برنامه ریزی کنکور MBA جزو قدم‌های اولیه برای موفقیت در آزمون است. همه‌ی افرادی که کنکور ارشد یا کارشناسی را گذرانده‌اند با پرسش‌هایی از این قبیل مواجه بوده‌اند: چگونه برای موفقیت در کنکور ارشد برنامه‌ریزی کنیم؟ اولین قدم برای شروع اصولی چیست؟ من، با وجود شاغل یا متأهل‌بودن، چطور می‌توانم در کنکور ارشد موفق باشم؟ روزی چند ساعت مطالعه کنم؟ هدف‌گذاری معقول چه ویژگی‌هایی دارد؟ برنامه‌ریزی مکتوب چگونه است؟

در این مطلب برنامه ریزی کنکور MBA را برای شما توضیح داده‌ایم. این مطلب راهنمایی برنامه ریزی کنکور MBA است. ما در پنج گام نحوه‌ی برنامه ریزی کنکور MBA را به شما می‌گوییم.

گام اول: تغییر سبک زندگی!

برای شروع خوب و معقول در مسیر آمادگی برای موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد رشته MBA باید فرض کنیم قرار است به ماراتنی چندماهه وارد شویم. بر این اساس باید سعی کنیم اول از همه سبک زندگی‌مان را به‌طور موقت تغییر دهیم. این کار مخصوصاً برای افراد شاغل یا متأهل احتمالاً دشوار است. این افراد مدت‌هاست از سبک زندگی‌ دانشجویی و تحصیلی دور شده‌اند. تغییر سبک زندگی هم خیلی برای‌شان دشوار است. بااین‌همه به‌عنوان اولین اصل باید بپذیریم که شرط اصلی برای موفقیت در هر فضای رقابتی تخصیص زمان مشخص به آن است. رقابت دشوار کنکور ارشد هم از این قضیه مستثنا نیست.

برای آشنایی به نحوه‌ی تغییر سبک زندگی، بد نیست از تجربه‌ی رتبه‌های برتر استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را بخوانید:

مصاحبه با بهنام محمودیان رتبه برتر کنکور MBA

برنامه‌ریزی کنکور MBA
برنامه‌ریزی کنکور MBA

گام دوم: هدف‌گذاری

بیشتر متقاضی‌های رشته‌ی MBA در ابتدای مسیر جاه‌طلبی و اشتیاق برای کسب موفقیت را ندارند. زیرا اغلب به‌توصیه‌ی دوستان یا همکاران یا اساتیدشان برای ادامه‌ی تحصیل به این رشته آمده‌اند. هنوز باور به موفقیت در آن‌ها شکل نگرفته است. این ویژگی به آن‌ها می‌قبولاند که مسیر سختی در پیش رو دارند. سختی مسیر هم آن‌ها را وامی‌دارد کار را رها کنند. اگر هم ادامه بدهند، زمان زیادی را از دست می‌دهند که متوجه شوند برای موفقیت باید زمان مطالعه روزانه‌ی مشخصی اختصاص دهند.

اگر داوطلب هدف‌گذاری درستی داشته باشد، از همان ابتدا می‌داند در چه مسیری قدم برمی‌دارد. در این حالت است که برای هدف خود تلاش می‌کند و از همان شروع‌به‌مطالعه زمان مناسبی را برای موفقیت در این مسیر به مطالعه اختصاص می‌دهد.

پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با برنامه ریزی کنکور MBA و میزان زمان مطالعه گفت‌وگوی ما با یکی از رتبه‌های برتر کنکور را بخوانید:

مصاحبه با امید گوهری رتبه برتر کنکور مدیریت کسب و کار

هدف‌گذاری SMART

پیش از هر چیز برای برداشتن گام دوم، باید با اصول هدف‌گذاری آشنا شوید. هدف‌گذاری شما اصطلاحاً باید SMART باشد.

