از ارکان موفقیت در مسیر کنکور تحلیل آزمون آزمایشی است. این کار یکی از موارد مهم در مسیر است که بسیاری از افراد آن را نادیده می‌گیرند. تحلیل‌نکردن آزمون افت تراز و درصد داوطلبان در آزمون‌های آزمایشی و درنتیجه نرسیدن به رتبه‌ی دلخواه در آزمون اصلی را رقم می‌زند.

روش تحلیل آزمون آزمایشی چگونه است؟

هدف آزمون‌های آزمایشی کارشناسی ارشد تحلیل سطح داوطلبان در طی مسیر است. داوطلبان با کمک آزمون آزمایشی نقاط ضعف خود را متوجه می‌شوند و آن را بهبود می‌بخشند تا بتوانند در آزمون اصلی نتیجه‌ی بهتری را کسب کنند؛ بااین‌حال فقط آزمون‌دادن نمی‌تواند به شما برای کسب درصد بهتر و پیداکردن نقصان‌های مطالعه‌تان کمک کند؛ تحلیل آزمون آزمایشی به شما کمک می‌کند تا این خطاها را بیابید و در آزمون اصلی از اشتباه‌های خود پرهیز کنید.

شما اگر آزمون خود را خوب داده باشید، عموماً از نتیجه‌ی خوب خوشحال هستید و برعکس، اگر آزمون را بد داده باشید، با تمرکز بر اینکه تا آزمون بعدی با مطالعه‌ی بهتر اشتباه‌های خود را بهبود می‌بخشید، آزمون را به حال خود رها می‌کنید؛ درصورتی‌که اهمیت بخش زیادی از آزمون مرحله بعد از سرجلسه آزمون آزمایشی و زمانی است که شما آزمون را تحلیل می‌کنید.

شما می‌توانید از امروز جزو این دسته نباشید. هر قدر هم که درس‌نامه‌های خوبی خوانده باشید، بدون تحلیل آزمون آزمایشی بازهم مطالعه‌ی شما کامل نیست؛ با آزمون دادن و تحلیل آزمون آزمایشی یادگیری خود را کامل می‌کنید.

اهمیت دیگر تحلیل آزمون‌های آزمایشی نکته‌یابی از سؤالات است. از هر مبحث تیپ تست‌های فراوانی می‌توان طرح کرد و درس‌نامه‌ی کتاب‌ها و منابع آموزشی مطمئن باشید هیچ‌وقت صد درصد نیست و شما درس‌نامه‌ی خود را با نکته‌یابی از سؤالات کامل می‌کنید که برای این کار باید سؤالات را تحلیل کنید.

برای آشنایی با اصول برگزاری آزمون آزمایشی به‌صورت موفق این مطلب را مطالعه کنید:

دلایل خراب کردن آزمون آزمایشی چیست؟

چگونه سؤالات آزمون‌های آزمایشی را تحلیل کنیم؟

اما وارد بحث اصلی شویم که چگونه سؤالات آزمون‌های آزمایشی را تحلیل کنیم. با دقت مطالب را بخوانید و اگر توانستید این راهکارها را هم جایی یادداشت کنید.

ابتدا سعی کنید برای آزمون خود یک دفتر تهیه کنید و برای هر آزمون یک جدول در نظر بگیرید. برای هر درس سه ستون در نظر بگیرید و تعداد سؤالات صحیح، غلط و نزده خود را وارد کنید تا بتوانید روند خود را به‌صورت یکجا داشته باشید. در دفترچه‌ی آزمون کنار هر سؤال مشخص کنید که سؤال را به‌درستی پاسخ داده‌اید، پاسخ غلط داده‌اید یا موفق به پاسخگویی نشده‌اید. بعد از این مرحله وارد بخش تحلیل سؤالات می‌شوید.

دوباره حل کن

اولین سؤالاتی که باید آن را بررسی کنید سؤالات غلط است. ابتدا بررسی کنید که چرا به این سؤال پاسخ غلط داده‌اید. بررسی کنید که پاسخ غلط شما ناشی از اشتباه محاسباتی بوده است یا مفهوم سؤال را به‌درستی متوجه نشده‌اید. اگر نکته‌ای در پاسخ سؤال وجود داشته است که از آن اطلاعی نداشته‌اید، سعی کنید نکته‌ی سؤال را در دفتر تحلیل آزمون خود وارد کنید تا در فرصت بعدی نکته‌ی آن را دوباره بررسی کنید. بعد از بررسی سؤال سعی کنید تا سؤال را دوباره خودتان حل کنید تا راه‌حل درست در ذهن شما بنشیند.

«نزده» را بررسی کنید

برای سؤالات نزده نیز مانند سؤالات غلط باید آن را کامل بررسی کنید. ابتدا توجه کنید که دلیل پاسخ‌ندادن شما به سؤال چه چیزی بوده است. نکات مربوط به این سؤالات را نیز در دفتر آزمون خود وارد کنید و به‌همراه بخش قبلی آن را در طی هفته مرور کنید. بعد از آن نیز سعی کنید این دسته از سؤالات را نیز پاسخ دهید.

وقت‌تان را مدیریت کنید

تحلیل آزمون آزمایشی وقت تصحیح خطاست. ممکن است در آزمون‌ها شما دچار کمبود زمان شوید. حتماً بعد از آزمون اگر با این مشکل روبه‌رو شده‌اید، بررسی کنید که غلط کمبود زمان شما چه بوده است و چگونه می‌توانید این مشکل را در آزمون‌های بعدی جبران کنید.

نقطه‌ضعف‌ها را بررسی کنید

در طی هفته‌های آینده تا آزمون بعدی سعی کنید تا نقطه‌ضعفی را که در سؤالات غلط و نزده داشته‌اید بررسی کنید. اگر نیاز به مطالعه‌ی دوباره آن بخش داشتید، اول آن را مطالعه کنید و بعد چند سؤال از آن مبحث دوباره حل کنید تا به تسلط مناسب در آن بخش برسید و در آزمون اصلی مشکلی برای‌تان پیش نیاید.

برای آشنایی با طرز شبیه‌سازی آزمون در منزل این مطلب را مطالعه کنید:

اصول آزمون آزمایشی در منزل چیست؟

شبیه‌سازی آزمون ارشد با کنکور آزمایشی کنکور

شبیه‌سازی کنکور با آزمون آزمایشی یکی از کارهای مهمی است که باید در مسیر آمادگی برای آزمون ارشد انجام دهید. کافه‌تدریس به‌صورت تخصصی و با بهره‌بردن از بهترین استادان ایران برای کنکور کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر و IT، آزمون‌های آزمایشی برگزار می‌کند. جامعه‌ی آماری بسیار مناسب، سؤالات طراحی‌شده به‌صورت اختصاصی و همین‌طور برگزاری وبینارهای حل آزمون و رفع اشکال ازجمله ویژگی‌های آزمون آزمایشی کافه‌تدریس است. شبیه‌سازی با آزمون کارشناسی ارشد کافه‌تدریس به شما در تحلیل آزمون آزمایشی بسیار کمک می‌کند.

برای آشنایی با آزمون‌های آزمایشی کافه‌تدریس روی این لینک کلیک کنید:

آزمون‌های آزمایشی کنکور کارشناسی ارشد کافه‌تدریس