نرم‌افزارهای تخصصی گرایش مهندسی پزشکی ـ بیوالکتریک چیست؟ هر دانشجوی مهندسی باید بر ابزار تخصصی گرایش خودش تسلط داشته باشد. شناخت نرم‌افزارهای تخصصی گرایش مهندسی پزشکی ـ بیوالکتریک و تسلط بر آن‌ها به شما کمک می‌کند دوره‌ی کارشناسی‌ارشد را به‌خوبی پشت‌سر بگذرانید؛ همین‌طور بر آینده‌ی شغلی شما تأثیر چشمگیری خواهد گذاشت.

Matlab

متلب نرم‌افزار قدرتمند و جامعی برای اکثر رشته‌های مهندسی است و یکی از نرم‌افزارهای تخصصی مهندسی پزشکی ـ بیوالکتریک هم محسوب می‌شود. در این نرم‌افزار می‌توانید رفتار سیستم‌های فیزیکی را شبیه‌سازی و تحلیل کنید. این نرم‌افزار یکی از اولین محیط‌های محاسباتی است که قادر است مسائل دانشجویان و پژوهشگران در زمینه‌های متنوع مهندسی را حل کند. دانشجویان گرایش مهندسی پزشکی معمولاً با استفاده از ابزارهای پرداش سیگنال این نرم‌افزار مسائل مربوط به پروژه‌های خود را تحلیل و بررسی می‌کنند.

LabView

در نرم‌افزار LabView، به‌حای کدنویسی، از نمادهای گرافیکی برای تجزیه‌وتحلیل سیستم‌ها استفاده می‌شود. در این نرم‌افزار می‌توان محیط‌های بیولوژیکی، سیگنال‌های حیاتی، به‌ویژه سیگنال‌های مربوط به قلب و مغز، را شبیه‌سازی کرد. ازجمله استفاده‌های این نرم‌افزار در گرایش مهندسی پزشکی می‌توان به شبیه‌سازی تجهیزاتی مانند ونتیلاتور (تنفس مصنوعی)، اکوکاردیوگراف (تصویربرداری از قلب)، پالسی‌اکسی‌متر (سنجش اکسیژن خون)، الکتروشوک (اعمال شوک قوی به بیماران ایست قلبی)، الکتروکوتر (ابزار جراحی برای برش)، اسپکتروفتومتر، ماموگرافی، مانیتورینگ و اسپیرومتر و پردازش بیوسیگنال‌ها (ازجمله سیگنال‌های مغزی)، سیگنال‌های قلبی، سیگنال‌های مربوط به عضلات بدن و سیگنال‌های چشمی اشاره کرد.

Codevision AVR

این نرم‌افزار برای برنامه‌نویسی انواع میکروکنترلرهای AVR بسیار قدرتمند است. درواقع این نرم‌افزار یک کامپایلر برای زبان برنامه‌نویسی C است که جهت برنامه‌نویسی میکروکنترلر AVR از آن استفاده می‌شود.

Proteus Design

Proteus Design یکی دیگر از نرم‌افزارهای تخصصی مهندسی پزشکی ـ بیوالکتریک است. در این نرم‌افزار می‌توان انواع مدارهای الکترونیکی را تحلیل و بررسی کرد. درواقع این نرم‌افزار یک آزمایشگاه الکترونیک بسیار پیشرفته به شمار می‌رود که در آن با استفاده از ابزارهای گوناگون می‌توان پارامترهای موجود در یک مدار را بررسی و تحلیل کرد. در این نرم‌افزار، مانند نرم‌افزار Altium Designer، امکان طراحی مدارهای چاپی ساده و پیچیده وجود دارد.

Python

پایتون، با ویژگی متن‌بازبودن خود، کتابخانه‌ها و ماژول‌های متنوعی دارد؛ به‌همین دلیل، دانشجویان گرایش مهندسی پزشکی که مایل‌اند برای مباحث تشخیص و طبقه‌بندی و نیز در طراحی قطعات و رسم گراف‌ها و اشکال پیچیده‌ی خروجی کدهای نوشته‌شده اقدام کنند از این زبان برنامه‌نویسی استفاده می‌کنند.

این زبان برنامه‌نویسی در بسیاری از مواردی که دانشجویان رشته‌های مهندسی با تحلیل داده یا یادگیری ماشین سروکار دارند کاربرد بسیار زیادی دارد.

برای آشنایی با بهترین منابع کنکور کارشناسی ارشد مهندسی برق گرایش مهندسی پزشکی (بیوالکتریک) روی این لینک کلیک کنید:

بهترین منابع ارشد گرایش مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)