طرز انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد مدیریت چگونه است؟ بخش زیادی از استرس کنکور بعد از برگزاری آزمون کاهش پیدا می‌کند، اما انتخاب رشته و نتیجه‌ی نهایی دست‌کمی از رفتن سر جلسه کنکور ندارد. انتخاب رشته کارشناسی ارشد مدیریت مرحله‌ای جذاب، هیجان‌انگیز، پراسترس و البته نیازمند کاری دقیق و اصولی است. انتخاب رشته‌ی کارشناسی ارشد را به‌هیچ وجه دست‌کم نگیرید تا انتخاب مناسب‌تری داشته باشید. گرایش‌های ارشد مدیریت انقدر متنوع هستند که انتخاب بین آن‌ها خیلی سخت است به همین دلیل مشاوره انتخاب رشته کنکور ارشد مدیریت در کافه تدریس کمک می‌کند انتخاب بهتری داشته باشید. با انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور ارشد مدیریت، دغدغه زیادی برایتان شکل خواهد گرفت پس قبل از شروع فرایند انتخاب رشته حتما این مقاله را تا پایان دنبال کنید.

طرز انتخاب رشته ارشد مجموعه مدیریت

مجموعه‌ی مدیریت رشته‌ها و گرایش‌های زیادی را در خود جا داده است؛ به‌همین دلیل، شرایط انتخاب رشته در مجموعه‌ی مدیریت بسیار متفاوت است. توجه کنید که قرار است در مجموعه‌ی مدیریت انتخاب رشته کنید، نه صرفاً انتخاب رشته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی یا انتخاب رشته کارشناسی ارشد مدیریت مالی و غیره.

هر کسی، با توجه به دروسی که پاسخ داده است، در تمامی رشته‌های مجموعه‌ی مدیریت یک رتبه‌ای کسب می‌کند و می‌تواند در فهرست رشته‌های خود همه‌ی گرایش‌ها را انتخاب کند؛ این یک نکته بسیار مهم است و بر نتیجه‌ی نهایی تاثیر زیادی خواهد گذاشت؛ مثلاً کسی که رتبه‌ی ۱۰ مدیریت بازرگانی را کسب کرده است، احتمالاً در رشته‌ی مدیریت صنعتی یا فناوری اطلاعات یا هر ‌رشته‌ی دیگری هم رتبه‌ی نسبتاً خوبی کسب کرده است.

این داوطلب فقط در یکی از این گرایش‌ها قبول خواهد شد؛ بنابراین جا برای داوطلبان در باقی رشته‌ها بازتر خواهد شد؛ پس رتبه‌ای که پیش روی شماست رتبه‌ی اسمی است؛ مثلاً اگر رتبه‌ی فناوری اطلاعات شما ۱۵۰ است، شاید ۶۰ نفر قبلی شما اصلاً در این رشته قبول نشوند یا این رشته را انتخاب نکنند؛ به‌عبارتی، رتبه‌ی واقعی شما ۹۰ باشد. این صرفا یک مثال است و اعداد دقیق نیستند. درک رتبه واقعی در زمان انتخاب رشته ارشد مدیریت نیاز به تجربه دارد و به همین دلیل توصیه می‌کنیم از مشاوره انتخاب رشته کنکور ارشد مدیریت کافه تدریس استفاده کنید.

شناخت گرایش‌های ارشد مدیریت

همان‌طور که گفتیم انتخاب میان تعداد زیادی از رشته‌ها و گرایش‌های ارشد مدیریت کار سختی است. اولین گامی که باید بردارید شناخت رشته‌ها و گرایش‌های ارشد مجموعه مدیریت است. به کدام حوزه از رشته‌های مدیریتی علاقه‌ی بیشتری دارید؟ آیا می‌دانید که بازار کار رشته‌های مختلف چطور است؟ هر رشته یا گرایش چه دروسی را در مقطع کارشناسی ارشد باید بخوانند؟ انتخاب میان رشته‌های مختلف بدون داشتن شناخت قبلی عملاً غیرممکن است. در وبلاگ کافه‌تدریس می‌توانید مطالب متعددی بخوانید که رشته‌‌های مدیریت را از نظر بازار کار، توانایی‌ها، دروس رشته‌های مختلف در مقطع ارشد بررسی کرده است.

