المپیاد دانش آموزی چیست؟

المپیاد دانش آموزی بزرگ‌ترین رقابت علمی جهانی در میان دانش‌آموزان است. هر سال دانش‌آموزان کمتر از هجده سال از کشورهای مختلف در این رقابت علمی شرکت می‌کنند. جوایز این رقابت‌های بین‌المللی هم به‌صورت فردی و هم به‌صورت تیمی، در قالب تیم‌ملی المپیاد هر کشور، است. کشورهای مختلف برای انتخاب تیم‌ملی المپیاد روش‌های مختلفی دارند. ما در این مطلب المپیادی شو در ادامه به شما خواهیم گفت در ایران المپیاد دانش آموزی چیست و چطور برگزار می‌شود.

المپیاد چیست؟

المپیاد رقابتی علمی است که هر سال در کشور برگزار می‌شود. برگزاری این المپیاد در ایران تقریباً شصت سال قدمت دارد. هر سال دانش آموزان زیر هجده سال در این رقابت علمی شرکت می‌کنند. درواقع دانش‌آموزان از پایه‌ی نهم می‌توانند به‌صورت آزمایشی برای شرکت در المپیاد اقدام کنند. بااین‌همه برای شرکت در رقابت اصلی المپیاد دانش‌آموز باید در پایه‌ی دهم و برای بعضی از المپیادها در پایه‌ی یازدهم تحصیل کند.

المپیاد در پنج مرحله برگزار می‌شود. مراحل کلی المپیاد از این قرار است:

    • مرحله‌ی اول آزمون؛
    • مرحله‌ی دوم آزمون؛
    • دوره‌ی آموزشی تابستان؛
    • دوره‌ی آموزشی پاییز و زمستان؛
    • اعزام به مسابقات جهانی.

نکته‌ی مهم درباره‌ی این آزمون این است که بهترین راه برای رقم‌زدن آینده است و منافاتی با کنکور سراسری ندارد، اشتراک‌های زیادی با کنکور دارد؛ دانش‌آموزان المپیادی درصدهای بسیار بالایی در کنکور سراسری به دست می‌آورند.

شرایط شرکت در المپیادهای دانش آموزی

در حال حاضر المپیاد در این ۹ رشته برگزار می‌شود: المپیاد زیست‌شناسی، المپیاد ریاضی، المپیاد شیمی، المپیاد فیزیک، المپیاد کامپیوتر، المپیاد ادبی، المپیاد جغرافی، المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، المپیاد نجوم. به‌صورت کلی شرکت در المپیاد دانش آموزی دو شرط کلی دارد؛ داوطلب شرکت در المپیاد دانش آموزی باید در مقطع متوسطه درس بخواند و نباید در مقطع متوسطه ترک‌تحصیل کرده باشد یا وقفه‌ای در تحصیلش ایجاده شده باشد.

جدای از این شرایط کلی شرکت در هر یک از المپیادهای دانش‌آموزی شرایطی دارد. ما شرایط شرکت در هر المپیاد را در مطلبی جداگانه به‌صورت مفصل شرح داده‌ایم. برای آشنایی با این شرایط روی این لینک کلیک کنید:

شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی

نتایج المپیاد دانش آموزی

نتایج المپیاد دانش آموزی مرحله‌به‌مرحله اعلام می‌شود تا درنهایت تیم‌ملی المپیاد ایران برای رقابت در المپیادهای مختلف جهانی شناخته شود. معمولاً ترتیب زمانی اعلام نتایج المپیاد از این قرار است:

اعلام نتایج مرحله‌ی اول: هفته‌ی دوم اسفند (فرصت اعتراض: هفته‌ی دوم اسفند)؛

اعلام نتایج مرحله‌ی دوم: هفته‌ی اول خرداد سال بعد (فرصت اعتراض: هفته‌ی دوم خرداد)؛

اعلام نتایج دوره‌ی آموزشی تابستان: هفته‌ی دوم شهریور (فرصت اعتراض: هفته‌ی دوم شهریور)؛

اعلام نتایج مرحله‌ی چهارم (دوره‌ی طلا): هفته‌ی اول اردیبهشت (فرصت اعتراض: هفته‌ی دوم اردیبهشت).

