المپیاد علمی دانش‌آموزی رقابتی است که هر سال در میان نزدیک به صدهزار نفر دانش‌آموز در ایران برگزار می‌شود. این رقابت علمی در شاخه‌های مختلف مانند ریاضی، نجوم، فیزیک، شیمی، ادبیات، جغرافیا، سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی برگزار می‌شود. برای آشنایی با المپیاد ریاضی و چندوچون موفقیت در آن به‌سراغ یکی از مدال‌آوران سال‌های قبل این شاخه رفته‌ایم که در حال حاضر هم برای این آزمون تدریس می‌کند. گپ‌وگفت ما با ایمان مقصودی مدال نقره‌ی کشوری ریاضی پیش روی شماست.

فهرست مطالب پنهان‌کردن فهرست
  1. 1. کمی از خودتان بگویید؛ چند سال دارید، در چه رشته‌ای تحصیل کردید؟ در کجا درس خواندید؟
  2. 2. چطور با المپیاد آشنا شدید؟
  3. 3. فکر می‌کردید زمانی شما هم المپیادی شوید و جزو نفرات برتر المپیاد باشید؟
  4. 4. برای المپیاد علمی دانش‌آموزی برنامه‌ریزی مشخصی داشتید؟ مدرسه چقدر کمک‌تان کرد؟
  5. 5. در کلاس‌های آموزشی جداگانه‌ای هم شرکت کردید؟ آزمون چطور؟
  6. 6. از زمان آمادگی برای آزمون مرحله‌ی اول تا رسیدن به مرحله‌ی آخر روزانه چقدر وقت گذاشتید؟
  7. 7. در طی این مدت انگیزه‌تان را چطور حفظ می‌کردید؟
  8. 8. به‌نظرتان مهم‌ترین عاملی که به شما کمک کرد در المپیاد علمی مدال کسب کنید چه بود؟
  9. 9. به‌نظرتان درس‌خواندن در مدارس برتر برای کسب مدال تعیین‌کننده است؟
  10. 10. اگر به نفرات برتر المپیاد علمی دانش‌آموزی نگاه کنیم، بیشتر از شهرهای مشخصی می‌آیند و در مدرسه‌های خاص درس خوانده‌اند. به‌نظرتان چرا دانش‌آموزان شهرهای دیگر کمتر در المپیاد موفق می‌شوند؟
  11. 11. چند وقت است برای المپیاد تدریس می‌کنید؟
  12. 12. به‌نظرتان شرکت در کلاس‌های آموزشی المپیاد چقدر می‌تواند موفقیت در این آزمون را تضمین کند؟
  13. 13. نظرتان درباره‌ی کلاس‌های آنلاین برای المپیاد چیست؟
  14. 14. به‌عنوان یک المپیادی و البته کسی که المپیاد علمی تدریس می‌کند، تفاوت یک المپیادی با دانش‌آموزان دیگر یا نفرات برتر کنکور چیست؟ مزیت‌های المپیاد در مقایسه با کنکور چیست؟
  15. 15. عوامل موفقیت در المپیاد را چه چیزهایی می‌دانید؟
  16. 16. با المپیادی شو، در المپیاد ریاضی موفق شوید

کمی از خودتان بگویید؛ چند سال دارید، در چه رشته‌ای تحصیل کردید؟ در کجا درس خواندید؟

ایمان مقصودی هستم. در حال حاضر بیست‌وسه‌ساله‌ام. نقره‌ی کشوری المپیاد ریاضی دارم و فارغ‌التحصیل دبیرستان علامه طباطبایی هستم. در رشته‌ی مهندسی مکانیک هم فارغ‌التحصیل شده‌ام.

چطور با المپیاد آشنا شدید؟

ازطریق دبیرستانی که در آن تحصیل می‌کردم با المپیاد آشنا شدم.

فکر می‌کردید زمانی شما هم المپیادی شوید و جزو نفرات برتر المپیاد باشید؟

اول راه نه، ولی هر چه جلوتر می‌رفتم المپیادی‌شدن را کار ساده‌تری می‌دیدم.

مهم‌ترین تأثیر المپیاد دسترسی بیش‌تر دانش‌آموزان به تحصیل باکیفیت است که می‌توان آن را در راستای عدالت آموزشی دانست.