پیشنهاد می‌کنیم برای شروع این مطلب را هم مطالعه کنید:

گرایش‌های رشته مدیریت در کارشناسی ارشد را بشناسید!

دانشگاه ملاک انتخاب است یا رشته؟

حتماً مهم‌ترین سؤالی که با آن روبه‌رو هستید یا به‌زودی با آن درگیر خواهید شد این است که رشته مهم‌تر است یا دانشگاه؟ در این مورد اختلاف‌نظرهای زیادی وجود دارد.

از نظر بسیاری از مشاوران رشته مهم‌تر است؛ زیرا اگر فردی به یک رشته علاقه نداشته باشد، به‌سختی می‌تواند در آن رشته ادامه‌تحصیل دهد. بخش دیگری از مشاوران که بیشتر به شرایط بازار کار توجه دارند عقیده دارند رشته‌های مدیریتی نهایتاً در چند درس با هم تفاوت دارند و علاقه‌پیداکردن به آن چند درس شاید کار سختی نباشد. در بدترین حالت چند درس را بدون توجه به علایق‌تان پاس کنید تا در دانشگاه بهتری درس بخوانید؛ بنابراین این تصمیمی است که خودتان باید بگیرید.

رشته‌های مدیریتی ماهیتا به هم نزدیک هستند، اما تفاوت‌هایی هم با هم دارند. معمولاً داوطلبان میان رشته‌های مختلف ترجیح می‌دهند رشته‌ی موردعلاقه خود را انتخاب کنند، اما در بین گرایش‌ها حساسیت زیادی ندارند؛ مثلاً شاید یک داوطلب ترجیح دهد مدیریت صنعتی را انتخاب نکند و در رشته‌ی مدیریت بازرگانی ادامه تحصیل دهد، اما میان گرایش بازاریابی یا استراتژیک تفاوت زیادی قائل نباشد؛ البته تا زمانی این انتخاب‌ها مطرح می‌شود که پای دانشگاه تهران به میان نباشد. اکثر دانشجویان ترجیح می‌دهند در هر گرایشی در دانشگاه تهران درس بخوانند.

برای انتخاب رشته به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

برای یک انتخاب رشته درست موارد متعددی هستند که باید به آن توجه کرد. علاقه به رشته‌ی مدنظر، شرایط آن رشته در بازار کار، شرایط ادامه‌تحصیل و حتی مهاجرت، وضعیت دانشگاه از نظر موقعیت جغرافیایی، وضعیت خوابگاه و احتمال قبولی در رشته مدنظر از عواملی هستند که بر انتخاب داوطلبان تأثیر می‌گذارد.

ممکن است یک رشته و دانشگاه کاملاً به معیارهای شما نزدیک باشد، اما به‌دلیل اینکه دانشگاه مدنظر در آن سال خوابگاه ارائه نمی‌کند آن دانشگاه را از فهرست انتخاب رشته خط بزنید؛ بنابراین در هنگام انتخاب رشته به همه‌ی این عوامل توجه کنید.

بازار کار گرایش‌های رشته‌ی مدیریت

بازار کار مهم‌ترین معیار برای بسیاری از داوطلبان کنکور ارشد مدیریت است. اگر فردی بلافاصله پس از گذراندن کارشناسی، به کارشناسی ارشد وارد شود، ۲۳ یا ۲۴ سال سن دارد. اکثر داوطلبان در این بازه‌ی سنی دغدغه‌ی شغل و کار دارند و به‌همین دلیل، بازار کار برای آنان بسیار مهم است، به‌خصوص در کشور ما که وضعیت اقتصادی مناسب نیست و داشتن یک شغل مناسب می‌تواند کمی از فشار زندگی را کم کند.