ثبت نام المپیاد دانش آموزی 

دانش‌آموزان برای ثبت نام المپیاد دانش آموزی از اول تا سوم آذر فرصت دارند در این آزمون ثبت نام کنند. داوطلبان برای ثبت‌نام باید به وب‌سایت ثبت نام المپیاد (oly.medu.ir) مراجعه کنند. همچنین داوطلبان شرکت در المپیادهای مختلف می‌توانند اطلاعات تکمیلی درباره‌ی تاریخ و نحوه‌ی ثبت نام المپیاد دانش‌آموزی 97-98 از کانال تلگرامی المپیادی شو دنبال کنند. برای پیوستن به کانال تلگرامی المپیادی شو روی این لینک کلیک کنید:
کانال تلگرامی المپیادی شو

کافه‌تدریس با همکاری تیم اپکس برای اولین بار در ایران کلاس‌های آنلاین المپیاد دانش آموزی را در قالب طرح المپیادی شو برگزار می‌کند. المپیادی شو بهترین اساتید المپیاد ایران را گرد هم جمع کرده است که ازطریق سامانه‌ی کلاس آنلاین همه‌ی دانش‌آموزان، در هر جای ایران که هستند، بتوانند سر کلاس‌های آنلاین المپیاد بنشینند.

مزایای المپیاد دانش آموزی چیست؟

المپیاد دانش‌آموزی رقابت جذابی است که می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند درسی را که در آن استعداد دارند یا به آن علاقه‌مندند به‌صورت تخصصی بخوانند. درواقع کمک می‌کند که دانش‌آموزان در درسی که دوست دارند متخصص شوند.

نکته‌ی مهم درباره‌ی این آزمون این است که نه‌تنها بهترین راه برای رقم‌زدن آینده است و منافاتی با کنکور سراسری ندارد، اشتراک‌های زیادی با کنکور دارد؛ دانش‌آموزان المپیادی درصدهای بسیار بالایی در کنکور سراسری به دست می‌آورند.

بااین‌همه مزایای المپیاد به این مورد محدود نمی‌شود. به‌صورت خلاصه مزایای شرکت و قبولی در المپیاد از این قرار است:

  • متخصص‌شدن در درسی که دانش‌آموز استعداد دارد یا آن را دوست دارد؛
  • ایجاد نقطه‌ی عطف در رزومه؛
  • ورود به دانشگاه بدون آزمون کنکور برای دارندگان مدال طلا؛
  • کسب سهمیه‌ی ۲۰درصدی کنکور برای نفرات برتر؛
  • معافیت سربازی برای مدال‌آوران؛
  • بهره‌مندی از تسهیلات سازمان نخبگان و استعدادهای درخشان؛
  • امکان تحصیل دورشته‌ای در دانشگاه؛
  • تضمین آینده‌ی شغلی با تحصیل در رشته‌های مربوط به المپیاد.

برای المپیادی‌شدن همین حالا اقدام کنید

کافه‌تدریس با همکاری تیم اپکس برای اولین بار در ایران کلاس‌های آنلاین المپیاد را در قالب طرح المپیادی شو برگزار می‌کند. المپیادی شو بهترین اساتید المپیاد ایران را گرد هم جمع کرده است که ازطریق سامانه‌ی کلاس آنلاین همه‌ی دانش‌آموزان، در هر جای ایران که هستند، بتوانند سر کلاس‌های آنلاین المپیاد بنشینند. شما می‌توانید برای آشنایی با اساتید المپیادی شو به این لینک سر بزنید:

با اساتید المپیاد دانش آموزی المپیادی شو آشنا شوید

همچنین برای آشنایی بیشتر دانش‌آموزان و والدین‌شان با المپیاد و مشورت درباره‌ی شرکت در آزمون المپیاد، المپیادی شو مشاوره‌ی رایگان می‌دهد. برای مشاوره‌ی آنلاین درباره‌ی المپیاد دانش آموزی و ثبت نام در کلاس های آنلاین روی این لینک کلیک کنید:

مشاوره‌ی رایگان و ثبت‌نام در کلاس‌های آنلاین المپیادی شو