گرایش بازاریابی MBA یکی از جذاب‌ترین گرایش‌های رشته‌ی مدیریت کسب‌وکار است. شاید اگر از داوطلبان این رشته درباره‌ی بهترین گرایش MBA بپرسیم، تعداد زیادی بازاریابی را انتخاب کنند. برای آشنایی بیشتر با این گرایش پای صحبت با یکی از برجسته‌ترین استادان دانشگاه صنعتی شریف، دکتر منوچهر نجمی، نشستیم. خلاصه گفت‌وگوی ما درباره‌ی گرایش بازاریابی MBA پیش روی شماست.

هدف گرایش بازاریابی MBA  چیست؟

رشته‌ی مدیریت کسب‌وکار MBA به تعدادی گرایش تقسیم می‌شود؛ در تمامی دنیا این مدل مرسوم است و گرایش‌های مختلفی را برای رشته MBA داریم. هدف از وجود این گرایش‌ها به‌طور کلی این است که کسانی که MBA می‌خوانند، در حوزه‌ای متمرکزتر باشند و در کسب‌وکاری که قرار می‌گیرند در آن حوزه بیشتر متخصص شوند. دانشجویان چه درمورد کار و چه درمورد ادامه‌تحصیل باید در گرایش مدنظر خود متمرکز شوند.

دکتر نجمی-معرفی گرایش بازاریابی رشته MBA
دکتر نجمی

ادامه‌تحصیل در گرایش بازاریابی MBA چگونه است و چه زیر گرایش‌هایی دارد؟

اگر بخواهیم گرایش بازاریابی MBA را به‌صورت کلی دسته‌بندی کنیم، دسته‌ی اول مباحثی درباره‌ی استراتژی بازاریابی است؛ شناخت بازار و Segment کردن و تصمیمات مختلفی که درباره‌ی وضعیت بازار و محصول و قیمت گرفته می‌شود از این دست مباحث است. این مباحث در موضوع استراتژی بازاریابی قرار می‌گیرند.

دسته‌ی دوم مرتبط با مباحث رفتاری در بازاریابی است؛ موضوعاتی مانند رفتار مصرف‌کننده در این دسته قرار می‌گیرند و با مباحث روان‌شناسی و اقتصادی بسیار ارتباط پیدا می‌کنند. این دسته به دنیای بازاریابی از منظر رفتاری نگاه می‌کند و به این موضوع می‌پردازد که چه عواملی بر رفتار مصرف‌کننده تأثیر می‌گذارد. درواقع این دسته به‌دنبال بررسی روان‌شناسانه‌ی مشتری است.

دسته‌ی سوم که اتفاقاً برای دانشجویان با زمینه‌ی مهندسی مناسب‌تر است درمورد مباحث کمی و Modeling است؛ برای مثال، موضوعاتی مانند رگرسیون و بررسی داده‌ها که در آن رابطه‌ی میان چندین دسته داده را بررسی می‌کنند از این جنس است؛ البته این سه دسته برای گرایش بازاریابی کاملاً به یکدیگر مرتبط‌ند و به‌این صورت نیست که کاملاً جدا از یکدیگر باشند.

اگر در قسمت‌هایی از بازاریابی فعالیت می‌کنید که با بازار به‌صورت مستقیم در ارتباط هستید، بهتر است فرد برون‌گرایی باشید. برای فردی که هدف تحلیل و کار با داده دارد خیلی درون‌گرا یا برون‌گرابودن تأثیری نخواهد گذاشت.

گرایش بازاریابی MBA چه فرصت‌های شغلی دارد؟

براساس دسته‌بندی که پیش‌تر درباره‌اش صحبت کردیم، شما برای کارکردن در این زمینه باید تا حدی استراتژی بازاریابی را یاد بگیرید و بتوانید بازار را بشناسید و تحلیل کنید. به‌طور مشخص، حوزه‌های مختلفی درزمینه‌ی بازاریابی وجود دارد؛ برای مثال، یکی از این حوزه‌ها برندینگ است و شما می‌توانید مدیر برند شوید؛ همچنین زمینه‌های دیگر در توزیع محصول وجود دارد که با موضوعاتی مانند مدیریت عملیات مرتبط است. طراحی نظام‌های تبلیغاتی و ترویج یکی دیگر از فرصت‌های شغلی جذاب در این گرایش است. یکی دیگر از زمینه‌ها قیمت‌گذاری است که با روابط ریاضی مرتبط است. بازاریابی فرصت‌های شغلی بسیاری دارد که دانشجویان در دوران تحصیل با آن‌ها آشنا خواهند شد.

