آزمون ورودی مدارس سمپاد ازجمله آزمون‌های مهمی است که هر سال برگزار می‌شود. این آزمون بین دانش‌آموزان دو مقطع ششم و نهم برگزار می‌شود. دانش‌آموزان پذیرفته‌شده در این آزمون می‌توانند در مدارس سمپاد و تیزهوشان تحصیل کنند. این مدارس زیر نظر سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان فعالیت می‌کنند و به مدارس سمپاد معروف هستند. در این مطلب به‌صورت کلی این آزمون و شرایط شرکت و قبولی در آن را معرفی کرده‌ایم.

مدارس سمپاد و تیزهوشان

مدارس سمپاد و تیزهوشان مدرسه‌هایی است که زیر نظر سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان فعالی می‌کند. این مدارس را به‌اختصار سمپاد می‌نامند که سرواژه‌ی نام همین سازمان است.

هدف از تشکیل این مدرسه‌ها شناسایی دانش‌آموزان مستعد و پرورش آنان برای فراهم‌کردن نیروی انسانی کارآمد در کشور بوده است. درواقع مدارس سمپاد با دراختیارداشتن کادر مجرب آموزش‌وپرورش کشور و با استفاده از بودجه‌ی مجزا شرایطی خاصی را برای پرورش دانش‌آموزان فراهم می‌کنند.

این مدرسه‌ها دو مقطع دوره‌ی اول و دوره‌ی دوم متوسطه، یعنی دوازده تا هجده سال، دانش‌آموز پرورش می‌دهند.

آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و سمپاد

یکی از وظیفه‌های سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان یا سمپاد شناسایی دانش‌آموزان مستعد است. این سازمان، با همین هدف، هر سال برای ورود به مدارس سمپاد در پایه‌های ششم و نهم آزمون ورودی برگزار می‌کند. دانش‌آموزان پذیرفته‌شده در این آزمون می‌توانند در پایه‌های هفتم و دهم در این مدرسه‌ها تحصیل کنند.

شرایط و زمان برگزاری آزمون ورودی مدارس سمپاد

آزمون ورودی مدارس سمپاد در وضعیت عادی معمولاً در بازه‌ی اردیبهشت تا خرداد هر سال برگزار می‌شود. برای داوطلبان شرکت در آزمون ورودی این مدرسه‌ها شرایطی و محدودیت‌هایی وجود دارد. این شرایط با توجه به بخش‌نامه‌ی ابلاغ‌شده در هر سال متفاوت است، ولی این موارد همواره اهمیت داشته است:

  • داشتن تابعیت ایرانی برای دانش‌آموزان متقاضی پایه‌ی ششم و نهم؛
  • به‌دست‌آوردن مقیاس خیلی خوب در پایه‌های پنجم و نوبت اول پایه ششم در تمامی دروس (اگر داوطلب تا حداکثر در یک درس درمجموع دو سال پنجم و ششم مقیاس خوب را کسب کرده باشد، شرکت در آزمون برایش مانعی ندارد)؛
  • داوطلبان پایه‌ی نهم به دهم باید در پایه‌ی هشتم دست‌کم معدل کل سالانه‌ی ۱۹ را به دست آورده باشند.

سرفصل‌های آزمون ورودی مدرسه‌های سمپاد

آزمون ورودی سمپاد به‌طور معمول استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی دانش‌آموزان را می‌سنجد. در طول سال‌ها برگزاری این آزمون تغییرات بسیاری به خود دیده است؛ به‌طوری‌که حتی در گذشته آزمون مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی در قالب آزمونی واحد برگزار می‌شد، ولی اکنون هر یک آزمون‌های مجزا دارند.

آزمون ورودی مدرسه‌های سمپاد: پایه‌ی ششم به هفتم

نکته‌ی مهم درباره‌ی آزمون ورود مدارس تیزهوشان این است که دانش‌آموزان پذیرفته‌شده در آزمون ورودی پایه‌ی هفتم، یعنی متوسطه اول، برای ادامه‌تحصیل در پایه‌ی دهم، یعنی متوسطه دوم، گزینش نمی‌شوند.