برای المپیاد علمی دانش‌آموزی برنامه‌ریزی مشخصی داشتید؟ مدرسه چقدر کمک‌تان کرد؟

نه خیلی، در آن زمان رقابت به‌اندازه‌ی امروز جدی نبود؛ البته سازوکارهای آموزشی هم بسیار منظم‌تر شده‌اند و در همین چند سال در این زمینه پیشرفت زیادی کرده‌ایم.

در کلاس‌های آموزشی جداگانه‌ای هم شرکت کردید؟ آزمون چطور؟

خیر. من فقط از برنامه‌های آموزشی مدرسه استفاده کردم و البته خودم مطالعه می‌کردم.

از زمان آمادگی برای آزمون مرحله‌ی اول تا رسیدن به مرحله‌ی آخر روزانه چقدر وقت گذاشتید؟

تقریباً هفته‌ای ۳۵ تا چهل ساعت مطالعه می‌کردم. البته در آن زمان، برخلاف الان، معافیت‌های درسی نبود. من هم در کلاس‌های عادی مدرسه شرکت می‌کردم و هم برای المپیاد می‌خواندم.

المپیاد فقط به تهران و مدارس خوب منحصر نیست. شهرستانی‌ها هم می‌توانند در کنکور رتبه‌های خوبی به دست بیاورند.

در طی این مدت انگیزه‌تان را چطور حفظ می‌کردید؟

هدفم برای من اهمیت داشت و فقط به آن فکر می‌کردم. برای من نشدی در کار نبود و برای همین هم همیشه انگیزه‌ام را بالا نگه داشتم.

به‌نظرتان مهم‌ترین عاملی که به شما کمک کرد در المپیاد علمی مدال کسب کنید چه بود؟

نظم و البته در کنار آن، آموزش ویژه‌ی معلمان مهم‌ترین عواملی بودند که در راه قبولی المپیاد به من کمک کردند.

به‌نظرتان درس‌خواندن در مدارس برتر برای کسب مدال تعیین‌کننده است؟

در آن زمان که امکانات آموزشی دیگری موجود نبود درس‌خواندن در دبیرستانی که کلاس المپیاد داشت خیلی تأثیرگذار بود. الان وضعیت متفاوت است و کسی که بخواهد در المپیاد موفق شود، هم به کلاس‌های مختلف دسترسی دارد و هم مواد آموزشی فراوانی در اختیار او است.

اولین تفاوت میان المپیادی‌ها با دیگر دانش‌آموزان در دانشگاه مشخص می‌شود. طرز فکر خاص آنان و قدرت تحلیل بالا و سواد تخصصی‌شان بسیار آشکار است. نتایج کار اکثر این موارد نیز در همکاری با استادان دانشگاه پیداست و به مقاله‌ی آی‌اس‌آی و غیره تبدیل شده است.

اگر به نفرات برتر المپیاد علمی دانش‌آموزی نگاه کنیم، بیشتر از شهرهای مشخصی می‌آیند و در مدرسه‌های خاص درس خوانده‌اند. به‌نظرتان چرا دانش‌آموزان شهرهای دیگر کمتر در المپیاد موفق می‌شوند؟

فکر می‌کنم همیشه آموزش درست قطعاً تأثیرگذار است. بااین‌حال گمان می‌کنم در حال حاضر شهرستان‌ها خود را باخته‌اند؛ حال‌اینکه این وضعیت کاملاً کاذب است و المپیاد علمی فقط به تهران و مدارس خوب منحصر نیست. شهرستانی‌ها هم می‌توانند در این آزمون و همچنین در کنکور رتبه‌های خوبی به دست بیاورند.

چند وقت است برای المپیاد تدریس می‌کنید؟

من از همان زمان ورود به دانشگاه تدریس را شروع کردم، اما فعالیت جدی‌ام به‌مدت چهار سال است.