S، مخفف Specific، مشخص و دقیق‌بودن

یعنی هدف‌گذاری باید مشخص و دقیق باشد (کدام دانشگاه، کدام گرایش، چه رتبه‌ای، تا ۶ ماه دیگر وضع شما چیست؟ تا سه ماه آینده در چه موقعیتی هستید؟ تا هفته‌ی بعد چند بخش را خوانده‌اید؟ در کنکور آزمایشی اول چه رتبه‌ای می‌خواهید؟ در کنکور آزمایشی‌های جامع چه رتبه‌ای هدف‌تان است؟ و پرسش‌هایی از این دست). این‌ها نمونه‌ای از هدف‌گذاری مشخص است.

برنامه‌ریزی کنکور MBA

برنامه‌ریزی کنکور MBA

M، مخفف Measurable، اندازه‌گیری‌پذیری

شما باید بتوانید هدف‌تان را به‌صورت عددی بیان کنید. نمی‌توانید بگویید «می‌خواهم رتبه‌ی خوبی بیاورم» یا «می‌خواهم در یکی از دانشگاه‌های تهران قبول شوم». باید مشخص کنید دقیقاً چه رتبه‌ای را می‌خواهید و دوست دارید در کدام دانشگاه تحصیل کنید. براساس این شاخص نمرات و درصدهایی را خواهید دانست که باید در سه درس ریاضی و زبان و جی‌مت به دست آورید. شما باید از این امر آگاه باشید که براساس شرایط شخصی‌تان برای هر درس باید چه اهدافی را در نظر بگیرید.

A، مخفف Achievable، دردسترس‌بودن

اگر مثلاً در کنکور آزمایشی اول رتبه‌ی شما 700 شده است، هدف‌تان در کنکور آزمایشی دوم باید رسیدن به رتبه‌ی ۴۰۰ تا ۵۰۰ باشد. این هدف‌گذاری از ویژگی دردسترس‌بودن برخوردار است. مثلاً اگر هفته‌هاست به‌طور متوسط بیست ساعت درس می‌خوانید، باید برای هفته‌ی بعد تقریباً برای رسیدن به ۳۰ ساعت برنامه‌ریزی کنید؛ اگر هدف‌گذاری شما رسیدن به ۵۰ ساعت مطالعه در هفته باشد، مشخصاً در دسترس نیست، محقق نمی‌شود و شما را دلسرد می‌کند.

R، مخفف Realistic، واقع‌گرایانه‌بودن

باید واقع‌گرا باشید. اگر شاغل، متأهل، دارای فرزند و مدام در مأموریت هستید، نباید توقع داشته باشید بتوانید روزی ۱۰ ساعت درس بخوانید. در غیر این صورت حس سرخوردگی به شما دست می‌دهد و مأیوس می‌شوید.

T، مخفف Time-Bound، زمان‌بندی‌داشتن

زمان‌مندبودن از مشخصه‌های بسیار مهم هدف‌گذاری قوی است. هدف‌گذاری باید زمان‌بندی داشته باشد. شما باید رسیدن به تمامی اهداف کوچک یا بزرگ‌تان را به زمانی مشخص محدود کنید. کافی نیست که فقط بگویید می‌خواهم ریاضی ۲ را مرور کنم. باید مشخص کنید می‌خواهید تا چه روزی و در چند ساعت ریاضی ۲ را مرور کنید.

گام سوم: مکتوب‌بودن

ویژگی مشترک رتبه‌های برتر داشتن برنامه‌ریزی مکتوب است. رتبه‌های برتر آزمون عموماً برنامه ریزی کنکور MBA را با سلایق و جزئیات مختلف به‌صورت مکتوب درمی‌آورند. داشتن برنامه‌ریزی مکتوب از مهم‌ترین شرط‌های موفقیت در کنکور کارشناسی‌ارشد رشته‌ی MBA است. این کار چهار مرحله دارد:

به‌دست‌آوردن حجم مطالعاتی

برای این منظور باید در ابتدا برنامه‌ریزی کلان داشته باشید؛ به‌این صورت که مشخص کنید که مثلاً در ماه آینده یا تا سه ماه آینده می‌خواهید چه حجمی از هر درس را از روی چه منبعی و با چه تعداد تستی بخوانید. به چارچوبی که این نوع برنامه ریزی کنکور MBA به ما می‌دهد چارچوب حجم مطالعاتی می‌گوییم. حجم مطالعاتی و چارچوب آن برنامه‌ریزی بلندمدت محسوب می‌شود.

