نحوه‌ی مطالعه‌ی درس زبان برای کنکور MBA اهمیت فراوانی دارد. کنکور MBA سه درس بیشتر ندارد و از همین رو درس زبان در این کنکور اهمیت زیادی پیدا می‌کند. بااین‌همه داوطلبان کنکور، با هر سطح دانش زبان، همیشه درباره‌ی نحوه‌ی مطالعه‌ی این درس سؤال دارند. این مطلب در روشی کاربردی برای شما توضیح می‌دهد که چطور باید درس زبان برای کنکور MBA را مطالعه کرد. همچنین درباره‌ی نحوه‌ی ارائه‌ی کلاس زبان تخصصی بیشتر خواهید دانست. این مطلب را استاد حمید فرید، استاد زبان انگلیسی، نوشته است.

طرز مطالعه‌ی درس زبان برای کنکور MBA

اجازه بدهید طرز مطالعه درس زبان برای کنکور MBA را با چند مثال شروع کنیم. می‌دانید «portmanteau» چیست؟ وقتی دو کلمه را با هم ترکیب (merge) می‌‏کنیم و کلمه‌ای جدید می‌سازیم و به‌قولی، ضرب می‌زنیم (coin)، به کلمه‏‌ی جدید portmanteau می‌گوییم.

مثال اول

وقتی بریتانیایی‌ها (British) خواستند از اتحادیه‏‌ی اروپا خارج شوند (exit)، واژه‌ی جدید «Brexit» را ضرب کردند. این portmanteau، یعنی Brexit، در سال 2017 ضرب زده شد و حالا برای اشاره به خارج‌شدن بریتانیا از اتحادیه‏‌ی اروپا استفاده می‌شود.

مثال دوم

یا مثلاً وقتی صاحب‌‏نظرها به این فکر افتادند که از ویژگی‏‌های جذاب صنعت سرگرمی (entertainment) برای حوزه‏‌ی آموزش (education) استفاده کنند و به‌عبارتی، educational entertainment را مطرح کنند، کلمه‏‌ی edutainment را ساختند.

مثال سوم

به این نمونه دقت کنید: stagflation؛ یعنی وقتی همزمان با رکود (stagnation) تورم (inflation) داشته باشیم؛ به‌بیان دیگر:

The term stagflation, a portmanteau of stagnation and inflation, is generally attributed to Iain Macleod, a British Conservative Party politician. Macleod used the word in a 1965 speech to Parliament during a period of simultaneously high inflation and unemployment in the United Kingdom.

کاربرد واژه، بهترین راه یادگیری

احتمالاً حالا می‌دانید که portmanteau و coin چه معانی‏‌ای دارند. حال فرض کنید اگر فقط یک بار از این کلمه‏‌ها استفاده می‌شد، نه‌اینکه چندباره تکرار شود و کاربرد دقیق آن را بدانید؛ در این صورت آیا می‌توانستید آن‌ها را یاد بگیرید؟

اصل اول مطالعه‌ی واژه: تکرار

اصل اول مطالعه و یادگیری واژه تکرار است. تکرار هم باید بجا و به‌اندازه باشد. ما بیشتر از پنجاه درصد مطالبی را که می‌خوانیم در همان ۲۴ ساعت اول فراموش می‌‏کنیم. برای درک بهتر این موضوع پیشنهاد می‌کنیم منحنی فراموشی هرمان ابینگ هاوس را جست‌وجو کنید.

منابع مهم لغت زبان تخصصی کنکور ارشد MBA

فراموشی: مایه‌ی دردسر یا موهبت؟

فراموشی را می‌توان موهبت هم حساب کرد؛ کافی است به این فکر کنید اگر قرار بود همه‌ی سختی‌ها و تلخی‌های زندگی را همیشه در خاطر داشته باشید، چه اتفاقی می‌افتاد. احتمالاً نتیجه وحشتناک بود؛ چون مجبور بودید برای هر موقعیت بد دوباره از دست کسی که آن را به وجود آورده است عصبانی شوید.