به‌نظرتان شرکت در کلاس‌های آموزشی المپیاد چقدر می‌تواند موفقیت در این آزمون را تضمین کند؟

قاعدتاً همه‌چیز به خود دانش‌آموز وابسته است. درواقع درست است که کلاس‌های حضوری و آنلاین می‌تواند کمک‌کننده باشد، باید گفت که از نظر قبولی هیچ تضمین جدی‌ای وجود ندارد. بااین‌همه قطعاً معلمان در برخورد به دانش‌آموز می‌توانند هوش استعداد آنان را به‌خوبی شناسایی کنند؛ همچنین شرکت در کلاس‌های آموزشی، حتی اگر به قبولی نینجامد، تأثیر بسیار خوبی بر کنکور خواهد گذاشت.

نظم، پشتکار، تلاش همراه با عشق و علاقه، صبر زیاد و آموزش ویژه از مهم‌ترین عوامل موفقیت در مسیر المپیاد است. درواقع ترکیب عوامل شخصی و شخصیتی و آموزش تخصصی می‌تواند به موفقیت در المپیاد بینجامد.

نظرتان درباره‌ی کلاس‌های آنلاین برای المپیاد چیست؟

کلاس آنلاین الگویی نوین در آموزش است. قاعدتاً معایب و مزایای خود را دارد. از آنجا که این روش تازه شروع به فعالیت کرده است شاید نتوان درباره‌ی کارآمدی آن به‌وضوح صحبت کرد. مهم‌ترین تأثیر آن دسترسی بیش‌تر دانش‌آموزان به تحصیل باکیفیت است که می‌توان آن را در راستای عدالت آموزشی دانست.

به‌عنوان یک المپیادی و البته کسی که المپیاد علمی تدریس می‌کند، تفاوت یک المپیادی با دانش‌آموزان دیگر یا نفرات برتر کنکور چیست؟ مزیت‌های المپیاد در مقایسه با کنکور چیست؟

من تابه‌حال در دانشگاه و محیط‌های کاری‌‌ام با افراد مختلفی در ارتباط بوده‌ام. در این میان افراد با رتبه‌های تک‌رقمی کنکور و مدال‌های جهانی و مدال‌های کشوری، تا افراد بدون مدال و با رتبه‌های ضعیف‌تر حضور داشته‌اند. اولین تفاوت میان المپیادی‌ها با دیگر دانش‌آموزان در دانشگاه مشخص می‌شود. طرز فکر خاص آنان و قدرت تحلیل بالا و سواد تخصصی‌شان بسیار آشکار است. نتایج کار اکثر این موارد نیز در همکاری با استادان دانشگاه پیداست و به مقاله‌ی آی‌اس‌آی و غیره تبدیل شده است. این تفاوت به‌صورت چند برابر در اشتغال و در محیط کاری خود را بروز می‌دهد. تنها ایرادی که در این میان دیده می‌شود این است که تفاوت به‌قدری بالاست که کارکردن افراد المپیادی با غیرالمپیادی‌ها شرایط خود را می‌طلبد. گاهی این شرایط مهیا نیست و کار را دشوار می‌کند.

عوامل موفقیت در المپیاد را چه چیزهایی می‌دانید؟

از نظر من، نظم، پشتکار، تلاش همراه با عشق و علاقه، صبر زیاد و آموزش ویژه از مهم‌ترین عوامل موفقیت در این مسیر دانش‌آموزی است. درواقع ترکیب عوامل شخصی و شخصیتی و آموزش تخصصی می‌تواند به موفقیت در المپیاد علمی بینجامد.

با المپیادی شو، در المپیاد ریاضی موفق شوید

المپیادی شو اولین و جامع‌ترین کلاس‌های آنلاین المپیاد است. این دوره‌ها کاملاً به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود. این امکان به شما فرصت مطالعه‌ی بیش‌تر و برنامه‌ریزی بهتر برای موفقیت در این آزمون را می‌دهد؛ همچنین این مزیت را دارد که شما همزمان بتوانید با برنامه‌های درسی مدرسه نیز همراه باشید.

شما می‌توانید برای آشنایی بیش‌تر با این آزمون و مزایا و مسیر آن به‌صورت رایگان با مشاوران المپیادی شو مشورت کنید. برای مشاوره‌ی آنلاین درباره‌ی المپیاد کافی است روی این لینک کلیک کنید:

 

مشاوره‌ی آنلاین و ثبت‌نام کلاس‌های آنلاین المپیاد