در دوره کنکور ما آزمون شرکت می‌کنیم و ممکن است آزمون‌های آزمایشی‌ بدی هم بدهیم. همه ما از اهمیت شرکت در آزمون‌های آزمایشی خبر داریم، حتی به داوطلبانی که نمی‌توانند در آزمون‌های مرحله‌ای شرکت کنند نیز تاکید می‌کنیم که در آزمون آزمایشی جامع شرکت کنند. اکثر کسانی که در کنکور رتبه‌های برتر را کسب کرده‌اند حداقل دو یا سه آزمون شبیه‌سازی را قبل از آزمون اصلی تجربه کرده‌اند. اما اهمیت این آزمون‌ها از کجاست و چه چیزی باعث می‌شود که آزمون خود را خراب کنیم؟

اهمیت آزمون آزمایشی

در آزمون‌های آزمایشی شما می‌دانید که در زمان‌های خاصی مورد سنجش قرار می‌گیرید. این نکته نه تنها به شما برنامه مناسبی برای مطالعه و هدفگذاری مطالعاتی می‌دهد بلکه باعث می‌شود خطاهای خود را در طی مسیر کنکور شناخته و درصدد رفع آن‌ها بر بیایید. همچنین آزمون باعث می‌شود تا بتوانید تجربه نشستن ساعات طولانی بر روی صندلی و تمرکز بررروی سوالات را بدست آورید و بتوانید استراتژی‌های مختلفی را تجربه کنید و بهترین آن‌ها را برای روز آزمون اصلی انتخاب کنید.

بسیاری از افراد مدت طولانی مطالعه می‌کنند و به نظرآماده برای آزمون هستند اما زمانی که آزمون آزمایشی می‌دهند نمی‌توانند نتایج خوبی را کسب کنند و حتی نزدیک به تصورشان هم نیستند. این مسئله دلایل مختلفی دارد که باید به آن‌ توجه شود. آزمون آزمایشی دادن تنها حاضر شدن سر جلسه آزمون نیست و باید قبل، حین و بعد از آزمون نیز کارهایی را انجام دهیم تا بتوانیم در آزمون‌های آزمایشی و در نتیجه آزمون اصلی نتیجه خوبی بگیریم.

اما چه عواملی باعث می‌شود که آزمون را خراب کنیم؟

نزدن تست مشابه

یکی از کارهایی که کمک می‌کند تا آزمون آزمایشی بهتری داشته باشید زدن تست‌های مشابه آزمون پیش روی شماست. یکی از اهداف آزمون آزمایشی داشتن برنامه است و شما با این کار هم برای آزمون آماده می‌شوید و هم تست بیشتر کار می‌کنید تا مباحث به صورت کامل در ذهن شما بنشیند. مباحث هر آزمون را چک کنید و باتوجه به برنامه آزمون تست مشابه بزنید تا اشکالاتتان قبل از آزمون برطرف شود.

آزمون آزمایشی را خراب کنیم

رفع مشکلات قبلی

شما باید اشکالاتی که در آزمون‌های قبل را داشته‌اید تا قبل از آزمون آزمایشی بعدی رفع کنید تا در طی زمان بهتر و بهتر شوید. اگر در محاسبات مشکل دارید یا توجهی به زمان نداشتید باید این مشکلات را از آزمون قبلی استخراج کنید و تا آزمون بعدی آن را رفع کنید. در طی زمان رفع اشکالات باعث بهبود زیادی در آزمون‌های پایانی و در نهایت آزمون اصلی شما خواهد شد.

تسلط نداشتن روی مباحث اولیه

یکی از مشکلات داوطلبان این است که مباحث اولیه را دقتی به آن نمی‌کنند. این دسته با تصور اینکه بلدند به سرجلسه آزمون می‌روند اما سر جلسه آزمون آزمایشی متوجه می‌شوند که مباحث را به خوبی یاد نگرفته‌اند. به خصوص اگر شما پایه ضعیفی داشته‌اید یا بعد از مدتها به سراغ درس رفته‌اید باید توجه کنید که به خصوص برای مباحث اولیه باید سرما‌یه‌گذاری کنید تا آن‌ها را به خوبی یاد بگیرید و نه تنها در جلسه آزمون بلکه در ادامه راه بتوانید مباحث را به خوبی درک و حل کنید.

عجله در حل سوال

سر جلسه آزمون نباید در حل سوالات عجله به خرج دهید. در زمان آزمون بدون استرس کلیدواژه سوال را پیدا کنید و با دقت به سوال پاسخ دهید. به خصوص در آزمون‌های اول ممکن است سرعت مناسب را نداشته باشید اما در طی زمان و با تمرین و تکرار بیشتر سرعت شما بالا می‌رود. عجله داشتن در حل سوال می‌تواند باعث خطاهای ادراکی و محاسباتی زیادی شود که در نهایت باعث خراب شدن آزمون شما می‌شود.

نداشتن تکنیک و استراتژی

استراتژی آزمون از موارد مهمی است که شما باید سرجلسه آزمون به آن توجه کنید. اینکه با چه درسی آزمون را شروع کنید بر روی کل آژمون شما اثر می‌گذارد. نحوه رفت و برگشت بین قسمت‌های مختلف هم یکی از کارهایی هست که شما باید در آزمون آزمایشی انجام دهید. بنابراین شما برای اینکه بتوانید بهترین استراتژی را برای خود بچینید باید در آزمون‌های مختلفی سعی و خطا کنید تا بهترین روش را برای آزمون اصلی برگزینید. همچنین استفاده از تکنیک‌هایی مثل دایره و ضربدر در سوالات می‌تواند به شما برای رتبه بهتر کمک کند.

نحوه پیمایش دفترچه آزمون و استراتژی آن را یاد بگیرید

تحلیل نکردن

بعد از آزمون آزمایشی و در بهترین حالت در بعدازظهر همان روز شما باید آزمون آن روز را بررسی کنید. برای سوالات درست باید چک کنید که آیا راه‌حل شما اصولی بوده یا از روی شانس به جواب درس رسیده‌اید. برای سوالات غلط و نزده نیز باید چک کنید تا ببینید چرا نتوانستید به سوال پاسخ دهید و اشکالات خود را یادداشت کنید. 

این کار باعث رفع مشکلات درسی و مفهومی می‌شود و شما نه تنها سوالات جدیدی را حل کردید بلکه نقاط ضعف خود را نیز شناسایی کرده‌اید و می‌توانید تا روز آزمون این مشکلات را حل کنید تا در سر جلسه آزمون گزینه اشتباه را انتخاب نکنید.

تحلیل آزمون آزمایشی کارشناسی ارشد چگونه است؟