شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی تقریباً در تمامی سال‌ها یکسان بوده است. داوطلبان شرکت در آزمون المپیاد دانش‌آموزی می‌توانند هر سال در ابتدای آذر برای ثبت‌نام در آزمون‌هایی که می‌خواهند اقدام کنند. در بهمن مرحله‌ی اول آزمون‌های المپیاد برگزار می‌شود و در پایان تابستان سال بعد نیز مدال‌آوران هر المپیاد معرفی می‌شوند؛ اما برای شرکت در هر المپیاد باید چه شرایطی داشت؟ در ادامه به‌صورت مفصل شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی را برای هر المپیاد بررسی کرده‌ایم.

شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی ۱۴۰۱-۱۴۰۰

شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی به‌طور کلی بسیار ساده است. دانش آموزانی که دوست دارند در المپیاد دانش آموزی شرکت کنند باید این شرایط را داشته باشند:

  • مشغول‌به‌تحصیل در پایه‌های دهم یازدهم باشند.
  • در دوره‌ی متوسطه وقفه‌ای میان تحصیل آن‌ها رخ نداده باشد یا ترک‌تحصیل نکرده باشند.
  • شرکت در المپیادها برای همه‌ی دانش‌آموزان پایه‌ی یازدهم میسر است. شرایط شرکت در آزمون برای دانش‌آموزان پایه‌دهمی در هر المپیاد متفاوت است.
  • شرایط شرکت در همه‌ی المپیادها به‌همین سادگی است. نکته‌ی مهم، همان‌طور که گفته شد، شرایط متفاوت دانش‌آموزان پایه‌دهمی در المپیادهاست.

طبعاً هر المپیاد شرایط خاص خود را دارد و شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی برای بعضی از المپیادها کمی متفاوت است. در ادامه به‌تفصیل درمورد شرایط شرکت در هر المپیاد صحبت کرده‌ایم.

برای آشنایی کامل با شرایط شرکت در المپیاد دانش‌آموزی این مطلب را مطالعه کنید:

شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ چیست؟

ما در المپیادی شو امکان مشاوره‌ی رایگان را فراهم کرده‌ایم. همه‌ی دانش‌آموزان پایه‌هشتم به‌بعد می‌توانند به‌صورت رایگان با اساتید المپیاد المپیادی شو مشورت کنند.

شرایط شرکت در المپیاد ریاضی

دانش‌آموزان رشته‌های ریاضی و علوم تجربی می‌توانند در المپیاد ریاضی شرکت کنند. شرکت در این المپیاد برای پایه‌های دهم و یازدهم میسر است.

از میان تمامی دانش‌آموزان پایه دهم و یازدهم که در آزمون المپیاد ریاضی شرکت می‌کنند ۶۰۰ نفر به مرحله دوم راه می‌یابند. همچنین به ۹۰۰ نفر از دانش آموزان پایه دهمی که در آزمون مرحله‌ی اول شرکت می‌کنند اجازه شرکت در آزمون مرحله‌ی دوم به‌صورت آزمایشی داده می‌شود.

از میان ۶۰۰ دانش آموز پایه دهم و یازدهمی که به دوره‌ی دوم راه یافته‌اند، ۶۰ نفر برای دوره‌ی آموزشی تابستان المپیاد برگزیده می‌شوند.

درنهایت از میان ۶۰ نفر شرکت‌کننده در دوره‌ی آموزشی تابستان، ۱۲ نفر مدال طلای المپیاد دانش‌آموزی را کسب می‌کنند. از میان آن‌ها هم ۶ نفر به المپیاد جهانی ریاضی راه می‌یابند.

شرایط شرکت در المپیاد زیست شناسی

همه‌ی دانش‌آموزان پایه‌ی دهم و یازدهم می‌توانند در المپیاد زیست شناسی شرکت کنند. برای شرکت در این آزمون فقط داشتن شرایط کلی شرکت در آزمون المپیاد کافی است. دانش‌آموزان نباید در مقطع متوسطه‌ی دوم وقفه‌ای داشته باشند یا ترک‌تحصیل کرده باشند.

شرایط شرکت در المپیاد نجوم

شرایط شرکت در المپیاد نجوم همانند شرایط شرکت در المپیاد زیست‌شناسی است. دانش‌آموزانی می‌توانند در این این آزمون شرکت کنند که وقفه‌ای در تحصیل دوره‌ی متوسطه نداشته باشند و ترک‌تحصیل هم نکرده باشند.

شرایط شرکت در المپیاد کامپیوتر

درست مانند اغلب المپیادها، متقاضیان شرکت در المپیاد کامپیوتر می‌توانند پایه‌دهمی یا پایه‌دوازدهمی باشند. درصورتی‌که دانش‌آموز پایه‌دهمی در المپیاد کامپیوتر مدال نقره کسب کند یا جزو نفرات برتر شود، برای شرکت مجدد در این آزمون باید از ابتدا مراحل را بگذراند.