بااین‌همه وقتی پای یادگیری به میان می‌آید، فراموشی دیگر موهبت نیست. موهبتی که می‌تواند این کمبود را جبران کند ذهن بسیار تواناست.

ذهن انسان توانایی‏‌های جالبی دارد؛ مثلاً به‌سرعت می‌تواند خود را با شرایط و وضعیت جدید تطبیق دهد. این ویژگی ذهن ما را در برنامه‌ریزی بسیار توانمند می‌کند. درواقع در مطالعه‌ی درس زبان برای کنکور MBA باید به‌سراغ این موهبت رفت.

مقابله با فراموشی

براي مقابله و کاهش ميزان فراموشي راهکارهایی وجود دارد؛ مثلاً تکرار‏های ب‏جا و به‌اندازه ازطریق روش‏‌های لایتنر يا Tick8. تصویر‏سازی و کدسازی واژه‌‏هایی هم که یادگیری‌شان دشوار است روش‌های کارآمدی است.

البته توصیه می‌شود شما واژه‏‌ها را در بافت‌ها و جمله‌های مختلف ببینید؛ به‌عبارت دیگر، بهتر است شما به‌موقع و در جاهای متنوع یک واژه را ببینید يا بشنوید يا استفاده کنید. شما باید زياد درمعرض آن واژه قرار بگیرید.

یک مثال ساده را در نظر بگیرد؛ واژه‌ی high school! کمتر کسی پیدا می‌شود که دوره‌ی متوسطه‌ی اول را تمام کرده باشد، اما با این واژه آشنا نباشد. بااین‌حال این واژه به‌ظاهر دشوار است. gh در آن خوانده نمی‌شود و ch هم در آن صدای «ک» می‌دهد. بااین‌همه شما اصلاً به این دشواری‌ها کاری ندارید و این واژه برای‌تان آسان است. چرا؟ چون آن را زیاد دیده‌اید، شنیده‌اید یا به کار برده‌اید. استفاده‏‌ی مکرر این واژه را برای شما ساده کرده است.

شیوه‌ی تدریس کلاس آنلاین زبان تخصصی

در کلاس آنلاین زبان تخصصی سعی شده است زبان تخصصی به‌صورت کاملاً کاربردی آموزش داده شود. در این کلاس آنلاین شما واژه را ابتدا در آزمون واژه، بعد در تمرین اول (آزمون تکميلي واژه) و بعد از مدتی در تمرین دوم (نوشتاری، ترجمه، صوتی، یا تصویری) مرور کنید. به‌قول انگلیسی‌‏ها: Use it or lose it!

در تدریس این کلاس آنلاین سعي کرده‌ایم از تصاوير مرتبط هم استفاده کنیم؛ به‌هرحال به‌قول مَثَل (adage) معروف انگليسي‏‌ها: A picture is worth a thousand words.

شرکت در جلسه‌ی اول این کلاس آنلاین رایگان است. اين جلسه فقط گام اول، يعني معرفي واژه‌ها در دل آزمون، است و تمرین‏‌های بعدی و مکمل را دربرنمی‌گیرد. برای تماشای ویدئوی اولین جلسه‌ی کلاس آنلاین زبان تخصصی روی این لینک کلیک کنید:

جلسه‌ی اول کلاس آنلاین زبان تخصصی رشته‌ی MBA

منابع یادگیری واژه‌های زبان

برای یادگیری واژه یک کتاب عالی در ابتدای دوره معرفی می‌کنیم: «زبان عمومی زیر ذره‌بین» (جلد اول، ویرایش ششم یا هفتم). این کتاب پشتیبان عالی و وب‌سایت و کانال تلگرام هم دارد. توصیه می‌کنیم حتماً با کمک پشتیبانی این کتاب را مطالعه کنید.

اهمیت به‌کارگیری انواع حافظه

برای یادگیری واژه‌های زبان برای کنکور MBA توصیه می‌کنیم از همه‏‌ی انواع حافظه‏‌ها، یعنی دیداری و شنیداری و حرکتی، استفاده کنید. همین‌طور توصیه می‌کنیم به‌صورت مداوم بررسی کنید که کدام نوع حافظه در شما قوی‌تر (dominant) است. برخی از افراد حافظه‌ی شنیداری قوی‌تری دارند. درباره‌ی این دسته از افراد گوش‌کردن به صدای ضبط‌شده روش مناسب‌تری محسوب می‌شود.