برای آشنایی بیشتر با بازار کار رشته‌های مختلف مجموعه‌ی مدیریت این مطلب را مطالعه کنید:

بازار کار رشته مدیریت چگونه است؟

دفترچه انتخاب رشته کنکور ارشد مدیریت

بعد از اینکه نتیجه‌ی ‌اولیه‌ی کنکور کارشناسی ارشد منتشر شد، سازمان سنجش دفترچه دفترچه‌ی انتخاب رشته کارشناسی ارشد را منتشر می‌کند. در این دفترچه، علاوه بر شرایط و مقررات انتخاب رشته، فهرست رشته‌ها، ظرفیت هر دانشگاه و شرایط پذیرش مشخص شده است.

دفترچه انتخاب رشته کنکور ارشد مدیریت، تمامی رشته‌های روزانه و غیرروزانه را شامل می‌شود. با توجه به زمان اعلام‌شده‌ی سازمان سنجش، داوطلبان در موعد مقرر می‌توانند به وب‌سایت سازمان سنجش به‌نشانی sanjesh.org وارد شوند و دفترچه را دانلود کنند.

احتمال قبولی و اولویت‌بندی درست گرایش‌ها

تصور کنید داوطلبی امکان قبولی در یک رشته را دارد، اما تصور می‌کند اگر این رشته را انتخاب کند قبول نخواهد شد. این اشتباه می‌تواند به ازدست‌رفتن یک شانس خوب بینجامد. همان‌طور که پیش از این گفتیم، رشته‌ی مدیریت به‌صورت مجموعه ارائه می‌شود و رتبه‌ی داوطلب روی کاغذ ممکن است پایین‌تر از چیزی باشد که در واقعیت اتفاق می‌افتد.

از طرفی با توجه به قبولی‌های سال‌های گذشته می‌توان به ذهنیت نسبتاً خوبی از شرایط قبولی‌ها رسید. اگر به درستی شرایط خود و احتمال قبولی در هر رشته را تخمین بزنید، انتخاب رشته بهتری خواهید داشت.

در مسیر انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد مدیریت برای رسیدن به نتیجه بهتر مطالعه‌ی این مطلب را فراموش نکنید:

معیار انتخاب گرایش کارشناسی ارشد مدیریت چیست؟

مشاوره انتخاب رشته کنکور ارشد مدیریت

انتخاب رشته، درعین‌حال که فرایند ساده‌ای است، به تجربه‌ی زیاد نیاز دارد. هر قدر تجربه‌ی بیشتری در انتخاب رشته داشته باشید، بینش و درک بهتری از این فرایند پیدا می‌کنید. درواقع دانشی که از تجربه کسب می‌شود شاید با خواندن ده‌ها مقاله و کتاب به دست نیاید؛ به‌همین دلیل، بهتر است در فرایند انتخاب رشته حتماً از مشاوران حرفه‌ای و باتجربه مشورت بگیرید. در انتخاب رشته ارشد مدیریت باید به مواردی مانند احتمال قبولی، کیفیت دانشگاه، ادامه تحصیل، بازارکار گرایش‌های مختلف ارشد مدیریت، دوری یا نزدیکی دانشگاه به محل زندگی، هزینه‌های زندگی در شهر جدید و چندین و چند عامل دیگر توجه کنید. در نظر گرفتن تمام این معیارها شاید برای داوطلبان کمی سخت باشد اما مشاوران به دلیل تجربه زیادی که در این مورد دارند کمک زیادی به دانشجو می‌کنند.

مشاورین کافه تدریس تمام تلاش خود را می‌کنند که در مسیر انتخاب رشته در کنار داوطلبان باشند، به‌این منظور می‌توانید با ادمین تلگرام دپارتمان مدیریت کافه‌تدریس با آی‌دی @modiriatadmin1 در اتباط باشید.

برای مشاهده‌ی دپارتمان تخصصی کنکور ارشد و دکتری مدیریت کافه‌تدریس روی این لینک کلیک کنید:

کلاس‌های آنلاین مجموعه مدیریت