ظرفیت رشد گرایش بازاریابی در ایران چگونه است؟

در کشور ما محیط کسب‌وکار چندان رقابتی نیست و بنگاه‌های دولتی در بسیاری از زمینه‌ها فعالیت می‌کند؛ به‌همین دلیل، هنوز مفهوم جدی رقابت درک نشده است. در حال حاضر کشور به‌سمت بازارهای رقابتی می‌رود. در این وضعیت بحث بازاریابی بسیار مهم و کلیدی خواهد بود و ضرورت انکارناپذیری دارد.

برای گرایش بازاریابی MBA در دانشگاه چه درس‌های ارائه می‌شود؟

در حال حاضر یکی از دروس تخصصی این گرایش در دانشگاه شریف درس مدیریت است. این درس درباره‌ی مباحث کمّی در بازاریابی بحث می‌کند. درس دیگر استراتژی بازاریابی است که به‌طور عمیق به دنیای بازاریابی نگاه می‌کند. تحقیقات بازار نیز یکی دیگر از دروس تخصصی این گرایش است؛ همچنین دروسی مانند مدیریت کیفیت جزو دروسی است که دانشجویان این گرایش می‌توانند این درس را بردارند و دید خوبی در این زمینه پیدا کنند.

در کشور ما محیط کسب‌وکار چندان رقابتی نیست و بنگاه‌های دولتی در بسیاری از زمینه‌ها فعالیت می‌کند؛ به‌همین دلیل، هنوز مفهوم جدی رقابت درک نشده است.

چه مهارت‌ها و ویژگی‌های فردی برای ورود به دنیای بازاریابی لازم است؟

این موضوع به این بستگی دارد که در بازاریابی در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید. بازاریابی هم علم است، هم هنر. نکته‌ی مهمی که وجود دارد داشتن ذهنی خلاق است؛ قدرت ایده‌دادن درزمینه‌ی بازاریابی موضوع مهمی است؛ این توانایی صرفاً با کتاب‌خواندن به وجود نمی‌آید. اگر در قسمت‌هایی از بازاریابی فعالیت می‌کنید که با بازار به‌صورت مستقیم در ارتباط هستید، بهتر است فرد برون‌گرایی باشید. برای فردی که هدف تحلیل و کار با داده دارد خیلی درون‌گرا یا برون‌گرابودن تأثیری نخواهد گذاشت.

فایل صوتی کامل این گفت‌وگو را در اینجا بشنوید:

معرفی گرایش بازاریابی رشته MBA

با دیگر گرایش‌های MBA هم آشنا شوید:
معرفی گرایش استراتژی رشته MBA
معرفی گرایش منابع انسانی رشته MBA

دپارتمان MBA کافه تدریس به شما کمک می‌کند تا با بهترین اساتید و مشاوران به بهترین رتبه‌ها دست یابید.

دپارتمان MBA کافه تدریس

سوالات متداول

برای کار تنها در حوزه گرایش خودمان می‌توانیم فعال شویم؟

خیر شما باتوجه به مهارت‌هایی که در دوران دانشجویی کسب می‌کنید می‌توانید در بخش های مختلف که ممکن است در حوزه گرایش شما نباشد فعال شوید. در رشته MBA شما 30 درس مشترک دارید که درباره همه گرایش‌ها اطلاعات بدست می‌آورید.

همه گرایش‌ها مناسب اپلای هستند؟

گرایش‌هایی که وابسته به فرهنگ هستند احتمال کمتری برای قبولی دارند. گرایش‌هایی که ریاضیاتی و فنی تر هستند مانند عملیات و مالی برای اپلای مناسب‌ترند.

آیا با رشته MBA میتوانم کسب و کار خودم را راه‌اندازی کنم؟

بله یکی از جذابیت‌های MBA این است که با کمک این رشته می‌توانید تیم‌سازی کنید و به کمک آن‌‌ها ایده‌هایی که در ذهن دارید را پیاده‌سازی کنید. بسیاری از افرادی که وارد این رشته می‌شوند، به کارآفرینی علاقه‌مند هستند.

تنوع بازار در گرایش بازاریابی چگونه است؟

بازاریابی بخش‌های زیادی را در بر می‌گیرد. شما اگر وارد این گرایش شوید هم در بخش‌های محاسباتی مانند تحلیل داده می‌توانید فعالیت کنید هم در بخش‌هایی مانند مارکتینگ و فروش. البته بازار این رشته بسیار وسیع‌تر است.