شرایط شرکت در المپیاد جغرافیا

شرکت در المپیاد جغرافیا فقط برای دانش‌آموزان پایه‌دهمی و پایه‌یازدهمی علوم‌انسانی میسر است. شرط شرکت در این آزمون برای دانش‌آموزان علوم‌انسانی این است که میانگین نمره‌ی درس زبان‌شان نباید کمتر از ۱۷ باشد.

شرایط شرکت در المپیاد شیمی

فقط دانش‌آموزان پایه‌ی یازدهم مقطع متوسطه می‌توانند در المپیاد شیمی شرکت کنند. دانش‌آموزان پایه‌دهمی صرفاً می‌توانند به‌صورت آزمایشی در المپیاد شیمی شرکت کنند. در صورتی هم که در مرحله‌ی اول و دوم این المپیاد نمره‌ی قبولی بگیرند، نمی‌توانند در دوره‌ی آموزشی تابستان شرکت کنند.

شرایط شرکت در المپیاد ادبی

المپیاد ادبی جزو المپیادهای پرطرفدار است. نکته‌ی مهم درباره‌ی آزمون المپیاد ادبی این است که شما برای شرکت در این المپیاد لزوماً نباید در رشته‌ی علوم‌انسانی شرکت کنید. شما می‌توانید از هر رشته‌ای در المپیاد ادبی آزمون بدهید. این المپیاد دانش آموزی فقط به دانش‌آموزان پایه‌ی یازدهم اختصاص دارد. به‌این معنا که دانش‌آموزان پایه‌ی دهم می‌توانند به‌صورت آزمایشی در این آزمون شرکت کنند، اما از شرکت در دوره‌ی آموزشی تابستان محروم هستند.

شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی فیزیک

شرکت در المپیاد دانش آموزی فیزیک هم مختص پایه‌یازدهمی‌هاست. بااین‌حال دانش‌آموزان پایه‌دهمی هم می‌توانند به‌صورت آزمایشی در آن شرکت کنند، اما در صورت قبولی در مرحله‌ی دوم، از شرکت در دوره‌ی آموزشی تابستانی محروم‌اند.

شرایط شرکت در المپیاد سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی

دانش‌آموزان برای شرکت در این المپیاد نیاز به داشتن شرایط ویژه‌ای ندارند. دانش‌آموزان پایه‌دهمی و پایه‌یازدهمی هم می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. بااین‌حال شرایط این آزمون المپیاد با دیگر المپیادها متفاوت است؛ به‌این صورت که مدال‌آوری در این المپیاد تسهیلات خاصی برای دانش‌آموزان ندارد؛ همچنین برای این شاخه المپیاد جهانی نیز برگزار نمی‌شود.

ثبت نام المپیاد دانش آموزی

ثبت‌نام برای المپیاد دانش آموزی از ابتدای آذرماه شروع می‌شود. دانش آموزان پایه‌دهمی و پایه‌یازدهمی که شرایط شرکت در آزمون را دارند می‌توانند برای ثبت‌نام اقدام کنند.

از آن‌جا که هر یک از المپیادها شرایط خاص خود را دارد، دانش‌آموزان باید درمورد شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی که به شرکت در آن علاقه دارند، اطلاعات کافی داشته باشند.

سایت ثبت نام المپیاد دانش آموزی (oly.medu.ir)

دانش آموزان پایه دهم و یازدهم دوره‌ی متوسطه برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی المپیاد دانش‌آموزی و ثبت‌نام در آزمون به این آدرس مراجعه کنند:

سایت ثبت نام المپیاد دانش آموزی

مشورت با المپیادی شو، شرط لازم برای ثبت‌نام در المپیاد

ما در کافه‌تدریس، با همکاری تیم اپکس، بهترین اساتید المپیاد دانش‌آموزی را دور هم جمع کرده‌ایم. دانش‌آموزان پایه‌هشتمی به‌بعد و همچنین والدین‌شان می‌توانند در کلاس‌های آنلاین المپیادی شو شرکت کنند.

برای آشنایی با اساتید المپیادی شو روی این لینک کلیک کنید:

با اساتید کلاس های آنلاین المپیادی شو آشنا شوید

همچنین ما در المپیادی شو امکان مشاوره‌ی رایگان را فراهم کرده‌ایم. همه‌ی دانش‌آموزان پایه‌هشتم به‌بعد می‌توانند به‌صورت رایگان با اساتید المپیاد المپیادی شو مشورت کنند. برای مشورت رایگان درمورد شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی و همچنین ثبت‌نام در کلاس‌های آنلاین المپیادی شو رو این لینک کلیک کنید:

مشاوره‌ی رایگان و ثبت‌نام در المپیادی شو