گرامر را چطور یاد بگیریم؟

برای گرامر توصیه می‌کنیم نه حالا که برای آزمون مطالعه می‌کنید و نه در روز آزمون برای آن وقت نگذارید. در این باره آزمون‌وخطا و خودخوانی ریسک بزرگی محسوب می‌شود، حتی اگر خوب بخوانید. کلاس گرامر تصاویر یادیار زیادی را شامل است و سبکی کامل متفاوت دارد.

این کلاس کار شما را هم برای تسلط بر گرامر و هم بر روش‏‌های تست‌زنی تسهیل می‌کند. یادتان باشد که دانش گرامر و زدن تست‌های گرامر کاملاً متفاوت است؛ به‌قول انگلیسی‏‌ها: It is a horse of another colour.

شرکت در جلسه‌ی اول کلاس آنلاین یا تماشای ویدئوی آن نیز رایگان است. فایل جلسه‌ی اول کلاس آنلاین گرامر را با کلیک روی این لینک دریافت کنید:

جلسه اول دوره گرامر زبان انگلیسی رشته MBA

هدف از این کلاس‌ها فقط آمادگی برای کنکور MBA نیست. قرار است شما مطالبی را با اولویت آزمون یاد بگیرید، ولی بعد از آزمون متوقف نخواهید شد؛ چون تا چند ماه بعد از کنکور هم قرار است برای آغاز دوره‏‌ی تحصیلات‌تکمیلی یا هر هدف دیگری که به تسلط بر زبان نیاز دارد آماده‌تر شوید.

چطور واژه‌های جدید را یاد بگیریم؟

در ادامه برای یادگیری بیشتر چند portmanteau دیگر هم مثال می‌زنیم. ابتدا بیایید معنی اصلی portmanteau را بدانیم. معنی اصلی این واژه «چمدان» است. با این اوصاف چندان سخت نیست که بدانیم چرا به واژه‌هایی که از ترکیب دو یا چند واژه ساخته می‌شوند می‌گویند portmanteau.

emoticon (emotion/icon): The use of keyboard characters to represent a facial expression

modem (modulation/demodulation): An electronic device that makes possible the transmission of data to or from a computer via telephone or other communication lines

telethon (television/marathon): A very long television program.

تأثیر کلاس آنلاین زبان تخصصی و کلاس نکته و تست بر آزمون MBA

در اولين جلسه‌‏ی کلاس نکته ‏و ‏تست سال‌های آزمونی شبيه‌سازی‌شده را همراه با ترجمه و پاسخ تشريحی به دانشجویان ارائه کردیم. به بخش اول کلوزتست آن آزمون نگاه کنید:

خب، حالا به بخش اول کلوزتست آزمون سال ۹۸ نگاه کنید:

درست است؛ همان متن در آزمون کنکور آمد!

تحلیل روند آزمون و توان پاسخ‌دهی به هر سؤال

جالب است بدانید اين متن در هيچ‌يک از آزمون‌های گذشته‏‌ی رشته‏‌ی MBA نیامده بود. اينکه چرا اين متن انتخاب شد و ما چطور به آن رسیدیم حاصل تحلیل روند آزمون‌هاست.

هدف از ارائه‌ی این کلوزتست در کلاس نکته و تست اين نبود که افراد بتوانند پانزده سؤال را به‌راحتی جواب بدهند، آن‌هم صرفاً چون متن و ترجمه‌‏اش را قبلاً دیده‌اند. هدف اين بود که افراد پس از دوره‌ی کلاس آنلاین بتوانند از پس هر متنی بر بیایند. بااین‌همه در آزموني به‌فشردگي آزمون  MBA‌ مطابقت‌هایی از این دست خيلی کمک‏‌کننده است. پیش از این هم بارها چنین مطابقتی را در بخش گرامر و واژه تجربه کرده بودیم.