به‌دست‌آوردن حجم مطالعه‌ی هفتگی

بعد از این باید مشخص کنید در تا یک یا سه ماه آینده هر هفته می‌خواهید چه حجمی از مطالب را بخوانید که برنامه‌ی بلندمدت‌تان اجرایی شود. این کار برنامه‌ریزی میان‌مدت است که حجم مطالعه‌ی هفتگی از آن به دست می‌آید.

به‌دست‌آوردن چارچوب تصمیم‌گیری

حال برای اجرای این برنامه از چارچوبی استفاده می‌کنیم که مشخص کند در چه روزی از هفته، چه ساعتی، چه منبعی را با چه تعداد تست مطالعه می‌کنیم. به این مرحله چارچوب تصمیم‌گیری می‌گوییم و برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت محسوب می‌شود.

ثبت عملکرد

درنهایت عملکرد خود را در چارچوب عملکرد ثبت می‌کنیم که بتوانیم با ثبت تاریخی داده‌ها، روند و وضعیت حرکتی خود را در ماه‌های بعدی بررسی کنیم. برای این منظور می‌توانید از اکسل هوشمند برنامه‌ریزی ویژه کنکور ارشد MBA استفاده کنید.

ویژگی این نوع برنامه‌ریزی محرک‌بودن و چارچوب‌دادن برای جلوگیری از پراکنده‌خوانی است.

گام چهارم: اولویت‌بندی در برنامه ریزی کنکور MBA

یکی از اقدامات بسیار مهمی که داوطلب رشته‌ی MBA برای موفقیت در کنکور باید انجام دهد اولویت‌بندی است. این کار، چه در مسائل و امور روزانه و شغلی، چه در دروس پشت کنکور،از مهم‌ترین کارها برای رفتار هوشمندانه است. به‌هرحال باید در برنامه‌ریزی‌های خودمان کارهای فوق‌برنامه‌ها را تا حد زیادی کاهش دهیم. تا حد ممکن هم باید به امور اصلی و مهم برسیم. باید میان درس‌ها هم اولویت تعیین کنیم. اولویت‌ها باید در هر درس میان فصول و در هر فصل میان زیرفصل‌ها مشخص باشند.

برای رسیدن به اولویت‌بندی بهتر این مطلب را مطالعه کنید:

چرا بعد از مطالعه نمی‌توانیم تست حل کنیم؟راهکار مطالع‍ه و تست زنی اصولی

برنامه‌ریزی برای موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد رشته MBA
برنامه‌ریزی برای موفقیت در کنکور کارشناسی‌ارشد رشته‌ی MBA

گام پنجم: آزمون و سنجش

از اقدامات بسیار هوشمندانه برای برنامه ریزی کنکور MBA و رسیدن به اوج آمادگی آزمون‌کردن وضعیت‌تان است. شرکت در کنکور آزمایشی استاندارد، نه‌تنها به جنبه‌های فیزیکی شبیه‌سازی و مدیریت اضطراب، مدیریت زمان و مدیریت ساختار ذهن بسیار کمک می‌کند، چارچوب مطالعاتی هم به شما می‌دهد. براساس بودجه‌بندی آزمون باید  منظم مطالعه کنید. با این کار هم وضعیت‌ دانش و مهارت‌های‌تان را محک می‌زنید، هم خودتان را در طی مسیر پیدا می‌کنید.

چرا در آزمون‌های آزمایشی استاندارد شرکت کنیم؟

شرکت در کنکورهای آزمایشی استاندارد گام بسیار مهمی است که برای آمادگی در کنکور باید بردارید. کافه‌تدریس به‌صورت منظم کنکورهای آزمایشی حضوری و آنلاین برگزار می‌کند. این آزمون‌های آزمایشی استاندارد کمک بسیار بزرگی برای شماست. برای دیدن زمان‌بندی آزمون‌های آزمایشی و ثبت‌نام در آن‌ها همین حالا کلیک کنید:

ثبت‌نام در آزمون آزمایشی