت‌های فنی شما را زیرسؤال ببرد. برای اینکه بتوانید به‌طور مؤثر به‌عنوان یک دانشمند داده به‌شکل دورکار کار کنید، لازم است این مهارت‌های غیرفنی را نیز در خود تقویت کنید.

برای ورود به دنیای دیتا ساینس مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید:

ورود به علم داده یا دیتاساینس از کجا شروع می‌شود؟

یادگیری دیتا ساینس با کلاس‌های آنلاین آموزش علم داده کافه‌تدریس

اگر به یادگیری دیتا ساینس و ماشین لرنینگ علاقه دارید، پیشنهاد ما شرکت در کلاس‌های آنلاین آموزش علم داده کافه‌تدریس است. کلاس‌های آنلاین آموزش علم داده کافه‌تدریس به شما امکان می‌دهد از هر نقطه‌ی جغرافیایی به به‌روزترین و جامع‌ترین آموزش دیتا ساینس و ماشین لرنینگ دسترسی داشته باشید و این دانش را در محیطی پویا و تعاملی، شبیه به کلاس‌های حضوری، یاد بگیرید.

کلاس‌های آنلاین آموزش علم داده کافه‌تدریس به‌صورت کارگاهی و بر مبنای کار روی پروژه‌های واقعی دنیای علم داده برگزار می‌شود و صفر تا صد پیش‌نیازهای یادگیری علم داده را پوشش می‌دهد.

برای آشنایی بیشتر با کلاس‌های آنلاین آموزش علم داده کافه‌تدریس و مشاوره‌ی رایگان برای شروع یادگیری روی این لینک کلیک کنید:

دوره جامع آموزش علم داده (Data Science)

هفت‌خوان

هفت‌خوان: مطالعه کن، نظر بده، جایزه بگیر!

هفت‌خوان مسابقه‌ی وبلاگی کافه‌تدریس است. شما با پاسخ به چند پرسش درباره‌ی مطلبی که همین حالا مطالعه کرده‌اید، فرصت شرکت در قرعه‌کشی جایزه نقدی و کلاس رایگان کافه‌تدریس را پیدا خواهید کرد.

جوایز هفت‌خوان

  • ۳۰۰,۰۰۰ تومان جایزه نقدی
  • ۵ کلاس رایگان ۳۰۰,۰۰۰ تومانی

پرسش‌های مسابقه

برای شرکت در هفت‌خوان کافه‌تدریس در کامنت همین مطلب به این پرسش‌ها پاسخ دهید:

  • مهم‌ترین مهارت‌های غیرفنی داشمندان داده چیست؟
  • مهارت‌های گفتاری و نوشتاری به چه کار دانشمندان داده می‌آید؟
  • کدام مهارت‌های نرم برای دانشمند داده دورکار الزامی است؟