مدتی است که آزمون ورودی مدرسه‌های تیزهوشان در پایه‌ی ششم برای ورود به پایه‌ی هفتم صرفاً براساس آزمون هوش و خلاقیت (استعداد تحلیلی) و با چاشنی ریاضیات برگزار می‌شود. این آزمون به‌صورت تستی است و نمره‌ی منفی در آن به‌صورت یک‌سوم (هر پاسخ درست سه امتیاز مثبت و هر پاسخ غلط یک امتیاز منفی) است.

آزمون ورودی مدرسه‌های سمپاد: پایه‌ی نهم به دهم

آزمون تیزهوشان در پایه‌ی نهم برای ورود به پایه‌ی دهم در دو بخش مجزای استعداد تحلیلی و تحصیلی برگزار می‌شود. هر یک از این دو بخش نیمی از نمره‌ی قبولی دانش‌آموز را دربرمی‌گیرد. تمامی سؤال‌های آن‌هم یک‌سوم نمره‌ی منفی دارد؛ به‌این ترتیب که هر پاسخ درست سه امتیاز مثبت و هر پاسخ غلط یک امتیاز منفی خواهد داشت. این آزمون در کل صد سؤال تستی دارد که هر دانش‌آموز برای پاسخ به آن ۱۲۰ دقیقه زمان در اختیار دارد. معمولاً هم نتایج آن بعد از امتحانات نهایی خرداد اعلام می‌شود. جزئیات این آزمون از این قرار است:

منابع آزمون ورودی مدارس سمپاد

منابع بخش استعداد تحصیلی آزمون تیزهوشان برای دانش‌آموزان داوطلب ورود به پایه‌ی دهم کتاب‌های درسی سال‌های هشتم و نهم است.

آزمون ورودی مدارس برتر کشور

در کنار مدارس سمپاد، مدارس برتر غیردولتی نیز مانند انرژی اتمی، مجموعه‌مدارس علامه طباطبایی، مجموعه مدارس سلام و مدارس نمونه‌دولتی نیز آزمون ورودی وجود برگزار می‌کنند. آزمون‌های ورودی آن‌ها نیز برای دو پایه‌ی ششم و نهم برگزار می‌شود.

هر یک از این مدرسه‌ها با توجه به ضوابط خود آزمون برگزار می‌کنند. آزمون‌های این مدرسه‌ها عمدتاً بر توانایی و دانش دانش‌آموزان در درس ریاضیات تمرکز می‌کند. آزمون ورودی این مدرسه‌ها، هم برای پایه‌ی ششم و هم برای پایه‌ی نهم، در ادیبهشت یا خرداد هر سال برگزار می‌شود.

نمره کف قبولی یا حداقل نمره قبولی آزمون ورودی مدارس سمپاد، نمونه‌دولتی و مدرسه‌های برتر بسیار متغیر و بسته به ظرفیت مدرسه و سطح شرکت‌کنندگان در هر سال متفاوت است.

کلاس‌های آنلاین آزمون ورودی مدارس سمپاد کافه‌تدریس

هر سال دانش‌آموزان بسیاری در سراسر ایران برای موفقیت در این آزمون تلاش می‌کنند. کافه‌تدریس برای دسترسی بهتر به آموزش، در کنار برگزاری کلاس‌های آنلاین المپیاد علمی دانش‌آموزی، باکیفیت کلاس‌های آنلاین آزمون ورودی مدارس سمپاد را با حضور استادان مجرب برگزار می‌کند. این کلاس‌های آنلاین در هر دو پایه‌ی ششم و نهم برگزار می‌شود. در کنار کلاس‌های آنلاین برنامه‌های جامع آموزشی، ازجمله مشاوره، پیگیری‌های روزانه و هفتگی، کوئیزهای مختلف و آزمون، برای دانش‌آموزان گرفته شده است.

برای دیدن جزئیات این کلاس‌های آنلاین و مشاوره درمورد آن‌ها روی این لینک کلیک کنید:

کلاس‌های آنلاین آزمون ورودی مدارس سمپاد و تیزهوشان