چه زمانی درس نخوانیم؟ احتمالاً پاسخ به این سؤال برای برخی از داوطلبان کنکور جذاب باشد! درواقع در برخی از زمان‌ها درس‌خواندن ممنوع است. بسیاری فکر می‌کنند که برای رتبه برتر شدن باید دائما در حال مطالعه باشند. واقعیت این‌طور نیست؛ برخی از زمان‌ها شما با توجه به شرایط‌تان باید بی‌خیال مطالعه شوید. این کار به شما کمک می‌کند که در باقی زمان‌ها مطالعه با کیفیت‌تری داشته باشید.

چه ساعت‌هایی درس بخوانیم؟

احتمالا شما هم تجربه این را داشته‌اید که در صورت مطالعه در برخی ساعت‌های شبانه‌روز، در مقایسه با دیگر مواقع، بازده بیشتری داشته باشید؛ مثلاً ممکن است شما ترجیح بدهید که به‌جای درس‌خواندن در صبح زود، شب‌ها امتحان کنید. موضوعی که می‌تواند در انتخاب ساعت مناسب برای مطالعه و درس‌خواندن ما را یاری کند آگاهی از سبک‌های یادگیری است. برای یادگیری و مطالعه باید زمانی را انتخاب کنید که ذهن بهترین عملکرد را برای حفظ‌کردن و یادگیری داشته باشد.

چه زمانی درس نخوانیم؟

شما ممکن است بهترین زمان برای مطالعه‌ی خود را نیز پیدا کنید، اما برخی از زمان‌ها، بااینکه زمانی طلایی مطالعه‌ی شماست، نباید درس بخوانید. قبل‌تر درباره‌ی زمان‌های مطالعه صحبت کرده‌ایم، اما الان میخواهیم ببینیم که چه زمانی نباید درس بخوانیم.

زمان عصبانیت

برای مطالعه حتماً باید آرامش داشته باشید و با ذهنی به‌دور از دغدغه مشغول مطالعه شوید؛ بنابراین سعی کنید قبل از مطالعه از عصبانیت، ناراحتی، خشم و هیجان‌های این‌چنینی دوری کنید؛ زیرا در این صورت شما هیچ‌گونه تمرکزی روی مطالعه نخواهید داشت.

بدون برنامه

بدون برنامه مطالعه‌ی شما درهم و کم‌فایده است. برنامه‌ریزی و داشتن برنامه‌ی درسی دقیق از مهم‌ترین ابزار مطالعه شما هستند؛ پس اگر برنامه ندارید، به مطالعه فکر نکنید و خودتان را به زحمت نیندازید. اولین قدم برای درس‌خواندن برنامه است.

در اتاق نامرتب

مطالعه به تمرکز نیاز دارد، اما اتاق نامرتب تمرکز شما را کم و حواس‌تان را پرت می‌کند. اتاق مرتب ذهن را آرام می‌کند و به‌جز نظم بیرونی، نظم ذهنی شما نیز فراهم می‌کند. روزی ۱۰ دقیقه قبل از شروع مطالعه وقت‌تان را به مرتب‌کردن فضای اطراف‌تان اختصاص دهید تا عوامل حواس‌پرتی را کم کنید.

در حضور مهمان

زمانی که منزل شما پر از مهمان است پس شما در مرکز شلوغی و سروصدا هستید. ممکن است حتی به خودتان بقبولانید که در حال درس‌خواندن هستید، اما در حقیقت ذهن شما به ترافیک دچار شده است. اگر هدفونی برای ازبین‌بردن صدا ندارید، برای ساعت‌هایی مطالعه را بی‌خیال شوید و کنار مهمانان خود باشید. سعی کنید زمان ازدست‌داده را در روزهای بعدی جبران کنید.

بعد از غذاخوردن

پس از آنکه وعده‌های غذایی (صبحانه، ناهار و شام) را میل می‌کنید ذهن شما خواب‌آلود است. پس زمان درستی برای مطالعه نیست. مطالعه بعد از غذا برخی مواقع می‌تواند خواب‌آلودگی بیشتر هنگام مطالعه را به بار آورد. مدت‌زمانی حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه استراحت کنید و سپس مطالعه کنید؛ زیرا مطالعه با شکم پر تأثیر چندانی ندارد و ذهن شما روی مطالب تمرکزی ندارد.

روی تخت

تخت مکان استراحت شماست. درس‌خواندن باید در مکان درست انجام شود تا ذهن بتواند تمرکز کند. مطالعه در تخت‌خواب کیفیت پایینی دارد و ممکن است چند دقیقه بعد از شروع مطالعه شما به خواب بروید. پس اگر توی تخت مطالعه می‌کنید، بی‌خیال درس خواندن شوید.

هم‌زمان با آهنگ

انجام‌دادن هم‌زمان دو کار کیفیت هر دو کار را کم می‌کند، به‌خصوص مطالعه که به تمرکز بالایی نیاز دارد. اگر می‌خواهید آهنگ گوش کنید، بی‌خیال مطالعه شوید و اگر می‌خواهید مطالعه کنید، گوش‌کردن به آهنگ را به زمان دیگری موکول کنید. اگر هم به آهنگ گوش‌کردن در زمان مطالعه عادت دارید، نباید آهنگ‌های کلام‌دار را گوش کنید. آهنگ باید بی‌کلام، ملایم و با صدای کم باشد تا حواس شما را پرت نکند.

زمان تفریح

برخی تصور می‌کنند که تفریح در دوره‌ی کنکور ممنوع است، اما این تصور اشتباه است. ذهن شما به استراحت هم احتیاج دارد، اما باید به این نکته توجه کنید که به‌دلیل عذاب وجدان هم‌زمان با تفریح مطالعه نکنید. اگر به جنگل یا جای تفریحی می‌روید کتاب‌ها و جزوات‌تان را در منزل بگذارید؛ زمانی که بازگشتید می‌توانید این بازه را جبران کنید، اما مطالعه‌ی هم‌زمان با تفریح فایده‌ای برای شما ندارد.

بدترین زمان مطالعه کی است؟ چه زمان‌هایی نباید درس بخوانیم؟