همین‌طور يکي از متن‌‏های آزموني که در همان جلسه‏‌ی اول توصيه کرده و با ترجمه در اختيار دانشجويان قرار داده بودیم عيناً در آزمون سال 98 مطرح شد. بااین‌حال باز هم تأکيد می‌کنیم تحليل روند ما را به مطالب آزمون‏‌های واقعی نزديک می‌کند، اما نباید به آن دلخوش باشیم. ما بايد به‌قدری آماده باشیم که به مطابقت هيچ نيازی نداشته باشيم.

چطور در درس زبان برای کنکور MBA تواناتر شویم؟

  • منابع خوب را انتخاب کنید و از آن‌ها خوب استفاده کنید.
  • باید روش تست‏زني را هم ياد بگیرید و صرفاً به گسترش دانش زباني دل نبندید.
  • وقت‌تان را با آزمون‌وخطا تلف نکنید.
  • راه رفته و آزموده را با صرف هزینه و زمان زیاد طی نکنید؛ از تجربه‌ی استادان کمک بگیرید.

عادت آموزشي اجازه نمی‌دهد اين مطلب رو جز با یک پاراگراف انگليسي تمام کنیم. البته اين بار برخلاف کوييزهاي هفتگي، نه با یک جمله‏‌ی الهام‌‏بخش (inspiring)، با پاراگرافي درمورد یک portmanteau به‌نام stagflation این کار را می‌کنیم. جالب است بدانید نیمی از سؤال‌های گرامری آزمون سال ۹۸ را می‌توان با این پاراگراف توضیح داد:

In economics, stagflation, or recession-inflation, is a situation in which the inflation rate is high, the economic growth rate slows, and unemployment remains steadily high. It presents a dilemma for economic policy, since actions intended to lower inflation may exacerbate unemployment.

dilemma = quandary

exacerbate = worsen, aggravate, intensify

کلاس آنلاین گرامر و کلاس آنلاین درک مطلب و واژه مدیریت کسب‌وکار MBA

اگر دواطلب کنکور کارشناسی‌ارشد MBA هستید، پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری درس زبان، در کلاس آنلاین گرامر و درک مطلب و واژه این درس شرکت کنید. مدت هر کدام از این دوره ها بیست و چهارساعت (۱۲ جلسه‌ی ۱۲۰ دقیقه‌ای) و سرفصل‌های آن از این قرار است:

  • آموزش کامل تمامی مباحث گرامربه همراه لغات مهم و نکات درک مطلب
    بررسی متون مختلف مرتبط با رشته MBA
  • پشتیبانی کامل علمی تا روز آزمون

برای دیدن اطلاعات کلاس و ثبت‌نام روی لینک‌های زیر کلیک کنید:

کلاس آنلاین گرامر زبان ویژه رشته MBA

کلاس آنلاین درک مطلب و واژه ویژه رشته MBA

برای آشنایی با کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) روی این لینک کلیک کنید:

کلاس‌های آنلاین کنکور ارشد MBA

کافه تدریس برای دروس دانشگاهی MBA نیز کلاس ارائه می‌دهد؟

در حال حاضر کافه تدریس تنها دروس کنکور مدیریت کسب و کار را ارائه می‌دهد. کتب معروف دروس دانشگاهی در این مطلب ارائه شده است.

گرامر به تنهایی چه تاثیری در کنکور MBA دارد؟

گرامر ۱۰ سوال از ۵۰ سوال کنکور را به خود اختصاص می‌دهد و تاثیر زیادی خواهد داشت.

رشته MBA به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

کسانی که علاقه به رشته‌ها و دروس مدیریتی دارند و یا می‌خواهند کسب و کار خود را راه بیندازند این رشته بهترین انتخاب برای آن‌هاست.

موارد امتحانی کنکور MBA چه دروسی هستند؟

در رشته MBA، ریاضی عمومی ۱و۲، استعداد و آمادگی تحصیلی و زبان تخصصی مدیریت کسب و کار مورد سوال قرار می‌گیرند.